25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Hojjis

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Hoj
Trehjuling
Synd att en förare skall favoriseras som man gör med Rossi. Hade det varit någon annan förare i fältet som hade gjort den nedsparkningen så hade svarta flaggan kommit direkt.
Sedan är straffet för milt. Nedsparkning och får behålla sin podiumplats. Skandal av race direction att inte våga straffa Rossi. Rossi har ju sagt att Biaggis berömda armbåge mot Rossi var skandal och osportsligt. Biaggis armbåge var ingenting mot denna fotbollskapning. Hoppas Lorenzo vinner titeln annars har Rossi fått titeln av en feg race direction. Tom min mormor som tittade frågade undrande varför han inte diskades. Tycker Lorenzo för en gång skull gav ett bra svar. Rossi såg till så att Marques nollade så minsta straffet borde ha varit att ta Rossis alla poäng också från detta lopp.
SKANDAL

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
"Jorge, why did you leave the podium?"
"I was dizzy in diz condizion, I need to drink"

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Erkänn först att VR aldrig sparkar Marquez. Jag har kollat noga på repriserna, det är uppenbart att Marquez lutar sig kraftigt på VR:s ben med sitt huvud. VR stöter med sitt knä bort Marquez huvud, inte hårt eller våldsamt. Alltså, VR sparkar aldrig Marquez, vilket hela situationen har kommit att handla om. Tittar vi historiskt har knän och armbågar i alla klasser i stridens hetta varit mer eller mindre flitigt använda, inte sällan helt utan påföljd. VR ska på Valencia starta sist och fick 3p avdrag. Vilket i sig är inkonsekvent precis som Jlo påpeka. Om nu d kom fram till att fälla, borde väl VR knappast få behålla dagens poäng!!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Menade ingen alls och alla som tror han tog det spåret för att "få en bättre utgång", han tog det spåret och reglerade hastigheten medvetet så MM skulle gå av banan vilket han hade gjort om han inte styrt in i Rossi eller bromsat.

Det var min spontana reaktion när det hände, "han trycker av MM" , och allt jag sett efteråt visar på det, även straffet utgår från det.

Att MM sen styr rakt in i Rossi är väl en markering, "försök detta en gång till och jag plockar av dig" typ, sen gick det inte som planerat....

Personligen tyckte jag det var en shysst fight innan, på gränsen men det fans utrymme för bägge, om det ligger något bakom som att han skulle sinka Rossi så det vara så men det är ju inget regelbrott att racea någon, sen kan man tycka vad man vill om det men att då börja trycka av motståndarna är att gå för långt.

Det är intressant att man kan titta på samma skit och se så olika på det....

Det är ingen fair fight. MM kör medvetet långsamt i kurvorna och lever bra på mer pulver och sen på bromsarna när det behövs. Han skulle haft en varning för det tidigare....

VR tar ett långt och extremt oekonomiskt spår och det har naturligtvis inget med "bättre fart ut" att göra. Fattar inte att han stå och säger en så löjlig sak i första intervjun efter loppet. Han har garanterat provat alla möjliga spår under träning och det var garanterat inte med på topp-10 i den kurvan. Däremot så tycker jag att det finns både plats och asfalt kvar för MM, det är hans eget ego som välter honom.

Sen så finns det en tyst deal att har du inget med titeln att göra så lägger du dig inte i. Antingen lägger sig MM bakom eller så går han förbi och drar ifrån. Oavsett vilket så behandlar man de inblandade om titeln exakt lika och det gjorde det jävla fitthåret inte.

Finns det nån rättvisa så tar alla mellan VRs verkliga startpos och där han faktiskt kommer att starta det extremt lungt i starten i Valencia.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Kommer VR köra kvalet öht? Kommer VR köra kvalet OCH störa Grin-Olle? :)

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Hoj
ojoj
Sparkade VR MM: Nej
https://twitter.com/racinghumour/status/658214395105951744
Samt Race Direction: “Rossi's evidence is that his foot came off the foot-peg as a result of the contact. From all the video evidence there is no clear shot that definitely shows that his foot slipped off the footrest because of contact or that he deliberately kicked. I don't have that as a smoking gun if you like.”

Tycker till och med Race Direction att MM medvetet störde VR: Ja
“Finally, we actually believe there is fault on both sides. Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. ..."

Hanterade VR det här smart/snyggt: Nej

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det är intressant att man kan titta på samma skit och se så olika på det....

Det är ingen fair fight. MM kör medvetet långsamt i kurvorna och lever bra på mer pulver och sen på bromsarna när det behövs. Han skulle haft en varning för det tidigare....

VR tar ett långt och extremt oekonomiskt spår och det har naturligtvis inget med "bättre fart ut" att göra. Fattar inte att han stå och säger en så löjlig sak i första intervjun efter loppet. Han har garanterat provat alla möjliga spår under träning och det var garanterat inte med på topp-10 i den kurvan. Däremot så tycker jag att det finns både plats och asfalt kvar för MM, det är hans eget ego som välter honom.

Sen så finns det en tyst deal att har du inget med titeln att göra så lägger du dig inte i. Antingen lägger sig MM bakom eller så går han förbi och drar ifrån. Oavsett vilket så behandlar man de inblandade om titeln exakt lika och det gjorde det jävla fitthåret inte.

Finns det nån rättvisa så tar alla mellan VRs verkliga startpos och där han faktiskt kommer att starta det extremt lungt i starten i Valencia.

Stående ovationer:tummenupp

Håller med om att MM hade asfalt kvar. Står inget i regelboken om att block pass inte är tillåtet. Två fel blir sällan ett rätt och i detta fall var det "bara" moraliska fel båda förarna gjorde.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det hade vart möjligt om Rossis vänstra ben var ca en meter längre än hans högra:)

Tror och hoppas att RD kommer att häva sitt beslut.

Exakt. Oxå helt fantastiskt att en tilltryckt bromspedal skulle resultera i ett framhjulsläpp. Han får en skogstokig spanjors hjälm på knät och gör vad han kan för att hålla honom borta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Exakt. Oxå helt fantastiskt att en tilltryckt bromspedal skulle resultera i ett framhjulsläpp. Han får en skogstokig spanjors hjälm på knät och gör vad han kan för att hålla honom borta.

Nu hävdar förvisso MM att VR tryckte till styret och Bromsgreppet. Vilket är fullt genomförbart om det inte vore för det där skyddet som borde göra det hela lite svårare. Men inte omöjligt. Utan att ha ett längre ben.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Helvetes jävla skit, MM kommer aldrig få någon repsekt mer efter den körningen. Att medvetet sabba för den som gör upp om titeln är det fulaste man kan göra. VR trillar i fällan tyvärr och MM fnissar som en litet barn för att detta räddade hans jävla skitsäsong.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Rossi vågade inte ens komma på presskonferensen.

Marques gjorde inget fel utan bjöd bara på riktigt underhållande race, Vale klarade inte det utan var tvungen att visa honom att han äger rätten att vara före någon på ett ytterst osportsligt sätt.
Hela RD måste vara korrupta och mutade.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nu hävdar förvisso MM att VR tryckte till styret och Bromsgreppet. Vilket är fullt genomförbart om det inte vore för det där skyddet som borde göra det hela lite svårare. Men inte omöjligt. Utan att ha ett längre ben.

Finns där inga onboardrepriser från MM hoj?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men snälla nu, Rossi går Inte "lite brett" för att få en bättre utgång, han trycker ut MM!

Man måste vara Blind för att Inte se det.

Helt korrekt!!!:fakta

- - - Updated - - -

Personligen tyckte jag det var en shysst fight innan, på gränsen men det fans utrymme för bägge, om det ligger något bakom som att han skulle sinka Rossi så det vara så men det är ju inget regelbrott att racea någon, sen kan man tycka vad man vill om det men att då börja trycka av motståndarna är att gå för långt.

Exakt!!!

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Oavsett hur man ser på incidenten är det bara jävligt tragiskt att det mest spännande mästerskapet på mannaminne avgörs på det här sättet

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Någon som tror att Rossi lägger av på grund av detta?
Oavsett vad som sker i Valencia.

Ungefär som "Jag drar nu. Ni kan dra åt helvete med ert MotoGP."

Ni = Marquez, Lorenzo & Dorna

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Låter något mer rimligt. Men VR tryckte ju i sådana fall bort MMs hjälm och då skulle, rent teoretiskt nåt kunna trockla in sog mellan skyddet. Nu tycker jag att VR har positiv fart jämfört med MM precis när framhjulet släpper och VRs knä är redan infällt igen så jag tycker inte det håller. Men jag håller med dig, det är inte omöjligt. Det jag däremot tycker är omöjligt är att det skulle vara VRs syfte att trycka till bromshandtaget med knäpucken, syftet var rimligen att hålla MM ryggsäcken på "behörigt avstånd".

Detta hade inte varit nåt annat än jäkligt tråkigt om det var andra racet för året istället för näst sista. Jag vidhåller att en fungerande racer som kört så länge och vunnit så mycket som MM borde veta bättre än att spela huvudrollen när VM skall avgöras.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller med om att MM hade asfalt kvar. Står inget i regelboken om att block pass inte är tillåtet.

HALLÅHALLÅHALLÅHALLÅ!!!!! Nu måste vi reda ut vad ett block pass är, och det det ABSOLUT INTE är, det är just vad vi såg Vale göra på Marc; Vale körde avsiktligt ett vidare spår ENBART för att tränga undan Marc.

Ett block pass, är när man går in i en omkörning sent, så sent att man inte hinner förbi den omkörde, utan den omkörde är utanför vid apex. Och, eftersom den omkörande kört lite fortare vid apex än vad som medför snabbast möjliga utgång, så TVINGAS den omkörande ut mot kerben och blockar därmed den omkörde. Det vida blockande spåret är alltså något man TVINGAS ta, inte något man väljer enbart för att blocka.

Att göra som Vale är DÅLIG sportsmanship och har INGET med ett block pass att göra!:fakta

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just sett post-race videon.
Pedrosa gör den ännu bättre än loppet som var fantastiskt.
Båda verkar sorgsna och kanske lite chockade över det Vale gjorde.
Ingen av dem verkar klandra MM utan säger att det var 'clean'.

Som Moss skriver: VR bad om ett tufft race och fick det.
Fanns det någon i världen som trodde att MM inte skulle fightas?
Hade Rossi bara lagt sig bakom om situation varit omvänd?

RD säger att MM INTE brutit någon regel men VR HAR brutit mot reglerna och blir därför straffad.
Sen tror jag som JLO att hade det varit någon annan än VR hade det varit svartflagg.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati