22 mcåkare döda i år...

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
NoPinky skrev:
2264854 Via bilprovningen går det möjligtvis att få fram hur många km en mc rullar i snitt per år.
Vad jag undrar är om det finns någon undersökning som sammanställer antalet dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km.


http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/7FB7B11B7AEDDCDBC1256F9B005588BD/$file/mcrapport2005_72dpi.pdf
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Skinnpåven skrev:
2264852 Jasså, är det inte? Vad har du för belägg för ett sådant uttlande då? Skulle vara intressant att få veta av en som verkar veta hur det ligger till..

Jag är ingen "som verkar veta hur det ligger till", det är bara sunt förnuft och enkel matematik.
Jämför det totala antalet dödsfall i det här landet per år med antalet omkomna motorcyklister.
Visst, det tillkommer säkert några lämpliga organdonatorer som har omkommit i samband med en mcolycka, men knappast så pass många att det ger ett markant uppsving på tillgången på organ.

Mina 0,02€
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det vore intressant med info om mc-kategori i statistiken.
Låg vikt i kombination med mkt hästar och en oerfaren eller riskbenägen förare borde vara vanligt.

Det finns alltid en medveten eller omedveten riskkalkyl i MC-åkandet, nästan hur långsamt man än åker finns någon teoretiskt möjlig fara som skulle kunna ta död på föraren. "Att kunna stanna för varje fara som skulle kunna dyka upp på vägen", hur sakta behöver man åka då ? Sannolikhet att ett flygplan kraschar rakt ner i din hoj är inte så stor. Hur stor är utrullande boll från sidoväg med åtföljande springande barn ?
Svårt att säga. Men helt klart finns det en massa möjligheter som tas med i en riskkalkyl, ofta utan att det tänkts speciellt mkt på att det är en sådan kalkyl man gjort. Sannolikheten att något visst skulle hända är ju liten kan det resoneras, men skulle jag ha beredskap att kunna hantera det i ett visst läge ? Det finns nog många lägen där en del sådana teoretiskt möjliga fall inte täcks av bromsförmåga och beredskap.
En av de mest vanliga kalkylerade riskerna är att du inte hela tiden sitter och passar på att en mötande bilist plötsligt skall svänga över på din sida och frontalkrocka. Även med rullator kan man bli påkörd och dödad.
Det anses tillräckligt säkert att möta en massa fordon som kommer mot dig på dubbelriktad 70-väg utan att du känner så värst mkt oro. Andra personers överlevnadsinstinkt och korrekta beteende tas som intäkt i kalkylen.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Maciej EVO VI skrev:
Finns det statistik samlad någonstans där det står klart och tydligt kur många omkomna det är i olika åldersgrupper/hojtyper, hur många av dessa har fått kortet på köpet, hur många som har varit påverkade, hur många ine har haft KK alls eller för den hojen, hur många av hojjarna har varit stulna, mm, mm

Jag dyker en del och där händer det också emellanåt att folk omkommer på grund av olika anledningar och Svenska sportdykarförbundet hade för ett tag sen tagit fram en lista över alla tillbud ( eftersom dessa rapporteras ifall man åker på en arrangerad dykutfärd ) där kunde man läsa en hel massa, vilka som hade dykcert/utbildning för dykapparaten de använde, hur många dyk de har gjrt sammanlagt, orsak till tillbud, mm.

Finns det någon liknande lista över mc-olyckor?
Delar av det du efterfrågar finns i VV:s djupstudie MC-OLA, sök på forumet så hittar du länkar (sitter på jobbet med dator utan rätt länkar). En hel massa övrig matnyttig statistik om fordon och -olycksfall publiceras av SIKA, Statens Institut för KommunikationsAnalys, HÄR.

Jag dyker också, om än sällan, och har för länge sedan konstaterat att både det kollektiva och individuella riskmedvetandet skiljer sig oerhört mellan de båda riskfyllda aktiviteterna dykning och mc-körning.
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
PutteLiten skrev:
2264857Va inte så lat. Gå in och kolla själv, och går det inte säg det då.
Ehh, har du lingonvecka eller är du bara allmänt otrevlig?
Vad jag frågar efter är om det finns någon undersökning som sammanställer dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km, dvs ingenting som bilprovningen sysslar med...


SUKI_RF900 skrev:
2264868 http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/7FB7B11B7AEDDCDBC1256F9B005588BD/$file/mcrapport2005_72dpi.pdf
Tackar. Dock finns där bara information den årliga medelkörsträckan per fabrikat. Dvs inget matnyttigt i den här frågan.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
DR-Zätare skrev:
2264833 Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...


Vi inom sjukvården "tar" inga organ om man inte via donationskortet har gett sin tillåtelse till det eller om anhörga accepterar det (om det inte finns något donationskort ifyllt vid :död ) Detta är oftast ett mycket svårt beslut för anhöriga så snälla fyll i donationskortet, oavsett om ni är för eller emot. :Bugar

Lena, anställd på patologen www.capio.se (vi utför b l a obduktioner, pm:a gärna om ni vill veta mer)
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
69:an skrev:
2264914 Delar av det du efterfrågar finns i VV:s djupstudie MC-OLA, sök på forumet så hittar du länkar (sitter på jobbet med dator utan rätt länkar). En hel massa övrig matnyttig statistik om fordon och -olycksfall publiceras av SIKA, Statens Institut för KommunikationsAnalys, HÄR.
MC-OLA disskuterades väll en hel del här på SH förra året om jag inte minns fel. Dock kan jag inte erinra mig om att olyckfrekvensen per körd km i förhållande till ålder/hojtyp/kön ingick i den rapporten.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Last edited:

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
NoPinky skrev:
2264873 Jag är ingen "som verkar veta hur det ligger till", det är bara sunt förnuft och enkel matematik.
Jämför det totala antalet dödsfall i det här landet per år med antalet omkomna motorcyklister.
Visst, det tillkommer säkert några lämpliga organdonatorer som har omkommit i samband med en mcolycka, men knappast så pass många att det ger ett markant uppsving på tillgången på organ.

Mina 0,02€

Jag tror att hojåkare är lämpliga organdonatorer eftersom de i regel är friska och relativt unga, samt när de förolyckas så sker det ofta våldsamt och snabbt. Detta ger ett bra tillfälle för att ta organen ur kropparna.

Så jag tror mycket väl att "organhanteringen" kan få sig ett uppsving när mc-säsongen tar sin början.. Visst, det är många dödsfall här i landet varje år. Men just i vissa åldersgrupper (organdonatorslämpliga) så utgör trafikolyckor en betydande del.
Vore intressant att få veta riktigt hur det ligger till..
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
NoPinky skrev:
2264938 MC-OLA disskuterades väll en hel del här på SH förra året om jag inte minns fel. Dock kan jag inte erinra mig om att olyckfrekvensen per körd km i förhållande till ålder/hojtyp/kön ingick i den rapporten.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Det har jag väll inte påstått heller? :confused:
Det är nog inte så lätt att få fram hur många km som varje enskild förolyckad person kört.
Själv har jag cykeldator på hojen så hur många mil jag kör per år är det ingen annan än jag som vet och dom flesta milen blir dessutom på bana inte på gata. Sedan finns det ju många som har fler hojar.
Så tyvärr så tror jag att inte du kommer att få fram såna uppgifter.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
"Kompensera eventuellt små organ på andra sätt än med högerhanden på rullen!"
Men dom blir ju större då... :va































:hihi
 

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Bang cook
Hoj
Maico 490 Super Edition
I maj i år så fick jag se en statestik ang olyckor i närke förra året.
Mest olyckor var de i Lindesbegrs län.
Tyvär kommer jag inte ihåg några siffror för detta fick ja se samma dag som
uppkörningen var.
Men många olyckor hade droger inblandade,många fler än vad jag trodde.
Och supersport hojar var majoritet.
Och det som gjorde mig fundersam var sammbandet supersport/droger=kan ge ett sammband till yngre förare som vill vara balla.
För vissa vill alltid vara värst nyktra som inte.
Ska tillägga att det fanns inget som tydde på att värsting hojar och droger gick hand i hand.Utan droger var uträknat på alla olyckor.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
dardevil skrev:
2265110 Och det som gjorde mig fundersam var sammbandet supersport/droger=kan ge ett sammband till yngre förare som vill vara balla.
:7peta Jag tar fan inga droger.... så blanda inte in mej!



Förlåt, kunde inte hålla mej. :tungan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
NoPinky skrev:
2264938 MC-OLA disskuterades väll en hel del här på SH förra året om jag inte minns fel. Dock kan jag inte erinra mig om att olyckfrekvensen per körd km i förhållande till ålder/hojtyp/kön ingick i den rapporten.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Varför är det intressant?

vad som däremot är intressant är ju att få reda på:
1. Hur många av dessa 22 var utan körkort?
2. Hur många av dessa 22 var alkohol eller drogpåverkade?
3. Hur många av dessa 22 körde sk sporthoj.

Det hade också varit intressant att veta var olyckorna skedde. Är det stadstrafiken som är farligast med all sin trafik eller är det mestadels singelolyckor tex.

När man vet det här kan man också ta reda på vilken målgrupp man bör rikta in sig på för att rädda liv.
 

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Stockholm, sweden
Hoj
Suzuki DR650
CorbenDallas skrev:
2265140 Varför är det intressant?

vad som däremot är intressant är ju att få reda på:
1. Hur många av dessa 22 var utan körkort?
2. Hur många av dessa 22 var alkohol eller drogpåverkade?
3. Hur många av dessa 22 körde sk sporthoj.

Det hade också varit intressant att veta var olyckorna skedde. Är det stadstrafiken som är farligast med all sin trafik eller är det mestadels singelolyckor tex.

När man vet det här kan man också ta reda på vilken målgrupp man bör rikta in sig på för att rädda liv.

Och HUR dom skedde, dvs vad gick fel/vem var vållande.
 

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
2fast4hjo skrev:
2264934 Vi inom sjukvården "tar" inga organ om man inte via donationskortet har gett sin tillåtelse till det eller om anhörga accepterar det (om det inte finns något donationskort ifyllt vid :död ) Detta är oftast ett mycket svårt beslut för anhöriga så snälla fyll i donationskortet, oavsett om ni är för eller emot. :Bugar

Lena, anställd på patologen www.capio.se (vi utför b l a obduktioner, pm:a gärna om ni vill veta mer)
Har fyllt i donationskortet att dom får ta rubbet.
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Fürstenhoff skrev:
2265278 1: Hur många av dessa som saknade körkort kan väl ändå bara vara intressant ur en medial synvinken och för att tona ned antalet dödsolyckor i sig!!

Kör själv utan körkort på mc då jag på felaktiga grunder fick mitt indraget (har dock förtjänat det i sig!! :rodnar ) 1995 och har där efter aldrig orkat ta om det tills nu denna sommar!!

2: Väldigt VIKTIGT uralla synvinklar!! :tummenupp

3: Helt ointressant ur alla synvinklar då det likväl dött 22 personer som framfört en motorcykel eller åkt med på en motorcykel!!

4: Vart olyckorna skett kan vara MYCKET intressant i utbildnings syfte så att inte fler mc förare skall begå samma misstag!! :tummenupp

5: EXTREMT VIKTIGT - vad hade dessa förolyckade personer för skydds utrustning vid olycks tillfället!! :tummenupp

/Fürstenhoff.



Vem som var vållande kan vara extremt svårt att avgöra då MÅNGA!!! (läs-merparten) av olyckorna garanterat berott på för HÖG FART!!! om man ser till hastighets begränsningarna, omman ser till väg förhållandena & om man ser till trafiken runt omkring!!

/Fürstenhoff.
På åttiotalet sades det, att var fjärde död hade lånat eller stulit hojen. Var tredje, var drogad eller full. Kanske kan dessa grupper sammanfalla, annars är det kanske mindre farligt än vi tror. Ifall den är ens egen, och man är nykter. Anabola tror inte jag är med i statistiken. Men vad vore sämre på motorcykel, än ett piller som gör en modigare?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Amenshit! skrev:
2265373 På åttiotalet sades det, att var fjärde död hade lånat eller stulit hojen. Var tredje, var drogad eller full. Kanske kan dessa grupper sammanfalla, annars är det kanske mindre farligt än vi tror. Ifall den är ens egen, och man är nykter. Anabola tror inte jag är med i statistiken. Men vad vore sämre på motorcykel, än ett piller som gör en modigare?

Håller helt med att det intessanta kommer först fram när man sållat bland datan.

Det mest intressanta hade varit med förutsättning att allt var ok( egen hoj, ingen påverkan, kk och skyddskläder ):

Hur många av de omkomna körde för fort?
I hur många fall är det MC-föraren som gjorde fel?

Då kanske vi närmar oss sanningen med "MC-döden".
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
SKÄGGET skrev:
2264775 Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
det är så klart inte bra! undrar om det är fler som åker hoj nu?
va själv illa ute i söndags, krockade med ett rådjur på motorväg..
ren tur att jag kan skriva detta ju...

det ser inte bra ut!! va själv nära i helgen, höll full motorvägsfart när ett rådjur dök upp hann inte bromsa alls utan vek lite åt vänster men de small iaf! med tur så blev jag kvar på hjulen=))) det är sånnt som får en att börja tänka... Jonny trajja
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
All-in! skrev:
2264784 Det är fan knappt man törs och åka längre...
kommer ju en ny olyckstråd varje dag :tummenner
Varför skulle man inte våga det? :va Risken att dö själv ökar ju inte för att andra kör av vägen. Allt handlar ju i slutändan om vilka risker man väljer att utsätta sig för. Vägarna i sig har ju inte blivit farligare.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top