2011 års bandagar med FIVER

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Banrekord: 1,31.107 Wayne Rainey på en Yamaha 500 satt 1990 på VM.

Det skulle man ha sett :bow

Vet du vad för rekord vi har i de olika klasserna som körs idag?
Eller med den typen utav hojar som rullar på banan nu?

Typ std 1000, 600 osv.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Banrekord: 1,31.107 Wayne Rainey på en Yamaha 500 satt 1990 på VM.

Typ std 1000, 600 osv.

GP 1990
[YOUTUBE-ID]-zl_e1NRnrI[/YOUTUBE-ID]

GP 1989
[YOUTUBE-ID]t8lqS6edYY8[/YOUTUBE-ID]

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
- Tycker det är mkt bra att få en referens så man kan flytta fram sin egen gräns hursomhelst, dessutom bra med en stilstudie från nära håll som man kan slipa på körstilen. Att förbättra körningen tycker jag är kul :yoparty trots att den lille 400an har mer än en evighet till banrekordet (2:00,6 i tisdags) :rolleyes:
Jag håller helt med dig. Det är verkligen roligt att upptäcka nya tekniker som höjer ens körning. Twist of the Wrist är min favoritbok :)

Om du vill kan jag nog klippa ut en liten sekvens ur filmen så får du se dig själv köra några kurvor.

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Jag håller helt med dig. Det är verkligen roligt att upptäcka nya tekniker som höjer ens körning. Twist of the Wrist är min favoritbok :)

Om du vill kan jag nog klippa ut en liten sekvens ur filmen så får du se dig själv köra några kurvor.

- Väldigt gärna!!! :banana

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
- Tycker det är mkt bra att få en referens så man kan flytta fram sin egen gräns hursomhelst, dessutom bra med en stilstudie från nära håll som man kan slipa på körstilen. Att förbättra körningen tycker jag är kul :yoparty trots att den lille 400an har mer än en evighet till banrekordet (2:00,6 i tisdags) :rolleyes:

Hej, lite referenser till din typ av hoj: 250/400std A (elit) låg väl de snabbaste runt 1,48-1,50. 250/400B (rookie) 1,52-1,55. Är väl lite mer jämförbart, inte så snällt att jämföra en 65hästars 400 mot en GP500 hoj tycker jag:D Det är stor skillnad även mot en -90tals 600:a som låg ner mot 1,40 på den tiden, 2 min är absolut ingen dålig tid med en 400a:tummenupp

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Hej, lite referenser till din typ av hoj: 250/400std A (elit) låg väl de snabbaste runt 1,48-1,50. 250/400B (rookie) 1,52-1,55. Är väl lite mer jämförbart, inte så snällt att jämföra en 65hästars 400 mot en GP500 hoj tycker jag:D Det är stor skillnad även mot en -90tals 600:a som låg ner mot 1,40 på den tiden, 2 min är absolut ingen dålig tid med en 400a:tummenupp

- Intressant. Har du koll på vad dom fick göra med hojen i 400B (rookie) i fråga om trim, däck osv?
Min är helt standard förutom ett slip-on och har har nog närmare 60 än 65 pållar. Kör på numera slitna Pilot Power...

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
- Intressant. Har du koll på vad dom fick göra med hojen i 400B (rookie) i fråga om trim, däck osv?
Min är helt standard förutom ett slip-on och har har nog närmare 60 än 65 pållar. Kör på numera slitna Pilot Power...

Hej, ja i princip allt om man höll sig till kubikgränsen i B klassen. De flesta körde ganska standard, på min ZXR400 hade jag micron avgassystem, dynojet kit, KN filter, WP fjädrar i gaffeln, stålomspunna bromsslangar och det räckte för att vara med i täten på alla banor. Där fanns dock några NC30 som hade HRC kit också men skillnaden var inte så stor i praktiken. Trimmade RD350s gick rätt bra också med rätt pilot men hade problem med driftsäkerheten vid hög trimningsgrad och led av ett mindre modernt chassi jämförelsevis. MVH

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Härligt att se hur långt körteknik, chassi och däck räcker även på en snabb bana som Anderstorp :tummenupp

Med lite klibbigare däck skulle du kanske våga lägga ner ännu mer i böjarna och kunna hålla högre fart? Jag körde lånad hoj på Dunlop Sportsmart (inte de mest klibbiga men helt ok allround) och kunde ju runda dig. Michelin har aldrig varit mina favoriter.

