141 km/h på 80 väg i Norge = Fängelse

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Hur funkar det egentligen?
Får behålla ditt körkort i Sverige och fått skickat efter ett nytt redan?
Det bör väl funka i Norge med tiden igen eller skulle det vara ett speciellt unikt körkort för att få köra i Norge?

http://www.rbnett.no/article/20090629/NYHETER08/921580918/1085

Mitt svenska körkort är med andra ord ogiltigförklarat i Norge på livstid. Jag har redan ett nytt svenskt körkort i plånboken, var bara att beställa ett nytt, kostade visserligen 120kr :rolleyes:

Just nu funderar jag bara på hur jag ska göra med körandet i Norge.... I och med att jag kör svensk bil och har svensk försäkring känns det lite som att jag inte riskerar mer än böter om jag blir tagen i kontroll i Norge igen? Eller kan följderna bli allvarligare om jag orsakar en olycka som blir dyr och/eller skadar/dödar någon :confused:

Någon som vet hur de fungerar med internationella körkort?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har du d-nummer nu? Kanske kan smita emellan systemet om du skaffar Norskt medborgarskap, verkar vara dåliga kontroller iaf när man skaffar d-nummer.

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Har du d-nummer nu? Kanske kan smita emellan systemet om du skaffar Norskt medborgarskap, verkar vara dåliga kontroller iaf när man skaffar d-nummer.

Hmm, nej jag har redan ett riktigt norskt p-nr... Men det hade säkert fungerat fint att göra så. De hade varit så gött =)

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1

18 dagars fängelse :3freak

Svenska körkortet är för evigt ogiltigt i Norge. Får ta ett nytt i Norge om 13 månader... :huvet

Norge är sanslöst!

Edit: Stanna aldrig för "purken" i Norge...

18 dagar semester gratis boende och mat kan det bli bättre?:yoparty
Nej seriöst dem verkar ha för lite folk i deras fängelsen någon måste ju sitta :huvet
Jag hade flyttat tillbaka till Sverige och skitit i straffet om dem sen inte ger sig får dem komma hämta mig.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vad lär man av detta då? Ska man visa sitt körkort om man blir stannad eller bara neka dem att se det? Hur griniga blir de då (mycket kan jag tänka mig).
Visst man kan visa det på avstånd men be dem ge fan i att ta på mitt privata kort.

Bästa är nog att hålla sig inom rimlig fart och hålla gränserna men somsagt ganska sövande på vissa sträckor.

Hela v 28 ska jag tillbringa på hoj uppe i Norge - får väl hoppas det går väl,blir tredje semester turen upp i annars detta naturvackra land.

Bäst är att hålla sig inom gränserna, men om 140 på 80-väg ger fängelse blir det troligtvis The Great Escape redux om farbror blå kommer med saftblandaren i högsta hugg och kanelbullarna redo.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Mitt svenska körkort är med andra ord ogiltigförklarat i Norge på livstid. Jag har redan ett nytt svenskt körkort i plånboken, var bara att beställa ett nytt, kostade visserligen 120kr :rolleyes:

Just nu funderar jag bara på hur jag ska göra med körandet i Norge.... I och med att jag kör svensk bil och har svensk försäkring känns det lite som att jag inte riskerar mer än böter om jag blir tagen i kontroll i Norge igen? Eller kan följderna bli allvarligare om jag orsakar en olycka som blir dyr och/eller skadar/dödar någon :confused:

Någon som vet hur de fungerar med internationella körkort?
Om du är bosatt i norge så är inte ditt svenska körkort giltigt, absolut inte giltigt i Norge. Förmodligen inte giltigt i Sverige heller, men detta lär knappast uppdagas. (så länge du inte erkänner att du är bosatt i Norge)

I Sverige är indragning av körkort bara en administrativ åtgärd, i Norge så är det en straffrättslig åtgärd.

Det ligger en promemoria om utökat samarbete melan de nordiska länderna om utbyte av information när det gäller trafikbrott. Om detta går igenom kan svenska myndigheter bli varse om att du har förlorat körkortet i Norge. Som reglerna är skrivna så räcker din dom för att dra körkortet i Sverige också.

Allt hänger på om du är bosatt i Norge eller ej, är du bosatt i Norge så är du illa ute. Bor du i Sverige så är du säker på att köra i Sverige än så länge.

Internationellt körkort är ointressant för frågor som rör Norge/Sverige, de har ingen status som går över de "vanliga". Internationella körkort krävs i vissa länder, men inte i EU eller Norden.

Last edited:

xrt

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
KTM
badkloss_1170661147_11643814.jpg

Köp en sån och trä den runt handleden så kan du spara en massa lidande :krama:banana

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Köp en sån och trä den runt handleden så kan du spara en massa lidande :krama:banana

Haha!
Viken - fungerade straffet avskräckande? Kommer du tveka att gasa i Norge hädanefter? (Med tanke på skillnaderna i straff mellan Sve och Nor hade det varit kul o veta om deras system funkar..)

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Haha!
Viken - fungerade straffet avskräckande? Kommer du tveka att gasa i Norge hädanefter? (Med tanke på skillnaderna i straff mellan Sve och Nor hade det varit kul o veta om deras system funkar..)

... Jag kommer inte att gasa alls i Norge då mitt svenska körkort är ogiltigt för all framtid här. Så det fungerade nog på så sätt... Jag körde lugnt i Norge innan med, just pga straffen här. Håller alltid 60 i 60 zon tex just pga att där brukar snuten stå, inte så mycket pga att det är 60 zon och att det är "farligt" att köra fortare än 60.

141km/h på Dovrefjället är heller inte ett brott som borde ge fängelsestraff, speciellt inte med tanke på hur trafiksituationen var denna kväll.

Slutsats: Jag kommer inte att köra ett fordon utan backspeglar mera. Jag kommer aldrig i mitt liv stanna för en purk i Norge om jag inte är 100% säker på att det endast ger böter.

Att ge folk fängelsestraff för att det står i en tabell att si och så många km/h för fort vid given hastighet ger fängelse är fel. Det är fan kriminellt att låsa in hederliga människor. :rolleyes:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Surt Viken och jag håller med om att det är ett groteskt straff bara för att hålla styrfart över kalfjället. Det är också det som är anledningen till att jag aldrig gör en hojresa (eller bil) till Norge hur gärna jag än vill. Vem vill sitta och stirra på hastighetsmätaren hela tiden för att slippa hamna i finkan, inte jag i alla fall. Har man sedan ett fordon som presterar lite mer än en höskrinda är det också svårt rent teknisk att inte köra över gällande hastighetsgränser ibland även om det inte är avsiktligt.

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Jag skulle fan fly tillbaks till Sverige om det var nära, vad händer då? :rofl

Men fan, jag lider med dig Viken. Hoppas det inte är allt för dåligt.

CrossFireX

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
BMW R1200R -10
Känner med dig, går ju inte o köra långsamt med MC, speciellt inte på döda vägar!
Men kan det inte vara så att de har så konstiga straff för att de helt enkelt är för lata för att städa upp efter en om man orsakar en olycka? :trött :D

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Så jävla sjukt att åka i fängelse för lite fortkörning. Om de nu tvunget ska slänga folk i fängelse så borde de ju kolla hur farligt man kör istället. En hastighet säger ju ingenting om hur farligt det är. Ibland kräver trafiksituationen att man kör 20 km/h på en 50-väg och ibland är det ofarligt att köra 280 på en 70-väg.
Jag är normalt ingen förespråkare för att köra ifrån snuten men norskarnas sjuka straff uppmanar ju verkligen till att göra det.

jaja men om du ser det ur de norksa polisernas syn blir det lite annorlunda :rolleyes:
http://bubblare.se/movie/norsk_polis_jagar_opel_corsa
:D:D:D:banana

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kawaskaki
ajaj var var det du åkte fast ?!? ær du norrman eller har du bara ett norskt personnummer det ær lite skillnad før du kan både ha d-nummer och "riktigt" personummer men fortfarande vara svensk medborgare och då bør ditt kørkort fortfarande vara giltligt tycker jag !

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
ajaj var var det du åkte fast ?!? ær du norrman eller har du bara ett norskt personnummer det ær lite skillnad før du kan både ha d-nummer och "riktigt" personummer men fortfarande vara svensk medborgare och då bør ditt kørkort fortfarande vara giltligt tycker jag !

Jag har bara ett norskt personnummer. Som jag förstod det på polisen som tog mig kunde norska myndigheter INTE dra in körkortet för en svensk i ett annat land än Norge. Dvs, jag har mitt körkort kvar till dess att Svenska myndigheter drar in det, om de drar in de.

9e september måste jag ta semester från jobbet i 18 dagar... :död

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Det är väl knappast poliserna som satt hastighetsgränserna. Precis som i Sverige gör de norska poliserna bara sitt jobb, d.v.s. att bland annat fånga fartsyndare. De som vill ha hastighetsbegränsningarna, straffsatserna eller andra regler ändrade måste nog vända sig till högre instans.

Jag blir dock lite nyfiken på om den norska allmänheten tycker att detta är korrekt satta begränsningar och väl avvägda straff i relation till övertrampet, eller om det är lite diktatur hos myndigheterna på andra sidan gränsen.

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kawaskaki
Jag har bara ett norskt personnummer. Som jag förstod det på polisen som tog mig kunde norska myndigheter INTE dra in körkortet för en svensk i ett annat land än Norge. Dvs, jag har mitt körkort kvar till dess att Svenska myndigheter drar in det, om de drar in de.

9e september måste jag ta semester från jobbet i 18 dagar... :död

precis det ær så jag har fått før mig också !! men då får du ha det så trevligt på semestern då :näsblod får du lov att køra igen i norge efter du har suttit av ditt straff och betalat boten eller kommer du få vænta ett længre tag ?

edit såg att det blev ca 18mån indraget fan vad sugigt, det ær nog dærfør dom flesta norrmænnen kør så snællt i det hæra landet

Last edited:

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Det är bara bita i det sura äpplet:död Jag gjorde samma sak 2002:rolleyes: 140 blås med en motard över samma fjäll:tummenupp Fick 25 dagar,men det skrevs ned i domstolen till 21 dagar p.g.a klar sikt och torr asfalt.Det ingår en Norsk advokat gratis.

Det gäller att få fängelsedomen överförd till Sverige,Norska fängelser är
värre än Svenska.

Om jag minns rätt,så alla som döms till fängelse i Svea mindre än 25 dagar kan välja fotbojja. Det gjorde jag:tummenupp Och du måste gå ett program med andra pellejönsar som har fotbojja,det handlar om droger,etik & moral:va

Nu är mitt straff preskiberat och jag kör inte för fort i Norge igen.:Bugar:yoparty

Jag har inget emot Norge:D Men dom har och kommer alltid ha hårda straff på fortkörningar:gnissla

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det är väl knappast poliserna som satt hastighetsgränserna. Precis som i Sverige gör de norska poliserna bara sitt jobb, d.v.s. att bland annat fånga fartsyndare. De som vill ha hastighetsbegränsningarna, straffsatserna eller andra regler ändrade måste nog vända sig till högre instans.

Jag blir dock lite nyfiken på om den norska allmänheten tycker att detta är korrekt satta begränsningar och väl avvägda straff i relation till övertrampet, eller om det är lite diktatur hos myndigheterna på andra sidan gränsen.

Dock är det många Poliser som jobbar helt utan känsla! När dom ex tar någons körkort för 32 Km/h över hastighetsgränsen och dom vet/förstår att den personen blir av med jobbet... Dom kan pruta 2 km/h men:
-Tänk om vi skulle göra så för alla...
Ja vilket samhälle. Fler som skulle respektera Poliserna och inte tycka att dom var helt utan "känsla".
Om dom hade skrivit ner fortkörningen för trådskaparen så det inte blev fängelse, så tror jag att han hade haft mer respekt för Poliserna, inte smitit nästa gång i en kontroll och respekterat hastigheterna bättre faktiskt.
Stannade själv sist för jag trodde att jag körde på en 70 sträcka (Var inga utfarter inget övergångsställe eller trottoarer och en lång jävla raksträcka)
Körde i 82 km/h och Snutj-ln tog körkortet eftersom det tydligen var 50 sträcka och han själv erkände att det kanske inte var så logiskt med 50 km/h där men att:
- Det är inte jag som satt hastigheten.
Själv blir man arbetslös i lågkonjunktur.
Bra straff... :va

Gissa om jag kommer att stanna igen...?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...