125cc för 20.000:- ?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast nu var det så att jag var trött på ditt ljugande/överdrivande.
Du skriver att om man totalkvaddar är risken typ 100%.
Sen börjar du skriva om utebliven ersättning som om man skulle behöva stå för varenda krona själv.

ENDA! kostnaden du kan åka på är att laga din egna hojj samt eventuellt lite höjd självrisk (halvförsäkra = inget o bli av med).


Som rådgivare/riskbedömare på IF får jag väl säga ett ord här kanske.

1. FB har all rätt att neka ersättning om fordonet ej följer typbesiktning, framförallt om ft inte har behörighet för effekten. (Dock händer det i stort sett aldrig om man har tungt kort, då är det ingen som kollar).

2. Ja, trafikförsäkringen gäller alltid. Men inte nödvändigtvis från FB. Anses fordonet fulförsäkrat kan vi makulera fsk retroaktivt och trafikförsäkringsföreningen tar risken, MEN ft får också en faktura från TFF på 273,26 :- / dag för tung mc (vilket det är om effekten överstiger 11 kw).

Nu är det ingen högrisk att ovan skulle inträffa. Men den finns, och är giltig!
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag hade köpt en gammel tzr åt honom. Visserligen inte lika vass, modern eller snygg som de nyare och dyrare, men den lämnar ändå runt en 30 hästar ostrypt, den går riktigt bra, den är rolig att köra och den kostar kanske en 10 000 i inköp för en riktigt fin. Sen är reservdelarna billiga och bra också:tummenupp

Exakt, 15k gav jag för två st. Vilket innebär att jag hade (har) en komplett uppsättning reservdelar.
Visserligen är de inte lika vass som de av absolut senaste modell, men det känns som att skillnaden är försumbar för någon som inte är så van.
Man kan börja med den mentala biten. Det mesta sitter i skallen.
Vågar man inte lägga ner hojen ordentligt spelar det ingen roll vad du har :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Som rådgivare/riskbedömare på IF får jag väl säga ett ord här kanske.

1. FB har all rätt att neka ersättning om fordonet ej följer typbesiktning, framförallt om ft inte har behörighet för effekten. (Dock händer det i stort sett aldrig om man har tungt kort, då är det ingen som kollar).

2. Ja, trafikförsäkringen gäller alltid. Men inte nödvändigtvis från FB. Anses fordonet fulförsäkrat kan vi makulera fsk retroaktivt och trafikförsäkringsföreningen tar risken, MEN ft får också en faktura från TFF på 273,26 :- / dag för tung mc (vilket det är om effekten överstiger 11 kw).

Nu är det ingen högrisk att ovan skulle inträffa. Men den finns, och är giltig!

Källa på det tack :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Källa på det tack :)

Läs dina villkor och de allmänna villkoren så står det att det försäkrade objektet ska stämma med beskrivningen.

Att försäkra en Porsche och säga att det är en EPA är inte mer ok än nåt annat.

Sen säger jag också att det sllan händer, men rent legalt finns det stöd för det!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Läs dina villkor och de allmänna villkoren så står det att det försäkrade objektet ska stämma med beskrivningen.

Att försäkra en Porsche och säga att det är en EPA är inte mer ok än nåt annat.

Sen säger jag också att det sllan händer, men rent legalt finns det stöd för det!

Okej, får väl ta och kika igenom villkoren så man kan citera något när man ska berätta hur det ligger till för andra :)

Visserligen pratade jag med en säljare som sa att trafikförsäkringen alltid gäller, kan det vara så att han bara dolde den där biten med trafikförsäkringsförening?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Okej, får väl ta och kika igenom villkoren så man kan citera något när man ska berätta hur det ligger till för andra :)

Visserligen pratade jag med en säljare som sa att trafikförsäkringen alltid gäller, kan det vara så att han bara dolde den där biten med trafikförsäkringsförening?


EN trafikförsäkring gäller alltid. Du kan aldrig (även om det borde vara så rent etiskt) bli ersättningsskyldig för någons personskador etc. Inte ens om du är full, påtänd, efterlyst och kör en stulen hoj/bil som du precis använde till ett bankrån.

Det betyder dock inte att det är försäkringsbolagets trafikansvar som gäller, rent legalt that is.

Betalar du inte premien går ansvaret till TFF. Bryter du avtalet går ansvaret till TFF (ex. avbryter ett autogiromedgivande). Att försäkra ett fordon och sen ändra premiepåverkande faktorer (eller rent legalt vilka som helst) från typgodkännandet är (rent legalt) detsamma som att försäkra en vespa 125:a och sen hänga skylten på en Gixxer, det är inte det fordon (enligt typgodk. alt. CBR) som försäkringen avser.

Läser du i de allmänna villkoren står det garanterat också att försäkringen inte gäller om: föraren är alkoholpåverkad, gör sig skyldig till grov vårdlöshet i trafik eller saknar behörighet för fordonet.

Men som sagt. I praktiken gäller detta sällan, men det KAN göra om en olycka anses bero på något som påverkats av såna faktorer.


Ish...
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Sluta överdriva/ljuga, jag har med satt en 25 kw som det inte vart för mkt helt på.
Ingen som varken kollade eller frågade.
Är snarare tvärtom, chansen att åka dit även om du totalklotar är Mkt mindre än att bli upptäckt.
Sen det enda som uteblir är ersättning på skadorna på Din hoj om du nu har helförsäkring, ja självrisken kan öka med nån tusenlapp men vad gör det när man klotat så hårt?

Men allt annat täcks!

Detta är ett forum där folk vill ha svar. INTE gissningar. Om du inte vet vad du pratar om får du inte svara, alternativt säga att du gissar.

:mattias Försäkrar du en motorcykel, som du uppger och har papper på, har en motoreffekt på 25kw och sedan ej har strypning i, resulterar detta i att om du kräver ersättning vid skada gör dig skyldig till vad som kallas för "Grovt försäkringsbedrägeri. Detta innebär att du dels ej får ersättning av försäkringsbolaget plus att du blir polisanmäld. Alla bedrägerier har fängelse på straffskalan.

Freddola, sluta upp att vara så otrevlig mot folk och lägga spydiga kommentarer. Du är bra på det. :pannkyss
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Tjena, tycker du ska köpa en Honda NSR av lite nyare model. Dom går bra o brukar inte vara någe större bekymer med dom om man sköter dom (men de gäller ju dom flesta hojar).:tummenupp

Jag o tre polare hade de i 16 års åldern o vi hade aldrig någe problem med dom. Så den rekomenderar jag starkt, men Aprilia RS o Cagiva Mito som tidigare nämnt ska väll vara ganska bra dom också men inte lika pålitliga som Honda har jag förståt men har ingen egen erfarenhet av dom så ska inte påstå för mycket.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Dra 30 km/h så börjar vi närma oss sanningen.

RS125/Rotax122/123 är det givna valet. Lätt att få tag i delar samt ruggiga vägegenskaper.

Du kanske inte läst mitt andra inlägg.. :mad:

Det var MÄTARFART + legat o maxat bra länge + NEDFÖRSBACKE

men tror inte på det om du inte vill.. jag skiter i vilket som

Jag var inte själv när ja gjorde de heller satt, finns personer som kan intyga att ja körde om de i över 140 + km/h men ingen annan än jag som såg mätarn ofc.:gnissla
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Oavsett vilken du köper kommer han Inte ha kul med 11 kw.

COOL!

...

Eller nej förresten. Vilket otroligt jävla fjantigt inlägg, och vilken dunderfuckostämpel.
Men visst har du rätt. Såklart kommer han inte ha kul utan en massa EFFeCt!

Bravo, som fan.
:klappar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
COOL!

...

Eller nej förresten. Vilket otroligt jävla fjantigt inlägg, och vilken dunderfuckostämpel.
Men visst har du rätt. Såklart kommer han inte ha kul utan en massa EFFeCt!

Bravo, som fan.
:klappar

Jag tror han menar "På en bankörning kommer det inte att vara kul att köra strypt"

Vilket jag antar är rätt troligt om alla andra där kör ostrypt, nu kör ju inte jag bana, men jag kan aldrig tänka mig att det är kul att köra slöaste fordonet på banan.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Pratar vi om 11 kw så tror jag en offroad är mycket roligare att köra än sporthoj. Då kan han köra lite varstans som på grusvägar, i skogen men även på gokartbanor. På en liten grusväg kan även 50 km/h kännas väldigt fort med lite träd och buskar i närheten och effekten spelar inte så stor roll. På en riktigt racerbana med en sporthoj på 11 kw tror jag han kommer tröttna rätt fort och tjata om att plocka bort strypningen rätt snart.

Offroad:er brukar vara lätt att hantera eftersom man sitter mer upprätt (man hänger inte på styret lika mycket och har oftast bättre uppsikt) och att styrradien är oftast bättre på dem. Så för uppkörning tror jag offroaden är lättare om han möjligtvis inte har väldigt korta ben.

Yamaha Dt 125r som har nämts tidigare är väl ett av de säkraste och med minst bekymmer du kan ha.
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Du kanske inte läst mitt andra inlägg.. :mad:

Det var MÄTARFART + legat o maxat bra länge + NEDFÖRSBACKE

men tror inte på det om du inte vill.. jag skiter i vilket som

Jag var inte själv när ja gjorde de heller satt, finns personer som kan intyga att ja körde om de i över 140 + km/h men ingen annan än jag som såg mätarn ofc.:gnissla

Det verkar inte som om att du "skiter i vilket som" då du hela tiden måste ta upp diskussionen på nytt.

Sen så kanske detta inte är något forum för småkisar som skryter att man toppat 140+ km/h? :va
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Det verkar inte som om att du "skiter i vilket som" då du hela tiden måste ta upp diskussionen på nytt.

Sen så kanske detta inte är något forum för småkisar som skryter att man toppat 140+ km/h? :va

Originalet var syftat mot att man kan få åka så snabbt det går så lagligt det går och för en mycket billig peng.

Men ditt inlägg kan ja ju inte säga va så mycket topic riktat..:näsblod
 

wasaki

IDIOT!
Gick med
8 May 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha
Du kanske inte läst mitt andra inlägg.. :mad:

Det var MÄTARFART + legat o maxat bra länge + NEDFÖRSBACKE

men tror inte på det om du inte vill.. jag skiter i vilket som

Jag var inte själv när ja gjorde de heller satt, finns personer som kan intyga att ja körde om de i över 140 + km/h men ingen annan än jag som såg mätarn ofc.:gnissla

Ja min gör iallafall 190km/h.. För så långt går mätaren...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top