2 år för en av oss.

DUCATIMECCANICA

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Syd
Hoj
Ducati 750ss -96/900ss -93.
Det är fan skrämmande...
Tycker alla lastbilschaffisar som kommer in i detta land ska blåsa...
speciellt alkade Balter

Efter att den chauffören kört ihjäl dessa fem så infördes alkotester av ankommande lastbilschaufförer till Ystad hamn och detta utfördes ett privat vaktbolag....men detta var tydligen olagligt, alkotesterna fick inte utföras av privata bolag så det avslutades och endast stickprov utförs av polisen som knappast har resurserna att göra det speciellt ofta...

All form av påverkan i trafiken, alkohol, droger eller mediciner borde enligt mej ge hårda straff med stora böter och sen att döda någon annan under påverkan av ovanstående borde, som någon sa, bestraffas som minst dråp...min åsikt.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Efter att den chauffören kört ihjäl dessa fem så infördes alkotester av ankommande lastbilschaufförer till Ystad hamn och detta utfördes ett privat vaktbolag....men detta var tydligen olagligt, alkotesterna fick inte utföras av privata bolag så det avslutades och endast stickprov utförs av polisen som knappast har resurserna att göra det speciellt ofta...

All form av påverkan i trafiken, alkohol, droger eller mediciner borde enligt mej ge hårda straff med stora böter och sen att döda någon annan under påverkan av ovanstående borde, som någon sa, bestraffas som minst dråp...min åsikt.

Till en början när jag läste ditt inlägg så trodde jag faktiskt att dessa fem liv inte var helt bortkastat utan lett till något konkret. Men givetvis lyckas dom överträffa mig igen! olagligt?! *suck* Skrämmande att fler måste missta livet innan problemet blir åtgärdat :huvet

Edit: här har vi efterträdarna... Rumänska neandertalare
[YOUTUBE-ID]8T0HPJI3r80[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Bilkörande på fyllan borde bestraffas hårdare, jag menar kärringen kom ju lindrigt undan. 2 år och 50 000 för mord är billigt i mina ögon!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är fan skrämmande...
Tycker alla lastbilschaffisar som kommer in i detta land ska blåsa...
speciellt alkade Balter
Efter att ha skummat rapporten.
1.82 promille 1.5h efter olyckan. Inte illa.
Sen framgår ju det att han krökat rätt friskt på båten, milt sagt.
Bästa i rapporten är ju rekommendationen att polisen ska företa alko- kontroller på tider och platser som ger störst utfall!
Vilket man inte alltid gör. Antalet prov är viktigare än antalet hittade påverkade..:huvet
En personlig åsikt är ju att alkotesterna ska vara synnerligen intensiva vid färjelägena. Minst 50-75% testade.
Enl rapporten hade man fri öl på båten! "Till middagen serverades fri öl ur tappkran.." Men vad i h-e????
Tullen och Polisen har ju prestigefajtats om vem som ska göra alkotesterna i färjelägena och tillsvidare står det visst still på det området! (inte säker)
Hur det gått sedan vet jag inte.
Min far var flitig gäst på färjorna för länge sedan och han uppskattade att minst 50% av chaffisarna var mer än "lätt berusade" när de körde iväg.
Antar att skillnaden mot idag är liten och skiljer det är det nog värre än tidigare. Hade inte de flesta öststate noll eller nära nollgräns för rattfylleri under kommunisttiden?

I det nämnda "ungerska fallet" kostade prestigen iaf tre människors liv.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Klart hon fick ett litet straff. Personen som dog var ju inte "viktig" enligt dom som dömde....

Hade det varit en polis, riksdagstjänsteman etc. Då hade hon fått livstid och dagsböter på 10 papp om dagen i 3år.

Åt helvete med svenska rättssystemet.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Enl rapporten hade man fri öl på båten! "Till middagen serverades fri öl ur tappkran.." Men vad i h-e????

Vad jag vet stämmer det bra. Dessutom inte lättöl utan starköl. :tummenupp Att det sen fördes dialog efter olyckan OM man skulle ta bort den fria ölen eller inte, det är så dumt att det inte går att varken kommentera eller tala om. :rolleyes: :huvet

Edit:
StorBjärn: Jaa jag förstår då rakt inte hur det kan ske olyckor i trafiken med sådant trafikvett. :va :död
Pinsamt att se. Att man ens kan tänka tanken att dansa uppe på sätet när man kör lastbil, eller något annat fordon, är långt bortom vad jag kan förstå.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att köra ihäl folk på fyllan verkar vara ett utmärkt sätt att komma undan billigt för mord. Hade detta varit USA hade fängelsetiden multiplicerats med 10 och bötern med 100. Rattfylla ska straffas stenhårt.

En annan brottskategori som ger löjligt låga straff är barnmisshandel. Sånt är tydligen åxå "no big deal" i rättsväsendets ögon.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Finns ju en del fina fördomar i tråden.. Tycker inte fängelsestraffet är så sjukt, vad är ett fängelse i Sverige? Det är ju rena hotellverksamheten. Hon får säkert frigång och alla möjliga förmåner. Tycker däremot att hon borde få sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och inte bli utsläppt förens hon har varit helt ren från sprit. Ertappas man full bör man få åka in direkt igen. Kanske inte sluten psykiatrisk vård, men någonting som gör att folk börjar tänka om.
 

AndersK

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
STHLM
Hoj
KTM 250 EXC-F
365 dagar på anstalt för dråp

Detta är ju sanslöst. Gumman kommer ut efter halva tiden för gott uppförande.

Hon sitter alltså ett år på hyffsat trevlig anstalt efter att ha DÖDAT TVÅ PERSONER.

Jag vet inte, men det här samhället har inte jag signat upp för. Jag vill fan ha pengarna tillbaks och en ursäkt från dom som förvaltar min röst i den här demokratin som kallas Sverige.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
"Vållandes till annans död"?

Kör man ihjäl folk på fyllan är det enligt mig dråp om inte rent av mord...

Man blir ledsen när man inser att skattebrott bestaffas hårdare än sådant här.

Jag kan hålla med men det är samtidigt dubbelmoral av oss vansinneskörandes motorcyklister att fördömma fyllekörning för att det kan vara farligt för andra.
När man roar sig med att köra mellan bilar i 200+ är det farligt för andra, det har hänt många olyckor med dödlig utgång där hojåkaren klart varit vållande. Vanligvis har vi ju den goda smaken att dö i samband med det så debatten stannar lite där.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Kvinnan är svårt sjuk i sjukdomen alkolism :va Och det vet väl alla att sjuka människor inte skall straffas det är ju synd om dom:död
Vad jag har hört var detta en kärring känd för att ratta omkring på fyllan för jämnan.
Kanske en natt med ett gäng cracknegrer kunde vara ett straff i lagom proportion till hennes gärning,ar
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
2 år och 50 tusen. de är de jävligaste jag har läst på länge.

ne ett skott så är problemena löst sedan.:pangihuve

sveriges lagar är så dåliga och töntiga så de är äkligt:zpy. om man haft ihjäl en person onykter eller nykter spelar ingen roll. LIVSTID..

inga pengar i världen kan få en förlorad son/man etc tillbax.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Detta är ju sanslöst. Gumman kommer ut efter halva tiden för gott uppförande.
Hon sitter alltså ett år på hyffsat trevlig anstalt efter att ha DÖDAT TVÅ PERSONER.
Jag vet inte, men det här samhället har inte jag signat upp för. Jag vill fan ha pengarna tillbaks och en ursäkt från dom som förvaltar min röst i den här demokratin som kallas Sverige.
Tänk på att Sverige har haft i stor sett samma regering och politik i över 60år!
Deras värderingar sitter numera mycket djupt i samhället på alla nivåer, de är inte minst itutade oss via dagis/skolundervisning, för att inte tala om att de sen decennier sitter på alla väsentliga poster i samhället.
Från det korrekta Avvikande Åsikter stoppar dessutom sannolikt din yrkeskarriär!
"Brott mot staten" straffas ofta mera än "brott mot person".
Se det som ett sätt att hålla oss längst ner på plats.
Skattefuska bort ett par mille så får du se galler från insidan eller du kan vara 17 år och 9 månader och slå ihjäl en man och få 4mån kontakt med soctant som "straff"...(som vård?)
För oss "mognare" så minns vi att straffet för en RF för längesedan var obligatoriskt 1mån fängelse, för hög som låg, är det idag löjlig repression.
ofta bara lite böter.
Ingen som minns RF-razzian i Stockholm förra året??
16% påverkade inne i stan! En av sex..
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag kan verkligen inte förstå hur man kan se alkoholpåverkan som förmildrande
omständighet vid en olycka?? Vafan tänkte lagstiftaren på?
Det borde tvärtom ge högre straff.

Dessutom så förstår jag verkligen inte hur man kan se alkoholism som
en sjukdom. Fast å andra sidan förstår jag inte hur man kan bli beroende
av nicotin eller droger heller så jag kanske inte är rätt person att säga sådant.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag kan hålla med men det är samtidigt dubbelmoral av oss vansinneskörandes motorcyklister att fördömma fyllekörning för att det kan vara farligt för andra.
När man roar sig med att köra mellan bilar i 200+ är det farligt för andra, det har hänt många olyckor med dödlig utgång där hojåkaren klart varit vållande. Vanligvis har vi ju den goda smaken att dö i samband med det så debatten stannar lite där.

Tänkte att det argumenetet skulle komma upp. Dock har jag aldrig postat filmer på egna vansinneskörningar eller tagit parti för dylika i någon tråd någon gång så jag anser mig kunna ha min åsikt om fyllekörning.

Men visst, hade någon kört ihjäl 2 pers pga vansinneskörning i 200+ skulle det straffas hårt det med. Utsättandet andra för fara pga eget bistande omdömme och personlig njutning är egentligen samma i båda fallen...

Att sitta på ett forum som detta och säga till folk att sluta köra stoll är ungefär lika givande som att sätta sig på parkbänken och be A-laget sluta dricka. Jag inser besväret och låter bli bägge delar... :)
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Vad säger lagen om at åka på en hoj berusad?? Kan inte i min vildaste fantasi tro att man får, men finns det ngn lag?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har för mig att jag frågade en körlärare när jag övningskörde med en kompis...

Om fordonet kan framföras utan risk, trodde han. Alltså en öl eller ett glas vin gick bra, dock inte en bag-in-box. Var en bedömningsfråga. Men jag/han var/är inte hundra säkra på detta.

Jag talar GIVETVIS om passageraren på MC, om någon nu undrade. :D
 
Nyheter
Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

Top