141 km/h på 80 väg i Norge = Fängelse

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Jag blir dock lite nyfiken på om den norska allmänheten tycker att detta är korrekt satta begränsningar och väl avvägda straff i relation till övertrampet, eller om det är lite diktatur hos myndigheterna på andra sidan gränsen.

Den norske allmenheten ser INGEN sammenheng mellom forbrytelse og straff når det gjelder trafikkforseelser. Og vi har en gjeng med sosialdemokratiske maktsyke politikere som anser at det å kjøre for fort er en større forbrytelse enn incest, voldtekt og ran - de sistnevnte lovbryterne blir mer beskyttet av lovverket enn offeret:va Er man en fartssynder kan man risikere både miste å sertifikatet, få bot og sitte i fengsel - altså 3 straffer for en forbrytelse. Som flere ha skrevet i denne tråden - Norge er Europas siste kommuniststat:huvet
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag tror fan inte att det är sant!

Det värsta är att vi i Sverige är påväg dit med..

Vilket jävla skämt att få skaka galler för 41km.

Lider med dig broder!!
 

C. Karateskog

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Oslo
Hoj
Ducati 800ss -03
Jag fick min senaste bot på posten idag, den drog upp totalen til 17800NOK i böter, hittills i år. Jag kan förvisso välja att sitta i finkan i 20 dagar i stället för att betala dem. Kortet har jag kvar i alla fall! :)

Det är viktigt att komma ihåg att den norska polisen inte får göra så mycket med ditt svenska körkort. De kan beslagta det om du är bosatt i Norge men om du ska ut och åka i Sverige eller övriga Europa kan du åka in och hämta ut kortet igen! Nu kan jag inte tänka mig att det är en lätt process att få ut det men det går.

Ingen av de gångerna som jag har blivit stoppad har det gjorts någon kontroll av mitt svenska körkort. Jag har t.o.m visat fram ett körkort som hade gått ut på datumet (med mer en ett år!) och de reagerade inte ens. Nu håller iofs ett Norskt kort i 99år... men ändå.

Vad jag vill komma fram till är att TS nog kan köra lugnt omkring med sitt svenska kort, även om det är bannat i Norge. Nu kan det ju tänkas, iom att det blev ett pressärende av saken, att de kanske känner igen svenske-fan som riskerade sitt och asfaltens liv med sin vårdslösa körning. Helst om det är en liten ort men jag tror att den risken är ganska liten...?

Gasa på du, nästa gång stannar du inte! Jag hade tänkt att sluta stanna nu jag också, det börjar att bli töntigt dyrt det här nu, hehe.
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag fick min senaste bot på posten idag, den drog upp totalen til 17800NOK i böter, hittills i år. Jag kan förvisso välja att sitta i finkan i 20 dagar i stället för att betala dem. Kortet har jag kvar i alla fall! :)

Det är viktigt att komma ihåg att den norska polisen inte får göra så mycket med ditt svenska körkort. De kan beslagta det om du är bosatt i Norge men om du ska ut och åka i Sverige eller övriga Europa kan du åka in och hämta ut kortet igen! Nu kan jag inte tänka mig att det är en lätt process att få ut det men det går.

Ingen av de gångerna som jag har blivit stoppad har det gjorts någon kontroll av mitt svenska körkort. Jag har t.o.m visat fram ett körkort som hade gått ut på datumet (med mer en ett år!) och de reagerade inte ens. Nu håller iofs ett Norskt kort i 99år... men ändå.

Vad jag vill komma fram till är att TS nog kan köra lugnt omkring med sitt svenska kort, även om det är bannat i Norge. Nu kan det ju tänkas, iom att det blev ett pressärende av saken, att de kanske känner igen svenske-fan som riskerade sitt och asfaltens liv med sin vårdslösa körning. Helst om det är en liten ort men jag tror att den risken är ganska liten...?

Gasa på du, nästa gång stannar du inte! Jag hade tänkt att sluta stanna nu jag också, det börjar att bli töntigt dyrt det här nu, hehe.

Haha, du får det att låta så självklart =) Jag kommer nog att börja köra igen snart. Tyvärr ät det en liten ort... 7000 invånare i hela komunen.

Snart ska jag iväg på en 18 dagars semester :banana:brinnerup
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Haha, du får det att låta så självklart =) Jag kommer nog att börja köra igen snart. Tyvärr ät det en liten ort... 7000 invånare i hela komunen.

Snart ska jag iväg på en 18 dagars semester :banana:brinnerup

Vore intressant om du berättade hur din semester var när du kommer tillbaka hehe.. lycka till!
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Med tanke på prisbild, nitiska snutar och löjliga hastighetsgränser kommer jag troligen aldrig köra hoj i norge.
 

