125cc för 20.000:- ?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Risken finns alltid.. Var två i 125cc-forumet som blev tagna. Blev ett jäkla liv med beslagtagna delar und so weiter.

Men särskilt stor risk är det väl inte.

Tv pejlare och poliser som skruvar av trim är barn av samma myt.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Vilket tjat om 11kw, på med 180cc, finns inte på kartan att "åka fast".

Risken att åka fast av polisen är liten. Risken att få förhöjd självrisk och utebliven ersättning är i princip 100 % vid en en totalkvadning.

När jag kvadade mitt monster som var på 25 kW så kollades om den var just på 25 kW dIrEcKt efter krashen av försäkringsbolaget.

Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Risken finns alltid.. Var två i 125cc-forumet som blev tagna. Blev ett jäkla liv med beslagtagna delar und so weiter.

Men särskilt stor risk är det väl inte.

Tack för alla svar! :tummenupp

Min grabb är helt grön. Han har bara kört otrimmad EU skoter till dags dato. Ok, en kortare sväng på min 125cc kina-gay-pulka har han tagit med. Jag tror 11kw kommer räcka ett tag.... frågan är hur länge bara....:va

mvh Johan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tv pejlare och poliser som skruvar av trim är barn av samma myt.
Skulle kanske varit "ta omhand" istället för beslagta. Men du är välkommen att läsa denna tråden..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167687

Tack för alla svar! :tummenupp

Min grabb är helt grön. Han har bara kört otrimmad EU skoter till dags dato. Ok, en kortare sväng på min 125cc kina-gay-pulka har han tagit med. Jag tror 11kw kommer räcka ett tag.... frågan är hur länge bara....:va

mvh Johan
Det är väl roligt i en vecka ungefär ;)

Är den strypt försvinner ju allt det roliga med dom. Hela effektpucklen går ju om intet och den drar jämt/lika slött över hela registret.

Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Aprilia RS 125. Många påstår att den inte är driftsäker, detta stämmer inte om man sköter om den som man ska. En tvåtaktare kräver täta oljebyten, service och nått kolvbyte då och då. Men det är verkligen inte mer än det.
Sen går den som ett spjut och det finns tillgång till mer reservdelar än Cagiva Mito. Dessutom låter den vassare(sen är den vassare också). ;)

Det man behöver tänka på är att Aprilia är segast i världen, och jag menar verkligen världen, på att få fram reservdelar. Men beställ från Tyskland, gå inte ner till din lokala butik och beställ, då får du vänta 1-2 år på delar. Beställer du från Tyskland kommer dom mer än ofta ha på lager och du får delarna inom 2 dagar. Det är min erfarenhet i alla fall.

Edit: Kollade lite på blocket och hittade 18 st för under 20 000:-.

Aprlia RS verkar många tycka vara en vettig hoj. Men oljebyten??? Häller man inte oljan i bensinen på en tvåtakt? Eller i oljetanken om det finns en? :va

// J

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Aprlia RS verkar många tycka vara en vettig hoj. Men oljebyten??? Häller man inte oljan i bensinen på en tvåtakt? Eller i oljetanken om det finns en? :va

// J
Man har även olja i motorn till växellådan, sen har man oftast en behållare som man häller två-takts olja i så de blandas ut med bensinen eller direkt i tanken om man vill vara omständig. :)

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Aprilia RS 125. Många påstår att den inte är driftsäker, detta stämmer inte om man sköter om den som man ska. En tvåtaktare kräver täta oljebyten, service och nått kolvbyte då och då. Men det är verkligen inte mer än det.
Sen går den som ett spjut och det finns tillgång till mer reservdelar än Cagiva Mito. Dessutom låter den vassare(sen är den vassare också). ;)

Det man behöver tänka på är att Aprilia är segast i världen, och jag menar verkligen världen, på att få fram reservdelar. Men beställ från Tyskland, gå inte ner till din lokala butik och beställ, då får du vänta 1-2 år på delar. Beställer du från Tyskland kommer dom mer än ofta ha på lager och du får delarna inom 2 dagar. Det är min erfarenhet i alla fall.

Edit: Kollade lite på blocket och hittade 18 st för under 20 000:-.
I dagens läge hittar man lika lätt delar till en Cagiva Mito som till en Aprilia RS, fast kanske inte i Sverige. Men det finns kanonsidor som levererar på en vecka.

Mito är mer hoj för pengarna! Så enkelt är det :)

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

// J

Växellådan.
Hur som helst; motoroljan på RS:en kan man antingen blanda med bensinen eller ha i tanken under sadeln. Det bästa är enligt mig att blanda med bensinen, för då vet man att den alltid får rätt smörjning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Växellådan.
Hur som helst; motoroljan på RS:en kan man antingen blanda med bensinen eller ha i tanken under sadeln. Det bästa är enligt mig att blanda med bensinen, för då vet man att den alltid får rätt smörjning.

Fast är det inte så att pumpen pytsar i olja även vid gasavslag, i såna fall är ju separatsmörjningen bättre (om den fungerar)?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Växellådan.

Men kan du förklara vad som gör att en 2takt behöver täta oljebyten, borde det inte vara mer kritiskt på en 4takt som samma olja (i vissa fall åtminstone) dessutom ska smörja motorn?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Kirra en mito ;) Dom går ju att peta upp en bit över 200 utan större problem :D

Även fast man kör med mer effekt än tillåtet så är de näst intill omöjligt för polisen att veta de om man blir stoppad... Enda sättet att ta reda på de är ju med en bänkning ;)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Risken att åka fast av polisen är liten. Risken att få förhöjd självrisk och utebliven ersättning är i princip 100 % vid en en totalkvadning.

När jag kvadade mitt monster som var på 25 kW så kollades om den var just på 25 kW dIrEcKt efter krashen av försäkringsbolaget.

Sluta överdriva/ljuga, jag har med satt en 25 kw som det inte vart för mkt helt på.
Ingen som varken kollade eller frågade.
Är snarare tvärtom, chansen att åka dit även om du totalklotar är Mkt mindre än att bli upptäckt.
Sen det enda som uteblir är ersättning på skadorna på Din hoj om du nu har helförsäkring, ja självrisken kan öka med nån tusenlapp men vad gör det när man klotat så hårt?

Men allt annat täcks!

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Men kan du förklara vad som gör att en 2takt behöver täta oljebyten, borde det inte vara mer kritiskt på en 4takt som samma olja (i vissa fall åtminstone) dessutom ska smörja motorn?

Smörjningen på en 2-taktare är viktig eftersom dom ofta går på extremt höga varvtal. -> Mer friktion.

Men smörjning är såklart viktigt på allt som rör på sig, men ju mer friktion ju mer smörjning behöver man. Längre än det går inte mina kunskaper på ämnet.

Sluta överdriva/ljuga, jag har med satt en 25 kw som det inte vart för mkt helt på.
Ingen som varken kollade eller frågade.
Är snarare tvärtom, chansen att åka dit även om du totalklotar är Mkt mindre än att bli upptäckt.
Sen det enda som uteblir är ersättning på skadorna på Din hoj om du nu har helförsäkring, ja självrisken kan öka med nån tusenlapp men vad gör det när man klotat så hårt?

Men allt annat täcks!

Så om vi drar slutsaten av våran ytterst magra statistik så betyder det att chansen att försäkringsbolaget kollar om man har kört en strypt hoj är 50/50.
Då kan vi ju konstatera att båda har fel.
Men det finns en hake, är hojjen i så dåligt skick att man inte ens kan konstatera om den var strypt eller inte så får man anta att dom tror på försäkringstagaren.

Förövrigt var det försäkringsbolaget som ordnade med transporten av mc:n till Ducati stockholm. Bilsport och mc ringde sedan min far som satt på sjukhuset 1 timme efter min krash och meddelade att allt är grönt försäkringsmässigt eftersom hojjen var strypt.

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Så om vi drar slutsaten av våran ytterst magra statistik så betyder det att chansen att försäkringsbolaget kollar om man har kört en strypt hoj är 50/50.
Då kan vi ju konstatera att båda har fel.
Men det finns en hake, är hojjen i så dåligt skick att man inte ens kan konstatera om den var strypt eller inte så får man anta att dom tror på försäkringstagaren.
Fast nu var det så att jag var trött på ditt ljugande/överdrivande.
Du skriver att om man totalkvaddar är risken typ 100%.
Sen börjar du skriva om utebliven ersättning som om man skulle behöva stå för varenda krona själv.

ENDA! kostnaden du kan åka på är att laga din egna hojj samt eventuellt lite höjd självrisk (halvförsäkra = inget o bli av med).

Sen även om våran statistik må vara liten så skulle jag vara beredd att sätta alla mina pengar på att det är under 50% mot jämna odds som åker dit.

en yamaha xt 125? kan han ju köra supermoto ;) tänka sig att jag har en till salu för 15 000:- om du är intresserad.
Eller springa runt banan ;)
Går väll ungefär lika snabbt.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är den strypt försvinner ju allt det roliga med dom.
Av egna personliga erfarenheter så råkar jag veta att det går alldeles utmärkt att såväl bli av med körkortet som att köra i diket med helt lagliga 11kw.

Tror aldrig att jag har varit så snabb eller vårdlös i trafiken som när jag körde 125a. Med tanke på den klena effekten var man ju tvungen att undvika att sänka farten när man väl hade fått snurr på motorn för att kunna hålla snitthastigheten uppe. :brinnerup

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0