Med all respekt, flera svar behandlar TS som att han frågade hur man blir en bandagsåkare eller en medioker förare i mitten av ett nationellt endurance-mästerskap. Jag vet inte om det är jag som har missuppfattat allt, men i den ursprungliga frågan är hans ambitionsnivå lite högre - att bli världsbäst i roadracing. Även det med all respekt, men jag vet inte om budgetsnacket är relevant innan TS har gjort sitt första prova-på pass. Under förutsättning att TS inte är ett troll och under förutsättning att han menar allvar med sin ursprungliga fråga - att bli världsbäst i roadracing - då har han redan fått flera kompetenta svar (bl.a. från Morris och Nordgren Racing) såväl som glada uppmuntringar.
TS bör alltså leta upp en av de provkörningsdagar som erbjuds. Helst en där man åker riktig racerhoj, alltså en dag eller ett arrangemang där man får provköra en 125GP eller rent av en Moto3 hoj. Om TS där skulle visa sig ha den talang som krävs för sin ursprungliga fråga - att bli världsbäst i roadracing - då kommer hjulen att rulla snabbt. Någon form av talangscout kommer inom kort att få reda på detta och vips kommer TS att bjudas in till ett antal fler provkörningar. Om talangen fortsatt visar sig vara riktig så kommer TS inom en inte allt för avlägsen framtid att ha en styrning på en sådan hoj, i ett nationellt mästerskap eller rent av i någon av de cuper / akademier som finns för just detta. Utan att det har kostat TS en enda krona (utom möjligtvis resan till den första provkörningsdagen).
De flesta grabbar och tjejer som åker just Red Bull Rookies Cup eller någon liknande cup / akademi har inte alls tusentals träningstimmar i ryggen och inte heller hundratusentals kronor i bensinbudget. De har däremot talang i överflöd och de har haft turen att bli upptäckta i relativt låg ålder, ofta på liknande provkörningsdagar och ofta i mycket enkla sammanhang som Mini Moto tävlingar.
Från en sådan cup / akademi ligger vägen öppen och det är bara storleken på TS talang som kan sätta käppar i hjulen. Att TS är svensk behöver inte alls vara en nackdel. Med tanke på att Sverige inte har några förare i MotoGP kommer Dorna vara mycket intresserade att så snabbt som möjligt "curla" en svensk uppåt i klasserna, allt för att sälja mer reklam och fler TV-abonnemang i Sverige...
Om det vid den första provkörningsdagen skulle visa sig att talangen inte riktigt finns där, det är då det kommer att kosta pengar och då bestäms TS fortsatta karriär av hur mycket pengar han själv eller hans föräldrar har...Då kan ombyggda gathojar, svensk superbike eller bandagar vara ett alternativ, beroende på hur mycket pengar du har eller får fram. Men det är då, om den förmodade talangen har motbevisats.
Så till TS - skit i budget, däckskostnader, bandagar, nationella mästerskap och ombyggda gathojar. Det enda som är viktigt just nu är att ta reda på om du har den talang som krävs och att göra det så snabbt som möjligt. Om du är en ny Valentino Rossi eller en ny Marc Marquez, då kommer du att nå toppen utan att det kostar dig en enda krona. Det kan jag sätta min heder på.