2015 Speedster Cup

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
I see! Får väl se då om jag lyckas få tag på extra fälgar.

Men ni som har kört sportsmart. Går det att pressa däcken till hyfsat bra tider? Såklart med däckvärmare.

Och ni som har kört d211 eller d212 mönstrade.. Vad tyckte ni?

Med SportSmart 1/2 skall du inte använda däckvärmare (om du inte har ställbara värmare). Jag kör sakta men jag kör fortare på kalla SportSmart som får värma upp sig på utvarvet än på uppvärmda däck.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Med SportSmart 1/2 skall du inte använda däckvärmare (om du inte har ställbara värmare). Jag kör sakta men jag kör fortare på kalla SportSmart som får värma upp sig på utvarvet än på uppvärmda däck.

Läste också nånstans att man får ställa värmarna på ca 40 grader. Inte mer.
Men som sagt det lutar mer år D211 eller d212. Sportsmart blir sista utvägen om jag inte får tag på extrafälgar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
I see! Får väl se då om jag lyckas få tag på extra fälgar.

Men ni som har kört sportsmart. Går det att pressa däcken till hyfsat bra tider? Såklart med däckvärmare.

Och ni som har kört d211 eller d212 mönstrade.. Vad tyckte ni?

Jag har kört typ 1.08 på Knutstorp och 1:31-1:32 på GR med första generationens sportsmart. Det funkar helt okej. Men är det varmt ute så tyckte jag det blev kladdigt och halkigt efter något varv.

Men profilen på ett riktigt bandäck gör att det blir mycket trevligare att köra. Mer förtroende för grejjerna. Nu kör jag på R10 och är nöjd.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Läste också nånstans att man får ställa värmarna på ca 40 grader. Inte mer.
Men som sagt det lutar mer år D211 eller d212. Sportsmart blir sista utvägen om jag inte får tag på extrafälgar.

Nääe 40 grader är ju regndäck. Buddah här på forumet körde med sportsmart och vanliga värmare utan problem alls :)

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag körde Sportsmart 2014 med däckvärmare.
Men jag kollade först hemma hur lång tid det tog att värma däcken till strax över 60 grader.
Sen satte jag på däckvärmarna i lagom tid innan det var dags att ge sig ut på banan.
Lite meckigt, men det funkade trots allt.
Mina däckvärmare har ingen termostat, de går upp till ca 80 grader om man har på dem hela tiden.

knut

# 75 i Speedster cup
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Ful o gul
Då är det väl bara att kliva ut ur garderoben och erkänna......
Licenskurs 24 April och sen några race eller så i Speedster cup. :tummenupp
Bara hojen blir klar........ :va

/Patrick

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Då har man inhandlat lite saker under helgen.. bland annat biltemas vackraste miljömatta som ska vara godkänt av SEVEMO. Lite bensindunkar 20 och 10 liter och såklart depåtält! :yoparty:)

Image.ashx.jpg10377265_433227693519717_5537166389898920500_n.jpg10432157_433227656853054_1441370225785991899_n.jpg

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Då har man inhandlat lite saker under helgen.. bland annat biltemas vackraste miljömatta som ska vara godkänt av SEVEMO. Lite bensindunkar 20 och 10 liter och såklart depåtält! :yoparty:)

Den miljömattan är ju klockren! Den kan du använda tillsammans med leksaksmotorcyklar för att diskutera spårval och kurvtagningsteknik. Jag visste inte ens att Biltema sålde miljömattor. :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Närmaste macks burk, inte så noga bara den är nybytt ett par 3 gånger/säsong och efter varje regnkörning. :)

Så är det för mig iaf. :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Vad kör ni med för bromsolja?

Absolut bästa om man tänker ändamål och pris så säger jag lätt Motul RBF 600. Körde med den i både banbilar och racerhojar. Hög kokpunkt och visst finns det de som tål ännu mer men då kostar de typ 5-6 gånger mer.
Jag vet att man borde byta i princip varje racehelg på en racehoj, men jag bytte bara 1-2 gånger per år (körde iofs inte så jätte mycket heller).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska verkligen alla sånahära depåtält vara så sjukt svindyra!? Jag täntke leta upp ett billigare 24MX-tält än 999kr men de ligger ju på typ 4K och uppåt :död

Du kan ju köpa vanliga party eller trädgårdstält, men det som gör att priset är högt för depåtält är nog att de är lite stadigare än de sorternas tält.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du kan ju köpa vanliga party eller trädgårdstält, men det som gör att priset är högt för depåtält är nog att de är lite stadigare än de sorternas tält.

Det fick bli ett tält med tre väggar för 1499. Partytälten går inte att använda alls vid minsta lilla bris ifall den står på asfalt :lol Det är helt klart värt pengarna. Det är bara lite mycket pengar just nu :hihi

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det fick bli ett tält med tre väggar för 1499. Partytälten går inte att använda alls vid minsta lilla bris ifall den står på asfalt :lol Det är helt klart värt pengarna. Det är bara lite mycket pengar just nu :hihi

Det där är riktigt prisvärt. Enda nackdelen är nog att det väger sina modiga kilon, inget man släpar med sig i skogen direkt.

Btw. Du har PM :)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Jag köpte min på 24MX för 1500kr. billigt om man jämför med andra depåtält. Men visst.. många bäckar små. :gråta

Kom ihåg att köpa fyra 20-kilosvikter eller (smidigare) fyra 20-liters vattendunkar som ni kan förtöja tältet med.

Jag köpte fyra 20-litersdunkar på Biltema (vit plast för vatten) som jag fyller på plats (och tömmer på plats när jag är klar) och sedan binder jag fast en dunk i varje hörn. En del kör med bensindunkar, men de töms ju allt eftersom och blir lättare. Tälten må väga en del, men när man har sett några lätta och flyga iväg så inser man värdet av en stadig förtöjning...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati