Motivet tror jag kommer från att MM anser sig vara den nya generationen och något av en given ersättare av Rossi som ny kung. Han vann titeln som rookie och repeterade sen. Nu tredje året är kungen tillbaka och kör för titeln.
De har kört tight tidigare och varje gång (vad jag minns) har MM förlorat närkamperna. Tänker på Argentina där MM kraschade på eget grepp och Assen där MM prejade in i Rossi och ändå stod Rossi på hjulen och vann..
Det är ensamt på toppen och anledningen att ens JL tänkt tanken att komma något så när överens med Rossi efter hans comeback hos Yamaha var nog för att de flesta trodde att Rossi var slut. Att han i bästa fall skulle köra om seger när de andra toppförarna var ute. Men plötsligt kommer geten Rossi och slåss om titeln och dessutom kör grymt..
Tror det finns en avundsjuka bland de andra förarna mot Rossi då han är kung för inte bara en generation utan för flera. Och det är inget, inget de kan göra något åt. Visst, JL och MM må kanske (troligen MM med tiden) vinna nästan lika många titlar eller kanske fler, men det blir ändå svårt att nå Rossis status som guldpojken.
Särskilt JL som ofta får höra burop osv på pallen. Tro fan att han påverkas av burop (hatar burop innerligt) när han står på pallen efter ett tufft race. Tro fan att det är lätt att börja gnälla då. Gillar JL skarpt men lite pinsamt var det allt senast på presskonferensen.
Detta är bara spekulationer och jag har inga källor på det