15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Hej, jag har varit och köpt helsyntet "finolja" till min oljekylda gixxer, men i all hast tänkte jag inte på vilken viskositet jag köpte utan det blev 15w50...
Det står i serviceboken att det rekomenderas 10w40 i min cykel och jag har dessutom renoverat motorn under vintern med kolvringar cylinder ventiler mm.

Så jag underar vad jag ska göra nu, det går dessvärre inte att lämna tillbaka oljan då den är köpt på lösvikt.

Kan man köra på denna tjockare olja utan problem eller är det köpa ny "rätt" olja. Jag chansar inte gärna efter allt jobb...
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Det kommer att fungera bra, du lär väl ändå inte köra i minusgrader. Är det q8 sbk racing?

Ifall motorn är renoverad så kan det vara bra att köra in med mineralolja så kolvringarna får chans att sätta sig. Detta dock bara som ett första byte efter 20-50 mil sådär.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag böt från 10W40 på min 750 (iofs en 750F, men luft/oljekyld iaf) till 15W50, och den blev en helt annan hoj, framför allt växellådan blev otroligt mycket mjukare när motorn var varm. Så det är bara att hälla i och köra :tummenupp
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Ressser,

15w/50 funkar i normala fall kanon i din oljegixxer. Jag rev nyligen min 1100 efter 13500 hårda mil och den är fortfarande i kanonskick, efter användande av Motul 3100/5100 15w/50.

Som Magnus säger ovan så finns det olika teorier om vilken olja man bör använda vid inkörning av en ny/renoverad motor. Vissa säger att ringar och cylindrar sätter sig bättre om man undviker helsyntetolja i början. Jag skulle inte köra in min nyrenoverade motor med helsyntet, men det finns som sagt många teorier om detta. Dessutom finns det många teorier om hur hårt en motor bör köras in. Min motor är nu helrenoverad och den kommer jag att köra in hårt och utan helsyntet. En inkörningsteori är lite mer beskriven här http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Sen får du själv bestämma vad du tror mest på. :)
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blir lite trådkapning av det här, men vad är det med mineralolja som gör att det skulle vara bättre för inkörning av en motor än helsyntet? Jag tänker mig att om oljan har tillräcklig smörjningsgrad så har den det, oavsett om det är mineral eller helsyntet. Eller är tanken att man ska köra in motorn med otillräcklig smörjning? :gnissla
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Blir lite trådkapning av det här, men vad är det med mineralolja som gör att det skulle vara bättre för inkörning av en motor än helsyntet? Jag tänker mig att om oljan har tillräcklig smörjningsgrad så har den det, oavsett om det är mineral eller helsyntet. Eller är tanken att man ska köra in motorn med otillräcklig smörjning? :gnissla

Precis :D, med helsyntet kan du få så bra smörjfilm att kolvringarna inte slits in ordentligt mot cylinderväggen, och slits de inte in första 2 timmarna gör de aldrig det.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ok där ser man, lite det jag tänkte. Men så länge det är bra ringtryck så lär det ju funka fint med helsyntet också, bara att det tar lite längre tid? Ny motorcyklar (och allehanda andra fordon) levereras ju oinkörda och jag har svårt att tänka mig att de har någon annan olja i sig än rekommenderad, som ju brukar vara helsyntet.

Sen misstänker jag att prisfrågan har en stor del i hela. Kanske inte så många som vill köra dyr finolja i ~80 mil för att sedan bara hälla ur den? Min kommer dock att köras in med SBK Racing helsyntet då det stod en 20L dunk i garaget och skrek om att bli använd. :lol
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ok där ser man, lite det jag tänkte. Men så länge det är bra ringtryck så lär det ju funka fint med helsyntet också, bara att det tar lite längre tid? Ny motorcyklar (och allehanda andra fordon) levereras ju oinkörda och jag har svårt att tänka mig att de har någon annan olja i sig än rekommenderad, som ju brukar vara helsyntet.

Sen misstänker jag att prisfrågan har en stor del i hela. Kanske inte så många som vill köra dyr finolja i ~80 mil för att sedan bara hälla ur den? Min kommer dock att köras in med SBK Racing helsyntet då det stod en 20L dunk i garaget och skrek om att bli använd. :lol

Njaeh, där har du lite fel, nya hojar levereras i princip inkörda :), nya hojar körs i bänk ganska hårt, sen på med trippmätare ett oljebyte och leverans till butik.

Renoverar man själv blir det annorlunda.

problemet är att efter en ganska kort tid blir ringarna glättade och slutar slita mot cylinderväggen, därför jag skrev att har de inte slitit in sig efter 2 timmar gör de aldrig det :) i sånt läge är det bara byta ringar och prova igen
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Njaeh, där har du lite fel, nya hojar levereras i princip inkörda :), nya hojar körs i bänk ganska hårt, sen på med trippmätare ett oljebyte och leverans till butik.

Renoverar man själv blir det annorlunda.

problemet är att efter en ganska kort tid blir ringarna glättade och slutar slita mot cylinderväggen, därför jag skrev att har de inte slitit in sig efter 2 timmar gör de aldrig det :) i sånt läge är det bara byta ringar och prova igen
Ok, har ingen större erfarenhet av hur nya hojar testas. Har bara sett där de teststartas och körs ett intervall i "bänk". Men i de fallen jag sett så är det bara frågan om minuter de testas för att se att den drar bra genom hela kurvan och på alla växlar, inte någon inkörning.

Nåväl, vi får väl se hur det går. :)
 

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Det kommer att fungera bra, du lär väl ändå inte köra i minusgrader. Är det q8 sbk racing?

Ifall motorn är renoverad så kan det vara bra att köra in med mineralolja så kolvringarna får chans att sätta sig. Detta dock bara som ett första byte efter 20-50 mil sådär.

Japp det är SBK racing.

Vet någon var man kan få tag på billigt och duglig MC-mineralolja i göteborgstrakten? Mc-firmor verkar bara sälja del och helsyntet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det ska inte vara några problem alls att köra med den oljan.

Siffrorna i viskositeten anger ju i princip hur trögflytande den är vid kallstart respektive vid varm.
Jämför man en 10W-40 med en 15W-50 så är det som skiljer att 15W-50 är lite mer trögflytande när det är riktigt kallt men det ska ju inte vara något problem om du inte kör mycket vinterkörning med hojen. Den sista siffran talar i princip om hur hög temp oljan grejar och för en oljekyld motor är det lite bättre om man har lite högre.
Så jag skulle nog säga att den oljan du valt snarare är bättre än den som dom rekommenderar.
Med andra ord. blir det någon skillnad alls så är den till det bättre.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Är det alltså så jäkla viktigt att köra in nya kolvringar med mineralolja? Har precis betalat 8 papp för en motor-renovering och det är ju surt om det går åt helvette bara för att man kör på Helsyntetisk olja? Jag fick rekommendationen att köra på Biltemas Helsyntetiska "Racingolja" första 50 milen och sen byta till något "Vettigt" (Tänkte köpa SBK racing)

Tacksam för jävligt snabbt svar :näsblod:död
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det alltså så jäkla viktigt att köra in nya kolvringar med mineralolja? Har precis betalat 8 papp för en motor-renovering och det är ju surt om det går åt helvette bara för att man kör på Helsyntetisk olja? Jag fick rekommendationen att köra på Biltemas Helsyntetiska "Racingolja" första 50 milen och sen byta till något "Vettigt" (Tänkte köpa SBK racing)

Tacksam för jävligt snabbt svar :näsblod:död
Ja, i så fall byter du ner dig, eftersom Biltemas olja har högre klassningar än vad SBK Racing har. Jag skulle nog inte lyssna så mycket så såna rekommendationer... :rolleyes:
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag körde in min RSV-R motor på Biltemas classic car mineralolja (20W50) innan jag slog i helsyntet - mest för att jag inte vågade ha 10W40 i den motorn under inkörningsfasen. Inga problem med kopplingen hittills iaf.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag 15w50 mineral Pennzoil i min 750F -94. Den blev lite tystare och växlar lite smidigare. Jag köper den för 75 spänn litern i mitt mekgarage.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vi inkörning är det viktigt att ha så bra oljeflöde som möjligt. Även om man ska gasa på ganska ordentligt för att få en bra inkörning av kolvringar, ska man ändå vara lite försiktig med oljetemperaturen. 140 grader är inte så lämpligt vid första uppstart/Inkörning.
Ett bra sätt att kyla motorn är att ha en tunnare olja som cirkulerar bra genom lager.
Det som kräver tjock olja är kamaxeln, när man varvar mycket och har hög oljetemp. Men det ska vi ju inte ha vid inkörning.
En helt vanlig "Jävla bilolja av mineraltyp" är bra under inkörningen. Byte oavsett oljetyp, max 20-30 mil. Vid en renovering blir det alltid lite smuts i oljan efteåt. Det vill man få bort så fort som möjligt, lämpligtvis med skavet från kolvringsinkörningen.

Mats
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vi inkörning är det viktigt att ha så bra oljeflöde som möjligt. Även om man ska gasa på ganska ordentligt för att få en bra inkörning av kolvringar, ska man ändå vara lite försiktig med oljetemperaturen. 140 grader är inte så lämpligt vid första uppstart/Inkörning.
Ett bra sätt att kyla motorn är att ha en tunnare olja som cirkulerar bra genom lager.
Det som kräver tjock olja är kamaxeln, när man varvar mycket och har hög oljetemp. Men det ska vi ju inte ha vid inkörning.
En helt vanlig "Jävla bilolja av mineraltyp" är bra under inkörningen. Byte oavsett oljetyp, max 20-30 mil. Vid en renovering blir det alltid lite smuts i oljan efteåt. Det vill man få bort så fort som möjligt, lämpligtvis med skavet från kolvringsinkörningen.

Mats


Håller inte alls med där

Tunna oljor hör inte hemma i en mc

Oljepumparna är oftast så dåliga på att leverera oljetryck på tomgång
att man knapt har nått tryck med varm motor

jag kör mycket hellre med lite tjockare olja

I övrigt håller jag fulständigt med angående inkörning och mineralolja
Det är ett måste

För övrigt så levereras nya hojar med en medelklassig mineralolja som man INTE ska byta för fort innan man fått ringar och lopp inkört
 

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Så om man kör med Q8 T 500 10W30 eller Q8 T 750 15W40 (biloljor) de första 20 milen finns det ingen risk att kopplingen tar skada? Kan man köra med det gamla filtret vid inkörning eller ska man ha nytt till inkörning och sedan nytt efter?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så om man kör med Q8 T 500 10W30 eller Q8 T 750 15W40 (biloljor) de första 20 milen finns det ingen risk att kopplingen tar skada? Kan man köra med det gamla filtret vid inkörning eller ska man ha nytt till inkörning och sedan nytt efter?

Bättre att använde MC-olja om du har våtkoppling i samma olja. Biltema har ju tex mineral 15W-40 mc. Jula har Kendall mineral MC-olja. Vissa bilojor kan funka, det beror på om de innehåller friction modifiers. Ska du köra med bilolja under inkörningen så får det mao inte vara en lågfriktionsolja, det ska stå ACEA A3/B3 på dunken. Då är det minst risk för hal koppling.
Nytt filter är bra, sedan byte efter säg 30 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top