2015 Speedster Cup

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detta letandet efter en banhoj, har egentligen ingen ork idag att börja bygga om en hoj. Men kan ha kommit över en gsxr 750 från 98.. som kanske kan vara värd att bygga till, vad tror folket om denna hoj på bana?

Vad hade du tänkt dig för prisklass?
Men, den kommer ju i princip bara vara gångbar i Speedster cup, och den kommer att bli värd mindre när du lagt massor av pengar på konvertering. Jag hade nog hellre siktat på något redan ombyggt och nyare.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har inte råd att hålla med en bil till så jag kommer nog satsa på ett släp av något slag. Fram till dess får jag försöka fixa samåkning eller hyra släp på statoil..
Ni som har en racebuss, är det den enda bilen ni har eller har ni den upptill vardagsbilen? Har ni bussen påställd året runt eller bara när det är dags att förflytta hojen?

Jag har en personbil, en rejsbuss och fyra hojar. Bilen, rejsbussen och en hoj är påställda året om. Två hojar ställs av på vintern. Banhojen är alltid avställd.

Du kan inte ana hur praktisk rejsbussen är även på vintern, fast då till annat än att frakta runt hojar (om man i te räknar till/från service). Om jag bara fick behålla ett fyrhjuligt fordon så skulle det bli rejsbussen.

Detta letandet efter en banhoj, har egentligen ingen ork idag att börja bygga om en hoj. Men kan ha kommit över en gsxr 750 från 98.. som kanske kan vara värd att bygga till, vad tror folket om denna hoj på bana?

Det beror på vad du vill ha den till. Om du vill slå dig in i Rookie-klasserna så kommer du att landa lite kort i Rookie 1000 med en 750 om du inte är en ruskigt begåvad förare. Om du inte är det är det bättre att göra som CB_tobbe skriver och satsa på en lite nyare 600- eller 1000-kubikare.

Men... Om du vill ha kul på bandagar, licensträningar, SMC Steg 6 och tävla i Speedster Cup med oss andra, då är det en fördel att börja på en billig hoj som du inte behöver vara rädd om och kubiken spelar ingen roll i det fallet. På e -98 får du väl förgasarhästar också? ;)

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Vårtecken? Eller påskgalenskap? Ica MAXI i Ängelholm säljer just nu...

image.jpg

The Doctor VR46 i butik. O tider, o seder...

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Har nog egenteligen inga tankar på rookie klasserna på några år kanske.. kör speedster iår, och nästa sen får man se vad som händer. Nu vill jag bara komma igång och testa roadracingen, bomba bana och sånt :)

"Otroligt trött på köra sporthoj i trafiken"

Jag vill nog ha min kommande racehoj till bandagar.. smc kurser, och speedster. Den får kosta max 18.000 Det känner jag att det är något man vågar testa gränser med och lägga i backen utan att gråta allt för mycket.. och för att det är mina första roadracing upplevelser anser jag att det är onödigt att bekosta mig en 07a R6a för 55-60 tusen..:arsele

och lite offtopic, vill svara med flera citat i mitt inlägg.. hur fan ?

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Har nog egenteligen inga tankar på rookie klasserna på några år kanske.. kör speedster iår, och nästa sen får man se vad som händer. Nu vill jag bara komma igång och testa roadracingen, bomba bana och sånt :)

Jag vill nog ha min kommande racehoj till bandagar.. smc kurser, och speedster. Den får kosta max 18.000 Det känner jag att det är något man vågar testa gränser med och lägga i backen utan att gråta allt för mycket.. och för att det är mina första roadracing upplevelser anser jag att det är onödigt att bekosta mig en 07a R6a för 55-60 tusen..:arsele

Problemet är att man lätt lurar sig själv eftersom alla komponenter och kraschkåpor kostar lika mycket oavsett hoj typ.
Om du väljer t.ex en cbr 600 från 2005 då får du en hoj med lite andrahandsvärde efter ombyggnaden . Den har nästan samma effekt som den gamla gsx r 750. Cbr 600 hamnar mer rätt i rookie 600.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Då skulle jag väl säga att en färdigkittad gammal hoj 600cc eller 1000cc från 00-02 nånstans passar dig utmärkt. Om ett par månader borde du kunna få en färdigkittad R6 för 18k. Då blir det iofs en 99-02 nånting med förknasare. Det är fortfarande lite dåligt utbud på blocket med race-hojar, det kommer igång senare än utbudet på de vanliga hojarna har jag märkt.
Så sent som den här veckan dök till exempel en ZX6RR -03 upp för 22k, den är redan såld. Så lägg en bevakning på blocket på racehoj eller nåt sånt och hugg saker som dyker upp och verkar bra.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
View attachment 417502

The Doctor VR46 i butik. O tider, o seder...

