22 mcåkare döda i år...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Skinnpåven skrev:
2265017 Jag tror att hojåkare är lämpliga organdonatorer eftersom de i regel är friska och relativt unga, samt när de förolyckas så sker det ofta våldsamt och snabbt. Detta ger ett bra tillfälle för att ta organen ur kropparna.

..

"Donation kan bara bli aktuellt när man avlider i total hjärninfarkt[, till exempel vid en trafikolycka, stor hjärnblödning eller svår hjärntumör. Det har då uppkommit en så svår skada på hjärnan att alla dess funktioner helt och hållet försvunnit. Organen kan då räddas till donation i ett dygn om blodet syresätts med hjälp av respirator. "

Källa http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=82612

SOS:s riktlinjer, här finns svar på dem flesta frågorna http://www.sos.se/fulltext/0077-019/0077-019.htm#31
 
Last edited:

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Bang cook
Hoj
Maico 490 Super Edition
Fart,droger,dåliga kläder,dåligt omdöme.ålder,motorcykel och dåliga vägar, är dåliga odds för föraren.Och innan vi (FÖRARNA)anpassar oss till det så kommer INTE siffrorna att sjunka.
Jag har kört cross/enduro i ca 11 år.
Haft mc kort i ca 2 månader.
Kört långtradare i ca 11 år,mest i stockholm,uppland,dalarna osv.
Men ja vet att kommer en R1 I MINNA HÄNDER så vill ja mer än vad ja klarar av.
Så självrespekt och vördnad för min sambo får mig att tänka efter en och flera
gånger..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där med att det behövs fler organdonator har jag också hört lite skämtsamt ifrån läkare...

Har själv fyllt i kortet för längesen, tycker inte man borde ha rätt att få organ om man inte är beredd att ge!


Såg nån statistik på olycksrisk per färdad km för ett par år sen; Flyg säkrast, trampcykel farligast. Säg de till oroliga mammor och flickvänner :D

/Pajje
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Psychobiker skrev:
Såg nån statistik på olycksrisk per färdad km för ett par år sen; Flyg säkrast, trampcykel farligast. Säg de till oroliga mammor och flickvänner
/Pajje

Men då borde simning vara väldigt farligt. 2005 dog ovanligt FÅ i drunkningsolyckor men det var ändå 107 stycken.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
inskickat av Psychobiker

Såg nån statistik på olycksrisk per färdad km för ett par år sen; Flyg säkrast, trampcykel farligast. Säg de till oroliga mammor och flickvänner :D

/Pajje

Hehe.. En av topparna på det 4-cylindriga planet jag flög förra veckan sprack(sprängdes) och det var precis i starten när fältet var på väg att ta slut och skogen började, just då kändes inte flyg som det säkraste färdsättet :( Plötslig förlust av dragkraft kallas problemet, liknar nog känslan av hoppad kedja i en kurva där man skrapar knät i backen redan..

Det gick vägen ändå så jag kan skriva det här :banana

Så fort man placerar sig på en höjd högre än ca tre meter så befinner man sig på en potentiellt farlig plats.. Med statistik kan man bevisa vad man vill eller som jag brukar säga : Dikt, förbannad lögn och statistik, det hela handlar om vad man vill visa eller bevisa, missbrukas ofta.. Jag hävdar ex.vis bestämt att Golf är den farligaste sporten då flest utövare dör medan de utövar den, detta går att bevisa statistiskt om man av någon anledning skulle vilja förbjuda utövandet, tänkvärt.. :D

Olycks statistiken är tråkig läsning..men det är allt fler som kör och många är ovana, det syns på medelåldern för de som förolyckats i år om man vill hävda det men det har ju även skett en ålders om fördelning bland de som kör MC.
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Jaha

- Olyckor
Det skrivs mycket om alla olyckor som sker med MC. Men i samband med att antalet hojar i trafiken ökar och flera kör hoj, så ökar antalet olyckor medan andelen olyckor blir relativt sett mindre, i förhållande de till den totala populationen. Men det totala antalet ökar och massmedia har något att skriva om. För varje olycka är tragisk. Låter det konstigt?

Statistiken pekar på att olycksfrekvensen (antal döda och skadade per 1.000 fordon) i trafiken har gått ner från ca 23 st på 1980-talet till ca 5 st per 2005 (bilisterna har legat på ca 5 st per 1.000 fordon ganska länge) . D.v.s. motorcykelstatistiken ligger på samma frekvens som bilisterna (fast vi kör ju bara ca 6 mån. per år). Under samma period så har antalet hojar ökat från 50.000 till 250.000 hojar. Statistiks sett så är det logiskt, med att olycksstatistiken sjunka då den totala populationen ökar. Troligen så finns det en sannolik nivå på dagens nivå som ligger på ca 5 olyckor per 1.000 fordon.

En slutsats kring detta kan vara (?) den relativa olycksfrekvensen skiljer sig inte åt mellan olika trafikanter d.v.s mellan motorcyklister och bilister, utan det som styr olycksfrekvensen är våran trafiksituation. Tyvärr så skiljer sig dödsfrekvensen åt p.g.a. att hojåkaren inte har samma typ av skydd som bilisten.

Det är intressant att se t.ex. Vägverkets agerande för att förbättra våran trafikmiljö ur olika säkerhetsaspekter, samt deras argumenterande. D.v.s. om man smäller upp vajerräcken, för att det är bra för att det förhindrar bilar att komma över till den mötande trafiken, men samtidigt riskerar att ha ihjäl eller lemlästa motorcyklisten. Så är det ok p.g.a. att 2005 dog ingen motorcyklist i ett vajerräcke. Så om inte vajerräckes förespråkarna inte kan se problemet så kan man väl be deras förespråkare för vajerräcken att testa, att i 70 km/h att kana in i ett vajerräcke. När testaren är på sjukhuset med (om han/hon överlever) kapade lemmar mm. så kanske dom ändrar uppfattning och bygger säkerhetslösningar för samtliga trafikanter. Varför skriver man i OLA att det är ingen som har dött i dessa vajerräcken. För min del så kunde man lika gärna skriva att det inte var någon motorcyklist som dog p.g.a. att man fick en meteor i huvudet. PS EU kommer att i olika former motarbeta vajerräcken.


-Varför är det så dålig statistik på supersporthojar?
Om man skulle ta en grupp med 24 åringar (killar), utan någon större erfarenhet av varken trafik och/eller framförande av fordon. Stoppa in dom i likvärdiga fordon med antingen två eller fyra hjul d.v.s. ca 0,75 hk per kilo, i form av en sporthoj eller sportbil och därefter släppa ut dom i trafiken. Så skulle inte skadefrekvensen skilja sig nämnvärt åt mellan gruppen bil och gruppen hoj. Men den gemensamma faktorn skulle nog vara att olycksfrekvensen skulle nog vara högre än 5 av 1000. Troligen skulle flera av hojåkarna ha avlidit än jmf. med bilåkarna p.g.a. att hojåkaren är mindre skyddad på en MC (oväntat ?).

Om jag skall åka sportigt köper jag en sportbil och om jag skall frakta 10 ton grus så köper jag en lastbil. Om jag skulle köra fortare med sportbilen jmf. med lastbilen så blir alla förvånade?

- Varför kostar försäkringen så himla mycket för en Yamaha YZF R1 ?
En försäkring är ett sätt att sprida en risk bland många risktagare i en kollektiv anda. Men om man tar en sakförsäkring (det blir det när du försäkring din MC) och börjar räkna på det.

Så kan man få lite olika effekter.

- Jämt fördelat
250.000 hojar där 1.250 var inblandade i olyckor och varav ca 50 avled. Om jag skrotar 1.250 hojar med ett snittvärde på 75.000 kr, så måste varje hojägare pytsa in (schablon : varje hoj kostar 75.000 kr och varje hoj ägare betalar självrisken 6.000 kr) d.v.s. varje hoj ägare betalar 345 kronor i premier för att nå ett nollresultat. I 20% av olyckorna görs en utbetalning på ca 6 miljoner kr i snitt. som ersättning avseende rehab mm. D.v.s. då skulle varje försäkrad hoj ha en årspremie på 6.345 kr totalt.

- Ej jämt fördelat
Man lokaliserar 10% försäkringstagare där man återfinner ca 55% av kostnader. Då får men en grupp försäkringsstagare som man behöver plocka ut en årspremie på 31.725 SEK. Låter det bekant?



Så kör försiktigt och försök att inte bli en siffra i statistiken.

/// EPO
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fluffig skrev:
2266210 Men då borde simning vara väldigt farligt. 2005 dog ovanligt FÅ i drunkningsolyckor men det var ändå 107 stycken.

