2 år för en av oss.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Blir lite fel det där, som att jämföra äpplen med päron. Sätter man sig bakom ratten när man är full, då har det gått jävligt snett från första början.

Är mer intresserad över vad folket anser straffet bör vara för någon som är fullt medveten vad dennes handlingar kan sluta med (opåverkad), jämfört med någon som är berusad/drogpåverkad.

I båda alternativen bryter föraren mot lagen och utgången blir samma.
Ska båda fallen straffas på samma sätt då?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjaa..de som mördade den där flickan fick ju inget alls (eller om det var 11 månader på att vilohem för minderåriga mördare). I det perspektivet är ju 2 år åtm något...Sverige är ändå ett ruttet land på många sätt känns det som.

Det är bara en tidsfråga innan släktningar till människor som mördas börjar helt enkelt skipa rätvissa. För min del skulle det lätt vara värt ett par hundratusenkronor det kostar att anlita ett par killar från mina gamla hemtrakter och se till att det hela kablades ut på tuben. Kanske när avrättningar i privat regi börjar valsa runt på nätet kommer kräken som sitter och leker i domstolen att börja vakna ?
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du vet vad jag menar lek inte smart, typisk svensk fylla karaktär, skyll allt på spriten.

kass upppväxt och / eller "samhället" fungerar också !

Excuses are like assholes...everybody´s got one....
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Har du någon grund för detta antagande?


10 år för att kidnappa Siba-Fabbe i ett antal dagar? Vad får de som kör runt med meningsmotståndare i bakluckan ett par dagar och sen håller dem fastbundna i nån lägenhet under tortyrliknande former. 6 månader eller så skyller de på varann och frias? Fabbe fick ju till och med whiskey och nån att snacka med, och inte blev han slagen heller.

Jag säger inte att det nödvändigtvis var för hårt men ändå det hårdaste straff jag sett delas ut i Sverige.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
10 år för att kidnappa Siba-Fabbe i ett antal dagar? Vad får de som kör runt med meningsmotståndare i bakluckan ett par dagar och sen håller dem fastbundna i nån lägenhet under tortyrliknande former. 6 månader eller så skyller de på varann och frias? Fabbe fick ju till och med whiskey och nån att snacka med, och inte blev han slagen heller.

Jag säger inte att det nödvändigtvis var för hårt men ändå det hårdaste straff jag sett delas ut i Sverige.

Som vanligt inte en enda referens...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För mig är det ofattbart att någon som är i stånd att begå ett "vuxett brott" inte straffas för brottet. Där är det inte gärningen som bestämmer straffet utan gärningsmannens ålder. En naturlig påföljd borde ju vara först undgomsvård tills han fylller 18 sedan ordentligt med fängelse. Genom att dömma på det viset skickar ju "domarna" ut en glasklar signal "använd er av minderåriga vid brott, de kommer undan" alt "gör vad du vill, ingen kommer åt dig ändå"...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Du vet vad jag menar lek inte smart, typisk svensk fylla karaktär, skyll allt på spriten.

Det gör jag inte heller, förklara hur du menar så slipper jag gissa istället.
Jag håller med Pysch om att straffvärdet borde vara snarlikt oavsett om man kört ihjäl någon på fyllan eller för att man klantat sig när man kört för fort.
Sen vill jag såklart igen påpeka att en lätt berusad chafför är säkrare än de värsta fartdårarna.

Folk här skriker så jävla högt bara någon alkolist krockar men när en adrenalinpundande sporthojsåkare smäller i någonting är det helt plötsligt så "tragiskt" och en massa R.I.P, V.I.F osv. Det startas tillockmed
trådar i den egna forumdelen Minneslunden.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Eh, det är ju totalt olika fall samt att en hel del har friats helt.
Vad vill du säga?

Så det är upp till den som frågar att söka reda på det som du påstår?
Skön inställning.

Absolut inte och du har tidigare fått ett svar. Men ska man forska vidare kan man gott göra det på egen hand.
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Än vilka andra?

Edit, har du kontrollerat att inga andra fått mildare domar än Kicki och Tommy (om nu två personer skulle vara statistisk grund).

Ja, jag kan ref, till mig själv. Jag hade samma halt i blodet när jag åkte dit och fick buren 1 månad, av med lappen i 2 år samt div utgifter brottsofferfonden och utebliven arbetsinkomst, vissa tisdagar. jävla tur som jag hade så hände ingenting,(hade aldrig förlåti mig än för händelsen-93). Jag anser att min straffskala var för låg, men ändå fick sångarna mildare dommar.. det är min refferens.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Enligt uppgift är det flera inblandade men ingen står misstänkt och inget annat namn nämns i utredningen förutom den numera avlidna 'miljonären'

Har du fler frågor kan du ju använda google till att börja med.

Jo jag vet hur google funkar men det går ju inte riktigt å googla polisutredningen. Vad som finns på nätet har ju inte riktigt samma relevans ...

Enligt någons (?) uppgift är det fler inblandade?
Jonas Trolle har sagt att det inte är det, vem har mest trovärdighet ... denne någon eller Trolle som ändå är väldigt insatt i utredningen?

Självklart mörkas en del av utredningsskäl etc. men varför måste det innebära mygel för det?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jo jag vet hur google funkar men det går ju inte riktigt å googla polisutredningen. Vad som finns på nätet har ju inte riktigt samma relevans ...

Enligt någons (?) uppgift är det fler inblandade?
Jonas Trolle har sagt att det inte är det, vem har mest trovärdighet ... denne någon eller Trolle som ändå är väldigt insatt i utredningen?

Självklart mörkas en del av utredningsskäl etc. men varför måste det innebära mygel för det?

Det måste inte mörkas i just det här fallet men vad talar emot att det inte gör det? Varför skulle Svenska polisen vara fläckfria när de kan våldta småungar och göra andra brott?

Hade jag mer bevis för att det myglades än indicier så skulle jag givetvis lägga fram dem. Jag har personligen jävligt svårt att tro att en polischef klarar av att leva dubbelliv så länge som den här nissen gjort utan att någon sett mellan fingrarna eller fått ta del av 'kakan'

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1871561/goran-lindberg-kunde-ha-gripits-for-flera-ar-sedan

Här talas det om en tredje part inblandad. Kan såklart vara vem som helst men med tanke på övrigt sällskap är det nog inte det.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Eh, det är ju totalt olika fall samt att en hel del har friats helt.
Vad vill du säga?

Vad då vad jag vill säga? Är du lite bakom?

Du bad om referenser. Jag gav dig referenser som trots liknande brott som Fabberovet inte gav ens i närheten liknande straff. Och som du själv säger frias en del trots uppenbar inblandning. Något de i Fabberättegången var mindre nogräknade med.



Spela inte dummare än du är.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
För mig är det ofattbart att någon som är i stånd att begå ett "vuxett brott" inte straffas för brottet. Där är det inte gärningen som bestämmer straffet utan gärningsmannens ålder. En naturlig påföljd borde ju vara först undgomsvård tills han fylller 18 sedan ordentligt med fängelse. Genom att dömma på det viset skickar ju "domarna" ut en glasklar signal "använd er av minderåriga vid brott, de kommer undan" alt "gör vad du vill, ingen kommer åt dig ändå"...

Det är nog många som tycker att du är ofattbar ...
 
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top