1198 eller RSV4 ?? Eller?

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Var ju skoj fram tills dess att man kollade upp försäkringen...
Betydligt dyrare än en 1000cc japshoj :gnissla

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84

jasså , skummt polarens RSV4 factory kostar -+ några hundringar samma som min honda från 2006 hos folksam.

för övrigt jag hade tagit , RSV4 utan att blinka. efter att ha kört den vid ett par tillfälle kan jag bara bock och lyfta på hatten åt aprilia. HELVETE vilken hoj ni har byggt min honda känns som ett godståg jämt emot RSV4 an .. nyser du när du är ute och kör har du bytt fil 2 ggr :gnissla

helt underbar motorn förutom att den är lite "rosslig" på låga varv ( under 5k) men det e helt klart chassiet som e de grymma !

kan ju dela med mig av lite film från rsv:n

[YOUTUBE-ID]__HptGCm-Ms[/YOUTUBE-ID]
/Pär

Last edited:

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10

Jag menar att en Gsx-r eller R1 är lika kul
att titta på som korv. Ducati är grejor det,
fin fin service här uppe i norr iallafall.
Haft 3 Duccar 749, 999, Monster 1100
samt ett gäng R1:eek:r zx10:eek:r Firebladar mfl.
Numera Ducati fan.

Provkör och utvärdera:tummenupp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag kör bara Italienska bilar och det är bra kvalite! Så jag vet inte vad du pratar om. Det som är det tragiska här i sverige med just såna som dig tror sig veta vad som är bäst och sprider ett rykte som är skitsnack. Jag kör ALFA ROMEO och har aldrig haft ett problem med bilarna under dessa 12 år.

Äh! Efter att ha rejsat i de flesta klasser i ett antal år så råder det inget tvivel om att japanska grejer håller ihop betydligt bättre än italiensk dito.
Japanska cyklar kan man slänga i ett dike utomhus, pissa på och låta ligga till nästa race och det bara fungerar när man ska ha dom.
Efter att ha kört BoTT ett par år (mycket duccar & ktm:er) och själv åkt 1098 så kan jag inte säga annat än att det är fina hojar och jag skulle gärna vilja ha en ducce för gata också, men mängden strul och ras och allmänt meck bland ktm&ducce-ägarna är ENORMT mycket högre än för jappshojsägare. Det rasar och strular irriterande ofta!

Aprilia tycks dock ha bättre kvalitet på grejerna - det är iaf min erfarenhet.

Och kom inte o påstå att Alfa ligger i samma klass kvalitetsmässigt som Toyota m.fl. Fina bilar, absolut inte katastrofalt dålig kvalitet men inte i klass med japps.

Fulquote: Vad ska jag ha för hoj....

Du ska ha dig en MV Agusta! DÄR har du nått som är vackert att se på och fint att köra!

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu köper jag inte bilar efter den listan. Vem köper en corolla för att den är med på listan ? inte jag iaf..haha herregud.. Om jag vill ha en bil med en RIKTIG V6 och med rött momo skinn hur gör vi då ? Den är ju inte med på din lista. Det är ju corolla som ligger där och det talar om vilken man du är :) nej du den listan är för folk med tummen mitt i hand, så köp bil efter den listan så kommer du vara nöjd.

Jag läser Industriell ekonomi (ingenjörs utb) Jag gillar Audi och Inte Toyota, MEN varför använder sig skolan av ATT Japansk kvalitet och produktion är den bästa i världen just nu? och redan 70 talet? insåg usa att fan vi har snart inte en chans men valde att inte gör nått åt det? Världen skatta åt Asien vem skrattar nu? Inse fakta statistik är sanning även om du vill ha Momo el ett fusk polerat insug....:glömdet

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Du ska ha dig en MV Agusta! DÄR har du nått som är vackert att se på och fint att köra!
Kunde inte sagt det bättre själv, detalj kvaliten går inte att jämföra med japshojar (ex var enda kontakt på en mv är vattentät, hur många japshojar har inte annat än en vanlig plastkontakt på dito?). Som att jämföra en Corolla med en Gallardo!

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vem köper en corolla för att den är med på listan ?
Eh, ja kanske alla miljontals Corollaköpare som under trettio år har fått en av tidernas mest driftsäkra bil och gjort Toyota till en aningen mer framgångsrik biltillverkare än Alfa Romeo.

Flera av de japanska mc-tillverkarna har designkontor i Italien, men hur många tror att de kommer förlägga sin tillverkning dit?

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kunde inte sagt det bättre själv, detalj kvaliten går inte att jämföra med japshojar (ex var enda kontakt på en mv är vattentät, hur många japshojar har inte annat än en vanlig plastkontakt på dito?). Som att jämföra en Corolla med en Gallardo!

