22 mcåkare döda i år...

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Ravetrancer skrev:
2452337 det är det jag vill komma fram till att oftast när jag frågar nån om dom vill rejsa lite från A till B så får man svaret "Jag har inte skinnställ på mig" mm....
Det visar ju att folk kör lite lugnare när dom inte är fullkittade.
Jag tror också att dom flesta som går bort är fullkittade, även dom som kraschar och skadar sig för dom är invaggade i en falsk säkerhet.
Skinnstället hjälper som bekant mot direkta krosskador mot axlar, knän och armbågar samt skrapsår och inte mot hårda stopp såsom bilar, träd mm.

Sen har vi de som gillar att stila med ditt och datt, de som precis stulit hojen och de som druckit och tappat omdömmet helt, men jag tror att dom är ganska få i dödsstatistiken.

Det har ju också visat sig vara en ganska stor del olyckor där bil svänger ut från liten väg till stor och uppfattar MC som moped, oftast äldre person kör dessa bilar......
dom borde seriöst kolla äldre förares körförmåga i simulator eller liknande för i övre 60årsåldern så försämras man ganska fort och vissa märker det inte ens själva.

//R

Tyvärr är det inte bara de äldre som inte ser MC förarna, det gäller nog alla bilister generellt. Var själv nära att köra in i en bil som tänkte svänga ut. Det lustiga är att jag tyckte att jag hade ögonkontakt med föraren, så jag slappnade av en aning, men då helt plötsligt så börjar han köra !! Som tur var hann han få stopp, men det gick upp för mig vad otroligt lätt det är att det händer sådana olyckor. Det behöver inte alls bero på att MC föraren kör som en galning. Jag körde 50 km/h på en 50 sträcka.. Vet inte hur man förebygger sådana olyckor. Jag funderar starkt på att börja köra med en "självlysande" väst..

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Trodde jag skulle få en hjärtattack i lördagsnatt...

Kommer runt en kurva och får se en bil på tvären över vägen, en människa ligger på asfalten och några andra står och vinkar åt mig och jag tänker bara NEJ!!!

Glider fram , att få bilden av en krossad människa inbränd på näthinnan lockar inte, kliver ur och går fram till människan och ser att den gubben känner jag igen.

Det visar sig att det är den lokala "profilen" som ännu en gång fyllekört på sin skootermoppe och vurpat. Hjälmen var inte knäppt så den hade slungats iväg 5-10m från platsen.
Jag försöker prata med gubben och det visar sig att han är nästintill helt oskadd men att han är så jävla full så han knappt kan stå upp...

I somras hittade jag honom sovandes brevid sin moppe då han även denna gång hade vurpat mitt på vägen. Denna gången råkade jag öppna sadellocket och det stora utrymmet under sadeln var då fylld med ölburkar och ölflaskor...

Polis och ambulans var redan på väg så jag kunde lättad åka vidare...

Skyddskläderna ger mig en falsk säkerhet.. det märker jag om inget annat på min körning. Dumt men sant.
Är själv helt övertygad om att det är så!

4ngelica

Guest
DR-Zätare skrev:
2264833 Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...

Stämmer säkert, hehe fast det låter hemskt!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ravetrancer skrev:
2452337 Jag tror också att dom flesta som går bort är fullkittade, även dom som kraschar och skadar sig för dom är invaggade i en falsk säkerhet.
Skinnstället hjälper som bekant mot direkta krosskador mot axlar, knän och armbågar samt skrapsår och inte mot hårda stopp såsom bilar, träd mm.

Jag håller med, det som sitter på utsidan av huvudet kan aldrig ersätta funktionen som det på insidan av huvudet borde ha. Det bästa är dock en kombination av bägge där man använder bägge två, de behöver ju inte vara ömsesidigt utestlutande.

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
DR-Zätare skrev:
2264833 men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...

Men det är nog fler som drunknar eller dör av andra orsäker.

Att lita på att omkring 25 mcåkare ska dör under säsongen är inget sätt att sköta logistiken på. Bättre att utrusta lite halvblinda bilister med XC90s och ber dem att åka omkring. Då får man upp statistiken.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
SKÄGGET skrev:
2264775 Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
Idag var d tidningen och enligt rubrik 26 omkommna mcåkare i år.. :(

och nu 53 en månad senare ?

"Mc-döden har krävt 53 offer i år
Hittills i år har 53 motorcyklister omkommit i mc-olyckor. Det är fler än under hela förra året, då 46 mc-förare förolyckades i trafiken.

Samtidigt stiger medelåldern på de omkomna, enligt Vägverket. Snittåldern för de mc-förare som dör i olyckor är nu närmare 41 år, mot 38 år i fjol."

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,68157395_852__,00.html

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
och hur många har inte skador för livet... bara efter i år...jag e en av dem iallafall...
var fan inte långt ifrån att man bättrade på statistiken med en pinne...
ta det lugnt vid korsningar , utfarten mm...det kostar annars..
kan vara bra jävligt att klara sig med..gå på rehab 2 ggr veckan..och ha konstant ont.. blir trött bara av att gå i trappor..."bara" för att nån jävla idiot "trodde" han skulle hinna...
känns jäkligt bra att mitt liv e krossat för att nån idiot ville spara 10 sek. på sin dag..

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES
CorbenDallas skrev:
2270337
Jag tycker det är verkligen intressant att se hur många av oss som är utbildade (har körkort) som ändå kör ihjäl sig. Dessa kan vi lättare nå ut till.

Att du kör utan körkort får stå för dig, men du har ju haft och tagit körkort en gång eller hur? Mao har du utbildning på att köra hoj. Att du sen blir av med kortet, det är ju lite en annan sak...

Jag är inte riktigt med på vad "Utbildning" och godkänt förarprov som leder till sk "Körkort" har med förmågan att hantera sitt fordon i en nödsituation att göra.

Det går alldeles utmärkt att ta ett körkort genom att plugga teorin själv och det går alldeles utmärkt att köra upp utan några lektioner i trafikskola. Då har man alltså inte den fina "Utbildningen" som folk som tagit ett dyrt kk gärna nämner.

Dom jag känner som har den fina och dyra "Utbildningen" är nästan allihopa osäkra förare. Ju dyrare kk desto osäkrare förare. Antagligen osäkrare på allting och därför valde dom att den "Säkra" vägen till körkort.

Att man klarar en uppkörning prickfritt har väldigt lite att göra med hur man kommer att köra under resten av sitt liv. Hur många av klantskallarna som vinglar runt i bilar utan någon som helt uppsikt eller koll på trafikregler möter man inte varje dag? Hur många av dom saknar körkort?

Att motorcyklister i allmänhet skulle köra bättre än bilister är jag tveksam till. Visst borde man kanske satsa lite extra på att vara bra på något som man är intresserad av och som inte bara är ett transportmedel utan ett intresse. Fast där tror jag man överskattar dom som inte alls är intresserade av att vara bra på att KÖRA sin motorcykel. Får man tex lära sig ordentligt nerlägg i trafikskolan ist för att bromsa på sig och köra rakt fram i kurvorna om det går fort?

Dom som kör bäst som jag känner och som jag skulle lita på bäst i en nödsituation är dom som kört som galningar på allt sedan barnsben. Trehjulingar, limphojjar, bmx, mtb, moppe, cross etc.. :yoparty Ja är övertygad om att någon som övat sig på att bromsa från hög fart varje hojtur klarar en nödsituation bättre än någon som fiskört hela tiden. Ännu värre blir det när den som fiskört och invaggat sig själv i nån falsk säkerhet om att han faktiskt kan det här med att bromsa ger sig i kast med att köra fort. Kanske bara för att testa. Då blir det nog spännande när en bil kör ut.

Dom "drogpåverkade förarna" i statistiken. Kan inte det vara så enkelt att det är dom med svulstiga biceps, grov haka, hallonbröst och en sportbag över axeln som menas? :D

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...