24 år för tung mc!?

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Ja, mognad kommer med åldern, sen finns det dom som generellt inte passar in i statistiken...
Förslaget är inte så konstigt då den värsta åldersgruppen är 20-29, varav cirka 50% kör ihjäl sig på tunga sporthojar.
Då kan man dra slutsatsen att olycksstatistiken borde minska om hälften av skaran i åldersintervallet inte får köra tung motorcykel. :rolleyes:

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
RonJeremy skrev:
I grunden handlar det ju om att en 21-åring inte är mogen för att köra tung hoj, vilket jag håller med om. Generellt är det så. Vissa klarar det alldeles ypperligt men dom få blir nu tyvärr straffade av alla idioter utan mänskliga spärrar i kroppen och som inte drar sig för att spela rysk roulett med MC.
:klappar :fakta :mattias Bra skrivet, håller med.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bättre att dom kör på att man ska ha mellankort i två år innan man får tung.
Åldern spelar ingen roll, du kan köra ihjäl dig ändå.
Skillnaden på en 21 åring och en 24 åring som aldrig kört något förut och som sen tar kort på tung motorcykel är ingen skillnad, ingen av dom har någon erfarenhet sen innan och är en lika stor fara i trafiken.
Mellankort i två år innan tung är nog det bästa förslaget.

sandstream

Guest
rikard1979 skrev:
Kanske rent av krav på B kort innan man får ta A (oavsett om det är A1, A begränsad eller A)
Det är ingen dum idé. :tummenupp
Då har man erfarenhet från trafiken och kan koncentrerar sig på hojen.

Sen tillhör jag dem som tycker att körkortsutbildningen borde börja redan i gymnasiet :)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
sandstream skrev:
Det är ingen dum idé. :tummenupp
Då har man erfarenhet från trafiken och kan koncentrerar sig på hojen.

Sen tillhör jag dem som tycker att körkortsutbildningen borde börja redan i gymnasiet :)
tänk om man inte är ett dugg intresserad av att köra bil då?

Jag Har inte bil och jag har inte planerat att ta det det närmsta året heller, just för att det intresserar mig inte, borde jag då inte få köra hoj? Jag är knappast en sämre förare än många av dom som har bil ute på Svenska vägar idag.

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Tycker personligen att 34 år vore en lämplig åldersgräns :D

Skämt åsido. Det kan diskuteras i all oändlighet huruvida en 18 åring är "mogen" nog att hantera de bestar som tillverkas nu för tiden.
Som jag ser det så blir man myndig vid 18, punkt slut.
Då borde alla åldersgränser ha passerats. Jag menar vår regering är ju fullt beredd att skicka 18-åringar i krig om vi mot förmodan blir anfallna. Med de får inte köpa öl eller åka hoj :kocko

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
1_Maverick_1 skrev:
Nej fy fasiken.. håller inte alls me om att dom borde höja åldersgränserna.. För de första är de just 24 25 åringar som drabbas av de flesta olyckorna och sen ska man inte hålla på me massa jäkla dubbelmorals tjafs. du får göra allt annat när du 20, gå på systemet, gifta dig, låna hur jävla mycke pengar du vill på banken.. Så förstår inte riktigt vad dom håller på me.. Man är ju inte direkt mycke mer mogen när man är 24, de tror ja dom flesta håller me om..

Man är MYCKET mer mogen som 24åring än som 21åring.
Inte i alla fall aknske men i de flesta. Att sen lantispelle inte hänger med i utvecklingen är kanske synd, men folk kommer dö precis varenda år så länge man kör hoj. Man kan ju försöka minska det lite.

Att låna polarens nya sukki1000 o wheelietesta den på motorvägen för att sen landa i mitträcket o bryta nacken är typiskt en grej man inte hade gjort om hjärnan hade fungerat lite mognare.
Just det där hände ju i somras här i stan - lönar sig inte att va omogen....

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Vad jag vet har lagen gått igenom och ska tillämpas 2010?

Eller drömde jag det nu igen... :huvet :va

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Speedsoda skrev:
1449587 Hörde nyss på radion(Indirekt iofs, via min far) att åldersgränsen för att ta tungt mckort ta ökas till 24 år! :confused:
Det är ju helt sjukt, kan ingen säga att de bara är ett försenat aprilskämt...
Nån som har mer detaljer om detta?

Edit: Kanske bara blivit ordentligt blåst. Jag hoppas det.

Helt sjukt är det inte.
Rent generellt så kör tex. en omogen 20-åring mycket mer aggresivt/farligare än tex. en 29-åring OCH har även mycket mindre erfarenhet i trafiken.

Men är man 19år som du så tycker man förstås att det är sjukt :hihi

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Så var är problemets kärna? Jo skenförsäkringar!

Överallt när man läser på forumet "Nyss taget körkort och skall köpa hoj, vilken skall jag välja? R6 ninja gsx-r750?" Personligen förstår jag inte hur en snubbe på 21 ens kan ha råd med en r6. Jo självklart, den skrivs på farmor som bor någonstans i norrlands djupa skogar.

Bort med alla som skenförsäkrar så skulle ändå ingen ha råd att köra tung sporthoj utan dra runt på 40kW moppar som undertecknad (22 år, 1600 hel/hel).

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Frolicc skrev:
2189613 Så var är problemets kärna? Jo skenförsäkringar!

Överallt när man läser på forumet "Nyss taget körkort och skall köpa hoj, vilken skall jag välja? R6 ninja gsx-r750?" Personligen förstår jag inte hur en snubbe på 21 ens kan ha råd med en r6. Jo självklart, den skrivs på farmor som bor någonstans i norrlands djupa skogar.

Bort med alla som skenförsäkrar så skulle ändå ingen ha råd att köra tung sporthoj utan dra runt på 40kW moppar som undertecknad (22 år, 1600 hel/hel).

Jag som är 19 och har råd med en kawa 600. Jo jag har ett jobb och bor hemma. Kallas att pritoritera, så varför skulle det vara så jäkla svårt o förstå??

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Jättebra förslag! :klappar

Förhoppningsvis resulterar detta i sänkta försäkringspremier för mig! :hihi

Förstår att "vissa" :rolleyes: inte gillar förslaget, men jag kan ärligt säga att jag absolut inte var en lämpad MC-förare när jag var runt 20. Jag hade nog inte den mognad som krävs för att köra runt på en tung MC i trafiken. Detta är heller inget unikt för just mig. Jag skulle kunna tänka mig att väldigt få 20-25 åringar uppträder moget på en sporthoj... :hihi

Jag är 27 år idag och jag vet ärligt talat inte om jag är 100% mogen ännu. Egentligen kanske 30 år är den bästa åldersgränsen för tung MC? ;)

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
foobar skrev:
2189631 Jättebra förslag! :klappar

Förhoppningsvis resulterar detta i sänkta försäkringspremier för mig! :hihi

Förstår att "vissa" :rolleyes: inte gillar förslaget, men jag kan ärligt säga att jag absolut inte var en lämpad MC-förare när jag var runt 20. Jag hade nog inte den mognad som krävs för att köra runt på en tung MC i trafiken. Detta är heller inget unikt för just mig. Jag skulle kunna tänka mig att väldigt få 20-25 åringar uppträder moget på en sporthoj... :hihi

Jag är 27 år idag och jag vet ärligt talat inte om jag är 100% mogen ännu. Egentligen kanske 30 år är den bästa åldersgränsen för tung MC? ;)

Om/när man är gammal nog att uppträda moget på en sporthoj så är man för gammal för att åka sporthoj...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ni som tycker det är en sån bra ide, kör ni själva så jävla säkert och långsamt? Varför äger ni isåfall en hoj med 150 kusar?

Jag har kört med väldigt många i väldigt olika åldrar, och det verkar inte spela någon större roll hur gammal föraren är, det handlar om vilken hoj han sitter på

Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Som Ljunghusen säger har man mycket att köra med har man OFTAST en mycket aggresivare körsätt

__julle__

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Honda cbr1000rr 05 blå/svart/silver
Mr R skrev:
1449619 Tycker det är en bra ideé, det är många som inte är mogna vid 21 års ålder...

Skulle gränsen för tung utan begränsning öka, så minskas dödsolyckorna radikalt gissar jag.

Ja skulle tro att statisiken för dödsolyckor ändras från 20-22 till 24-26.
Eller skulle tro, den SKULLE göra det.
Tänk att makten ska förstöra allt som är kul

RonJeremy skrev:
1451292 I grunden handlar det ju om att en 21-åring inte är mogen för att köra tung hoj, vilket jag håller med om. Generellt är det så. Vissa klarar det alldeles ypperligt men dom få blir nu tyvärr straffade av alla idioter utan mänskliga spärrar i kroppen och som inte drar sig för att spela rysk roulett med MC.

Så säger en som är för rädd för att ha kul på en sporthoj och avundas alla som har det

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
GSX-R 600
Idioter... :mad:

Det dom kan ändra på är att man ska få ta körkort året man fyller inte datumet.. retards! :4skrika

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0