Det är en äldre dam som åker en MV. "Mormors balle" kallas den komiskt för det är skrivet "mormors bella" på sidan. Tror det är en 750.

Jag samtalade med henne på kinnekulle då jag hade kurs med denna om denna hoj. Hon hade mycket gott att säga om design och så, men hon kom själv in på kvalitet, reservdelar och allmän konstruktion efter en stund. Hon var inte nöjd :näsblod. Hon avslutade diskussionen med att säga: Jag har numera en CBR600RR som "brukshoj" så jag vet att jag kommer fram... Och går den sönder kan någon laga den denna sommaren...

Kul sanning från en kvinna som inte behövde ljuga åt något håll... Så jag tror det var sanningen...

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag tycker det känns ganska irrelevant att diskutera italiensk kvalitet i en tråd där valet står mellan två italienska hojar. Att en japanare har många fördelar hör liksom inte hit om en sådan inte finns med bland alternativen.

Som tidigare sagts så är Aprilian en modernare hoj som lär kännas fräsch längre. I slutändan är det dock bara en provkörning av båda som kan avgöra vilken hoj du trivs bäst på, oavsett vad andra säger och vad det går att utläsa i tester.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kul sanning från en kvinna som inte behövde ljuga åt något håll... Så jag tror det var sanningen...

Aye, men det är en tidig 750 hon har. Min erfarenhet av 1000cc-cyklarna är att dom håller ihop fint. Dock kan jag inte tänka mig annat än att det är rätt omständigt med leverans av delar.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE

Det var märkligt?

Om man förutsätter att det är samma årsmodell är det väl mig veterligen, under förutsättning att det är samma ägare, bara effekten i förhållande till vikten som påverkar försäkringspremien? Dvs en 1000cc japshoj med med samma effekt/vikt förhållande borde kosta lika mycket att försäkra.

Varken Ducati 1198 eller Aprilia RSV4 har väl högre effekt i förhållande till vikten än en ny CBR1000/GSXR1000/ZX10/R1, snarare tvärtom :confused:

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Det var märkligt?

Om man förutsätter att det är samma årsmodell är det väl mig veterligen, under förutsättning att det är samma ägare, bara effekten i förhållande till vikten som påverkar försäkringspremien? Dvs en 1000cc japshoj med med samma effekt/vikt förhållande borde kosta lika mycket att försäkra.

Varken Ducati 1198 eller Aprilia RSV4 har väl högre effekt i förhållande till vikten än en ny CBR1000/GSXR1000/ZX10/R1, snarare tvärtom :confused:

Ja jag tycker också att det var lite märkligt.. Men tror iof att duccen är lättare än de flesta 1000cc men å andra sidan så är det ju färre hk.
Vet inte om det kan bero på att den är dyrare i inköp och reservdelar??

Men 43´hel/hel Var det billigaste jag hittade och då gick det inte att ställa av.. Gjensidige ville ha över 100´:brinnerup
En 1000cc japs var minst 10000 billigare i jämförelse...

Nu bor jag mitt i en storstad o det gör ju en hel del, men surt är det iaf!

Ska kolla vidare men har nog betat av de flesta försbol.
Någon som har ngt tips så får ni gärna dela med er??

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Vem vinner? Argumentation än hit, än dit om kvalitet å subjektiva insikter. Jag har fastnat för italienska skapelser för att de har en SJÄL! Dom kommunicerar med mej!!! Generellt om både italienska bilar och motorcyklar: egensinniga påhitt/lösningar, skapade för förare, belönar den som förstår själen och ger en underbar körupplevelse och är LEDANDE inom design. Spelar ingen roll om det är i Alfa eller Lambo, på Guzzi, MV eller Bimota, det finns ett band mellan mej å maskinen som jag inte upplevt i något "utom-italienskt" fall... Har haft ett 40-tal bilar varav 6 olika italienska, bland hojarna är det dött lopp; 2 av 4 hittills har varit italienska. Inte har de lynniga italienarna varit några sparbössor men det sk-t-r jag i, tänker tvärtom fortsätta djupare in i det italienska träsket.
Har beställt en MV F3, kan bli riktigt kul.... Ciao!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
I min mening smygfuskhojar med där de slår på en 200cc baar för tat ha kvar sina hopplösa twinmotorer.

En liter är en liter, kom in i matchen i stället för att smygöka kubiken för att skiten ska hänga med.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
I min mening smygfuskhojar med där de slår på en 200cc baar för tat ha kvar sina hopplösa twinmotorer.

En liter är en liter, kom in i matchen i stället för att smygöka kubiken för att skiten ska hänga med.

Prillan är på litern jämt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...