Om de hade simmat så hade de väl inte drunknat? Det måste ju vara att sluta simma som är det farliga... :tungan
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Pressmeddelande Från Smc, Sveriges Motorcyklister

PRESSMEDDELANDE FRÅN SMC, SVERIGES MOTORCYKLISTER
Varje dö dödad motorcyklist är en tragedi, det är SMC är den första att instämma i. dad De
senaste dagarna har media förmedlat ett antal uttalanden från Vägverket om utvecklingen
för motorcykelolyckor. Igår sa Vägverkets generaldirektör ägverkets Ingemar Skogö att antalet
dödade motorcyklister fördubblats jämfört med samma period 2005. Det är fel. Hittills i år
har 22 motorcyklister omkommit på de svenska vägarna jämfört med 16 stycken 2005 och
29 år 2004. Att antalet döda dödade minskat med sju personer under en tvåårsperiod är ett
de annat sätt att ge samma budskap.


Antalet motorcyklar i trafik har stadigt ökat de senaste åren, det handlar om en fördubbling
under en tioårsperiod. Tidigare år har Vägverkets djupstudier visat att unga motorcyklister som
kör sporthojar är den grupp som är största risken i trafiken. Veckan före midsommar sade
Vägverket att de äldre förarna blir allt fler och att medelåldern för de omkomna förarna uppgår till
42 år.
SMC är inte alls förvånade över den utvecklingen eftersom de allra flesta motorcykelförarna är
mogna män. Genomsnittsåldern på en mc-körkortselever var 30 år under 2005. En orsak till den
ökande medelåldern beror förmodligen på att många som köper motorcykel idag fick körkortet på
köpet med bilkörkortet. Därför utvecklar SMC kurser som riktar sig till äldre förare och
återfallsknuttar. SMC hävdar också att vår stora satsning på information och fortbildning för
sporthojsförarna gett resultat, de är den grupp motorcyklister som minskat mest i statistiken
över dödade.
Vägverket säger att man vill öka samarbetet med mc-klubbar och mc-organisationer för att
minska antalet dödade motorcyklister. Det är bra och SMC har under drygt 40 år arbetat med
frågan med både Trafiksäkerhetsverket och Vägverket. Tyvärr har anslagen från Vägverket till
fortbildning av motorcyklister minskats det senaste året. Det betyder att SMC har svårt att
tillgodose de ökade behoven och stora intresset från en växande skara motorcyklister och de
ideella krafterna som ansvarar för kursverksamheten.

SMC ser fram emot ett fortsatt samarbete med Vägverket för att reducera antalet
motorcykelolyckor.

Länk till statistik för dödade och skadade per 1000 fordon, bil och motorcykel:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/antal dodade skadade.pdf
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
NoPinky skrev:
2264840 Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.
Nä, men det låter väl häftigt att säga så, speciellt om man är mot motorcykelåkning i största allmänhet.. ( som säkert många läkare är.....)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Fürstenhoff skrev:
2265278 1: Hur många av dessa som saknade körkort kan väl ändå bara vara intressant ur en medial synvinken och för att tona ned antalet dödsolyckor i sig!!
Nope, det tycker jag inte alls!
Människor utan körkort som dessutom är drogpåverkade, hur ska vi nå ut till dem? Hur ska vi stoppa folk från att sno hojar o sen köra ihjäl sig?
Jag tycker det är verkligen intressant att se hur många av oss som är utbildade (har körkort) som ändå kör ihjäl sig. Dessa kan vi lättare nå ut till.

Att du kör utan körkort får stå för dig, men du har ju haft och tagit körkort en gång eller hur? Mao har du utbildning på att köra hoj. Att du sen blir av med kortet, det är ju lite en annan sak...
Fürstenhoff skrev:
3: Helt ointressant ur alla synvinklar då det likväl dött 22 personer som framfört en motorcykel eller åkt med på en motorcykel!!
Absolut! Men jag tror det krävs olika "åtgärder" beroende på vilken typ av hoj du kör och i vilken ålder du är. Titta på sporthojsåkare idag tex. Det är i stort sett en självklarhet idag för "nya" åkare att ha ryggskydd. men är det lika självklart att ha det om du kör Kromsläde? Det är jag mer tveksam till...
Och eftersom unga förare på sporthoj alltid är på tapeten när det pratas hojdöd är det intressant att se hur det ter sig. Som det ser ut nu är det ju återfallsknuttar som är ytterliggare en stor "målgrupp" för information.

Fürstenhoff skrev:
5: EXTREMT VIKTIGT - vad hade dessa förolyckade personer för skydds utrustning vid olycks tillfället!! :tummenupp

/Fürstenhoff.
Agree! :tummenupp
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bara en liten tanke jag hade utifrån egna erfarenheter.
Ang detta med för hög fart som dödar.
Ofta när jag kör i jeans och utan skinnställ så kör jag avsevärt lugnare än när jag har skinnställ p åmig.
Jag tror att när man är fullkittad med skydd så blir man lättare invaggad i en falsk säkerhet.
Undrar hur många av dödsfallen med sporthojar inte hade full skyddsutrustning?
Vad tror ni andra?

//R
 
Last edited:

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
nopp
jag tycker andelen motorcyklister som blir handikappade för livet är mer intressant. Om jag dör så e jag död, men om jag blir rullstolsbunden så... tja ni förstår.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
hadde ju själv tur men man ska komma ihåg att du är inte bättre förare än den sämsta bilisten tyvärr.

:tummenner
 

Gammal man

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
karlstad
Hoj
busa 05.
Men ska man nu vara kitslig antalet som druknat är betydligt fler än
döda mc åkare sen är ju varje död människa en tragedi oavsett.
Och andemeningen med detta ? man får köra efter förmåga och betrakta
alla andra som på mer än två hjul som " klappträn "
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Ravetrancer skrev:
2451260 Bara en liten tanke jag hade utifrån egna erfarenheter.
Ang detta med för hög fart som dödar.
Ofta när jag kör i jeans och utan skinnställ så kör jag avsevärt lugnare än när jag har skinnställ p åmig.
Jag tror att när man är fullkittad med skydd så blir man lättare invaggad i en falsk säkerhet.
Undrar hur många av dödsfallen med sporthojar inte hade full skyddsutrustning?
Vad tror ni andra?
//R

Svår fråga för man ska ju inte glömma att ju mindre skydd destro större risk att stryka med även i låga farter. Vad man gärna glömmer är att vid en viss fartgräns (och direkt träff, träd, stolpe, bil etc) slutar det ju spela roll om man har skydd eller ej.

Tror helt klart att de flesta (70-80% kanske) av de omkomna sporthojs förarna hade fullt kit på sig.

Skyddskläderna ger mig en falsk säkerhet.. det märker jag om inget annat på min körning. Dumt men sant. :näsblod
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
tycker man ska komma ihåg att överleva är inte alltid en garanti för ett värdigt liv.

hur många har inte överlevt men blir aldrig återställda.....en läskig siffra.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
TukTuk skrev:
2452183 Svår fråga för man ska ju inte glömma att ju mindre skydd destro större risk att stryka med även i låga farter. Vad man gärna glömmer är att vid en viss fartgräns (och direkt träff, träd, stolpe, bil etc) slutar det ju spela roll om man har skydd eller ej.

Tror helt klart att de flesta (70-80% kanske) av de omkomna sporthojs förarna hade fullt kit på sig.

Skyddskläderna ger mig en falsk säkerhet.. det märker jag om inget annat på min körning. Dumt men sant. :näsblod
det är det jag vill komma fram till att oftast när jag frågar nån om dom vill rejsa lite från A till B så får man svaret "Jag har inte skinnställ på mig" mm....
Det visar ju att folk kör lite lugnare när dom inte är fullkittade.
Jag tror också att dom flesta som går bort är fullkittade, även dom som kraschar och skadar sig för dom är invaggade i en falsk säkerhet.
Skinnstället hjälper som bekant mot direkta krosskador mot axlar, knän och armbågar samt skrapsår och inte mot hårda stopp såsom bilar, träd mm.

Sen har vi de som gillar att stila med ditt och datt, de som precis stulit hojen och de som druckit och tappat omdömmet helt, men jag tror att dom är ganska få i dödsstatistiken.

Det har ju också visat sig vara en ganska stor del olyckor där bil svänger ut från liten väg till stor och uppfattar MC som moped, oftast äldre person kör dessa bilar......
dom borde seriöst kolla äldre förares körförmåga i simulator eller liknande för i övre 60årsåldern så försämras man ganska fort och vissa märker det inte ens själva.

//R
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top