14 år - bli världsbäst i roadracing, försent?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller med om att träningstimmar på hojen är viktigare än bästa materialet men sen fattar jag nog ingenting av vad du försöker säga....

Är iofs onykter så jag kanske missförstår dig...? Du menar att om TS låter bli att räkna in däck och bensin till träningspassen så behöver han bara hälften så stor budget? Och bensin till och frän träning? För att inte nämna resten av kostnaderna på transportbilen?

Om du låter bli att räkna in resten av kostnaderna också så bör det väl då bli rent gratis att köra?

Mjaeh, det jag säger är att några 100k behövs inte för en nybörjare. Bilen för att dra släpet kostar 10k, släpet kostar 8k, hojen kommer nog landa på 25-30k, bensinen blir väl 150 liter nånting, däck har jag ingen aning om än. 50k känns som en rätt realistisk siffra. Inte någon liten summa, men mer görbart på ett sommarjobb än 100k. Det var väl dit jag ville komma.

Och jag är exceptionellt dålig på att göra mig förstådd, så det är nog mitt fel att jag är svår att förstå idag med. :hihi
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
vart tog TS vägen? börjar misstänka att detta var nån typ av misslyckat troll-försök
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mjaeh, det jag säger är att några 100k behövs inte för en nybörjare. Bilen för att dra släpet kostar 10k, släpet kostar 8k, hojen kommer nog landa på 25-30k, bensinen blir väl 150 liter nånting, däck har jag ingen aning om än. 50k känns som en rätt realistisk siffra. Inte någon liten summa, men mer görbart på ett sommarjobb än 100k. Det var väl dit jag ville komma.

Och jag är exceptionellt dålig på att göra mig förstådd, så det är nog mitt fel att jag är svår att förstå idag med. :hihi

150 liter bränsle? Det är inte ens 10 timmar på hojen? Det låter mer som lite ambitionslös nöjesåka på bana någon enstaka gång och ljusår ifrån en gp-satsning.

Det är en ganska generell uppfattning att det krävs ca 10000 träningstimmar för att nå toppnivå inom en idrott. Om vi antar att TS är 14 och har som mål att få ett gp-kontrakt som 24-åring så krävs det alltså +1000 timmar träning per år, dvs 20 timmar i veckan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
150 liter bränsle? Det är inte ens 10 timmar på hojen? Det låter mer som lite ambitionslös nöjesåka på bana någon enstaka gång och ljusår ifrån en gp-satsning.

Det är en ganska generell uppfattning att det krävs ca 10000 träningstimmar för att nå toppnivå inom en idrott. Om vi antar att TS är 14 och har som mål att få ett gp-kontrakt som 24-åring så krävs det alltså +1000 timmar träning per år, dvs 20 timmar i veckan.

Jo, men han kommer inte klämma in 10 000 timmar under sitt första år. Allt eftersom att han jobbar på att bli bättre kommer han ju kunna plocka lite sponsorpengar, och behöver inte stå för hela pengen själv. Huvudsaken det första året är att komma igång. Och alla 10 000 timmarna kommer inte behöva vara körning, det finns en hyfsad mängd teori att lära sig med, även om praktisk erfarenhet självfallet är viktigt. Det går dessutom att minska ner tiden från de vedertagna 10k timmarna om man studerar under någon.

Och de 150 literna var min uppskattning för mig på bankörning i år. Jag kommer antagligen att köra upp mer, men ganska garanterat inte mindre iaf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men han kommer inte klämma in 10 000 timmar under sitt första år. Allt eftersom att han jobbar på att bli bättre kommer han ju kunna plocka lite sponsorpengar, och behöver inte stå för hela pengen själv. Huvudsaken det första året är att komma igång. Och alla 10 000 timmarna kommer inte behöva vara körning, det finns en hyfsad mängd teori att lära sig med, även om praktisk erfarenhet självfallet är viktigt. Det går dessutom att minska ner tiden från de vedertagna 10k timmarna om man studerar under någon.

Och de 150 literna var min uppskattning för mig på bankörning i år. Jag kommer antagligen att köra upp mer, men ganska garanterat inte mindre iaf.

Läs rätt! Jag skrev inte 10000 timmar första året, jag skrev 1000 timmar per år i genomsnitt! Ska han både hinna nå toppnivå och bli "upptäckt" innan han är för gammal så krävs det alltså mer än 1000h/år.

Att du jämför med din egen lek tyder ju på att du inte har förstått vad TS frågat efter.

TS bör köra upp 150 liter i veckan första säsongen för att ha en rimlig chans att hinna med sina mål innan han är för gammal.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läs rätt! Jag skrev inte 10000 timmar första året, jag skrev 1000 timmar per år i genomsnitt! Ska han både hinna nå toppnivå och bli "upptäckt" innan han är för gammal så krävs det alltså mer än 1000h/år.

Att du jämför med din egen lek tyder ju på att du inte har förstått vad TS frågat efter.

TS bör köra upp 150 liter i veckan första säsongen för att ha en rimlig chans att hinna med sina mål innan han är för gammal.

Och jag hävdar att 10 000 timmar inte är hugget i sten. Med kunniga tränare/lärare kan man minska tiden avsevärt, och 10 000 timmar är ett höftat och förenklat värde till att börja med.
Det absolut viktigaste med att bli bäst på något är att öht börja göra det. Att redan innan man ens börjat med det dra slutsatsen att oddsen för att lyckas är så jävla höga att det inte är någon idé att försöka är så jävla enerverande gråsossigt, och en av sakerna som är fel med det här landet.

Jag tog upp min egen lek som ett exempel på att det inte behöver kosta i närheten av 100 000 för att börja. Det är det enda min lek har med saken att göra. Och jag tvivlar ganska starkt på att man bränner överhängande 50 000 på däck och soppa även om man skulle lägga 20 timmar i veckan.

Det är dock helt självklart att det blir lättare för TS om hans föräldrar har ekonomin och tiden för att backa upp hans dröm, för att helt lätt att få tag på jobb för en 14åring är det inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och jag hävdar att 10 000 timmar inte är hugget i sten. Med kunniga tränare/lärare kan man minska tiden avsevärt, och 10 000 timmar är ett höftat och förenklat värde till att börja med.
Det absolut viktigaste med att bli bäst på något är att öht börja göra det. Att redan innan man ens börjat med det dra slutsatsen att oddsen för att lyckas är så jävla höga att det inte är någon idé att försöka är så jävla enerverande gråsossigt, och en av sakerna som är fel med det här landet.

Jag tog upp min egen lek som ett exempel på att det inte behöver kosta i närheten av 100 000 för att börja. Det är det enda min lek har med saken att göra. Och jag tvivlar ganska starkt på att man bränner 50 000 på däck och soppa även om man skulle lägga 20 timmar i veckan.

Det är dock helt självklart att det blir lättare för TS om hans föräldrar har ekonomin och tiden för att backa upp hans dröm, för att helt lätt att få tag på jobb för en 14åring är det inte.

Visst, vi kan leka med tanken att TS har stor talang och klarar det hela på 5000 timmar.

Vill du vara vänlig och lägga upp en budget för hur dessa timmar bör disponeras och budgeteras så att TS kan ha avverkat dessa 5000h och bli "upptäckt" vid 22 år ålder och därmed kan guidas till en GP-styrning som 24-åring?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst, vi kan leka med tanken att TS har stor talang och klarar det hela på 5000 timmar.

Vill du vara vänlig och lägga upp en budget för hur dessa timmar bör disponeras och budgeteras så att TS kan ha avverkat dessa 5000h och bli "upptäckt" vid 22 år ålder och därmed kan guidas till en GP-styrning som 24-åring?

Det skulle jag väl kunna göra, men isf får du vänta på det ett tag. Skulle behöva göra en del grundläggande research bortom 1-2 års horisonten. ;)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
jag ser ingen skillnad på vad det är för slags ämne man vill bli bäst i.

1986, 16år gammal började jag tävla i BMX efter att ha haft en sådan cykel i bara 1,5 år innan

första året vart jag Sm2.a, andra året SM1:a, 3:e året SM:2:a, 4:e året SM:4.a
andra året NM 3:a EM 7:a & VM 9:a

If you put your mind to it you can accomplish anything
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle jag väl kunna göra, men isf får du vänta på det ett tag. Skulle behöva göra en del grundläggande research bortom 1-2 års horisonten. ;)

Behövs det? För mig räcker det med lite enkla resonemang för att se vilka problem TS har framför sig.

Låt säga att TS bara tränar 100h första säsongen, då krävs det att resterande 4900 h ska utföras på bara 7 år, dvs TS måste jobba ännu hårdare mot klockan desto mer han prutar på träningstimmarna idag.
Hur ska TS finansiera dessa 100h av träning?

100h är dessutom fortfarande träningsnivåer som är att jämföra med lek och korpidrott.

Och sedan skulle jag vilja säga att redan när man antar(hoppas?) att TS skulle ha större talang än de gp-talanger han konkurrerar med så gör man ett fatalt misstag som mer eller mindre eliminerar chansen att någonsin få en gp-styrning. Om TS har sådan talang/begåvning så borde den visa sig på andra sätt, han skulle troligen redan visat sig ha extremt goda resultat i skolan, idrott, osv.

Tvärtom bör man nog anta att man har sämre talang och måste träna mer än sina konkurrenter, kanske snarare sikta på 15000 timmar. Och inte ens då kan man känna sig säker på att man besitter talang för att ens blir proffs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jag ser ingen skillnad på vad det är för slags ämne man vill bli bäst i.

1986, 16år gammal började jag tävla i BMX efter att ha haft en sådan cykel i bara 1,5 år innan

första året vart jag Sm2.a, andra året SM1:a, 3:e året SM:2:a, 4:e året SM:4.a
andra året NM 3:a EM 7:a & VM 9:a

If you put your mint to it you can accomplish anything

16 år? Snackar du om JSM? JVM?
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Du vann alltså amatör-SM reps amatör-VM?


Nej.. finns alltså inte klassindelning på det sättet, i Sverige fick vi en prod´ffsklass 1987 första gången, kallas A-Expert som tävlade om pengar istället för pokaler.
men det var samma killar som jag tävlat emot året innan., alltså ingebn skillnad för utom priserna vid podiet

utan antingen kör man som 17åring i 17årsklassen, eller i proffsklassen under samma tävlingsdag.
i USA finns även "OPEN"-klass för nästan vem somhelst inom rimliga gränser att tävla mot vem som helst, så länge som alla kör samma däcksstorlek. 20 eller 24" finns
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej.. finns alltså inte klassindelning på det sättet, i Sverige fick vi en prod´ffsklass 1987 första gången, kallas A-Expert som tävlade om pengar istället för pokaler.
men det var samma killar som jag tävlat emot året innan., alltså ingebn skillnad för utom priserna vid podiet

utan antingen kör man som 17åring i 17årsklassen, eller i proffsklassen under samma tävlingsdag.
i USA finns även "OPEN"-klass för nästan vem somhelst inom rimliga gränser att tävla mot vem som helst, så länge som alla kör samma däcksstorlek. 20 eller 24" finns

ok. Så hur många timmar tränade uppskattningsvis under dessa år?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
3-5+ per dag cirka. plus fick sk: hemortsalternativ att träna för cyklingen i 9:an & gymnasiet
samt även via värnplikten

4h/dag, 365 dagar/år = 1460 h/år dvs du var alltså uppe i 2200 h träningstid när du gjorde din första tävling efter 1.5 år? Fjärde året var du uppe i 6600 h? Och ändå blev du alltså inte världsmästare. Missförstå mig inte, jag knyter bara ihop det här med föregående resonemang. Dina resultat är naturligtvis mycket bra och långt bättre än vad jag presterat i någonting jag engagerat mig i.
Jag menar bara att det du säger stämmer väl ganska hyfsat med dessa 10000 h. Du kom ju aldrig upp i dessa 10000 h, och du blev heller aldrig världsmästare.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
4h/dag, 365 dagar/år = 1460 h/år dvs du var alltså uppe i 2200 h träningstid när du gjorde din första tävling efter 1.5 år? Fjärde året var du uppe i 6600 h? Och ändå blev du alltså inte världsmästare. Missförstå mig inte, jag knyter bara ihop det här med föregående resonemang. Dina resultat är naturligtvis mycket bra och långt bättre än vad jag presterat i någonting jag engagerat mig i.
Jag menar bara att det du säger stämmer väl ganska hyfsat med dessa 10000 h. Du kom ju aldrig upp i dessa 10000 h, och du blev heller aldrig världsmästare.

sammanställningsvis så verkar det stämma bra det du lagt ihop ja :-9 om jag fortsatt tävla så hadet troligen varit i USA på heltid som proffs, = dubbel träning, resor som tröttar ut en världen över,, timelag. etc etc.
kanske blivit 20% bättre efter ett år.. = kanske i top 10 igen året efter i VM.

man vet aldrig förrens man provat.. så vill TS bli bäst - prova :)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
På en bandag åker man c:a 2h om jag kommer ihåg rätt. Så det är 5000 bandagar för att bli elit och man klämer knappast in mer än 1 bandag/vecka, vidare kan man inte åka mer än c:a 25 veckor/år i detta land. Så 5000/25 = 200 år. Alltså hade det inte hjälpt om han börjat när han var 5 år heller :fakta
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top