Hur är det med din fjädring? Mätt häng och optimerat det du har?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej

Det är jäklar inte dåligt att köra runt 1:40 på en 600 från den tiden.

Har banan ändrats någonting sedan dess?

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Det är jäklar inte dåligt att köra runt 1:40 på en 600 från den tiden.

Har banan ändrats någonting sedan dess?

Nej banan är samma, supersport hojarna var inte så dåliga som man kan tro på den tiden. Reglementet var ju ganska fritt så en vältrimmad 600 kunde ge över 100 hk på bakhjulet.

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Härligt att se hur långt körteknik, chassi och däck räcker även på en snabb bana som Anderstorp :tummenupp

Med lite klibbigare däck skulle du kanske våga lägga ner ännu mer i böjarna och kunna hålla högre fart? Jag körde lånad hoj på Dunlop Sportsmart (inte de mest klibbiga men helt ok allround) och kunde ju runda dig. Michelin har aldrig varit mina favoriter.

Hur är det med din fjädring? Mätt häng och optimerat det du har?

- Jag bör nog kolla häng, fjädring mm...har bara gjort en o-vetenskaplig inställning så här bör jag nog fokusera lite. Annars är kletigare gummi på listan till nästa år, liksom två extra kuggar bak och lite vassare broms ( belägg+stålslang)... Förövrigt så måste jag fixa långsamma höger-kurvorna längst ner, mkt kantigt nu och inte ens knäslrap. Sen ut med huvet och fram med blicken också så har vi nog några sekunder :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
- Jag bör nog kolla häng... så har vi nog några sekunder :)
Ställa fjädring och hänga ut huvud och överkropp är ju helt gratis åtgärder som ändå kan ge klart snabbare varv. Härligt med sånt 'trim' :tummenupp

Sök på Youtube efter California Superbike Schools setupfilm om du vill ha tips. Ska se om jag kan länka in den... (finns massor av andra också)

[YOUTUBE-ID]bBlqVx4mWUw[/YOUTUBE-ID]

Finns ju även en del billiga radialbromspumpar till salu nu när rejsputtarna inte få köra med såna längre. Det är ju den bromsgrej som gör mest skillnad på en äldre hoj tycker jag. En sån HÄR gjorde underverk på min gamla 750 från '98 och den verkar ju finnas i din del av världen. Går ju att hitta reservdelar till dom och ISR (enl ryktet till skillnad från Brembo)

Spendera ditt stora traktamente på däck och hojgodis. Fiver har ju några körningar kvar i år så du hinner köra sub-2:00,00 innan säsongen är slut ;) Tyvärr kan jag inte vara där och filma när du gör det då jag jobbar under kommande körningar :(

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Typ std 1000, 600 osv.

Andreas Mårtensson har rekordet i Superstock 1000 (Pro Superbike kör det reglementet) med 1.32.8, noterad i SM-premiären i våras.

I Superstock 600 har jag för mig att Alex Schacht körde ca 1.35.5 ifjol om jag inte minns fel.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Andreas Mårtensson har rekordet i Superstock 1000 (Pro Superbike kör det reglementet) med 1.32.8, noterad i SM-premiären i våras.

I Superstock 600 har jag för mig att Alex Schacht körde ca 1.35.5 ifjol om jag inte minns fel.

Ja, jäklar. Undras om banrekordet kommer att knipas i framtiden utav mer "vanliga" hojar?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Hur blir det nu på kommande tisdag? Hörde något om att tiden skulle ändras ev till 16-19 istället för 17-20 pga mörkare årstid. Enligt
Fiver.se så är det fortfarande 17-20, tänkte så man vet i god tid=)

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det kommer inte upp några bilder från körningen den 6e september va?

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hur blir det nu på kommande tisdag? Hörde något om att tiden skulle ändras ev till 16-19 istället för 17-20 pga mörkare årstid. Enligt
Fiver.se så är det fortfarande 17-20, tänkte så man vet i god tid=)
- "Bröderna Fiver" är lyckligt ovetande om att det mörknar tidigare på hösten. ;)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024