25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Tack för ett utförligt resonemang, Alatalo. Det besvarade ju även mina frågeställningar i viss mån.
Det jag tycker haltar lite, är ändå det faktum att grov vårdslöshet (som marc trots allt visar när han skickar en cykel mot funktionärer) klassas som lindrigare än en utstuderad prejning som har till syfte att just markera mot vårdslös körning. Tankar runt det?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Nej, nu glömmer vi den här säsongen och ser fram emot nästa. Pedo kan väl vara favvis när de tre andra skämt ut sig på sina egna sätt.
Jag tänker i alla fall kolla på Vinales nästa år. Ja, han är spanjor tyvärr men Bradl på Aprilia är väl att hoppas för mycket?
Och Zarko och Kent får vi vänta ytterligare ett år på.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Tror ni Marques tagit ner sina Rossi posters från väggen i pojkrummet nu ?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag har fullt förtroende för Mike Webb som Race Director. Han har varit med på en mycket hög nivå under lång tid, han om någon vet hur förarna tänker och jag tycker att hans anledning till att dela ut tre straffpoäng är mycket väl underbyggd. Det är ju bara att lyssna på intervjun / läsa pressreleasen så förstår man exakt hur han resonerat och jag har ingen anledning att ha en annan åsikt.

Om något hade jag förespråkat ett snabbare beslut med svart flagg eller ride through, men Mike Webb ville ju enligt egen utsago fatta ett väl underbyggt beslut där han pratat med båda parter.

MM's tidigare förseelser har knappast handlat om att medvetet bryta mot regler. Han körde inte bort DP's hastighetsgivare med flit. Han lobbade inte en cykel mot funktionärerna med flit. Därför känns enstaka straffpoäng helt rimligt. VR's prejning (inte kraschen för det är ÅTERIGEN inte kraschen det handlar om) är däremot ett planerat och i högsta grad medvetet regelbrott. Någon annan rimlig slutsats kan inte dras om någon som pressar sin konkurrent utåt tio meter utanför den normala racelinjen med blicken ilsket fokuserad vid sin konkurrent. Därför fullt befogat med högre straffpoäng.



Återigen, det är prejningen som bestraffas eftersom det är prejningen som är farlig då den sätter MM i en situation han absolut inte kan förvänta sig. Vad som händer efteråt är bara en tänkbar utkomst av prejningen och att skämta bort utkomsten som "skitfarlig i 60 km/h" verkar märkligt med facit i hand...?

Och återigen igen, MM har inte brutit mot en enda regel innan incidenten. Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?

Det vettigaste som har skrivits i denna tråden, underbart med en sansad röst med insyn i GP't.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Är det ingen som tänker tanken att Marques kör in i Rossi med flit? Skall inte det bestraffas?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?
Vi är överens om det mesta, däremot tycker jag Du till viss del förringar det pöjken pysslade med i en del av de situationer som föregick trängningen. Under rejset tyckte jag kanske att MM körde yxigt, tittar man nu på repriserna är det väldigt tydligt att pöjken flagrant saboterar, går inte på gas i utgångarna, dyker in framför geten trots att han kommer att gå brett momentet efteråt - helt enkelt försöker vara så oförutsägbar och jäklig som bara är möjligt. Det är kanske lättare att göra på det viset om det enda målet är att störa medtävlaren maximalt och skita i varvtiden, vad vet jag? Jag kan i alla fall föreställa mig att det är hart när omöjligt att hålla ihop sin egen körning, än mer köra ifrån en sån skicklig medtävlare som bara har detta enda för ögonen. Att ställa till det på det viset i näst sista rejset och utan att ha med mästerskapet att göra är lite mer magstarkt än bara svag moral, i alla fall i min bok.

Men det är inte emot reglerna, det är korrekt. Jag tror inte regelförfattaren ens föreställt sig denna situation i racing på världsklass-nivå.

Det förtar inte att VR valde helt fel metod för att synliggöra pöjkens agerande. Förmodligen insåg han att dyngbrottningen kostade sekunder per varv och att racet skulle vara kört långt innan han blivit av med spolingen, dessutom att detta utvecklat sig till en för alla parter förnedrande catfight - och så brann en eller ett par säkringar i en situation han aldrig tidigare stått inför eller möjligen ens förutsett? Skit samma - resultatet blev en regelbrott, en bestraffning och med största sannolikhet en förlupen titel.

Därmed sagt är jag mer än lovligt imponerad av RDs klarsyn i en pressad situation. Och hoppas att Dani både kan bibehålla sin fart och även fortsättningsvis hålla sig ifrån de övriga Aliens divalater...
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Att starta från sista startled i det enda återstående racet samtidigt som hans rival startar från första startled?

:va
Ja, med sju poängs försprång istället för fyra. Tror JLo skulle föredragit det senare, då skulle det räckt med att sluta etta eller två med Rossi i hasorna.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Återigen, det är prejningen som bestraffas eftersom det är prejningen som är farlig då den sätter MM i en situation han absolut inte kan förvänta sig. Vad som händer efteråt är bara en tänkbar utkomst av prejningen och att skämta bort utkomsten som "skitfarlig i 60 km/h" verkar märkligt med facit i hand...?

Och återigen igen, MM har inte brutit mot en enda regel innan incidenten. Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?

Du har hela tiden hänvisat till "irresponsible riding causing danger to other competitors". Då borde du väl kunna väga farligheten i vad Marques medvetet och osportsligt gör, med det som Rossi i efterföljande reaktion på det, medvetet och osportsligt gör, ...och svara på min fråga hur DU tycker straffsatsen står i proportion till farligheten?
Vad Mike Webb tycker och skriver kan vi läsa själv.

Och om du menar att MM inte bryter någon regel, så är du alltså helt säker på att Marquez inte hade något annat val än att köra in i Rossi?
Vem som var snabbare eller långsammare är fullständigt irrelevant.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varsågoda att köra en hojlängd bakom en förare som gör precis tvärtom vad man förväntar sig och säg att det är gott om utrymme i vad nu lägsta normala hastighet är i den böjen? 70 ut på startrakan iaf.men det går väl fortare där va? En vass reagerar på en 10-del kanske, ska man bryta tänkt plan kanske det går en 10-del till för att ta nytt beslut och agera, Hur långt kommer man på en 10-dels sekund i 70? Enda anledningen att raceing fungerar är att alla gör som förväntat, shit happens och då blir det jobbigt eller ont, behövs inte extra utmaningar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Repris på ViaSat Motor startar nu!

Edit: kollar för fjärde gången nu tror jag, iallafall den första tredjedelen.

Edit2: hur många gånger ska man behöva kolla för att resultatet ska bli annorlunda? Hjälper en femte gång?:rofl
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
VR's prejning (inte kraschen för det är ÅTERIGEN inte kraschen det handlar om) är däremot ett planerat och i högsta grad medvetet regelbrott.



Återigen, det är prejningen som bestraffas eftersom det är prejningen som är farlig då den sätter MM i en situation han absolut inte kan förvänta sig. Vad som händer efteråt är bara en tänkbar utkomst av prejningen och att skämta bort utkomsten som "skitfarlig i 60 km/h" verkar märkligt med facit i hand...?

Och återigen igen, MM har inte brutit mot en enda regel innan incidenten. Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?

Överlägset mycket snabbare där det behagade honom, ja. Och även överlägset långsammare där det behagade honom, inte att förglömma. Och det är detta du tycker är "magisk racing"...

Och det är väl ändå kraschen som det faktiskt handlar om? Webb (och du), återkommer hela tiden till att det inte är ett regelbrott att sakta ner en motståndare, och det var ju det Rossi ville med sin manöver, inte att krascha Marquez. Bestraffningen grundar sig däremot tvärtemot vad du säger. Det är inte prejningen i sig, utan resultatet av den. Manövern ORSAKADE en krasch, delade meningar råder om vems fel det var, därav bestraffningen.

Ingen tror väl att Rossi blivit straffad om Marquez hållit sig på hjulen?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är ändå lite konstigt att Rossi får 3 straffpoäng, och även får starta sist i nästa race och andra som gör samma sak får 1 straffpoäng och svartflagg. Jag har också samma åsikt som flera tidigare att Rossi medvetet tar ett felaktigt spår för att tvinga ut Marquez. Troligen ville han inte att han skulle krascha, utan bara visa honom vart skåpet ska stå, så att säga. Men det känns rimligare att man får samma straff som alla andra, även om slutresultatet nog inte skiljer sig särskilt mycket.
Jag tror nog att han kommer att köra. Han verkar inte vara så långsint av sig. Och inte en gnällig barnunge som Marquez.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Överlägset mycket snabbare där det behagade honom, ja. Och även överlägset långsammare där det behagade honom, inte att förglömma. Och det är detta du tycker är "magisk racing"...

Och det är väl ändå kraschen som det faktiskt handlar om? Webb (och du), återkommer hela tiden till att det inte är ett regelbrott att sakta ner en motståndare, och det var ju det Rossi ville med sin manöver, inte att krascha Marquez. Bestraffningen grundar sig däremot tvärtemot vad du säger. Det är inte prejningen i sig, utan resultatet av den. Manövern ORSAKADE en krasch, delade meningar råder om vems fel det var, därav bestraffningen.

Ingen tror väl att Rossi blivit straffad om Marquez hållit sig på hjulen?
Det är möjligt att du inte förstår det här riktigt men om nu Lin Jarvis, Yamaha Racing, säger såhär, varför skall du och andra Valentinas sitta och tugga som en gammal LP-skiva med hack?

"Yamaha boss Lin Jarvis has offered his explanation of the clash between Valentino Rossi and Marc Marquez at Sepang, saying the Italian’s frustration simply “boiled over” in the heat of the battle.

"So whilst, if you study every move that Marc did, there was nothing illegal about any single move, I think you have to see the bigger picture and you have to question the motivation of the style of race and the way and the attempt of Marc to clearly disturb Valentino to the maximum."

He added: "Finally, that resulted in an overflow of frustration by Valentino, and that boiled over and he made a move that was an incorrect move by taking Marc out to the side of the track.

"Then unfortunately Marc decides to turn in and hit the leg, that caused an incident and Marc fell off."

Jarvis nonetheless admitted that Rossi's penalty was deserved, even though Yamaha chose to lodge an appeal that was ultimately thrown out by the FIM.

"I think that Valentino was found, shall we say, the one in the race that did a manoeuvre that was not legal," he added.


"This is why he received the penalty as it was judged that this was not a move within the rules of racing."
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fan, RR på hög nivå bygger ju på tillit till andra förare, annars kan man ju inte ligga 29 cm från en konkurrent!!!

Jag anser att supersport 600 i Sverige har hyfsad nivå. Tycker du? Och när vi talades vid på sviestad sa DU att du inte ville ha den eller den föraren bakom dig som kommer som en torped och klotar. Är det tillit? Eller tänker du på en ännu högre nivå?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tack för ett utförligt resonemang, Alatalo. Det besvarade ju även mina frågeställningar i viss mån.
Det jag tycker haltar lite, är ändå det faktum att grov vårdslöshet (som marc trots allt visar när han skickar en cykel mot funktionärer) klassas som lindrigare än en utstuderad prejning som har till syfte att just markera mot vårdslös körning. Tankar runt det?

Mm visar på körning som jag iaf tycker borde kunna bestraffas, när han inte har med VM titeln att göra. Hade han det hade han med 120% säkerhet inte kört så.

Och Alatalo, medvetet eller inte. Men borde man inte köra med LITE större marginaler än att nästa sätta hojen genom en funktionär? Moto2 racet, han som låg ett varv efter pga. Krasch där han va uppe och sabba för de som körde om titeln men ändå skulle han vara där och sabba. Det är liksom inte OKEJ, även vad böcker, lagar och Gud säger..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top