25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja, då var ju detta med sparken utrett i alla fall. Solklart att det är MM som kör in i VR.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så här många korkade inlägg från frustrerade Valentina fanboys i samma tråd har det nog inte varit sedan 2006:hihi

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Såklart att man som VR supporter försvarar alla handlingar av sin hjälte in i döden :4skrika.

Jag är dock mera av ett generellt MotoGP fan och enligt mig så får VR hjärnblödning :näsblod efter att ha blivit trakasserad av MM och när det blir kontakt så vispar VR till med benet som tar på MM högerarm och kraschen är ett faktum.

slow motion valentino rossi - marquez
[video]https://instagram.com/p/9QeOdaxrJC/[/video]

Känns som ett mycket tragiskt avslut på säsong 2015, helt utan stjärnglans...:gråta:gråta:gråta.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ja, då var ju detta med sparken utrett i alla fall. Solklart att det är MM som kör in i VR.

Och dom var inte heller på väg av banan, men det visste vi ju också innan.

MM var rädd att tappa på VR, ifall det skulle blivit så att han själv hade släppt av och lagt sig bakom VR, samtidigt som VR skulle gasat (vilket var VR's plan). Han chansade därför istället på att VR skulle börja gasa, och gasade själv. Men VR började inte gasa (han tittade ju bakåt och väntade på rätt tillfälle), vilket gjorde att MM körde in i honom.

Manövern var ful/osportslig från VR's sida. Men samtidigt hade den nog hyllats av vissa som briljant, ifall den hade funkat.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jaha...det var synd det.

Elias tog 2 poäng! Bra kört, var inte bara att få poäng pga många vurpade.

Synd att Lorenzo vinner titeln utan att egentligen har fightats 1v1 mot Rossi. Men konstiga grejer har hänt så det är väl så.

Få se om Rossi egentligen kan göra något nästa år eller om det här var verkligen det sista chansen han hade för sitt 10:e titel.

...motorcykel racing :va

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jaha...det var synd det.

Elias tog 2 poäng! Bra kört, var inte bara att få poäng pga många vurpade.

Synd att Lorenzo vinner titeln utan att egentligen har fightats 1v1 mot Rossi. Men konstiga grejer har hänt så det är väl så.

Få se om Rossi egentligen kan göra något nästa år eller om det här var verkligen det sista chansen han hade för sitt 10:e titel.

...motorcykel racing :va

De har ju fightats mot varandra i de flesta race under säsongen :va

Sen är det ju knappast över än, 7 poäng skiljer. Om lorenzo skulle komma 3'a tex efter marc och peddo räcker det om rossi kommer på 6'e plats vilket han borde. Eller som lorre sa under presskonferensen, regnar dte är rossi ikapp täten på 2-3 varv. Han lär ju blåsa om mer än halva fältet på första varvet utan problem med så mycket bättre hoj iaf. Sen kan ju alltid nån crasha, eller få mekaniska problem (som iannone fått 2 ggr!)

Inget är säkert föränn efter valencia

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
äh Lorre har vunnit, Marquez ser till att Rossi inte kommer högt upp. Han kommer droppa ner till näst sista plats i starten och sen slå av Rossi. Sen har Lorre vunnit!

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Synd att Lorenzo vinner titeln utan att egentligen har fightats 1v1 mot Rossi

Det beror ju på att JL varit snabbare. På Phillip Island hade det kunnat bli något. Men där gjorde VR ett taktiskt misstag och hamnade efter. Han kunde ha skött korten bättre, och hängt på MM till JL. MM sa i intervjun efter racet att hans tanke var att hela klungan skulle köra ikapp JL. Istället började VR attackera och sinka MM. MM hade tur att AI kom och sinkade VR, så att MM blev fri, och kunde köra ifatt JL.

Dock verkar VR själv tro något helt annat om vad MM gjorde under det racet. Själv tyckte jag att MM verkade ärlig/uppriktig i sin berättelse.

