2010 års bandagar med Actionpics.se

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om någon i licensgruppen på Gelleråsen 15/7 får förhinder och vill sälja sin plats så har ni en köpare här! PM:a :)
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Tack alla deltagare och instruktörer som var med oss på Ring Knutstorp, vilka fantastiska dagar det blev.

Bilder från Ring Knutstorp - www.bitsize.se
Fotograf Karl Larsson från www.bitsize.se var och fotograferade i måndags på Ring Knutstorp. Karl Larsson tar fantastiska bilder, besök www.bitsize.se och klicka på events för exempelbilder. Alla får inte plats i galleriet men det finns mest troligt bilder på alla som körde den dagen. Kontakta Karl om du letar bilder på just Dig eller om du vill beställa bilder.

Nästan fullbokat på samtliga dagar nu,
Nu är det snart fullbokat för resten av säsongen.
Det finns lite platser kvar till öppen depå dagarna på Gelleråsen 2 & 3 Augusti.
Till säsongsavslutningen på Mantorp Park 8-9 September så finns det några platser i Snabb och Medel grupp (krävs registrerad och försäkrad mc)!

Gelleråsen 2 Augusti RACE - Heldag öppen depå. Körning 09-18.
Anmälningsavgift: 1300 sek
PLATSTILLGÅNG
Plats finns

Gelleråsen 3 Augusti TRAFIK - Heldag öppen depå. Körning 09-18.
Anmälningsavgift: 1300 sek
PLATSTILLGÅNG
Plats finns

Mantorp Park 8-9 September - Heldagar. Körning 09 -19.00
Anmälningsavgift: 2500 sek
PLATSTILLGÅNG
Medel: 10 st platser finns
Snabb: 12 st platser finns
Race: FULLBOKAD

Välkommen att anmäla dig
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fiifan så bra det var! Faktiskt lätt värt de 58 milen... Hoppas det gick bra med de inblandade i den sista incidenten!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Fiifan så bra det var!

Kan bara instämma, från att aldrig varit där innan och körde dag1 på mediokra tider så släppte det ordentligt till dag2 ,,, men det kosta min första marksyning ever med, som tur är var det bara fotpinnen som köttade ner i asfalten å gick av, bara byta å ut igen till nästa pass :tungan

En helt klart sjukt kul bana som innhåller allt "höger å vänster hela tiden, upp å ner, velodromer och t o m ett hopp"
Det var inte den sista gången jag körde där :tummenupp
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Nu är det uppdaterat och nästan allt är fullbokat.

Finns några enstaka platser kvar till Gelleråsen i augusti och Mantorp Park i september.

Ha en trevlig sommar alla bandagsälskare.

/Nitrous
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
På det stora hela en kul dag idag på Gelleråsen, men det är skrämmande hur lite respekt en del har för andra på banan, bland gathojar.

Såg en hel del galet idag därute. :va

Förmodligen mest pga rätt extrema fartskillnader i lugn-medel, några var verkligen i behov av lugn och ro på banan, andra kanske borde inse att de platsar bättre i snabb?

Medel-snabb hade varit en bättre mix helt klart, och det skulle inte skapa lika många situationer med stora fartskillnader. :fakta

Meeeen...man fick mycket tid på banan, mer än man orkade med själv i värmen. :) Stort tack. :)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Tack tll AP för en rolig dag banan. Blev ganska mycket köra trots att hojen började strula som vanligt.

Ang. galet och respektlöshet... Vet av erfarenhet att vi som kör motard inte brukar vara så populära av övriga deltagare på bankörningar. Så antar att det är oss du syftar på och generelt omkörningar eftersom det inte finns så mycket annat dramatiskt som händer.
Jag tyckte inte att jag gjorde någon omkörning som var oschyst men om någon känner så så ber jag om ursäkt.
Problemet är avsaknaden av effekt i motard. Hur ska man göra om man har 100hk mindre än de övriga men är så mycket snabbare i kurvorna? Gå in i depån och fastna bakom någon annan som också kör långsamt?
Efterom man oftast bromsar sig förbi med motard så kan jag förstå att det kan kännas lite läskigt för övriga som är lite ovana. Men om man inte gillar det, varför släpper man inte av när det blir rakt isf? Måste man ge gärnet på start/mål trots att jag som motardförare har varit uppe och visat mig flera gånger innan och uppenbarligen är snabbare?
Var tex en kille på en ninja som jag körde om när det svängde men av någon anledning var han tvungen att gasa på rakan så han kom om igen. Hände 4-5 varv på rad.
Om någon är snabbare, varför inte försöka hänga på för att se och lära? Någonting gör ju att han/hon är snabbare.
Känns som många med sporthoj har svårt att acceptera att bli omkörda av motarder.

Som SGM säger medel/snabb kanske är bättre än lugn/medel...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Njä, det var inte bara motardincidenten, det var fler som kunde... :)

Det var jäkligt få som väntade på vettiga ställen för omkörning, eller respekterade att andra låg och väntade på omkörningstillfällen (var flera gånger man blev snuvad på just det i depåhögern, man tog lite höjd för att få mer fart ut, vips var det någon som kom på innern).
Det lär ju synas rätt tydligt om den framför kommer ifatt någon och tar ett spår för att få mer fart med sig...för alla kan ju gasa på rakan.

Motarder är balla hojar, men att bromsa sig förbi på omkörning in i trösen, med en förare som verkligen var ovan på väg in i kurvan blev jag lite trött på...någon av er var det...

För övrigt var det åthutning redan på förarmötet, inga omkörningar in i kurvan.
 
Last edited:

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
Tack tll AP för en rolig dag banan. Blev ganska mycket köra trots att hojen började strula som vanligt.

Ang. galet och respektlöshet... Vet av erfarenhet att vi som kör motard inte brukar vara så populära av övriga deltagare på bankörningar. Så antar att det är oss du syftar på och generelt omkörningar eftersom det inte finns så mycket annat dramatiskt som händer.
Jag tyckte inte att jag gjorde någon omkörning som var oschyst men om någon känner så så ber jag om ursäkt.
Problemet är avsaknaden av effekt i motard. Hur ska man göra om man har 100hk mindre än de övriga men är så mycket snabbare i kurvorna? Gå in i depån och fastna bakom någon annan som också kör långsamt?
Efterom man oftast bromsar sig förbi med motard så kan jag förstå att det kan kännas lite läskigt för övriga som är lite ovana. Men om man inte gillar det, varför släpper man inte av när det blir rakt isf? Måste man ge gärnet på start/mål trots att jag som motardförare har varit uppe och visat mig flera gånger innan och uppenbarligen är snabbare?
Var tex en kille på en ninja som jag körde om när det svängde men av någon anledning var han tvungen att gasa på rakan så han kom om igen. Hände 4-5 varv på rad.
Om någon är snabbare, varför inte försöka hänga på för att se och lära? Någonting gör ju att han/hon är snabbare.
Känns som många med sporthoj har svårt att acceptera att bli omkörda av motarder.

Som SGM säger medel/snabb kanske är bättre än lugn/medel...

Jag har ett tips till dig. Åk och kör på en gocart bana i stället där du hör hemma. Ska du köra på en Roaracingbana så får du räkna med att bli omkörd mellan kurvorna!
Eller du kanske tycker att vi alla andra ska lägga oss på ett led bakom dig för att du ska kunna hålla det tempot du vill genom svängarna. Jag är här för att gasa för den delen innebär inte det att jag ska sätta av någon in i en böj.


Jag tycker det är helt värdelöst med motardhojar på gelleråsen på rakan kan det rent av vara farligt och sedan kommer ni bromsandes sent som fan för att markera för oss andra att du kan bromsa jätte sent!
Är man lika snabb som instruktören på husan så är det OK! Han gäller desutom inte om han blir omkörd han vet vad som gnäller!

Karlskoga motorstadion= ROADRACINGBANA
Gocartbana = För dig och dina ktmpolare (så kan ni stå och mecka tillsamans när skiten rasar)

Sluta gnäll och upp med hakan! :tummenupp
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag har ett tips till dig. Kör på strippen.
Varför ska jag köra på gocartbana när det är så mycket roligare att köra stor bana och varför skulle det vara annorlunda på gocartbana? Tro mig, det är exakt samma sak på gocartbanor. Det är inte bara motarder där. Enda skillnaden är att det är svårare att komma om eftersom det är mycket smalare.

Om jag är snabbare när det svänger, hur många varv måste du hålla igen på start/mål innan du kan gasa fullt igen utan att köra om? Det kan inte vara så många...

Du vill alltså inte ha motarder på banan om de kör för långsamt men om man håller sig under en viss tid/varv så är det ok, medan sporthojar som kör ännu långsamare/varv är välkomna?
Det kanske vore något, en ny typ av bandag. "För dig som kör under 1.XX men har du sporthoj så är du välkommen hur långsamt du än kör".
 
Last edited:

hällbykalle

Nya grejer nya möjligheter...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tärnsjö
Hoj
KTM 950 sm-07, Husaberg 570-09
Tänk vad ni gnäller, oavsett om man åker sporthoj eller Motard så är det så sjukt kul, det är därför vi är där, jag kör båda. Jag är ute efter 2 platser på Kinnekulle nu till veckan, 1 race och en snabb. Ring på 070-396 17 76 Kalle
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Håller man bara lite avstånd till varann så får alla plats på banan, både motarder och sporthojjar. Problemet är oftast inte att det är tight utan att folk i dessa grupper inte är vana att bli omkörda in i en kurva. På sporthoj kan man vänta ut dem som är långsammare och köra om i utgången men det funkar inte med motard.

De problem som uppstår är när folk bromsar om någon in i en kurva och sedan går in framför den de har bromsat om, bromsar man om på innern så får man ligga kvar där och ta kurvan därifrån, det brukar motardförare oftast göra.
De gånger jag har upplevt att det har blivit problem med motarder som kör om är när de kör i klunga och 3-4 motarder ska om på innern samtidigt då kan man se andra deltagare bli lite förvirrade.

Men att motardförarna inte skulle ha någonting på Gelleråsen och göra??? Varför inte?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tänk vad ni gnäller, oavsett om man åker sporthoj eller Motard så är det så sjukt kul, det är därför vi är där, jag kör båda. Jag är ute efter 2 platser på Kinnekulle nu till veckan, 1 race och en snabb. Ring på 070-396 17 76 Kalle

Ring bamse69 tror jag han heter på forumet.
Om du skickar ett pm till mig kan du få hans nr....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Håller man bara lite avstånd till varann så får alla plats på banan, både motarder och sporthojjar. Problemet är oftast inte att det är tight utan att folk i dessa grupper inte är vana att bli omkörda in i en kurva. På sporthoj kan man vänta ut dem som är långsammare och köra om i utgången men det funkar inte med motard.

De problem som uppstår är när folk bromsar om någon in i en kurva och sedan går in framför den de har bromsat om, bromsar man om på innern så får man ligga kvar där och ta kurvan därifrån, det brukar motardförare oftast göra.
De gånger jag har upplevt att det har blivit problem med motarder som kör om är när de kör i klunga och 3-4 motarder ska om på innern samtidigt då kan man se andra deltagare bli lite förvirrade.

Men att motardförarna inte skulle ha någonting på Gelleråsen och göra??? Varför inte?

Klart motarder skall få åka de med, och det är ju ett problem, det är svårt att ta sig om på rakan även om det är någon riktigt försiktig förare på väg ut ur kurvan (har själv gnuggat 640 på kartbanor). :)

Men precis som du skriver så är ju många av oss vanliga gatåkare inte vana med omkörningar under inbromsning in i kurva - vilket inte var ok om man var med och lyssnade på förarmötet.

Just i blandingen lugn-medel blev det allt från extremt varligt till fullt bombartempo, redan där helt fel...speciellt när många snabba inte väntade överdrivet länge på vettiga ställen att köra om på. :)
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Klart motarder skall få åka de med, och det är ju ett problem, det är svårt att ta sig om på rakan även om det är någon riktigt försiktig förare på väg ut ur kurvan (har själv gnuggat 640 på kartbanor). :)
Tycker man ofta hinner komma om rätt många i depåböjen med motard om man har folk med som kör lugnt men sen blir man omkörd på rakan efter det är det in i kurvor man får köra om om man ska komma om med motard, så länge det inte är väldigt långsamma ekipage framför.

Men precis som du skriver så är ju många av oss vanliga gatåkare inte vana med omkörningar under inbromsning in i kurva - vilket inte var ok om man var med och lyssnade på förarmötet.
Nu var jag inte med på denna körning tyvärr men vad jag minns brikar det inte vara förbjudet att bromsa om folk in i en kurva, sno spår är däremot inte ok. Kör ett par rena banträffar till så är du van med omkörningarna och det kommer inte bli något problem, bra övning för trafiken också :D

Just i blandingen lugn-medel blev det allt från extremt varligt till fullt bombartempo, redan där helt fel...speciellt när många snabba inte väntade överdrivet länge på vettiga ställen att köra om på. :)
Var inte med denna gång så jag kan inte uttala mig om hur det såg ut men jag kan förstå frustrationen för folk som inte kommer om i kurvor och får en väldigt långsam person framför sig och som gasar som en blådåre på rakorna, det är oftast just i lugn/medel man hittar dessa och även om de måste få köra som de vill så är de ett irritationsmoment för andra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Spelar ju ingen roll Maciej, i lugn grupp är man ju inte van (antagligen) och just inbromsning in i kurva är väl bland det sämre stället att passera på. :)

Sedan lär man kanske rannsaka sig själv, när jag gnuggade 640 så hatade jag att åka i lugnare grupper, just för att man kom ifatt folk heeeela tiden, som alla kunde gasa ut på rakan. :) ...lösningen var att köra i snabb grupp, där problemet var betydligt mindre. ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top