2015 Speedster Cup

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Kom ihåg att köpa fyra 20-kilosvikter eller (smidigare) fyra 20-liters vattendunkar som ni kan förtöja tältet med.

Jag köpte fyra 20-litersdunkar på Biltema (vit plast för vatten) som jag fyller på plats (och tömmer på plats när jag är klar) och sedan binder jag fast en dunk i varje hörn. En del kör med bensindunkar, men de töms ju allt eftersom och blir lättare. Tälten må väga en del, men när man har sett några lätta och flyga iväg så inser man värdet av en stadig förtöjning...

Perfekt tack för tipset! :tummenupp Blir nog vattendunkar o binda fast.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Borra själv = billigt, men lite jobb att göra, speciellt om du inte har pelarborr.
Köpa = Dyrt, men enkelt och snyggare.

Säkerhetsmässigt ingen skillnad om du nu inte fullständigt borrar sönder skruvarna...
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Är det bäst att borra hål själv i alla bultar som ska najas eller köp färdig borrade bultar?

Ska du borra själv så är en bra grej att märka upp med en tuschpenna vilken sida på skruvskallen du ska borra i, när skruven sitter på hojen med rätt åtdragningsmoment. Då räcker det att borra ett i stället för tre hål i varje skruvskalle.

Jag köpte några färdigborrade skruvar (dyrt...), men förstod att det var ganska lätt att borra i originalskruvarna. Ha åtminstone tre, fyra borr när du börjar. De går åt, det gjorde de för mig trots att jag hade pelarborr. 1,5 mm har jag för mig är den storlek du ska ha. Najtråden är 0,7 mm tjock.

När du ska naja är en sån här tång ovärderlig.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hoppsan!
Nyheter från Svemo, senaste roadracingprotokollet.

Lite synd, för jag platsar inte i Rookie600 tidsmässigt.

9.11 ER6 Cup ( Id: 707 )
ER6 Cup kommer 2015 att köras tillsammans med Rookie 600. Hastigheten i Rookie 600 verkar motsvarar bättre hastigheten för ER6-hojar än hastigheten i Speedster Cup.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppsan!
Nyheter från Svemo, senaste roadracingprotokollet.

Lite synd, för jag platsar inte i Rookie600 tidsmässigt.

9.11 ER6 Cup ( Id: 707 )
ER6 Cup kommer 2015 att köras tillsammans med Rookie 600. Hastigheten i Rookie 600 verkar motsvarar bättre hastigheten för ER6-hojar än hastigheten i Speedster Cup.

Det där var ju lite knepigt. :3freak Det var ju för att det var ett par skitbra förare på ER6or förra året, inte för att hojarna i sig är snabbare än de andra som körs i Speedster. (typ R1or, CBR1000R, och massa annat stort, spexigt och effektstint.)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Hoppsan!
Nyheter från Svemo, senaste roadracingprotokollet.

Lite synd, för jag platsar inte i Rookie600 tidsmässigt.

9.11 ER6 Cup ( Id: 707 )
ER6 Cup kommer 2015 att köras tillsammans med Rookie 600. Hastigheten i Rookie 600 verkar motsvarar bättre hastigheten för ER6-hojar än hastigheten i Speedster Cup.

Det beror bl.a. på att Speedster Cup riskerar att bli fullt...

Du får väl köra Speedster istället då...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hoppsan!
Nyheter från Svemo, senaste roadracingprotokollet.

Lite synd, för jag platsar inte i Rookie600 tidsmässigt.

9.11 ER6 Cup ( Id: 707 )
ER6 Cup kommer 2015 att köras tillsammans med Rookie 600. Hastigheten i Rookie 600 verkar motsvarar bättre hastigheten för ER6-hojar än hastigheten i Speedster Cup.

Det där var ju lite knepigt. :3freak Det var ju för att det var ett par skitbra förare på ER6or förra året, inte för att hojarna i sig är snabbare än de andra som körs i Speedster. (typ R1or, CBR1000R, och massa annat stort, spexigt och effektstint.)

Det beror bl.a. på att Speedster Cup riskerar att bli fullt...

Du får väl köra Speedster istället då...

Det där blir ju lite intressant att följa. De motiverar alltså att ER-6 Cup skall köra med Rookie 600 eftersom Hubner körde ifrån alla på en ER-6:a och hans stallkamrat inte var långt efter. De var de enda två som körde ER-6 Cup 2014. Nu kommer vi att se ett inflöde av förare som tycker att ER-6 Cup är ett billigt och lagom ofarligt steg in i racevärlden och de skall dela grid med flåbusarna i Rookie 600. Under tiden sitter Hubner på en ZX-10R...

Personligen känner jag två saker:
1) Jag ångrar att jag inte fixade det sista på min ER-6:a och kom trea i ER-6 Cup under debutåret. Det hade ju varit en gratis placering i fjol.
2) Jag tror att de tar död på ER-6 Cup i och med det här beslutet. Jag misstänker att flera resonerar som Morris och hellre kör sin ER-6:a i Speedster Cup med oss andra glada amatörer än riskerar livet i Rookie 600 bara för att få köra ER-6 Cup.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Personligen känner jag två saker:
1) Jag ångrar att jag inte fixade det sista på min ER-6:a och kom trea i ER-6 Cup under debutåret. Det hade ju varit en gratis placering i fjol.
2) Jag tror att de tar död på ER-6 Cup i och med det här beslutet. Jag misstänker att flera resonerar som Morris och hellre kör sin ER-6:a i Speedster Cup med oss andra glada amatörer än riskerar livet i Rookie 600 bara för att få köra ER-6 Cup.

Ang 1: Tja, det kanske finns en chans att placera sig i Rookie ER6-cupen. Bara genom att deltaga. Tror att det blir max 4-5 ER6:eek:r nu när ER6 Cup har hamnat i Rookie 600. Antingen så kör jag och blundar hela tiden eller så hyr jag ut min ER6:a till någon bättre pilot som vill vinna en pallplats i ER6 Cup. Mitt deltagande avgörs helt av hur de räknar kvaltiderna. För jag klarar inte att kvala in på reglementsenlig tid om man räknar alla hojarna i Rookie 600. Men om ER6 Cup räknar egna kvaltider och de "snabba" som kör ER6 Cup har sinne för humor så kan de hålla ner farten vid kval så att jag kommer med.

Ang 2. Om jag av misstag skulle lyckas kvala in i en Rookie 600 ER6 Cup så kör jag. Tveklöst. Riskera livet? Det gör jag varje dag när jag kör till jobbet. Flåbusarna i Rookie 600 skrämmer inte. "Bengt Bengtsson" eller "Sven Svensson" i sin tjänste-Audi på E6:an skrämmer livet ur mig.
Men jag kommer nog vara mer av ett irritationsmoment som rundningsmärke i Rookie 600 än något som gagnar sporten.

Sedan måste jag vara ärlig nog att erkänna att det känns lite snopet att ha köpt en ER-6n bara för att köra i Speedster Cup med en barnslig förhoppning om att komma högt i resultatlistan i Kawasaki ER-6n Cup.
Det är väl karma som biter tillbaka.
Men jag tänker inte gnälla (Jag spelar inte fotboll...).

Jag gillar läget och ser fram emot att utvecklas under 2015 så att jag platsar i Rookie 600 ER6 Cup under 2016.

Men jag kommer oavsett vad som händer köra Speedster Cup. Med mina vänner.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Om man anmäler sig både till Speedster Cup och Rookie 600 - ska man betala båda anmälningsavgifterna rakt av eller får man rabatt?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Morris Mc:
Kolla upp vad som gäller när det rör däcken. Det blir en våldsam massa krängande om du skall köra både Speedster Cup och ER-6 Cup om SC tillåter slicks men ER-6C bara tillåter mönstrade däck. ;)
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Sjukt snurrigt av dem att flytta er6-cup till rookie innan den ens fått fler förare än de 2 som körde förra året. Är den enbart här för kawa:s 2 förare eller tänkt som en billigt serie för att ha kul i som det sas från början?

Tur man inte gjorde slag av tankarna man hade förra året att skaffa en er6a :D
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Borra själv = billigt, men lite jobb att göra, speciellt om du inte har pelarborr.
Köpa = Dyrt, men enkelt och snyggare.

Säkerhetsmässigt ingen skillnad om du nu inte fullständigt borrar sönder skruvarna...

Borrat massor av skruvar och aldrig använt pelarborr. Inga problem. Visst har man brutit ett par borr men det hade garanterat hänt med pelarborr också. Viktigt med smala borr är att va stadig på handen, inte applicera för mycket tryck och använd vassa borr. De borr jag använder mycket köper jag i 10-pack och så slänger jag skiten när de blir slöa eller när jag bryter dem.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top