D_Sundsvall
Ny medlem
Ravetrancer skrev:2452337det är det jag vill komma fram till att oftast när jag frågar nån om dom vill rejsa lite från A till B så får man svaret "Jag har inte skinnställ på mig" mm....
Det visar ju att folk kör lite lugnare när dom inte är fullkittade.
Jag tror också att dom flesta som går bort är fullkittade, även dom som kraschar och skadar sig för dom är invaggade i en falsk säkerhet.
Skinnstället hjälper som bekant mot direkta krosskador mot axlar, knän och armbågar samt skrapsår och inte mot hårda stopp såsom bilar, träd mm.
Sen har vi de som gillar att stila med ditt och datt, de som precis stulit hojen och de som druckit och tappat omdömmet helt, men jag tror att dom är ganska få i dödsstatistiken.
Det har ju också visat sig vara en ganska stor del olyckor där bil svänger ut från liten väg till stor och uppfattar MC som moped, oftast äldre person kör dessa bilar......
dom borde seriöst kolla äldre förares körförmåga i simulator eller liknande för i övre 60årsåldern så försämras man ganska fort och vissa märker det inte ens själva.
//R
Tyvärr är det inte bara de äldre som inte ser MC förarna, det gäller nog alla bilister generellt. Var själv nära att köra in i en bil som tänkte svänga ut. Det lustiga är att jag tyckte att jag hade ögonkontakt med föraren, så jag slappnade av en aning, men då helt plötsligt så börjar han köra !! Som tur var hann han få stopp, men det gick upp för mig vad otroligt lätt det är att det händer sådana olyckor. Det behöver inte alls bero på att MC föraren kör som en galning. Jag körde 50 km/h på en 50 sträcka.. Vet inte hur man förebygger sådana olyckor. Jag funderar starkt på att börja köra med en "självlysande" väst..