asdf
rastafari
- Gick med
- 12 Jun 2008
- Ort
- Luleå/Oslo
- Hoj
- EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Tjöp inte en 4-takt så är det löngt...
Fast nu var det så att jag var trött på ditt ljugande/överdrivande.
Du skriver att om man totalkvaddar är risken typ 100%.
Sen börjar du skriva om utebliven ersättning som om man skulle behöva stå för varenda krona själv.
ENDA! kostnaden du kan åka på är att laga din egna hojj samt eventuellt lite höjd självrisk (halvförsäkra = inget o bli av med).
Sen även om våran statistik må vara liten så skulle jag vara beredd att sätta alla mina pengar på att det är under 50% mot jämna odds som åker dit.
En verklighetsförankrad gissning som garanterat är närmare än dina 100% som är bara rent skitsnack/ljug.Har du en akademisk utbildning inom försäkringsfrågor, eller gissar du?
Du verkar heller inte ha några sakliga fakta, utan låter mer som:
"Asså typ sen ba krashade jag å då ba kollade dom inte!?!?".
En verklighetsförankrad gissning som garanterat är närmare än dina 100% som är bara rent skitsnack/ljug.
Samma vad det gäller ersättning som du började dra rövare om.
Inte svårt att lista ut vad ditt inlägg gick ut på.
Bra läsning.
Smörjningen på en 2-taktare är viktig eftersom dom ofta går på extremt höga varvtal. -> Mer friktion.
Men smörjning är såklart viktigt på allt som rör på sig, men ju mer friktion ju mer smörjning behöver man. Längre än det går inte mina kunskaper på ämnet.
Saken är ju den att 4takts 125orna också varvar rätt mycket, toppeffekten på YZF-R125 ligger vid 9000 medans på min GG ligger den på 10500, vilket inte är nå enorma skillnader enligt mig. Angivna siffror ur minnet, vet ju i och för sig inte om siffrorna stämmer.
Saxat ur en Yamaha DT125R's manual "replace every 24 000 (16 000) or 24 months" "unit: km (miles)
Nu är ju visserligen inte DT den mest högvarviga hojen jag vet, men det är en tvåtakt trots allt.
Har svårt att tro att en 4t vill köra så länge på oljan.
Fast är det inte så att pumpen pytsar i olja även vid gasavslag, i såna fall är ju separatsmörjningen bättre (om den fungerar)?
Vet ej exakt hur smörjningen fungerar, jag gillar mer att köra på det säkra före det osäkra och blanda direkt med bensinen. Men sen var jag ju så van att göra det med crossen också.
Saken är ju den att 4takts 125orna också varvar rätt mycket, toppeffekten på YZF-R125 ligger vid 9000 medans på min GG ligger den på 10500, vilket inte är nå enorma skillnader enligt mig. Angivna siffror ur minnet, vet ju i och för sig inte om siffrorna stämmer.
Saxat ur en Yamaha DT125R's manual "replace every 24 000 (16 000) or 24 months" "unit: km (miles)
Nu är ju visserligen inte DT den mest högvarviga hojen jag vet, men det är en tvåtakt trots allt.
Har svårt att tro att en 4t vill köra så länge på oljan.
Letade lite och hittade den här.
http://www.deepscience.com/articles/engines.html
Hoppas det förklarar saken bättre än jag kan göra.
Den förklarar motorkonstruktioner och tar upp lite udda argument.
Inget om oljebyten vad jag såg (orkade inte läsa hela )
Så tyvärr får du nog försöka förklara ändå, jag vill lära mig
Missförstå mig rätt. Jag syftade mer på att smörjningen är viktig (jag skrev oljebyten men menade smörjningen, att man är noga med detta).
Eftersom smörjningen av själva motorn sker genom separatsmörjning eller att man blandar med bensinen så gör man ju inte ett regelrätt oljebyte.
Oljebyte gör man däremot med växellådan, men att det skulle behöva göras oftare med en 2-taktare tror jag inte, eftersom slitaget på växellådan mer bestäms av vridet och effekten på motorcykeln, och en 125:a har ju inte direkt överdrivet med varken effekt eller vrid.
Fast är det inte så att pumpen pytsar i olja även vid gasavslag, i såna fall är ju separatsmörjningen bättre (om den fungerar)?
Vi - min grabb (och jag) valde att lyssna på råd från en MC-handlare - så det blev en Honda CBR 125R, med lite roligare slipon samt justering av förgasare. Rep // ........... // det fungerar (det gjorde jag). Då får han själv vara med och bestämma - senare får han ta ansvar för sitt val (så slipper du att det blir ditt fel om han inte är nöjd...).
Nån som kan bekräfta detta? Alltså att man kan motorbromsa (utan att den skär) om man har separat oljeblandning.
Högt varvtal och lite olja.
Andledningen till att att en tvåtakts motor har tendens att skära vid motorbroms är att: När man slår av på gasen så ger oljepumpen inte ut lika mycket olja eftersom den tror att motorcykeln inte belastas/varvas så hårt när man inte har så mycket gaspådrag, men motorn varvar ju fortfarande ganska mycket när man försöker att motorbromsa en liten 125a men nu med mycket mindre olja.
Om man istället blandar in oljan direkt i bensinen så har man alltid ett konstant flöde med olja in i motorn tillsammans med bensinen alltså vill den inte skära lika lätt.
Dock så ska jag tillägga att den blir att ryka lite mer vid lägre varv om man bladar i tanken iaf om man har blandat i olja för att tåla ett högt varvtal eftersom den får lika mycket olja vid lite gaspådrag som vid fullt gaspådrag
Hur svårt är det att köra upp på sportmodellerna kontra offroadhojarna? Jag har ingen erfarfenhet av 125cc världen.
/ Johan
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |