25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Heale

Guest
Tråkigt att se MM uppförande på banan idag. Roadracing har varit och ska vara en gentlemannasport där inte går in för att förstöra för varandra. Självklart har han all rätt att utmana de andra, även om han inte har med titelfighten att göra. Men det är en helt annan sak att medvetet förstöra för en medtävlande. Den typen av körning han gjorde idag är totalt ologisk och enbart farlig för hans omgivning.

Han visade inget som helst intresse av att försvara sig mot 99 eller att hänga på Rossi för att eventuellt köra ikapp. Tydligen inget intresse av raceseger eller topplacering utan bara av att förstöra Rossis race och mästerskap.
Så även om han är en fantastisk förare som väldigt ofta är sjukt imponerande att se så hade jag gärna sett honom lägga hjälmen på hyllan. För han är en urusel medtävlande.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror att Rossi inte kommer få något straff som påverkar mästerskapet utan penalty points, böter etc.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Njae, jag är skeptisk på att Rossi utan att sikta, med den snabba rörelsen avsiktligt skulle kunna komma åt MM:s broms (och tränga sig förbi pöjkens högerfot) - han trycker nog till MM som en reaktion när denne touchar in i VR momentet före.

Jag kan tro att RD skulle ha köpt den inledande trängningen med den ursäkten att MM kört uppenbart vildsint i ett för mästerskapet känsligt läge och att VR har rätt att markera. Men inte att foten åker ut, då rann sinnet till för geten!

All heder åt Dani, trist att hans prestation faller så i skuggan av en catfight. Jag unnar honom ett lysande 2016!

Lorenzo lämnade snabbt podiet, undrar vad som föranledde detta? Less på alla dramaqueens som stjäl uppmärksamhet från mästerskapet, ett sätt att markera avståndstagande?

Tja, vildsint och vildsint, man kan ju alltid bedöma att han försvarade sin plats och inte rättade in sig i ledet bara för han blivit passerad, hård racing helt enkelt och det gillar jag.

Rossis trängning är Så långt från hård racing det går, det är lite mästrande nästan, "nu ska du lägga dig bakom för jag är snabbare...".....tja, hade han varit så mycket snabbare hade det inte varit ett problem.

Sen, att när han ser vad som händer väljer att dyka rakt in i Rossi istället för att följa och fightas vidare är ett rätt skabbigt beteende, "kan inte jag ska inte heller du" typ och värt absolut Noll respekt.

Sen det efterföljande, är det avsiktligt med bromsen så är det illa, mest illa för min respekt för vad dom håller på med, är det en effekt av en markering på dykningen så är den inte vacker men jag fattar och inte värd att nämna egentligen utan bara brus.

Oavsett så börjar det kännas som jag kommer hålla på Pedrosa efter detta, verkar vara en sympatisk kille i jämförelse med de andra......

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu blir jag väl sågad jäms med tårna ! :rodnar
Men VR ligger före MM, MM vill vill köra om !
VR leder och har rätt att välja spår som jag ser det.
MM väljer att försöka köra om på utsidan.
VR ger honom inte plats att köra om på utsidan.
Hade det varit ett STCC race tror jag attt ingen hade ens brytt sig.
Över att en bil som försöker köra om trycks av banan.

Vänd på det.
VR leder. MM kör om på insidan och tar VRs styre med knäet.
Som jag ser det ska den bakom väja !
MM hade kunnat bromsa istället för att försöka köra om på utsidan.

Idag 4 nov efter sett flera videos vet jag att Marc inte alls håller på att trängas av banan ! När han vurpar är det 2 meter fri bana till höger om Rossi.
Marc har helt enkelt gjort vad han gjort förr. Kört på en annan hoj. Och vurpar för att han har vid sista kontakten visiret ovankant mot Rossis knäpuck.
Vilket innebär att Marc har höger styre, eventuellt tom bromshandtaget mot Rossis stövelsula/stövelklack/nedre stövelskaftet.
Är det så att Rossis stövelsula/stövelklack/nedre stövelskaftet kommer åt bromshandtaget så fastnar Rossis stövel troligen i bromshandtagsskyddet och Rossis stövel slits av fotpinnen när Marc åker bakåt och kraschar.
Rena turen att Rossi inte slets av hojen.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det gick ju rätt smidigt för Lorenzo att komma förbi MM. Måste vara skönt för MM att han i vart fall fick upp farten i fighten med Valentino.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Min åsikt är att Marquez provocerade Rossi, visst det var inte schysst och han låg verkligen på gränsen. Men jag tyckte det såg ut som att Rossi helt enkelt tappade humöret och sparkade ner honom. Det får inte hända en såpass professionell idrottsman. Punkt.
Tycker helt klart det borde få nån slags påföljd.
Sen är det väl tyvärr som så att det även ligger en del politik i det hela. Rossi är ju the GOAT, har flest fans, slåss om titeln, legend, m.m. Om någon kan komma undan med en sån här grej så är det Rossi....

Sen snacket om att Marquez vill hjälpa Lorenzo, varför kör han då om honom på sista varvet på Philip Island och snor 5 poäng från titelutmanaren!?!?!

Hur som helst, sjuka race vi har fått se det sista, och helt galen säsong! :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Grattis marq till att ha avgjort ett mästerskap han inte varit i närheten av. Efter alla jävla fula saker han gjort genom åren... Fy fan

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
ae327a8fea75c7423997af0bc9626a12.jpg

69ce3a9fa29e3a0e7bb0b8f474c8282b.jpg

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
SKANDAL!

Aå jävla jag blir!
Ännu mer less på Viasats kommentorer som säger att Rossi trycksparkade Marquez.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Förbannelse. Det är då fan att sabba hela spänningen som såg ut att gå hela vägen till sista racet.

Förstår Rossis frustration över det spanska tagteamet, men oruttat att ställa till det på det här sättet om det var medvetet.

Skit, skit, skit.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...