2 år för en av oss.

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Ort
i min lägenhet
Hoj
R1
Svenska rättssystemet är ett skämt... Dom hittar alltid på förmildrande omständigheter så folk ska få så litet el kort straff som möjligt, " ja men du är ju precis 30år och idag om man är 30år så är det förmildrande omständigheter så du behöver inget straff"... Men har man gud förbjude inte betalat skatt el ens tänkt tanken på att lura staten hade det varit dödsstraff om det funnits.... 2år för att ha dödat en annan människa är ingenting!
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Personen som dog var ju inte "viktig" enligt dom som dömde....

Var i domen kunde du utläsa det och utdöms det hårdare straff om personen som dog var "viktig"?

Jävligt tragisk historia och många som råkat illa ut helt i onödan.
Vållande till annans död ger enl brottsbalken mellan 6 mån och två års fängelse. Alltså blev hon relativt hårt straffad enligt lagen.
Men man undrar ju varför hon inte blev dömd till Grovt vållande?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Till en början när jag läste ditt inlägg så trodde jag faktiskt att dessa fem liv inte var helt bortkastat utan lett till något konkret. Men givetvis lyckas dom överträffa mig igen! olagligt?! *suck* Skrämmande att fler måste missta livet innan problemet blir åtgärdat :huvet

Edit: här har vi efterträdarna... Rumänska neandertalare
[YOUTUBE-ID]8T0HPJI3r80[/YOUTUBE-ID]

I vissa fall verkar lobotomi försvarbart.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Var i domen kunde du utläsa det och utdöms det hårdare straff om personen som dog var "viktig"?

Det är väl knappast någon hemlighet att det råder skillnad mellan 'viktiga' personer och vanliga svenssons. Alla är inte lika inför lagen.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det är ju oftast helt omöjligt att säga något om domar som läggs ut i nyheterna. De gånger jag blivit verkligen nyfiken och begärt ut domarna i mål som varit av intresse, så syns det tydligt att journalister på dessa tidningar alltid friserar sanningen såpass att man i verkligheten blir vilseledd.

Oavsett vilket så är 2 år får väldigt många ett mycket hårt straff. Jag tror inte för ett ögonblick att hon har fått mildare dom för att det var motorcyklister som blev påkörda. Visst kan man döma hårdare för rattfylla, men det måste vara proportionalitet i straffen, de kan inte vara populistiska.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Än vilka andra?

Edit, har du kontrollerat att inga andra fått mildare domar än Kicki och Tommy (om nu två personer skulle vara statistisk grund).

Att det mörkas och myglas när det är kända personer eller viktiga personer inblandade är väl inget nytt. Belägg för det, ja ta Geijer affären så har du ett exempel. I modern tid är det mygel runt de inblandade i polischefshärvan. Björn Eriksson var en ful fisk med som kom undan genom sitt ämbete.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Tror du Mijailo Mijailovic hade fått livstid om han knivat RoseMarie Koskinnen från förorten? :va
Han bar väl inte på kniven då han bestämde sig, eftersom han går och fixar en kniv är det mord hur man än vänder på det. Det är minimum 10år.

Men visst finns det väl en poäng i det du säger om du menar hans psykiska tillstånd. Har svårt att köpa resonemanget att han visste fullt ut vad han gjorde. Det är ju fullt klargjort att han hörde röster. Men enligt lagtexten var han kanske medveten om vad han gjorde, men jag tyckte nog den biten var märklig.

Men eftersom människor dömer människor så är det alltid utrymme för tolkningar. Men om jag skulle vilja bli dömd i nåt land så är det Sverige, kan inte komma på nåt land jag skulle föredra med tanken om att det skulle vara rättvisare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
En motorcyklist är ute och nöjeskör. Hastigheten är betydligt högre än den skyltade. Motorcyklisten missbedömer vägsträckningen och kommer över i motsatta körfältet, detta medför att trafikanten i motsatt körriktning tvingas väja och kör in i ett träd. Tragiskt nog avlider denna trafikant.

Vad anser DU att straffet skulle bli för motorcyklisten?
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
En motorcyklist är ute och nöjeskör. Hastigheten är betydligt högre än den skyltade. Motorcyklisten missbedömer vägsträckningen och kommer över i motsatta körfältet, detta medför att trafikanten i motsatt körriktning tvingas väja och kör in i ett träd. Tragiskt nog avlider denna trafikant.

Vad anser DU att straffet skulle bli för motorcyklisten?

Blir lite fel det där, som att jämföra äpplen med päron. Sätter man sig bakom ratten när man är full, då har det gått jävligt snett från första början.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du menar allså att man är mer ansvarig för sina handlingar full än nykter?
När man fattade beslutet att bli full - då var man faktiskt nykter...!:rolleyes:

"Ta personligt ansvar" - inte poppis vare sig på SH eller i övriga (S)verige.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top