Titta vad jag fick av "min" OK-mack:
image.jpg

Den skall såklart följa med i rejsbussen i sommar. :)

Edit:
Vad lustigt... Bilden är rättvänd på min iPad men inte i inlägget... :va

Räkna på totalkostnaden för att bygga om 750:n till Svemo-godkänd banhoj och väg det mot om du hittar ett färdigt banvrak som kostar samma eller mindre. Tänk inte så mycket på Rookie nu, du kommer hinna lägga hojen innan det är dags och då kanske du vill ha något nyare och dyrare ändå. Ulvhamnes gammel-R6:a var färdigkittad, inte dyr heller, men den gick som ett skållat troll ändå.

För att svara flera med citat: Klicka på knappen med ["+] längst till höger under inläggen du vill citera, sedan på knappen med ["Svar med citat] under ett av inläggen. :tummenupp

Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Titta vad jag fick av "min" OK-mack:
View attachment 417506

Den skall såklart följa med i rejsbussen i sommar. :)

Edit:
Vad lustigt... Bilden är rättvänd på min iPad men inte i inlägget... :va

Räkna på totalkostnaden för att bygga om 750:n till Svemo-godkänd banhoj och väg det mot om du hittar ett färdigt banvrak som kostar samma eller mindre. Tänk inte så mycket på Rookie nu, du kommer hinna lägga hojen innan det är dags och då kanske du vill ha något nyare och dyrare ändå. Ulvhamnes gammel-R6:a var färdigkittad, inte dyr heller, men den gick som ett skållat troll ändå.

För att svara flera med citat: Klicka på knappen med ["+] längst till höger under inläggen du vill citera, sedan på knappen med ["Svar med citat] under ett av inläggen. :tummenupp

Wow.. a new world in front of me!! :yoparty:yoparty
Nej tänker inte något på rookie nu, tänker bara på speedster och sommarens bankörningar som ligger runt hörnet snabbare än vad vi tror!

Då skulle jag väl säga att en färdigkittad gammal hoj 600cc eller 1000cc från 00-02 nånstans passar dig utmärkt. Om ett par månader borde du kunna få en färdigkittad R6 för 18k. Då blir det iofs en 99-02 nånting med förknasare. Det är fortfarande lite dåligt utbud på blocket med race-hojar, det kommer igång senare än utbudet på de vanliga hojarna har jag märkt.
Så sent som den här veckan dök till exempel en ZX6RR -03 upp för 22k, den är redan såld. Så lägg en bevakning på blocket på racehoj eller nåt sånt och hugg saker som dyker upp och verkar bra.

Ja, det är verkligen urfattigt just nu med racehojar. Det har jag märkt, ingenting under 30.000
När du säger det, så är det precis vad jag nog är ute efter .. en 600cc eller 1000cc kring -00!
Är min budget på 18 relevant eller bör jag prioritera om.. pruta går ju alltid men ni förstår.:tummenupp

Simpi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Wow.. a new world in front of me!! :yoparty:yoparty
Nej tänker inte något på rookie nu, tänker bara på speedster och sommarens bankörningar som ligger runt hörnet snabbare än vad vi tror!

Ja, det är verkligen urfattigt just nu med racehojar. Det har jag märkt, ingenting under 30.000
När du säger det, så är det precis vad jag nog är ute efter .. en 600cc eller 1000cc kring -00!
Är min budget på 18 relevant eller bör jag prioritera om.. pruta går ju alltid men ni förstår.:tummenupp

Simpi

Sålde min R6 för nåt sånt. Förra sommaren såg jag åtskilliga R6or 99-02 för 14-18k med rejsskrud, och en och annan kawa. R1orna finns det fler av, så de kan man till och med hitta billigare. Men som sagt, lägg en bevakning på blocket och kolla varje dag, annars kommer du missa dem. Jag har en sökning på blocket på "racehoj OR banhoj" vilket ger en hel hög med false positives, men det är också en hel del rejskittade saker som dyker upp på den. Man kan ju dessutom se alla sålda och borttagna annonser så med, vilket ger en rätt bra grund att uppskatta priser på.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Sålde min R6 för nåt sånt. Förra sommaren såg jag åtskilliga R6or 99-02 för 14-18k med rejsskrud, och en och annan kawa. R1orna finns det fler av, så de kan man till och med hitta billigare. Men som sagt, lägg en bevakning på blocket och kolla varje dag, annars kommer du missa dem. Jag har en sökning på blocket på "racehoj OR banhoj" vilket ger en hel hög med false positives, men det är också en hel del rejskittade saker som dyker upp på den. Man kan ju dessutom se alla sålda och borttagna annonser så med, vilket ger en rätt bra grund att uppskatta priser på.

Bevakning lagd, Licenskurs del 1 bokad hos Västra MK nästa helg, exited!:banana

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
De har sålt dem på Ica MAXI i Skövde sen några veckor. Brukar inte gilla monster, men den här är helt ok.
Nån som vet om det är en tillfällig variant eller om den tillverkas tillsvidare.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Med en budget på 18000 kr är det nog läge att inhandla en aprilla 125 juniorhoj nu när klassen öppnas för alla förare (utan övre åldersgräns).. Då får du lågbudgetracing. Det är bara att konstatera att rr kostar pengar iform av startavgifter däck och reservdelar. Sedan tillkommer träningar, transporter, släp/ racebuss, partytält för mekning. 10000 för en racehelg är inga problem att förbruka.

Jag vill inte vara negativ. Men racing kostar pengar om det skall vara roligt. Skall man testa gränser kommer hojar att gå sönder och crasha.

Till det kommer personlig skyddsutrustning om du inte har full utrustning inkl. skinnställ.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Med en budget på 18000 kr är det nog läge att inhandla en aprilla 125 juniorhoj nu när klassen öppnas för alla förare (utan övre åldersgräns).. Då får du lågbudgetracing. Det är bara att konstatera att rr kostar pengar iform av startavgifter däck och reservdelar. Sedan tillkommer träningar, transporter, släp/ racebuss, partytält för mekning. 10000 för en racehelg är inga problem att förbruka.

Jag vill inte vara negativ. Men racing kostar pengar om det skall vara roligt. Skall man testa gränser kommer hojar att gå sönder och crasha.

Till det kommer personlig skyddsutrustning om du inte har full utrustning inkl. skinnställ.

Jag hade skapligt skoj en racehelg (och på licensträningarna) på en hoj för den summan. I speedster kör folk inte så fort så vilken hoj man har ändå inte spelar någon roll. :hihi

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag hade skapligt skoj en racehelg (och på licensträningarna) på en hoj för den summan. I speedster kör folk inte så fort så vilken hoj man har ändå inte spelar någon roll. :hihi
Jag är helt medveten att 20000 kan räcka för en hoj. Men det tillkommer rätt mycket kostnader som måste räkna med om inte det skall ta slut efter en racehelg.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Nu blev jag missförstodd.

Budgeten är på 18 är för inköp av hojen.

Klart det kostar pengar, det har jag också förstått. Hade en 07a R6a som var min drömhoj, hade inte lust att bygga om den och krasha just den.. så sålde då den och ska nu köpa mig en äldre r hoj och som sagt, testa gränser och ha sönder lite..

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
De har sålt dem på Ica MAXI i Skövde sen några veckor. Brukar inte gilla monster, men den här är helt ok.
Nån som vet om det är en tillfällig variant eller om den tillverkas tillsvidare.

Det beror nog på om det är mycket folk som köper den. I så fall lär den bli kvar.
Håller med, klart en av de godaste energidryckerna jag smakat.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Ap, ap, ap! Hubner körde lEskigt fort i Speedster Cup! Jag trodde han skulle köra ihjäl sig direCkt! :3freak

Nu blev jag missförstodd.

Budgeten är på 18 är för inköp av hojen.

Klart det kostar pengar, det har jag också förstått. Hade en 07a R6a som var min drömhoj, hade inte lust att bygga om den och krasha just den.. så sålde då den och ska nu köpa mig en äldre r hoj och som sagt, testa gränser och ha sönder lite..

Sålde du din drömhoj!? :dummer

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...