25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är intressant att man kan titta på samma skit och se så olika på det....

Det är ingen fair fight. MM kör medvetet långsamt i kurvorna och lever bra på mer pulver och sen på bromsarna när det behövs. Han skulle haft en varning för det tidigare....

VR tar ett långt och extremt oekonomiskt spår och det har naturligtvis inget med "bättre fart ut" att göra. Fattar inte att han stå och säger en så löjlig sak i första intervjun efter loppet. Han har garanterat provat alla möjliga spår under träning och det var garanterat inte med på topp-10 i den kurvan. Däremot så tycker jag att det finns både plats och asfalt kvar för MM, det är hans eget ego som välter honom.

Sen så finns det en tyst deal att har du inget med titeln att göra så lägger du dig inte i. Antingen lägger sig MM bakom eller så går han förbi och drar ifrån. Oavsett vilket så behandlar man de inblandade om titeln exakt lika och det gjorde det jävla fitthåret inte.

Finns det nån rättvisa så tar alla mellan VRs verkliga startpos och där han faktiskt kommer att starta det extremt lungt i starten i Valencia.

Men, har inte MM Alltid kört långsamt mitt i böj, hård, sen broms och hårt, tidigt påslag, är ju Honda och hans signum, det och stenhårda omkörningar. Rent tekniskt menar du att han alltid kört oshysst när han utnyttjat sina och sin hojs styrkor.

Tja, "fair fight" som du säger.....han gick om och såg till att ligga ivägen, upp till den andra att kontra då tycker jag nog.
Fult hade väl varit att gå om och precis i påslaget, när den andra ligger bakom och går på, dippa lite på gasen, det eller trycka ut motståndaren....

Jag är Stort Rossi-fan men efter den manövern, oavsett vad som föranledde den, så vet jag inte längre, tycker han kunde skött det sportsligare......nu förlorade han mer anseende än de 3 poängen var värda!

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Helt skitkonstig situation. Men MM kör sitt eget rejs och körde inte omkull Rossi. Rossis uttalanden om MM kom tillbaks och bet honom i näven, tror inte det är svårare än så. MM gör inget fel alls i att fightas med Rossi enligt regelboken. Även om inte jag hade gjort så i MM sits.

Men Rossi prejar ju ut MM, där är det inget snack alls. Sen tror jag kanske inte att han menade att ha omkull honom, men nu blev det så och MM ramlar ju inte av självmant. Jag tror att hade det varit Lorenzo i samma sits som Rossi så hade det blivit diskvalificering rakt av, oavsett titelchans eller inte. Rossi gjorde ett misstag, och han har bara sig själv att skylla i min åsikt.

Bestraffningen i sig är för krångligt. Diska rakt av tycker jag. Domarna är domare och oavsett vilket beslut dom tar kommer folk att tycka annorlunda. Ta därför ingen hänsyn till mästerskapet. Rossi skapade sin egen olycka i rejset.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det är direkt felaktigt av MM att medvetet släppa förbi grinolle och sedan medvetet störa Rossi, detta är ingen lagsport! Han släpper medvetet iväg vinsten för att Rossi inte skall ta sig framåt.

Om det nu är så här reglerna ser ut så är det ju bara för Rossi att betala någon att torpedera grinolle i Valencia så är oddsen utjämnade. Inte skulle det vara emot reglementet?!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
HALLÅHALLÅHALLÅHALLÅ!!!!! Nu måste vi reda ut vad ett block pass är, och det det ABSOLUT INTE är, det är just vad vi såg Vale göra på Marc; Vale körde avsiktligt ett vidare spår ENBART för att tränga undan Marc.

Ett block pass, är när man går in i en omkörning sent, så sent att man inte hinner förbi den omkörde, utan den omkörde är utanför vid apex. Och, eftersom den omkörande kört lite fortare vid apex än vad som medför snabbast möjliga utgång, så TVINGAS den omkörande ut mot kerben och blockar därmed den omkörde. Det vida blockande spåret är alltså något man TVINGAS ta, inte något man väljer enbart för att blocka.

Att göra som Vale är DÅLIG sportsmanship och har INGET med ett block pass att göra!:fakta

Och MM är ju sååååå oskyldig utan att för den sakens skull ta rossi i försvar. I tre säsonger har MM tillåtits göra lite som han vill mot andra utan bestraffning även om han har hållt sig någorlunda lugn den här säsongen men vill du friska upp minnet kan du slänga på qatar-racet från i våras. Det rossi gör idag är självfallet inte ok och det säger jag som inbiten fan och han bet sig själv i svansen idag big time, han borde istället ha tagit fighten med MM och bitit ihop, alla poäng är livsviktiga och vale borde självfallet utnyttjat sin rutin och hållt huvudet kallt men tyvärr så trillade han i fällan:gnissla

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Marquez gör misstag

RD säger: starta nästa race från back of grid.
Rossi säger: I think Marc should be penalised for two or three seasons!” That was Valentino Rossi’s take on the latest Márquez controversy on Sunday.

Rossi kör medvetet marquez av banan för han är gud och inga regler gäller honom:
RD säger: du är populär så vi ger dig 3 poäng avdrag för det inte ska vara allt för uppenbart att regler inte gäller dig

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Både MM och Rossi kör fult. MM borde inte gått in så hårt och fightas med Rossi utan istället låtit Rossi ligga före för att komma ikapp de framför. Nu var han inte intresserad av placering. Bara att komma före Rossi. Sen löser Rossi det på ett oerhört fult sätt. Helt uppenbart att han ville ha honom utanför banan. Han anpassade farten så MM inte skulle kunna lägga sig bakom. Det är därför farten till slut blev så väldigt låg. MM å sin sid lackar ur och svänger i i Rossi, kolla själv på MMs hjul precis innan hjälmen slår i knät. Det vinklas tydligt in mot Rossis cykel. Rossi blir sur och trycker till honom.
Rossis fula grej var inte att trycka till MM utan att han medvetet försökte få honom av banan med sin bromsning och sitt spårval. Att han tryckte till med knät var ett försvar mot att MM svängde in i honom, förmodligen för att han var sur för att Rossi försökte tränga ut honom.
I mina ögon så betedde sig båda två idiotiskt. Straffet mot Rossi är nog tyvärr inget att säga om. Trots att jag gärna skulle vilja se honom ta en tionde titel.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det fanns massa asfalt att köra på! Marq kör sitt vanliga race och torpederar sig fram... från utsidan denna gången bara... :dummer

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Haha... muppen skallar Rossis knä :dummer

Haha ja vilken jävla idiot, han kör så långsamt att rossi måste köra upp jämnsides med han och sen tvingas ju rossi försöka trycka han av banan, och när asfalten börjar ta slut försöker idioten svänga ändå och skallar knät på stackars rossi 2 ggr och sen tryckar han in sitt styre/bromshandtag under rossis fot så han crashar. Jösses vilken idiot

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En följdfråga på din ståndpunkt i ämnet: Hur uppfattade du Marquez körning? Anser du att han körde fullt ut och fick kämpa med näbbar och klor för att behålla sin position?

Jag har inget att anmärka på Marquez körning. Han har inte brutit mot några regler. Det är inte otillåtet att köra om en annan förare. Det är inte otillåtet att köra om en annan förare flera gånger. Det är inte otillåtet att köra om en annan förare, dra ner tempot, bli omkörd och sedan köra om igen. Det kanske inte är snyggt, men det är fortfarande fullt tillåtet. Det är inte heller otillåtet att som utomstående förare blanda sig i en titelfajt mellan två helt andra förare. Kanske inte heller snyggt, men fortfarande fullt tillåtet. Summa - Marc Marquez har inte brutit mot en enda regel.

Det jag möjligtvis kan tycka är att Marquez just idag var fullständigt överlägsen the GOAT. Han gjorde ju lite som han ville och körde om precis där han ville. Lite som kattens lek med råttan. Om båda hade stått på hjulen finns ingen som helst tvekan om att Marquez hade korsat mållinjen först.

Dock, hur jag eller någon annan uppfattade Marquez körning INNAN incidenten är helt ointressant. Det som bedömts av Race Direction handlar enbart om incidenten. Den ena föraren trycker den andra föraren utåt - först under visuell kontakt och sedan också under fysisk kontakt - från ett spår som redan ligger 10+ meter utanför kurvans idealspår. Detta är ett solklart regelbrott och detta skall bestraffas oavsett om någon går omkull eller inte. Således ett helt korrekt beslut av Race Direction.

Det man möjligtvis kan anmärka på är tiden att fatta beslutet samt påföljden. Lorenzo har ju redan sin åsikt klar och man kan onekligen spekulera i vad som hade hänt om incidenten varit den omvända eller om incidenten hade uppstått mellan två no-names i Moto2 eller Moto3.

Smagatusk

Guest
Men snälla nu, Rossi går Inte "lite brett" för att få en bättre utgång, han trycker ut MM!

Man måste vara Blind för att Inte se det.
Vad som händer sen är allt ett resultat av just det, MM tacklar Rossi som kickar/förvarar sig(beroende på vilka glasögon som är på..) men Allt härrör från att Rossi försöker trycka av MM i böjen!

Inte ens Rossi säger emot dig. Han erkänner ju att det var för att sakta ner Marquez.

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Av banan, nej. Men det gjorde Rossi inte heller.

Det är strängt förbjudet att medvetet tränga ut eller av någon annan av banan och när det leder till en DNF (Did Not Finish) och noll poäng så ska även involverad person(er) få noll poäng.

Hade detta handlat om förare längre ner i mästerskapsserien så hade det blivit svartflagg direkt!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har inget att anmärka på Marquez körning. Han har inte brutit mot några regler. ....

Visst är det så. Skittråkigt och jag vet inte vad som stör mig mest, MMs inställning till upplösningen av mästerskapet (ja, jag tycker att han borde hållit sig borta, det är uppenbart att han siktade in sig på att förstöra för Rossi) eller Rossis genomklappning både med beteendet på och efter rejset.

Lorenzos titel, som väl får anses klar, är ju lite Criville-varning på helt plötsligt.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
HALLÅHALLÅHALLÅHALLÅ!!!!! Nu måste vi reda ut vad ett block pass är, och det det ABSOLUT INTE är, det är just vad vi såg Vale göra på Marc; Vale körde avsiktligt ett vidare spår ENBART för att tränga undan Marc.

Ett block pass, är när man går in i en omkörning sent, så sent att man inte hinner förbi den omkörde, utan den omkörde är utanför vid apex. Och, eftersom den omkörande kört lite fortare vid apex än vad som medför snabbast möjliga utgång, så TVINGAS den omkörande ut mot kerben och blockar därmed den omkörde. Det vida blockande spåret är alltså något man TVINGAS ta, inte något man väljer enbart för att blocka.

Att göra som Vale är DÅLIG sportsmanship och har INGET med ett block pass att göra!:fakta

Jag har stor respekt för din känsla för rätt och fel på banan, den är garanterat bättre än min. Men är det inte så att Rossi i det läget väljer vilket spår han vill så länge han är före MM och så länge han lämnar asfalt så han inte tvingar MM av banan? Vem bedömmer i annat fall om man tvingats utnyttja djupet i en kurva eller om man valde det? Tycker inte det är ovanligt att dom tas med på en skapligt lång resa emellanåt.

Hur ser det inte ut vid bromsdueller in i chikanen på Falkenberg ibland?

Regelvidrigt eller inte, jag vidhåller att det är pinsamt klumpigt av en förare på denna nivån att blanda sig i avgörandet av VM när man själv är 90 poäng efter...

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
"......." Summa - Marc Marquez har inte brutit mot en enda regel.

Det jag möjligtvis kan tycka är att Marquez just idag var fullständigt överlägsen the GOAT. Han gjorde ju lite som han ville och körde om precis där han ville. Lite som kattens lek med råttan. Om båda hade stått på hjulen finns ingen som helst tvekan om att Marquez hade korsat mållinjen först.

Det man möjligtvis kan anmärka på är tiden att fatta beslutet samt påföljden. Lorenzo har ju redan sin åsikt klar och man kan onekligen spekulera i vad som hade hänt om incidenten varit den omvända eller om incidenten hade uppstått mellan två no-names i Moto2 eller Moto3.

Ja det är väl lite här man landar.
Incidenten påverkar Rossis titelchans medans Marquez endast gamblar med sitt anseende.

Två av mina absoluta favoritförare, mycket märklig avslutning på säsongen.

Min subjektiva åsikt är att Marques släppte om Lorre och satte som mål att störa ut Rossi.
Han hade definitivt haft fart att få häng på Pedrosa och ha Lorre bakom sig.
Även Ben Spies tweetar och påpekar Marquez egentliga fart. Marquez var överdjävligt mycket snabbare än vad han gav sken av. Både på Sepang och PI förra helgen.

Marquez är mitt i sin karriär och vill såklart bli ihågkommen som en av de stora (största?), men detta är för dåligt ur ett rent sportsligt perspektiv.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
FIM Rule 1.21.3 "Riders must ride in a responsible manner which does not cause danger toother competitors or participants, either on the track or in the pit-lane.Any infringement of this rule will be penalised with one of the followingpenalties: penalty points - fine - change of position - ride through – timepenalty – drop of any number of grid position at the rider’s next race –disqualification - withdrawal of Championship points - suspension.y"

Detta är det enda som eventuellt kan va den regel Rossi brutit mot och det är väl då upp till FIM att avgöra om det var en fara. I den hastigheten.. Mja...

Hittar inget om att det är förbjudet att driva en annan förare ut mot bankanten. Det fanns asfalt kvar. Om vi nu ska prata regler, så peka gärna på vilken annan som Vr ev brutit mot
Frågan blir alltså, orsakade mm sin egen vurpa genom att styra in i Vr, det fanns uppenbarligen mer yta att åka på än där rossis hoj var. Han var trots allt före mm.

Det ser kanske inte helt solklart ut, om man heter Rossi..

Hade det varit stoner...... Eh
.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad