14 år - bli världsbäst i roadracing, försent?

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
http://2hjul1attityd.se/ - Kika där? :D

Annars så finns det ju speedster cup numera också. Om du tänkt fortsätta ett tag hade jag nog tyckt att R600 är bättre, för 125cc kommer du nog vilja byta upp ifrån rätt snart, 125cc kommer också din storlek att göra mer skillnad pga de effektsvagare hojarna.
Vad du väljer är något jag tycker är upp till dig först och främst däremot.

Såg det. Hoppas bara att jag kan ta mig dit, ca 15mil enkel resa och att de finns plats kvar. Men det är absolut något jag kollat på, annars funderar jag på att pröva en lektion på LMS. Läste tidigare att de är väldigt öppna mot nybörjare och har många prova på tillfällen under våren/sommaren.

Speedster cup låter ju absolut som ett alternativ, blandat motstånd och verkar som en bra inkörningsklass. Ska kolla upp det mer!

Vad är en ungefärlig årskostnad för RR på nybörjarnivå? Skit i köp av bil, kärra, kostnad till och från tävlingar osv. Utan kostnaderna för MC, licens, däck, bränsle på banan och annat viktigt!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg det. Hoppas bara att jag kan ta mig dit, ca 15mil enkel resa och att de finns plats kvar. Men det är absolut något jag kollat på, annars funderar jag på att pröva en lektion på LMS. Läste tidigare att de är väldigt öppna mot nybörjare och har många prova på tillfällen under våren/sommaren.

Speedster cup låter ju absolut som ett alternativ, blandat motstånd och verkar som en bra inkörningsklass. Ska kolla upp det mer!

Vad är en ungefärlig årskostnad för RR på nybörjarnivå? Skit i köp av bil, kärra, kostnad till och från tävlingar osv. Utan kostnaderna för MC, licens, däck, bränsle på banan och annat viktigt!

Det beror väl lite på vad du köper för hoj, men runt 20-30 000 för en hoj, sedan ett par tusen för licens, en näve tusen för däck, licensträningar och bensin. Kanske 10-15000? Beror på vad du köper för däck, hur hårt du kör dem och sådär. Har du inte personlig utrustning blir det några tusen där med. Uppåt finns inget tak. :hihi

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Låter grymt! Ska försöka pröva på RR i vår, förhoppningsvis 125 junior, eller rookie 600. Tror dock att rookie 600 kan kännas för ovant så jag inte vågar utmana hojen på samma sätt som en 125a. Några synpunkter eller tips på det?
Jag tror att rookie 600 är en bra klass för dig, Men det krävs en del grundträning på kvällsträning innan en tävling blir meningsfull. Du måste bli van att köra en motorcyckel i hög fart i kurvor och högfartbromsa i farter på 200 km/h ++. Det är grejer som måste fungera tillfredsställande innan en tävling blir en trevlig upplevelse.

Du är lite för.gammal för junior även om du får tävla i klassen till 20 år. Dom flesta lämnar klassen i din ålder för övergång till 600 cc.

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
Jag tror att rookie 600 är en bra klass för dig, Men det krävs en del grundträning på kvällsträning innan en tävling blir meningsfull. Du måste bli van att köra en motorcyckel i hög fart i kurvor och högfartbromsa i farter på 200 km/h ++. Det är grejer som måste fungera tillfredsställande innan en tävling blir en trevlig upplevelse.

Du är lite för.gammal för junior även om du får tävla i klassen till 20 år. Dom flesta lämnar klassen i din ålder för övergång till 600 cc.

Låter logiskt, känns onödigt att lägga ner alla pengar som krävs i 125 klassen. Bättre att börja med 600 i början, även om de kanske blir en lite tamare 600.
Högsta hastighet jag kört på hoj är runt 120-130, 600cc har jag endast prövat ett fåtal gånger och då inte kört snabbare än 50-60km/h.

Får jag in en bra känsla av hojen så tror jag inte att de ska vara några problem att köra den på bana.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Låter logiskt, känns onödigt att lägga ner alla pengar som krävs i 125 klassen. Bättre att börja med 600 i början, även om de kanske blir en lite tamare 600.
Högsta hastighet jag kört på hoj är runt 120-130, 600cc har jag endast prövat ett fåtal gånger och då inte kört snabbare än 50-60km/h.

Får jag in en bra känsla av hojen så tror jag inte att de ska vara några problem att köra den på bana.
Du fixar det....

Dom flesta moderna supersport 600 ligger på melllan 110 -130 hk. Finns några populära t.ex cb 600 rr 2003 - , r 6 följt av gsx r 600 , zx 6 rr ( ej 636 varianten). Sedan har vi den mer udda triumph daytona 675 med 3 cylindrar.

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
Förhoppningsvis ska jag klara av de helt okej! Har bokat en plats under juniordagen på Gelleråsen för att pröva att köra RR för första gången. Återkommer när jag kört med resultat och upplevelser. Tack för alla svar! :yoparty

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Tyvärr har din ''hemmabana'' kinnekulle ingen banlicens för rr verksamhet. På den banan körs enbart biltävlingar och olika mc utbidningar typ smc kurser o bandagar för gathojar.
Orsaken till avsaknaden av rr banlicens är för låg säkerhetsstandard på avåkningszoner m.m. Detta kan bli farligt vid t.ex startcrasher.

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
Jag vet om detta. Tråkigt då den ligger ungefär 4 mil från hemmet. Vet om att det är bandag för gathojar där den 1 Maj.
Den har om jag inte fattat fel vart godkänd för RR, men blev bortdömd pga. säkerhetssjäl. Vart ligger min närmsta bana för RR bruk, vet någon de? Bor i Skövde.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gelleråsen-Karlskoga och Anderstorp ligger ungefär lika långt bort, 13-14mil och Mantorp ungefär 16, sen en 7-10 till till Linköping och Falkenberg, bara välja. :)

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
Gelleråsen-Karlskoga och Anderstorp ligger ungefär lika långt bort, 13-14mil och Mantorp ungefär 16, sen en 7-10 till till Linköping och Falkenberg, bara välja. :)

Det är så illa alltså... Synd att de inte finns en bro över Vättern :rolleyes:, det är ju knappt 4-5 mil till mantorp den vägen...
Vilka av dessa banorna har klubbar som kör?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är så illa alltså... Synd att de inte finns en bro över Vättern :rolleyes:, det är ju knappt 4-5 mil till mantorp den vägen...
Vilka av dessa banorna har klubbar som kör?

Karlskoga körning de flesta onsdagar 16-20
Linköping körning de flesta tisdagar 17-20
Anderstorp vet ej tider..
Falkenberg tror onsdagar...

Vet ej om det finns någon mc-avd på Mantorp, ingen som arrangerar någon tävling iaf.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag vet om detta. Tråkigt då den ligger ungefär 4 mil från hemmet. Vet om att det är bandag för gathojar där den 1 Maj.
Den har om jag inte fattat fel vart godkänd för RR, men blev bortdömd pga. säkerhetssjäl. Vart ligger min närmsta bana för RR bruk, vet någon de? Bor i Skövde.
Om tränar på falkenberg då ses vi nog.

Kinnekulle har haft rr tävlingar på 90 talet. Men det hände tagiska olyckor samtidigt som hojarna och däck blev bättre. Det gjorde att man tog ett beslut att använda banor med högre säkerhet för snabba mc förare. T.ex finnns stålräcken vid bankanten som ger skapligt skydd med kaross bilar men fungerar sämre mot oskyddade människor som kört omkull i samband med en startkrasch eller highsider.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati