2015 Speedster Cup

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ska slänga på stålspunnet fram o bak på hojen och undrar vad ni rekommenderar för bromsvätska?
Läste lite om olika vätskor som DOT4, DOT5 och DOT5.1
Det är kokpunkten som skiljer.

Men vad ska man ha?

Ha det som rekommenderas till hojen. Förmodligen 5.1

Behövs inga magiska bromsvätskor för att köra speedster cup. Se till att byta till fräsch vätska från oöppnad förpackning inför säsongen och när du tycker du känner skillnad trots luftning. Ge fan i att fisbromsa, full broms så sent som möjligt och därefter lätta upp successivt inför och kanske en bit in i kurvan. Så länge du inte ligger och släpar på halvbroms halva rakan före varje kurva och/eller har gammal bromsvätska som är full med vatten så skall det inte vara några problem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Är på väg att beställa stålspunna bromsrör från HEL, men undrar om någon vet vad för funktion den svarta "heat shrink" gör? Man kan nämligen välja till för väldigt lite peng.

Heat shrink = värmeskydd :va mot vad? Det är ju stålspunna slangar. Fördelar?

image.jpgimage.jpg

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är på väg att beställa stålspunna bromsrör från HEL, men undrar om någon vet vad för funktion den svarta "heat shrink" gör? Man kan nämligen välja till för väldigt lite peng.

View attachment 417415View attachment 417416

Skulle tro att heat shrink i detta fallet betyder krympslang bara. Lite pimp som man far betala extra for.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj

View attachment 417415View attachment 417416

Som Loy skriver står heat shrink för att det är en krympslang. Antagligen sitter den där i skarven mellan pressningen av banjon och slangen för att inga kardeler av det stålomspunna ska sticka ut.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hur transporterar ni ban-raketen? Släp eller skåpbil?

Skåpbil. Eller... Rejsbuss, som det egentligen heter. :fakta

Grymt smidigt och praktiskt även till annat. Fast den heter fortfarande Rejsbuss även när den används som flyttbuss, sopåtervinningsbuss, storhandlingsbuss, övningskörningsbuss och partybuss.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har inte råd att hålla med en bil till så jag kommer nog satsa på ett släp av något slag. Fram till dess får jag försöka fixa samåkning eller hyra släp på statoil..
Ni som har en racebuss, är det den enda bilen ni har eller har ni den upptill vardagsbilen? Har ni bussen påställd året runt eller bara när det är dags att förflytta hojen?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag har en gammal buss jag bor i och ett stort släp med hoj och verkstad. Med det ekipaget finns det ingenting jag inte får med. När jag började med det här lånade jag gratissläp från freetrailer, skåpsläp helt gratis! Boendet fixas då med vandrarhem eller tält. Det är det bästa budgetalternativet.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Detta letandet efter en banhoj, har egentligen ingen ork idag att börja bygga om en hoj. Men kan ha kommit över en gsxr 750 från 98.. som kanske kan vara värd att bygga till, vad tror folket om denna hoj på bana?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Detta letandet efter en banhoj, har egentligen ingen ork idag att börja bygga om en hoj. Men kan ha kommit över en gsxr 750 från 98.. som kanske kan vara värd att bygga till, vad tror folket om denna hoj på bana?
Den är lite för gammal om man vill ha en modern sporthoj. Från 2006 blev dom betydligt modernare. 750 cc klassen är en fin banhoj men den passar dåligt i racelasserna, så den nog bli svårsåld eftersom endast får tävla ihop med 1000 cc i t.ex rookie. 1000

Jag tror det är bättre att välja en 600. eller 1000 cc hoj. I dom klasserna finns det en marknad för begagnade racehojar. Den marknaden finns inte i 750 cc klassen.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...