I det här racet kunde det också blivit tävling mellan de båda Yamaha. Dock började MM attackera och sinka VR. Oavsett snacket i intervjuer under den här helgen, kan man ju förstå att MM kan ha haft motiv att sinka VR, eftersom att VR gjort samma mot MM förra racet.

Jag hoppas fortfarande på VR. Men situationen han försatt sig i har han bara sig själv att skylla.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
De har ju fightats mot varandra i de flesta race under säsongen :va

Sen är det ju knappast över än, 7 poäng skiljer. Om lorenzo skulle komma 3'a tex efter marc och peddo räcker det om rossi kommer på 6'e plats vilket han borde. Eller som lorre sa under presskonferensen, regnar dte är rossi ikapp täten på 2-3 varv. Han lär ju blåsa om mer än halva fältet på första varvet utan problem med så mycket bättre hoj iaf. Sen kan ju alltid nån crasha, eller få mekaniska problem (som iannone fått 2 ggr!)

Inget är säkert föränn efter valencia

Möjligen att pedrosa kan vinna. Att mm skulle vinna?:rofl Han har annat uppdrag den helgen..

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Valentino är en riktig lipsill och nedvärderar marques offentligt och gnäller över att han kör för lorenzo. Rossi klarar inte att bli frånåkt. Hans divafasoner når sin kulmen när han vägrar presskonferansen för han blir så sur när han får ett straff där han egentligen kom alldeles för billigt undan.
Vilken pajas och hoppas lorenzo tar titeln.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Fan vad besviken jag är...

Ville inte tro på vad jag såg igår. Först satt jag och svor åt Marc och sedan när Rossi gjorde sin manöver så blev det bara tomt.
Att Rossi är den ändå som bryter mot reglerna är det inget att orda om.

Allt kokar egentligen ner till hur samhället fungerar i sin helhet. Regler har vi mycket av och fler kommer vi tyvärr få. Regler kan inte tolka nyanserna mellan svart och vitt.
Vissa ser detta som en möjlighet att utnyttja medan andra vet bättre. Det är just i nyanserna de oskrivna relgerna finns. Det är här sunt förnuft kommer in vilket Marc har väldigt lite av.

Det som gör mig riktigt arg är inte att Marc gör det mot Rossi för Rossi har också en tveksam historia. Utan det är att Marc förstör hela festen. Förarna är ingenting utan sin publik. Att han inte kan inse vad publiken vill se nu i slutet på säsongen. Årtiondets uppgörelse och han bara pissar på oss!

\Masonit

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Att Marquez "kör för" Jlo bevisades utan tvivel med all tydlighet i helgen :fakta

Om det nu var så, då är det en höna och ägg-fråga. Hade inte Rossi börjat jävlas med MM från första början på presskonferensen så hade kanske inte MM jävlats tillbaka.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan inte ni som säger att MM förstörde allt genom sin körning berätta vad han skulle ha gjort/inte gjort?

Det jag såg var den mest otroliga racingen på flera år tills Vale (iaf i min värld) fick hjärnsläpp.

Skall redan nu tillägga att jag inte har tävlingskört på MC själv så jag kan mycket väl missa vad ni andra ser.
Är det att han halkar djupt i en kurva så Lorre kommer förbi?
Under denna säsong har han gjort dåliga kurvor hur många ggr som helt (se bara senast tre racen).
Borde han inte ens försöka köra om Vale?
Vilka/när får man isf köra om? Alla som ligger sämre i mästerskapet?
Var det att några var tuffa nog att ha KUNNAT köra av Vale som är i titelracet?
Skall man ha större marginal (som ibland var liten) mot just Vale pga kutym?
Körde MM om fult/fel någon av gångerna? Isf vilken?

Och till sist:
Ingen av er som tycker Vale satte upp den fighten själv i Torsdags?

Som vanligt tacksam för svar då jag läser och försöker förstå alla synpunkter. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att Marquez "kör för" Jlo bevisades utan tvivel med all tydlighet i helgen :fakta

Snarare verkar det som MM uppfyllde den fabulering rossi själv hitta på under torsdagen.
.."Jaså, jag hjälper Jorge? Då ska jag väl göra det då, så du ser skillnaden mot PI, din gamle get!"
:näsblod

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag förstår inte hur synen på det inträffade kan skilja sig åt så otoligt mycket. Känns som att det är väldigt många som är dåligt insatta som yttrar sig på sociala medier och forum. Kvällstidningarna kanske mest av allt..

Det divideras över om Rossi tog det spåret för att få bättre driv ut ur kurvan..

Det är ju ställt bortom alla jäkla tvivel att den enda anledningen Rossi tog det spåret var för att stänga och trycka ut Marq, det säger ju Rossi själv för bövelen. Men han gör det ju för att det är totalt solklart att Marquez enbart är ute för att sabba för honom.
Försök förstå den frustration man måste känna ner en snabbare förare gör allt i sin makt för att förstöra sina egna mästerskapschanser.
Det är INTE hård och tajt körning som fick Rossi till kokpunkten utan att det är uppenbart att Marquez vill att Rossi ska förlora mästerskapet och gör allt i sin makt för att det ska hända.

Rossi tryckte honom till kanten för att markera. "Kom igen" "Skärp dig" "Det här är inte schysst"

Hur man kan tro att Rossi hade för avsikt att ta ner Marquez förstår jag inte. Det är väl självklart att det inte var avsikten men tyvärr så blev det konsekvensen. Att de svenska kommentatorerna börjar skrika om att "han sparka ner honom!" innan dom har fått se ordentliga bilder på det inträffade var ju bara pinsamt.
Det är ju helt jävla otroligt tydligt om man granskar sekvensen från olika vinklar och i slow motion att Rossi aldrig sparkade. Marquez körde in i Rossi som tappade vänster fot från fotpinnen. När det där händer har Rossi positiv fart och tittar framåt!
Bevisen stöder Rossi! Inte Marquez.

Angående åsikten att Marquez körde för att störa Rossi så är det ju nånting race direction delar.
Samt av dom flesta racers som yttrat sig i sociala medier. Självklart med undantag som Stoner och Biaggi mm..

“Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. However he didn't actually break any rules." -Mike Web

Yttrar sig race direction så om en förares intentioner så kan du ta det som fakta.

Precis när det här hände så blev jag nog precis lika chockad som alla andra. Jag var så otroligt arg på MM medan fajten pågick men när incidenten skedde så gick luften ur.. "Vafaan gör Rossi" "Tappade han det totalt?" Den sura känslan blev bara starkare när jag fick höra att han började med att ljuga i Parc Ferme.. Båda förarna sjönk som en sten i mina ögon.

Men efter all information som kom fram under dagen igår så är mitt förtroende för Rossi återställt. Jag förstår honom. Han blev frustrerad, gjorde fel och får nu ta sitt straff. (för hårt enligt omständigheterna)

Marquez däremot. Att aktivt sabotera för medtävlande är tyvärr inget brott enligt regelboken men jag tycker man borde försöka få honom fälld för matchfixning.. Han har ingenting i den här sporten att göra. Han är en skam.

Lorenzo då? Ja hur ska man ta hans uttalanden igår på presskonferensen.. Alla visste väl att Han och Rossi avskydde varann men lite diplomati kan ju vara på sin plats. :) Han får bjuda Marquez på tårta när det här är över, dom är riktiga kompisar!

Pedrosa är den aboslut mest värdiga av alla förare. Jag önskar verkligen att han får vinna en titel!

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Slogs just av att VR förmodligen tjänade på att trycka av MM. Hade han inte gjort det så hade MM ganska troligt kommit trea och VR fyra. Då hade gapet mellan JLo och VR bara varit fyra poäng inför sista racet och JLo hade kunnat ta titeln av egen kraft. Hade haft svårt att se VR slå JLo på Valencia i ett torr-race.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år