Vikt0r

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Tollarp
Hoj
929a blivande stunt
Tråkigt...norge är helt sjukt vad gäller det där med böter och sådant. Kan höja böterna på tex fylleri en helg i städer med festivaler tex. Så sätt får dem kanske ner svinneriet lite.

Hörde en liknande greje av någon hippebrud förra sommaren som körde 10-20km/t för fort. Då fick hon välja att betala 2k i böter eller sitta inne i 2 dagar.
Hon den sjuke valde fängelse i två dagar sen gick hon ut utan att blivit av med en krona. Dock kommer det la stå i hennes papper för all framtid att hon suttit inne.
Hon mummlade även om något att det kostade landet 1200kr per dygn att ha en fängslad. landet gick tydligen minus 400kr på att fängla henne.

Roligt land det där :D
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Lite surt det ska aldrig köra fort i Norge, vad är det för typ av anstalt du hamnar på? kan ju inte vara Maximal Säkerhet direkt? :p

Nej det är någon öppen anstalt, ska tydligen på fjällvandring en gång i veckan. :rolleyes:

Fick straffet uppskjutet till den 5:e oktober istället. Får fira ettårsjubileum i Norge innan jag åker in. :banana :brinnerup

Enda anledningen att åka till Norge måste vara för Tax-Free spriten.


Mjää, då äre bättre att ta en finnfärja
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha? Sitter du inne nu? Kanske svårt att svara på om du inte har tillgång till internet :)
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Detta är ju humor om nåt.. :hihi fängelse för en liten fortkörning!
Tappa inte tvålen bara :tummenupp
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Nej det är någon öppen anstalt, ska tydligen på fjällvandring en gång i veckan. :rolleyes:

Fick straffet uppskjutet till den 5:e oktober istället
. Får fira ettårsjubileum i Norge innan jag åker in. :banana :brinnerup




Mjää, då äre bättre att ta en finnfärja

Antar att han berättar hur det var den 23-24 :)
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Viss skillnad på Norge och Tyskland....
Åkte fast i 160 km/h på 70 -väg för några veckor sedan i Tyskland.
Det blev 345 Euro i böter (betalas på plats), sedan var hej och tack och kunde köra vidare.
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
FY fan för detta :mad: jävla tur min kusin har haft då ... han bor ju där uppe så när ja va där höll vi 245km/h på e6an .... blir de ett halvårs fängelse då eller ? :huvet ja ska då aldrig köra fort i norge :rolleyes: nej de blir till att brassa ifrån nötterna ist
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
hur tänkte du då???

9500 norska bananer är ungefär 11500 svenska kr
18 dagar på ett vanligt jobb är nästan en hel månadslön (22 dagar = heltid)
då skulle jag hellre jobba dom 18 dagarna och betala mina böter och dessutom ha en slant över i fickan om du inte har sjukt dåig lön eller ör arbetslös...

man tar ju såklart ut betald semester medans man sitter i finkan :tummenupp


Edit: Oj, väldigt gammalt inlägg :D trodde jag va på sista sidan :brinnerup
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett av de länder man inte vill bli stoppad för fortkörning är Norge. Trots den vetskapen körde en vän till mig en bra bit över 200 km/h längst en kamera övervakad del av deras motorvägsnät för ett antal år sedan i min bil.

Tänker aldrig köra dit i vare sig min nuvarande bil eller motorcykel. Ska hyra det svagaste och tråkigaste motoralternativet om jag vill utforska landet närmare.

Frågan är vad man valt. Fängelse eller dryga böter? Jag kan inte bestämma mig vad som är värsta straffet.

Man kanske rent av skulle införa något liknande i Sverige. Det verkar ju ha avskräckande effekt på turister såväl som norrmän. Jag hade antagligen varit en av de som hållit mig i kragen och sökt mig utomlands när jag vill ha lite spänning. Precis som Norrmännen själva gör när de åker över till Svenska sidan och roar sig utan risk för dryga böter eller fängelse.

Ska bli intressant att läsa vad de som avtjänar/avtjänat fängelsestraff i Norge har att säga i tråden.
 

GDJb

Sporthoj beginner
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Gol, Norge
Hoj
ZX9-R -97
Sådärja. Nu kom minsann brevet från Politin hem i brevlådan. Bara fem månader efter.
Står inget om straffet, men de välkomnar mig till rätten i Sarpsborg den 20 nov för att utdela min dom.
Så detta blir meget spännande.

Längst ned på brevet står det dock,
''Påstand om tap av förerett i Norge forbeholdes nedlagt.''

Vid första anblick ser det ju rätt positivt ut. Sen läser man det igen och ja. Poliser kan det här med att skriva i gåtor.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top