25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
För det första tror jag inte att Marquez gör detta för att han vill hjälpa Lorenzo personligen, däremot om Rossi skulle ta ytterligare en titel försämrar det Marquez chanser ytterligare att ta över GOAT-titeln.
Jag kan inte fatta att Marc ens agerar på det sättet, speciellt med tanke på hur sympatisk han verkar vara ( eller åtminstone framställs i media). Är han bara ett mediatränat troll?

Sättet Rossi hanterar situationen på är kanske inte det bästa, men har verkligen full förståelse för honom. Dom som kallar detta "batalj" vet inte ens vad dom snackar om, Marquez tar helt efterblivna spår och släpper av för att sedan ta nya sjuka spår runt Rossi. Inte en chans att Marquez var off pace med 1 sek per varv.

Straffet, vad ska man säga? Varken bu eller bä under normala förhållanden. Sättet Rossi gör sig av med Marquez ska bestraffas, däremot borde omständigheterna vara väldigt förmildrande då Marquez helt uppenbart gör allt för att sabotera, samt att det inträffar i väldigt låg hastighet.

Man kan inte undvika att bli konspiratorisk, på vilka grunder har RM dömt straffet?
Då tänker jag i banorna: DORNA, Marquez, Repsol, ännu en världsmästartitel till Spanien.

Snacka om antiklimax.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man kan inte undvika att bli konspiratorisk, på vilka grunder har RM dömt straffet?
Då tänker jag i banorna: DORNA, Marquez, Repsol, ännu en världsmästartitel till Spanien.

Snacka om antiklimax.

Läs här; http://www.crash.net/motogp/news/224594/1/motogp-race-director-explains-rossi-punishment.html

RD består av tre personer som alla har en röst var. Webb (Nya Zeeland), Uncini (Italien) och en till som är spanjor som jag glömt namnet på. Dorna har inget med detta att göra.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

We caught up with MotoGP Race Director Mike Webb in the Sepang paddock to discuss the punishment handed to world championship leader Valentino Rossi for 'deliberate contact' with Marc Marquez in Sunday's Malaysian Grand Prix.

That contact put Marquez down and out of the race, while Rossi rode on the third place behind Dani Pedrosa and Jorge Lorenzo.

“I'm not going to quote what the riders said in the hearing but I can give you a general idea,” Webb began. “So from what we saw it would appear to be a deliberate move on Rossi's part to push Marquez off the track, or push him wide.

“We heard from both riders. Marquez told us that he was just riding his normal race and minding his own business, making passes on Valentino without contact. Which is true. And that he had no intention of disturbing Valentino.

“Valentino on the other side said it was clear to him that Marc was deliberately slowing down the pace and making it difficult for Valentino to race. That he deliberately ran wide in the turn in order to give himself an advantage in order to get away from Marquez.

“Finally, we actually believe there is fault on both sides. Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. However he didn't actually break any rules. Whatever we think about the spirit of the championship, according to the rule book he didn't make contact. His passes were clean. He rode within the rules.

“Valentino reacted to what he saw as provocation from Marquez and unfortunately his reaction was a manoeuvre that was against the rules. It's irresponsible riding causing a crash. We believe the contact was deliberate. He says he did not want Marquez to crash, but he did want to run him wide.”

No decision was taken during the actual race as Webb wanted to speak to both riders and watch the video replays at length.

Asked about Rossi appearing to kick-out at Marquez, causing the fall, Webb replied:

“Rossi's evidence is that his foot came off the foot-peg as a result of the contact. From all the video evidence there is no clear shot that definitely shows that his foot slipped off the footrest because of contact or that he deliberately kicked. I don't have that as a smoking gun if you like.”

Because Rossi, who went on to finish third, already has one penalty point he will be forced to start the Valencia season finale from the back of the grid.

Rossi will take a seven point lead over Lorenzo into the title showdown. Lorenzo described Rossi's punishment as "unfair" and believes he should have faced a much harsher sanction.
by Peter McLaren

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja att Rossi medvetet trycker ut Marquez det är väl ganska uppenbart!!! Var kontaktsekvensen jag beskrev (om det nu var mig du syftade på som blindstyre?)

Menade ingen alls och alla som tror han tog det spåret för att "få en bättre utgång", han tog det spåret och reglerade hastigheten medvetet så MM skulle gå av banan vilket han hade gjort om han inte styrt in i Rossi eller bromsat.

Det var min spontana reaktion när det hände, "han trycker av MM" , och allt jag sett efteråt visar på det, även straffet utgår från det.

Att MM sen styr rakt in i Rossi är väl en markering, "försök detta en gång till och jag plockar av dig" typ, sen gick det inte som planerat....

Personligen tyckte jag det var en shysst fight innan, på gränsen men det fans utrymme för bägge, om det ligger något bakom som att han skulle sinka Rossi så det vara så men det är ju inget regelbrott att racea någon, sen kan man tycka vad man vill om det men att då börja trycka av motståndarna är att gå för långt.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Läs här; http://www.crash.net/motogp/news/224594/1/motogp-race-director-explains-rossi-punishment.html

RD består av tre personer som alla har en röst var. Webb (Nya Zeeland), Uncini (Italien) och en till som är spanjor som jag glömt namnet på. Dorna har inget med detta att göra.

Bedömningen kan man inte säga något om, då jag delar den exakt. Däremot anser jag personligen att man skulle utdöma ett straff som inte direkt påverkade titeln. Tillexempel utdöma poängavdrag till början på nästa års mästerskap eller liknande.
Hade vi däremot ersatt Lorenzo med Marquez så anser jag att straffet hade varit helt korrekt utdömt, men eftersom Marquez som tredje part medvetet påverkar utgången av mästerskapet med sabotage kunde man valt en annan väg.

Någon som är av en annan åsikt eller rent av delar min?

(Jag är för övrigt ett Rossi-fan, men försöker lägga det åt sidan i bedömningen)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har inte full koll på reglerna men Rossi gör ett block pass för att få en bättre utgång än MM och på så sätt skapa en lucka och kunna fokusera framåt. Är det verkligen inte tillåtet? Många omkörningar innebär att man placerar hojen i ett spår som är långt från optimalt men man tar spåret och "förlorar mindre än motståndaren". Låt vara att det här var en mycket kraftigare block än vanligtvis men hade MM accepterat blocken så hade han fler möjligheter att åka ut ur kurvan efter Rossi. Jag tror alla andra förare hade valt det före att stångas på utsidan...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är jävligt synd för Pedrosa att det återigen inte kommer pratas om hans lysande prestation, utan om att några andra typer klantat till sig. Pedrosa out-Lorenzoade Lorenzo det här racet. På Aragon out-Rossiade Pedrosa Rossi. Han har definitivt hämtat sig från sina problem och kör helt jävla fantastiskt bra. Hittar han bara tillbaka till sina oslagbara starter så kommer han att köra som en gud.
Att han dessutom gör det på en hoj som Marquez dömde ut...

Tycker fan DP förtjänar en titel nästa år, hoppas hans klass håller i sig över vinteruppehållet.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag har inte full koll på reglerna men Rossi gör ett block pass för att få en bättre utgång än MM och på så sätt skapa en lucka och kunna fokusera framåt. Är det verkligen inte tillåtet? Många omkörningar innebär att man placerar hojen i ett spår som är långt från optimalt men man tar spåret och "förlorar mindre än motståndaren". Låt vara att det här var en mycket kraftigare block än vanligtvis men hade MM accepterat blocken så hade han fler möjligheter att åka ut ur kurvan efter Rossi. Jag tror alla andra förare hade valt det före att stångas på utsidan...

Om vi säger så här, hade inte Rossi tittat så förbannat långt efter Marquez utan hållt blicken där han skulle hade det kanske dömts ett annat straff. Det var för uppenbart för att inte bestraffa helt enkelt. Rossi är dömd som skyldig till kontakten mellan de två iaf.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Det är såklart tillåtet att blocka någon, många passeringar kan endast ske med en sådan passering men denna så var "blocken" klar sedan länge och under fortsatt avslag med full koll på var MM befinner sig släpper han ut hojen så det inte finns utrymme för annat än gruset för MM, Det är Inte OK.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
.... Däremot anser jag personligen att man skulle utdöma ett straff som inte direkt påverkade titeln....
Någon som är av en annan åsikt eller rent av delar min?

Jag är av annan åsikt. Tycker man ska utdöma straffet efter händelsen enbart. Oväsentligt vilka som är inblandade, placering och om ev. titel står på spel. Det enda man som man kan ta hänsyn till som ev. förmildrande omständighet i bedömningen är ev. provokationer innan själva händelsen.
Frågan är om man hade gjort en annan bedömning (svartflagg under racet) om det hade gällt 2 andra inblandande längre ner i fältet?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jaha....där dog årets säsong :huvet

Vilken besviklese. Då blir det väl tråklorenzo som mästare då?

Nä, nu rycker vi upp oss - än finns det chans för VR att ta titeln! :banana. Eller? :(

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är såklart tillåtet att blocka någon, många passeringar kan endast ske med en sådan passering men denna så var "blocken" klar sedan länge och under fortsatt avslag med full koll på var MM befinner sig släpper han ut hojen så det inte finns utrymme för annat än gruset för MM, Det är Inte OK.

Ja det är inte helt solklart iaf, vilket antagligen är orsaken till floden av kommentarer. MotoGP får mer uppmärksamhet än på länge! Normalt så kan den utsatte utnyttja en för lång block men här hade Rossi full koll på deras placeringar hela tiden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
SÅÅÅÅÅÅÅÅ förvånad jag blir nu när jag öppnar SH och läser att SÅÅÅÅÅÅÅÅ många snackar till Vales fördel och att Marc "bad om det!". Satt och tittade på BT Sport där INGEN tycker att Marc var över gränsen, det var magisk racing!!! De intervjuade även Ducati-folk som tyckte samma sak.

Kommentatorernas och andra samlade åsikt var att Vale, efter torsdagens presskonferens, bad om tuff racing från Marc. När Vale sedan fick just det, gick han LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT över gränsen när han avsiktligt trycker ut Marc.

Första nyktra inlägget i denna tråd...? Jag kan bara hålla med. Jag är också mycket förvånad över responsen från ett flertal medlemmar på detta forum. Läs uttalandet från Mike Webb (Race Direction). Om man kan regelboken finns inget att diskutera.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är av annan åsikt. Tycker man ska utdöma straffet efter händelsen enbart. Oväsentligt vilka som är inblandade, placering och om ev. titel står på spel. Det enda man som man kan ta hänsyn till som ev. förmildrande omständighet i bedömningen är ev. provokationer innan själva händelsen.
Frågan är om man hade gjort en annan bedömning (svartflagg under racet) om det hade gällt 2 andra inblandande längre ner i fältet?

Och andra nyktra inlägget...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Skulle vi alla följa det som står högst upp skulle det bara vara "nyktra" inlägg! :)

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera

Men visst vore det liite tråkigare med inte så många inlägg? :va

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848

En följdfråga på din ståndpunkt i ämnet: Hur uppfattade du Marquez körning? Anser du att han körde fullt ut och fick kämpa med näbbar och klor för att behålla sin position?

OM du tror att Marquez körde med andra motiv, hur tacklar man då osportslighet när det inte direkt är regelvidrigt, det han håller på med?

Jag menar att RM hade möjlighet att hitta någon slags medelväg i just denna situation, där dom inte förhastade sig genom att svartflagga Rossi. Eller var det just en medelväg som dömdes? Borde han dömts hårdare?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite skillnad i reaktion mellan Pedrosa och Lorenzo också.

Pedrosa är diplomatisk och menar på att incidenten inte är bra för någon:
http://www.crash.net/motogp/news/224593/1/pedrosa-sepang-drama-bad-for-all-of-us.html

Lorenzo tar istället chansen att påpeka att Rossis straff inte är hårt nog:
http://www.crash.net/motogp/news/224595/1/lorenzo-rossi-let-off-because-of-his-name.html

Och återigen framstår Pedrosa som den absolut största sportsmannen i skaran. Visst,det blir ju lite spännande för stunden med den sortens sammandrabbningar mellan rossi och mm idag. Men bara för stunden.

Tyvärr har MM lyckats dra ner Rossi under hans tidigare värdighet. Minns mycket väl hur kejsaren och rossi gruffade, nu är rossi sin egen ärkefiende. Svagt, mycket svagt av Vale att ta till det. Hade han inte vänt sig om för att "sikta in sig" på MMs linje så fine. Men nu har jag sett det en gång till och.. Tyvärr. Rossi du är nu en tönt.

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Rossis blockpass är överdriven till osportslig nivå, förutsatt att man inte ser den som reaktion på det föregående väldigt mycket mer osportsliga i att aktivt försöka regissera en titelfight som utomstående förare. Rent tekniskt så agerar MM enl sin vanliga praxis när han för femtielfte gången väljer att köra på någon som ligger i den linje han vill köra i, istället för att backa av. Någon uttryckning av banan, eller i gruset, (som vissa vindögda verkar vilja göra gällande) handlar det inte om. Och Rossis bentryckning uppstår tydligt som mottryck efter kontakten initierad av Marques.
Men, vissa osportsligheter kan hanteras av en regelbok, andra inte. MM har iaf skaffat sig en framtida impopularitetsupplevelse som heter duga, är min gissning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati