Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Nä, det där var ju inget man gick igång på.
Varför envisas de med att ha kvar ljuddämparna högt placerade.
Hojen är ju identisk med 09 och framåt förutom framlysena så det är väl inte så konstigt att de behåll avgassystemet ock kåporna från tidigare modeller. Personligen så tycker jag att det är snyggare med dubbla pipor under sadeln, även om just de som sitter på R1 09-12 är bland de fulaste av den modellen. De är för knubbiga och konstiga.
Det finns ju en fördel med att ha systemet under sadeln. Om man vill köpa eftermarknadssystem så är det lättare att få ner ljudnivån till banlegal med dubbla dämpare än med en singelpipa på sidan. Iallafall om man tar bort katalysatorn. Polarens CBR1000 -08 låter sjukt mycket med slipon. Min skulle förmodligen klara eller iallafall vara nära dB-kraven även utan killers.
Jag gillar verkligen motordesignen, motorkaraktären och motorljudet, och skulle kunan tänka mig en ny R1:a bara för den sakens skull. Det tråkiga är att designen inte är så het (i min smak) och att den åtminstonde rakt fram är långsammare än min (snart gamla) 06:a...
Varför den är så mycket tyngre än min hoj fattar jag inte!? Nu har jag iofs bara torrvikten på min egen maskin, men det skiljer 23 kg upp till fulltankad R1 av den senaste modellen, och må mycket kan jag inte tro att det ska blaskas i av vätskor.
Last edited: