14 år - bli världsbäst i roadracing, försent?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en bandag åker man c:a 2h om jag kommer ihåg rätt. Så det är 5000 bandagar för att bli elit och man klämer knappast in mer än 1 bandag/vecka, vidare kan man inte åka mer än c:a 25 veckor/år i detta land. Så 5000/25 = 200 år. Alltså hade det inte hjälpt om han börjat när han var 5 år heller :fakta

All träning måste ju inte ske på rr-banan. Förtslagsvis kan man kompletteringsträna på crosshoj, och vintertid kan man träna på isbana. Vidare så behöver delar av träningen vara fys/konditionsträning, mental träning osv

Lyckas du sedan komma upp en bit i nivå så finns det nog möjligheter att utöka träningsmöjligheterna på bana.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
sammanställningsvis så verkar det stämma bra det du lagt ihop ja :-9 om jag fortsatt tävla så hadet troligen varit i USA på heltid som proffs, = dubbel träning, resor som tröttar ut en världen över,, timelag. etc etc.
kanske blivit 20% bättre efter ett år.. = kanske i top 10 igen året efter i VM.

man vet aldrig förrens man provat.. så vill TS bli bäst - prova :)


:tummenupp Du kanske hade någon idrottslig bakgrund innan din BMX-satsning också? Den som redan är bra på en idrott brukar ganska snabbt lära sig bli bra på en ny idrott.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med all respekt, flera svar behandlar TS som att han frågade hur man blir en bandagsåkare eller en medioker förare i mitten av ett nationellt endurance-mästerskap. Jag vet inte om det är jag som har missuppfattat allt, men i den ursprungliga frågan är hans ambitionsnivå lite högre - att bli världsbäst i roadracing. Även det med all respekt, men jag vet inte om budgetsnacket är relevant innan TS har gjort sitt första prova-på pass. Under förutsättning att TS inte är ett troll och under förutsättning att han menar allvar med sin ursprungliga fråga - att bli världsbäst i roadracing - då har han redan fått flera kompetenta svar (bl.a. från Morris och Nordgren Racing) såväl som glada uppmuntringar.

TS bör alltså leta upp en av de provkörningsdagar som erbjuds. Helst en där man åker riktig racerhoj, alltså en dag eller ett arrangemang där man får provköra en 125GP eller rent av en Moto3 hoj. Om TS där skulle visa sig ha den talang som krävs för sin ursprungliga fråga - att bli världsbäst i roadracing - då kommer hjulen att rulla snabbt. Någon form av talangscout kommer inom kort att få reda på detta och vips kommer TS att bjudas in till ett antal fler provkörningar. Om talangen fortsatt visar sig vara riktig så kommer TS inom en inte allt för avlägsen framtid att ha en styrning på en sådan hoj, i ett nationellt mästerskap eller rent av i någon av de cuper / akademier som finns för just detta. Utan att det har kostat TS en enda krona (utom möjligtvis resan till den första provkörningsdagen).

De flesta grabbar och tjejer som åker just Red Bull Rookies Cup eller någon liknande cup / akademi har inte alls tusentals träningstimmar i ryggen och inte heller hundratusentals kronor i bensinbudget. De har däremot talang i överflöd och de har haft turen att bli upptäckta i relativt låg ålder, ofta på liknande provkörningsdagar och ofta i mycket enkla sammanhang som Mini Moto tävlingar.

Från en sådan cup / akademi ligger vägen öppen och det är bara storleken på TS talang som kan sätta käppar i hjulen. Att TS är svensk behöver inte alls vara en nackdel. Med tanke på att Sverige inte har några förare i MotoGP kommer Dorna vara mycket intresserade att så snabbt som möjligt "curla" en svensk uppåt i klasserna, allt för att sälja mer reklam och fler TV-abonnemang i Sverige...

Om det vid den första provkörningsdagen skulle visa sig att talangen inte riktigt finns där, det är då det kommer att kosta pengar och då bestäms TS fortsatta karriär av hur mycket pengar han själv eller hans föräldrar har...Då kan ombyggda gathojar, svensk superbike eller bandagar vara ett alternativ, beroende på hur mycket pengar du har eller får fram. Men det är då, om den förmodade talangen har motbevisats.

Så till TS - skit i budget, däckskostnader, bandagar, nationella mästerskap och ombyggda gathojar. Det enda som är viktigt just nu är att ta reda på om du har den talang som krävs och att göra det så snabbt som möjligt. Om du är en ny Valentino Rossi eller en ny Marc Marquez, då kommer du att nå toppen utan att det kostar dig en enda krona. Det kan jag sätta min heder på.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det tar 7 år att nå sin topp har jag hört, sen är frågan om det räcker till No:1.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
:tummenupp Du kanske hade någon idrottslig bakgrund innan din BMX-satsning också? Den som redan är bra på en idrott brukar ganska snabbt lära sig bli bra på en ny idrott.

Om man är elit inom en idrott, då vet tonåringen och föräldrar hur riksidrottsförbubndet fungerar och hade lätt fått kontakt med svemo eller en svemoansluten klubb.

Om man läser inlägget med 30 moppe istället för eu moppe för att slippa ta moppekörkort och råd med rr. Då förstår man att frågan knappast var seriös. Förövrigt har ts lyst med sin frånvaro sedan trådstarten
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man är elit inom en idrott, då vet tonåringen och färäldrar hur riksidrottsförbubndet fungerar och hade lätt fått kontakt med svemo eller en svemoansluten klubb.

Javisst, men nu handlar det om någon som inte är elit men vill bli det tillsammans med föräldrar som verkar vara både ointresserade och okunniga.

Om man läser inlägget med 30 moppe istället för eu moppe för att slippa moppekörkort och råd med rr. Då förstår man att frågan knappast var seriös. Förövrigt har ts lyst med sin frånvaro sedan trådstarten

Ja, sannolikt ett troll eller en naiv tonåring som aldrig kommer orka göra de uppoffringar som krävs. Jag tycker dock fortfarande att det är en intressant fråga även om den bara är väldigt hypotetisk.

Hur stakar man ut vägen till att nå elitnivå inom ett område? Utan en erfaren guide(brukar starta med en förälder) är man nog dömd att misslyckas oavsett hur stor talang man har.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...

TS bör alltså leta upp en av de provkörningsdagar som erbjuds. Helst en där man åker riktig racerhoj, alltså en dag eller ett arrangemang där man får provköra en 125GP eller rent av en Moto3 hoj. Om TS där skulle visa sig ha den talang som krävs....

Han kommer där och då jämföras med ungar som har åtskilliga timmars träning på tvåhjulingar, dessa ungar kommer köra i åttor runt TS oavsett hur lite talang de har och oavsett hur mycket talang TS har. Helt enkelt för att de har gjort nåt som inte TS gjort, tränat.

Och därmed kommer TS oavsett hur stor talang han innehar bedömas som talanglös/ointressant.

Jag hävdar att TS måste samla ihop träningstid och erfarenhet för att kunna visa upp sig och få en rimlig chans. Helst med en bra tränare, en bra tränare är ju dock i princip blir omöjligt att få från början om man är född med fel föräldrar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Han kommer där och då jämföras med ungar som har åtskilliga timmars träning på tvåhjulingar, dessa ungar kommer köra i åttor runt TS oavsett hur lite talang de har och oavsett hur mycket talang TS har. Helt enkelt för att de har gjort nåt som inte TS gjort, tränat.

Och därmed kommer TS oavsett hur stor talang han innehar bedömas som talanglös/ointressant.
.

Det förutsätter en väldigt oproffessionell bedömare. Talang bedömer man ju på ett helt annat plan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det förutsätter en väldigt oproffessionell bedömare. Talang bedömer man ju på ett helt annat plan.

Tror inte den bedömare existerar som klarar av att bedöma talangen hos en totalt erfaren idrottsman.

Till talang inkluderas ju dessutom att kunna ta till sig kunskap/utbildning och tillämpa den, vidare tillhör det området talang att orka och kunna jobba sig igenom stora mängder träningstid.
Det jag sett inom idrott och studier är oftast att de som har talang och snabbt gör framsteg är oftast samma personer som tröttnar och söker sig till nya utmaningar. Och de som blir bra är ofta det talanglösa som stannar kvar och tränar år ut och år in.

Bäst resultat skulle det väl bli hos en individ som har alla dessa talanger men de kommer mycket sällan i samma förpackning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det kan förstås vara så att det saknas den kompetensen i Sverige. RR är ju ingen stor sport här. Det är dock en förutsättning om man ska kunna hitta talanger. Som elitparallell kan jag säga att det knappast hjälper att ha privata flygtimmar i bagaget för den som vill antas till stridsflygutbildning. Det här kan ju dock många av oss amatörer ha svårt att förstå.
Om man själv behärskar och har talang inom ngn krävande disciplin, så känner man ju dock ofta igen sig. Man skönjer ett oförstört ämne på allt utom just rutin.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det kan förstås vara så att det saknas den kompetensen i Sverige. RR är ju ingen stor sport här. Det är dock en förutsättning om man ska kunna hitta talanger. Som elitparallell kan jag säga att det knappast hjälper att ha privata flygtimmar i bagaget för den som vill antas till stridsflygutbildning. Det här kan ju dock många av oss amatörer ha svårt att förstå.
Om man själv behärskar och har talang inom ngn krävande disciplin, så känner man ju dock ofta igen sig. Man skönjer ett oförstört ämne på allt utom just rutin.

Tror snarare att en köruppvisning helt enkelt ger för lite datainput för att resultatet ska kunna bli tillförlitligt.

Om man betraktar din parallell med stridsflygare så görs ju urvalet på helt andra grunder än att aspiranterna gör en flyguppvisning. Man studerar deras intellektuella kapacitet, simultanförmåga, osv.
Och eg skulle jag nog vilja gissa att den som ligger i topp på provet för att bli stridspilot kan nog bli duktig inom de mesta dessa personer företar sig.

Det går säkert att skapa liknande urvalsmetoder för att hitta världsmästarämnen till rr men genom köruppvisningar så tror jag inte man hittar några oslipade diamanter.

Jag har sett många olika varianter på nybörjare på MC och de som ser ut att ha stor talang brukar vara personer med annan idrottslig bakgrund. Dessa har alltid en god koordination med sig i bagaget, det vet hur man tränar, de har en fysik som hjälper dem.

En annan typ är de väldigt intelligent personerna som inte utmärker sig från från början pga ringa erfarenhet av motorfordon och fysisk aktivitet. Vissa av dessa suger sedan åt sig kunskap som svampar och kan bli väldigt duktiga. Har dock inte sett någon som även skaffat sig erforderlig fysik och tränat upp sin koordination så de jag sett har blivit duktiga men inte jätteduktiga. Tror dock att dessa personer kan vara världsmästarämnen om de fyller resterande pusselbitar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I Sverige har vi sannolikt inte dom mest lämppade juniorerna i roadracingssporten utan dom med rr intresserade föräldrar som är beredda att göra stora uppoffringar för att ungen skall få träna o tävla runt om i norden. Inte sällan har pappa kört mc tävlingar i sin ungdom eller kör t.ex classic eller erf.

En lämplig junior har bra koordinationsförmåga, mycket bra fysik genom andra idrotter och är mentalt stark.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att du förstår hur jag ser på saken iaf. Desto tidigare en dold förartalang kan få en stund på en bana tillsammans med en duktigt läromästare/ tränare. Desto bättre. För en person med öga för talang, är det så uppenbart när en blivande förmåga ställs inför rätt förutsättningar. Det är orättvist men tyvärr sant enligt min uppfattning. Saker och ting sitter inte sällan rätt på första försöket, "det blir gärna bra" lite enkelt uttryckt.

Nu släpper jag detta. Dags att gå hem från helgens båtslipande.
 
Last edited:

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Om jag får hoppa in lite mitt i här och ställa en fråga.

Har i ungefär 3 år varit extremt intresserad av motorfordon, speciellt tvåhjuligt. Är för tillfället 17 år, fyller 18 i sommar. Har tidigare tävlings simmat, ungefär 7 pass/vecka á 2h. Har EXTREMT lätt för och ta upp information och kunskap, detta är inget jag säger utan verkligen har.
Motorvanan är hyffsad, kört cross. Inte tävlat utan endast hobbynivå i skogen och skogsvägar. Kört en motardmoped i några år, då både på gata och bana. Personligen skulle jag säga att jag har en helt okej körförmåga.
Förstår att detta låter extremt tamt, moped på gata/bana de klarar förmodligen de flesta. Men har verkligen övat kurvteknik, bromsning osv.

Undrar då vad ni tror om ett framtida tävlande i RR? Säg både negativt och positivt!
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Helt ärligt. Jag har bara positiva saker att säga! Med din bakgrund, och där till en hel del motivation. Så kan du gå så långt det bara går. Som tur och förutsättningarna medger!

Med andra ord. Prova och se, alldeles för spännande resa för att avstå!
Man skall inte dö nyfiken!
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Helt ärligt. Jag har bara positiva saker att säga! Med din bakgrund, och där till en hel del motivation. Så kan du gå så långt det bara går. Som tur och förutsättningarna medger!

Med andra ord. Prova och se, alldeles för spännande resa för att avstå!
Man skall inte dö nyfiken!

Kan längden vara något problem? 192 cm för tillfället.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Kan längden vara något problem? 192 cm för tillfället.
Nej! På en motorstark hoj blir du startsnabb, och kommer först in i kurva 1. Plus att du lätt flyttar vikten in i kurvorna.
Sedan beror det ju vad/vem man jämför med. Men det är ju den kroppen du har! Liksom inget annat att göra än att spela de korten du har.
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Låter grymt! Ska försöka pröva på RR i vår, förhoppningsvis 125 junior, eller rookie 600. Tror dock att rookie 600 kan kännas för ovant så jag inte vågar utmana hojen på samma sätt som en 125a. Några synpunkter eller tips på det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter grymt! Ska försöka pröva på RR i vår, förhoppningsvis 125 junior, eller rookie 600. Tror dock att rookie 600 kan kännas för ovant så jag inte vågar utmana hojen på samma sätt som en 125a. Några synpunkter eller tips på det?

http://2hjul1attityd.se/ - Kika där? :D

Annars så finns det ju speedster cup numera också. Om du tänkt fortsätta ett tag hade jag nog tyckt att R600 är bättre, för 125cc kommer du nog vilja byta upp ifrån rätt snart, 125cc kommer också din storlek att göra mer skillnad pga de effektsvagare hojarna.
Vad du väljer är något jag tycker är upp till dig först och främst däremot.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top