2 år för en av oss.

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Last edited:

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Haha, okej.

Jag tror att man får vara hur berusad som helst som passaregerare sålänge man inte beter sig trafikfarligt. Men jag är inte heller säker.

Tycker jag låter helt otroligt... tänk om man somnar till ,klotar av och rullar runder som en påkörd grävling???
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Om du gör detsamma på en parkbänk och snuten tar dig kan du bli av med körkortet, trotts att du inte har varit i närheten av ett fordon.

Ja, det har jag hört. Cheriffen kan ta lappen för allt möjligt, för dom vet att det är där det svider. Otroligt men sant. Men jag måste kolla upp fakta om det här med o sitta bak berusad. Sitter o käfftar med min sambo här sidan om. Hon påstår att man får sjuttsas på cykel numera oxå upp till en viss ålder??? Har jag aldrig hört. Kommer bara ihåg när jag var grabb, att det fick man fan inte göra.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Handlar inte om vad som svider, utan vad myndigheter anser sig vara lämpligt. Torskar du för eget bruk av olagliga berusningsmedel blir det utredning om du ska få ha kvar kortet eller ej, och det kommer troligvis krävas en massa urinprov av dig för att bevisa att du är nykter. Alkohol däremot, av alla droger, accepteras. Men endast till en viss del, i körkortsammanhang. Handlar kort sagt mer om huruvida du anses som lämplig körkortsinnehavare eller ej.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Glömde säga att man får bli skjutsad på hoj med alkohol i kroppen, bara du är i tillräckligt bra skick att kunna bli skjutsad på ett säkert sätt. Har inte hört något annat iaf.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vilka erfarenheter har du som gör att du kan uttala dig om vad som är unikt svenskt i det här sammanhanget?

Bra fråga faktiskt.

USA nämdes tidigare i tråden. Där är det väl tillåtet att köra bra jävla bladig så länge det inte händer något. Orsakar du en olycka är oddsen värre, vet inte om det är bättre direkt,

Sen vet jag inte om det bara är i Sverige som alkoholism räknas som en sjukdom. Personligen anser jag inte ett beroende som sjukdom. Vem fan kallar mitt fiktiva heroinberoende för sjukdom??? Det är ett val, och urartar valet är ett ett beronde, ett beroende som är möjligt att behandla. Ett par av dessa punkter kan jämföras med en sjukdom, förutom den som innefattar att det är ett val...

Sen är det kanske "svenskt" att ge ett allvarligt brott ett tämligen lågt straff. Det kan jag kanske hålla med om.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Om du gör detsamma på en parkbänk och snuten tar dig kan du bli av med körkortet, trotts att du inte har varit i närheten av ett fordon.

Polisen omhändertar inte ditt körkort om du är full på en bänk.
Däremot kan Länsstyrelsen besluta om ett återkallande om du blir omhändertagen av Polisen pga fylla (LOB) vid ett antal tillfällen etc.

Vet ej vad praxis är för detta dock ...
 

Lè balls

Med lem (liten men luktar som stor)
Gick med
30 Oct 2009
Ort
Norrkøping
Hoj
KTM 690 smc
Så jævla trøtt på folk som inte kan køra bil. full el nykter.

Tycker vårt rættsystem i sverige ær genomruttet, polisen klarar inte av sin uppgift utan koncentrerar sig på att enbart ta hand om svenssonbrott.. dvs fortkørning osv. tung organiserad brottslighet ær dem ju livrædda før, och har noll koll på..social och familjeomsorgen/barnvårdstjænsten ær ett skæmt. Våra fængsel ær rena semesterorten før brottslingar..ett stælle dær dem kan vila upp sig, æta gott och træna lite før o komma i form. (jag jobbar inom myndigheter så jag insikt i systemet.)
ang rattfylla, på hoj,bil,eller annat motorfordon.. så har jag bara en sak o sæga.. Får jag se någon, eller råkar ut før det sjælv tar jag lagen i egna hænder, sparkade bort ett antal backspeglar før bilister som upptrædde som idioter i trafiken førra sæsongen, det blir nog fler i år..
Nån som har invændningar mot mitt beteende, ærligt, sløsa inte er tid, bryr mig inte om era svar ændå.

Så ja, håller med only in sweden.. godtrogna fega svenskar, som hellre knyter næven i fickan och sitter hemma o ær førbannade.:tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bra fråga faktiskt.

USA nämdes tidigare i tråden. Där är det väl tillåtet att köra bra jävla bladig så länge det inte händer något. Orsakar du en olycka är oddsen värre, vet inte om det är bättre direkt,

Gränsvärdet varierar från stat till stat men i Kallafånien är gränsen för rattfylla 0,75 promille. (Sverige 0,2) Det betyder alltså att en vuxen karl kan dricka ungefär tre starköl och fortfarande köra lagligt over there. Men så har de också en tendens till att vira bilarna runt lyktstolpar i lite högre högre grad än vi ...

Döms man för rattfylla over there så kan man tvingas till att deltaga i utbildningar kring risker o.dy. i trafiken.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gränsvärdet varierar från stat till stat men i Kallafånien är gränsen för rattfylla 0,75 promille. (Sverige 0,2) Det betyder alltså att en vuxen karl kan dricka ungefär tre starköl och fortfarande köra lagligt over there. Men så har de också en tendens till att vira bilarna runt lyktstolpar i lite högre högre grad än vi ...

Döms man för rattfylla over there så kan man tvingas till att deltaga i utbildningar kring risker o.dy. i trafiken.

Hur vet du allt om böter, promille, straffskalaoch allt, bara en lite fråga så?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur vet du allt om böter, promille, straffskalaoch allt, bara en lite fråga så?

Jag bodde over there som student och var då rumskompis med en snubbe som tyvärr hade lite problem med att hålla sig borta ifrån vägen då han hade druckit lite för mycket ... Efter att han förlorade lappen så hämtade jag honom några gånger ifrån de kvällskurser som han blev dömd att gå till.

Tyvärr är det fullt normalt där borta att sätta sig och köra efter att man taget ett par-tre bärs. Det är nog lika sannolikt att det ändras som att yankarna ska börja använda skinnställ...
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Det är lätt o snacka om situationer som man själv ej råkat ut för, men den dagen det händer tror jag att det är lika lätt som ni tror. Tala är silver, tiga är guld brukar man säga.
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det är lätt o snacka om situationer som man själv ej råkat ut för, men den dagen det händer tror jag att det är lika lätt som ni tror. Tala är silver, tiga är guld brukar man säga.

Vad snackar du om?:confused:

Den 64-åriga kvinnan hade vid olyckstillfället nyligeg återfått sitt körkort efter att ha vart av med det pga rattfylla.

Det är klart att det rubriceras som vållande till annans död, trots att kvinnan var full så var det ju en "olyckshändelse". Ska det rubriceras som mord eller dråp så ska det ju ligga något uppsåt bakom eller en våldshandling.

Det är klart att hon fick ett alldeles för mildt straff, sverige är pinsamt när de gäller såna grejer.

Att "svenska fängelser är som hotell" det tror jag inte riktigt på.
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Handlar inte om vad som svider, utan vad myndigheter anser sig vara lämpligt. Torskar du för eget bruk av olagliga berusningsmedel blir det utredning om du ska få ha kvar kortet eller ej, och det kommer troligvis krävas en massa urinprov av dig för att bevisa att du är nykter. Alkohol däremot, av alla droger, accepteras. Men endast till en viss del, i körkortsammanhang. Handlar kort sagt mer om huruvida du anses som lämplig körkortsinnehavare eller ej.

Bra formulerat, instämmer. Orkade bara inte tänka så skarpt:tungan,, Satt och provade den nya svenska wiskeyn Mackmyra(första utgåvan)..Imponerande faktiskt..

Tycker vårt rættsystem i sverige ær genomruttet, polisen klarar inte av sin uppgift utan koncentrerar sig på att enbart ta hand om svenssonbrott.. dvs fortkørning osv. tung organiserad brottslighet ær dem ju livrædda før, och har noll koll på..social och familjeomsorgen/barnvårdstjænsten ær ett skæmt. Våra fængsel ær rena semesterorten før brottslingar..ett stælle dær dem kan vila upp sig, æta gott och træna lite før o komma i form. (jag jobbar inom myndigheter så jag insikt i systemet.)
ang rattfylla, på hoj,bil,eller annat motorfordon.. så har jag bara en sak o sæga.. Får jag se någon, eller råkar ut før det sjælv tar jag lagen i egna hænder, sparkade bort ett antal backspeglar før bilister som upptrædde som idioter i trafiken førra sæsongen, det blir nog fler i år..
Nån som har invændningar mot mitt beteende, ærligt, sløsa inte er tid, bryr mig inte om era svar ændå.

Så ja, håller med only in sweden.. godtrogna fega svenskar, som hellre knyter næven i fickan och sitter hemma o ær førbannade.:tummenupp

hoppas du ger dig på min spegel................
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Det är säkert skittråkigt att sitta inlåst på fängelse det betvivlar jag inte, oavsett standard. Vad som kan gör mig upprörd är att straffen och straffskalan är så låg.
Jag tycker man borde införa straffarbete i mycket stor skala (tex i olönsamma gruva, rensa diken mm) där de kan få jobba hårt 6h/dag och få tid till att tänka över vad fan de gjort. Sen tror jag det är bra om man varvar det med 2-3h om dagen. Så de lär sig vad som är rätt och fel i samhället. För varje prov de inte klarar ner en månad till i gruvan.

/JPS
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Klart hon fick ett litet straff. Personen som dog var ju inte "viktig" enligt dom som dömde....

Hade det varit en polis, riksdagstjänsteman etc. Då hade hon fått livstid och dagsböter på 10 papp om dagen i 3år.

Åt helvete med svenska rättssystemet.

Gör något åt det då? Om en majoritet bildar opinion mot detta och får plats i media för det så sker normalt en förändring. Det är ju ändå valår.

Det är säkert skittråkigt att sitta inlåst på fängelse det betvivlar jag inte, oavsett standard. Vad som kan gör mig upprörd är att straffen och straffskalan är så låg.
Jag tycker man borde införa straffarbete i mycket stor skala (tex i olönsamma gruva, rensa diken mm) där de kan få jobba hårt 6h/dag och få tid till att tänka över vad fan de gjort. Sen tror jag det är bra om man varvar det med 2-3h om dagen. Så de lär sig vad som är rätt och fel i samhället. För varje prov de inte klarar ner en månad till i gruvan.

/JPS

Du menar att de går ihopkedjade på rad vid vägkanterna? Gulag i sverige? Ingen dum ide kanske :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top