125cc för 20.000:- ?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Tjöp inte en 4-takt så är det löngt...
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Fast nu var det så att jag var trött på ditt ljugande/överdrivande.
Du skriver att om man totalkvaddar är risken typ 100%.
Sen börjar du skriva om utebliven ersättning som om man skulle behöva stå för varenda krona själv.

ENDA! kostnaden du kan åka på är att laga din egna hojj samt eventuellt lite höjd självrisk (halvförsäkra = inget o bli av med).

Sen även om våran statistik må vara liten så skulle jag vara beredd att sätta alla mina pengar på att det är under 50% mot jämna odds som åker dit.

Har du en akademisk utbildning inom försäkringsfrågor, eller gissar du?
Du verkar heller inte ha några sakliga fakta, utan låter mer som:
"Asså typ sen ba krashade jag å då ba kollade dom inte!?!?".
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Va berädd på att kunna mecka med rs OCH tzr då det e even avgas ventiler mm :) mm slit delar deet räcker inte bara med hojen (sen beror det ju på hur mycket bana han ska åka) IRL :tummenupp

11 kw övnings hoj för kk i race utförande e inte det bästa att köra upp på :rolleyes:

Har för mej att det finns nogon som hyr ut tävlings hoj men detta e nog över din budget tror ja, men vad vet ja :)

kolla i vad för klass och vilka hojar dom andra har mm där han ska köra o kolla med dessa e mitt råd för ban hoj, För kk en annan sak

//Robin
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Har du en akademisk utbildning inom försäkringsfrågor, eller gissar du?
Du verkar heller inte ha några sakliga fakta, utan låter mer som:
"Asså typ sen ba krashade jag å då ba kollade dom inte!?!?".
En verklighetsförankrad gissning som garanterat är närmare än dina 100% som är bara rent skitsnack/ljug.
Samma vad det gäller ersättning som du började dra rövare om.

Inte svårt att lista ut vad ditt inlägg gick ut på.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
En verklighetsförankrad gissning som garanterat är närmare än dina 100% som är bara rent skitsnack/ljug.
Samma vad det gäller ersättning som du började dra rövare om.

Inte svårt att lista ut vad ditt inlägg gick ut på.

Du gissade alltså. Ersättning för andrapartens fordon eller dyl. täcks alltid av trafikförsäkringen, ersättning för invaliditet behöver inte ersättas om försäkringstagaren brutit mot reglerna.

Lägg ner smutskastandet och provokationerna.

Edit:
:glömdet
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Smörjningen på en 2-taktare är viktig eftersom dom ofta går på extremt höga varvtal. -> Mer friktion.

Men smörjning är såklart viktigt på allt som rör på sig, men ju mer friktion ju mer smörjning behöver man. Längre än det går inte mina kunskaper på ämnet.

Saken är ju den att 4takts 125orna också varvar rätt mycket, toppeffekten på YZF-R125 ligger vid 9000 medans på min GG ligger den på 10500, vilket inte är nå enorma skillnader enligt mig. Angivna siffror ur minnet, vet ju i och för sig inte om siffrorna stämmer.

Saxat ur en Yamaha DT125R's manual "replace every 24 000 (16 000) or 24 months" "unit: km (miles)
Nu är ju visserligen inte DT den mest högvarviga hojen jag vet, men det är en tvåtakt trots allt.
Har svårt att tro att en 4t vill köra så länge på oljan.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Saken är ju den att 4takts 125orna också varvar rätt mycket, toppeffekten på YZF-R125 ligger vid 9000 medans på min GG ligger den på 10500, vilket inte är nå enorma skillnader enligt mig. Angivna siffror ur minnet, vet ju i och för sig inte om siffrorna stämmer.

Saxat ur en Yamaha DT125R's manual "replace every 24 000 (16 000) or 24 months" "unit: km (miles)
Nu är ju visserligen inte DT den mest högvarviga hojen jag vet, men det är en tvåtakt trots allt.
Har svårt att tro att en 4t vill köra så länge på oljan.

Nya modellen av YZF-R125 varvar ännu hårdare.. DT är ju nästan 4 takt :D 3 takt med andra ord...
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Fast är det inte så att pumpen pytsar i olja även vid gasavslag, i såna fall är ju separatsmörjningen bättre (om den fungerar)?

Vet ej exakt hur smörjningen fungerar, jag gillar mer att köra på det säkra före det osäkra och blanda direkt med bensinen. Men sen var jag ju så van att göra det med crossen också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet ej exakt hur smörjningen fungerar, jag gillar mer att köra på det säkra före det osäkra och blanda direkt med bensinen. Men sen var jag ju så van att göra det med crossen också.

Näe, jag vet inte heller, jag hade hoppats få svar här om vad som är bättre.

Farsan har en gammal Honda 125'a och där fungerar separatsmörjan, men jag har alltid varit skeptisk, tills någon sa att den smörjer bättre vid gasavslag.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Saken är ju den att 4takts 125orna också varvar rätt mycket, toppeffekten på YZF-R125 ligger vid 9000 medans på min GG ligger den på 10500, vilket inte är nå enorma skillnader enligt mig. Angivna siffror ur minnet, vet ju i och för sig inte om siffrorna stämmer.

Saxat ur en Yamaha DT125R's manual "replace every 24 000 (16 000) or 24 months" "unit: km (miles)
Nu är ju visserligen inte DT den mest högvarviga hojen jag vet, men det är en tvåtakt trots allt.
Har svårt att tro att en 4t vill köra så länge på oljan.

Letade lite och hittade den här.
http://www.deepscience.com/articles/engines.html
Hoppas det förklarar saken bättre än jag kan göra. :tummenupp
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Vi - min grabb (och jag) valde att lyssna på råd från en MC-handlare - så det blev en Honda CBR 125R, med lite roligare slipon samt justering av förgasare. Repsol lack gör att den ser riktigt ball ut för att vara 125:a (Jag vet att Aprilia ser mycket bättre ut - jag har ju en sån själv, fast på 1000cc :yoparty).

Grabbens 4-takt är lite seg... m.a.o. inget som man tävlar mot andra med men det går tillräckligt fort i böjarna för att det skall vara roligt ändå.
Poängen är att den tål att ligga på fullgas timme ut och timme in... Roligare att köra än att meka när man väl kommer till banan :tummenupp

Han åkte med "tomtebloss" genom flera av kurvorna när vi tog RR-licens på Gelleråsen nu i början på april. Det räckte till och med för att vissa av killarna med stora hojar blev avhängda i böjarna... :arsele

När det kom till 5-varvs rejs så åkte han mot de som hade Aprilia 125 mm. Samma sak där, efter några kurvor låg han riktigt bra till (tills han fick släpp och ramla... :huvet )

Han prioriterar att det håller och man kan ha råd att åka snarare än att man behöver tillhöra de start/accsnabbaste.
Det är ju dessutom bara för något år eller så - sen har han ändå tänkt åka större hoj.

Berätta för din grabben hur det fungerar (det gjorde jag). Då får han själv vara med och bestämma - senare får han ta ansvar för sitt val (så slipper du att det blir ditt fel om han inte är nöjd...).
 
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Den förklarar motorkonstruktioner och tar upp lite udda argument.
Inget om oljebyten vad jag såg (orkade inte läsa hela :D )
Så tyvärr får du nog försöka förklara ändå, jag vill lära mig :)

Missförstå mig rätt:D. Jag syftade mer på att smörjningen är viktig (jag skrev oljebyten men menade smörjningen, att man är noga med detta).
Eftersom smörjningen av själva motorn sker genom separatsmörjning eller att man blandar med bensinen så gör man ju inte ett regelrätt oljebyte.

Oljebyte gör man däremot med växellådan, men att det skulle behöva göras oftare med en 2-taktare tror jag inte, eftersom slitaget på växellådan mer bestäms av vridet och effekten på motorcykeln, och en 125:a har ju inte direkt överdrivet med varken effekt eller vrid.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Missförstå mig rätt:D. Jag syftade mer på att smörjningen är viktig (jag skrev oljebyten men menade smörjningen, att man är noga med detta).
Eftersom smörjningen av själva motorn sker genom separatsmörjning eller att man blandar med bensinen så gör man ju inte ett regelrätt oljebyte.

Oljebyte gör man däremot med växellådan, men att det skulle behöva göras oftare med en 2-taktare tror jag inte, eftersom slitaget på växellådan mer bestäms av vridet och effekten på motorcykeln, och en 125:a har ju inte direkt överdrivet med varken effekt eller vrid.

Ja men då hänger jag med till 100% :)
Kan tillägga att effekten är en produkt av varv och vrid mer eller mindre, om jag fattat rätt men nu börjar det kännas väldigt OT

On-topic så rekommenderar jag DT125R
Hållbar hoj, inget effektmonster visserligen, men tillräckligt för att ha kul enligt mig. Bana kan man väl också ha kul på även om den inte är gjord för det. EmCom körde på motardbana med sin och verkade inte tycka det var tråkigt
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fast är det inte så att pumpen pytsar i olja även vid gasavslag, i såna fall är ju separatsmörjningen bättre (om den fungerar)?

Nån som kan bekräfta detta? Alltså att man kan motorbromsa (utan att den skär) om man har separat oljeblandning.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Vi - min grabb (och jag) valde att lyssna på råd från en MC-handlare - så det blev en Honda CBR 125R, med lite roligare slipon samt justering av förgasare. Rep // ........... // det fungerar (det gjorde jag). Då får han själv vara med och bestämma - senare får han ta ansvar för sitt val (så slipper du att det blir ditt fel om han inte är nöjd...).

Skall man inte enbart köra bana känns en 4takt som ett förståndigare köp. Problemet är bara att förklara det för grabben. :va :)

Att lyssna på de äldre (och förståndigare) är inte så lätt alltid. De ser att munnen rör sig men det kommer inte ut något som stannar kvar nån längre stund i huvudkontoret. :)

Hur svårt är det att köra upp på sportmodellerna kontra offroadhojarna? Jag har ingen erfarfenhet av 125cc världen.

/ Johan
 

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Nån som kan bekräfta detta? Alltså att man kan motorbromsa (utan att den skär) om man har separat oljeblandning.

Högt varvtal och lite olja.
Andledningen till att att en tvåtakts motor har tendens att skära vid motorbroms är att: När man slår av på gasen så ger oljepumpen inte ut lika mycket olja eftersom den tror att motorcykeln inte belastas/varvas så hårt när man inte har så mycket gaspådrag, men motorn varvar ju fortfarande ganska mycket när man försöker att motorbromsa en liten 125a men nu med mycket mindre olja.
Om man istället blandar in oljan direkt i bensinen så har man alltid ett konstant flöde med olja in i motorn tillsammans med bensinen alltså vill den inte skära lika lätt.
Dock så ska jag tillägga att den blir att ryka lite mer vid lägre varv om man bladar i tanken iaf om man har blandat i olja för att tåla ett högt varvtal eftersom den får lika mycket olja vid lite gaspådrag som vid fullt gaspådrag
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Högt varvtal och lite olja.
Andledningen till att att en tvåtakts motor har tendens att skära vid motorbroms är att: När man slår av på gasen så ger oljepumpen inte ut lika mycket olja eftersom den tror att motorcykeln inte belastas/varvas så hårt när man inte har så mycket gaspådrag, men motorn varvar ju fortfarande ganska mycket när man försöker att motorbromsa en liten 125a men nu med mycket mindre olja.
Om man istället blandar in oljan direkt i bensinen så har man alltid ett konstant flöde med olja in i motorn tillsammans med bensinen alltså vill den inte skära lika lätt.
Dock så ska jag tillägga att den blir att ryka lite mer vid lägre varv om man bladar i tanken iaf om man har blandat i olja för att tåla ett högt varvtal eftersom den får lika mycket olja vid lite gaspådrag som vid fullt gaspådrag


Jag tror inte riktigt att din teori stämmer ;) Om du blandar olja direkt i bensinen så kommer det alltså alltid lika mkt olja som bensin. Om du då kör på 9000 rpm och slår av på gasen så kommer det bara in ytterst lite bensin = ytterst lite olja :fakta

Det jag undrade innan var om den separata oljeblandningen är varvtalsstyrd. Alltså att du alltid får lika mkt olja vid 9000 rpm, vare sig du gasar eller inte. Någon som har en bra källa?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hur svårt är det att köra upp på sportmodellerna kontra offroadhojarna? Jag har ingen erfarfenhet av 125cc världen.

/ Johan

Många skolor använder CBR 125, även min dotter, så den är lätt att köra upp på. Av en händelse är den till salu, Intresserad?:D
 

carpet

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Aprilia RS250, Aprilia RS125, Yamaha YZ250
Hej!

Utan att behöva gå in alltför mycket på det tekniska, Aprilias 125a är den rätta om man vill ha en 125a som man kan köra både bana och väg med, Jag fick min aprilia rs 125a när jag var 15 (snart 16) för att mest övningsköra med den. Jag hade innan dess kört kross sen jag var 11, samt att jag hade kört med LMS ungdomsgrupp som hade 80cc yamaha-roadracingmaskiner (det var instegsporten till roadracing för mig då jag var 12). Jag fick min första kross när jag var runt 11, och jag hade kört traktor sen barnsben (eftersom jag kommer från en gård)
I alla fall så köptes crashkåpor till aprilian för att "ha möjlighet" att köra på banan, och licens togs, då jag hade fått köra en hel del på Sviestad innan med en lånad 125cc aprilia på "125-träningstillfällen". Sen bytte jag kåpor och övningskörde med Aprilian tre gånger, jag bytte tillbaka till crashkåporna och de tog jag inte av på en lång lång tid. Året efter körde jag hela 125 junior, och placerade mig på en hedrande 9e plats (trots vikt på 83 kilo och 186 cm), jag körde under min tid på 125an om ett par med 600cc och 1000cc hojar på sviestads gamla bana, något som på den tiden triggade mig ännu mer.
Efter ett år med 125an kände jag att var lite för stor rent fysiskt, och min snälle far köpte mig en aprilia rs 250, och i början tyckte jag att det var en rätt svår övergång.
Nu har situationen dock gått åt ett annat håll, jag pluggar till Agronom vid SLU i Uppsala, detta betyder att åka hem endast för en träning kan vara svårt, då känns det rätt så bra att man inte satsat mer. Samtidigt så har man fått mycket respekt för de man tävlat med och man har fått många nödvändiga erfarenheter, lära sig meka osv. Dock så tog jag aldrig det där körkortet...
Mitt tips är att investera i pojkens framtid, visst måste man ibland kunna meka, men det finns alltid folk på banorna som vet hur du ska göra, att meka ihop far och son är ett bra sätt att få kontakt i dagens annars dator-värld :)

// Carl-Johan
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top