Kratoz
Gudomlig sporthojare
Jag förstår inte hur synen på det inträffade kan skilja sig åt så otoligt mycket. Känns som att det är väldigt många som är dåligt insatta som yttrar sig på sociala medier och forum. Kvällstidningarna kanske mest av allt..
Det divideras över om Rossi tog det spåret för att få bättre driv ut ur kurvan..
Det är ju ställt bortom alla jäkla tvivel att den enda anledningen Rossi tog det spåret var för att stänga och trycka ut Marq, det säger ju Rossi själv för bövelen. Men han gör det ju för att det är totalt solklart att Marquez enbart är ute för att sabba för honom.
Försök förstå den frustration man måste känna ner en snabbare förare gör allt i sin makt för att förstöra sina egna mästerskapschanser.
Det är INTE hård och tajt körning som fick Rossi till kokpunkten utan att det är uppenbart att Marquez vill att Rossi ska förlora mästerskapet och gör allt i sin makt för att det ska hända.
Rossi tryckte honom till kanten för att markera. "Kom igen" "Skärp dig" "Det här är inte schysst"
Hur man kan tro att Rossi hade för avsikt att ta ner Marquez förstår jag inte. Det är väl självklart att det inte var avsikten men tyvärr så blev det konsekvensen. Att de svenska kommentatorerna börjar skrika om att "han sparka ner honom!" innan dom har fått se ordentliga bilder på det inträffade var ju bara pinsamt.
Det är ju helt jävla otroligt tydligt om man granskar sekvensen från olika vinklar och i slow motion att Rossi aldrig sparkade. Marquez körde in i Rossi som tappade vänster fot från fotpinnen. När det där händer har Rossi positiv fart och tittar framåt!
Bevisen stöder Rossi! Inte Marquez.
Angående åsikten att Marquez körde för att störa Rossi så är det ju nånting race direction delar.
Samt av dom flesta racers som yttrat sig i sociala medier. Självklart med undantag som Stoner och Biaggi mm..
“Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. However he didn't actually break any rules." -Mike Web
Yttrar sig race direction så om en förares intentioner så kan du ta det som fakta.
Precis när det här hände så blev jag nog precis lika chockad som alla andra. Jag var så otroligt arg på MM medan fajten pågick men när incidenten skedde så gick luften ur.. "Vafaan gör Rossi" "Tappade han det totalt?" Den sura känslan blev bara starkare när jag fick höra att han började med att ljuga i Parc Ferme.. Båda förarna sjönk som en sten i mina ögon.
Men efter all information som kom fram under dagen igår så är mitt förtroende för Rossi återställt. Jag förstår honom. Han blev frustrerad, gjorde fel och får nu ta sitt straff. (för hårt enligt omständigheterna)
Marquez däremot. Att aktivt sabotera för medtävlande är tyvärr inget brott enligt regelboken men jag tycker man borde försöka få honom fälld för matchfixning.. Han har ingenting i den här sporten att göra. Han är en skam.
Lorenzo då? Ja hur ska man ta hans uttalanden igår på presskonferensen.. Alla visste väl att Han och Rossi avskydde varann men lite diplomati kan ju vara på sin plats. Han får bjuda Marquez på tårta när det här är över, dom är riktiga kompisar!
Pedrosa är den aboslut mest värdiga av alla förare. Jag önskar verkligen att han får vinna en titel!
Bra skrivet!
Jag förstår fortfarande inte VAD som var fult men får väl ta ditt och Webs ord på det.
Jag tror inte Rossi VILLE att MM skulle crasha men han skapade en ovanlig(unik?) situation där en crash definitivt är möjlig.
Reglerna är till för att sådana situationer med fara för förare inte skall uppkomma.
Jag tror att Vale i samma ögonblick som han förstod att MM crashat tänkte:
-"SHIT! That was to far. I'm gonna get penalty! ".
I dina ögon: Kan Vales uttalande i Torsdags ha gjort sitt till?
I mina ögon är händels-konsekvenskedjan så här:
1 - Torsdagen presskonferens->Sur och förbannad (Kanske förvånad?) MM.
2 - Fredagens race då MM minsann ska ge igen för 1.
3 - Incidenten då Vale minsann skall ge igen för 2.
Tycker du 1 skall tas bort?
Ligger PI som en 0,5?
JLo har alltid, återigen i mina ögon, varit gnällig över hård körning.
Å andra sidan har han alltid varit konsekvent vad det gäller det han anser som farlig körning.
Ang Pedrosa är vi överens.
Han har höjt sitt värde både som person och förare i mina ögon.