25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Jag förstår inte hur synen på det inträffade kan skilja sig åt så otoligt mycket. Känns som att det är väldigt många som är dåligt insatta som yttrar sig på sociala medier och forum. Kvällstidningarna kanske mest av allt..

Det divideras över om Rossi tog det spåret för att få bättre driv ut ur kurvan..

Det är ju ställt bortom alla jäkla tvivel att den enda anledningen Rossi tog det spåret var för att stänga och trycka ut Marq, det säger ju Rossi själv för bövelen. Men han gör det ju för att det är totalt solklart att Marquez enbart är ute för att sabba för honom.
Försök förstå den frustration man måste känna ner en snabbare förare gör allt i sin makt för att förstöra sina egna mästerskapschanser.
Det är INTE hård och tajt körning som fick Rossi till kokpunkten utan att det är uppenbart att Marquez vill att Rossi ska förlora mästerskapet och gör allt i sin makt för att det ska hända.

Rossi tryckte honom till kanten för att markera. "Kom igen" "Skärp dig" "Det här är inte schysst"

Hur man kan tro att Rossi hade för avsikt att ta ner Marquez förstår jag inte. Det är väl självklart att det inte var avsikten men tyvärr så blev det konsekvensen. Att de svenska kommentatorerna börjar skrika om att "han sparka ner honom!" innan dom har fått se ordentliga bilder på det inträffade var ju bara pinsamt.
Det är ju helt jävla otroligt tydligt om man granskar sekvensen från olika vinklar och i slow motion att Rossi aldrig sparkade. Marquez körde in i Rossi som tappade vänster fot från fotpinnen. När det där händer har Rossi positiv fart och tittar framåt!
Bevisen stöder Rossi! Inte Marquez.

Angående åsikten att Marquez körde för att störa Rossi så är det ju nånting race direction delar.
Samt av dom flesta racers som yttrat sig i sociala medier. Självklart med undantag som Stoner och Biaggi mm..

“Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. However he didn't actually break any rules." -Mike Web

Yttrar sig race direction så om en förares intentioner så kan du ta det som fakta.

Precis när det här hände så blev jag nog precis lika chockad som alla andra. Jag var så otroligt arg på MM medan fajten pågick men när incidenten skedde så gick luften ur.. "Vafaan gör Rossi" "Tappade han det totalt?" Den sura känslan blev bara starkare när jag fick höra att han började med att ljuga i Parc Ferme.. Båda förarna sjönk som en sten i mina ögon.

Men efter all information som kom fram under dagen igår så är mitt förtroende för Rossi återställt. Jag förstår honom. Han blev frustrerad, gjorde fel och får nu ta sitt straff. (för hårt enligt omständigheterna)

Marquez däremot. Att aktivt sabotera för medtävlande är tyvärr inget brott enligt regelboken men jag tycker man borde försöka få honom fälld för matchfixning.. Han har ingenting i den här sporten att göra. Han är en skam.

Lorenzo då? Ja hur ska man ta hans uttalanden igår på presskonferensen.. Alla visste väl att Han och Rossi avskydde varann men lite diplomati kan ju vara på sin plats. :) Han får bjuda Marquez på tårta när det här är över, dom är riktiga kompisar!

Pedrosa är den aboslut mest värdiga av alla förare. Jag önskar verkligen att han får vinna en titel!

Mest nyktra inlägg i den här tråden... Marquez lär få ångra sin ungdomliga/oerfarna/dumma kaxighet mot Rossi på flera plan under resten av sin karriär... har en känsla av att Marquez inte kommer att vara den som skrattar sist... :crash

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det var en bra förklaring, tycker dock att mm inte är så "förutsägbar" som en räser skall vara dock... Vilket är trevligt, men inte på det här sättet.

Jo, det måste jag nog säga att han är, När han går på gas så gör han det och När han styr in så gör han det, sen får man som motståndare förhålla sig till att han kanske inte gör det på samma sätt som man själv vill.

Dock har han gjort Riktigt fula grejer innan han med, minns en omkörning i moto2 där han tryckte ut den han precis passerat i slutet på en raka, vart diskussion om den med bland lovers/haters men jag tyckte det var riktigt pissigt och osportsligt om det var medvetet och bara oansvarigt och vårdslöst om han gjorde det utan mening och det är ju inte det enda tveksamma han gjort, men kan inte minnas något jag sett som varit tydligt och medvetet för att förstöra då.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Man skulle kunna tro att man precis läst svensk damtidning om senaste händelserna i MotoGP med trion Marquez, Rossi och Lorenzo.

Men Du har ju inte fattat att vi brinner för racing. Det är i våra hjärtan. Det handlar om känslor när något sånt här händer. Sakfrågor och regler sätt lite ur spel när man är upprörd. De flesta av oss kan, eller förstår reglerna när de förklaras av andra, men lika faan så är man ( jag ) fortfarande upprörd på MM och lite besviken på VR ( min stora idol ).

Så det är ju inte så konstigt att det liknar någon skräpblaska. Men så djävla tråkigt det vore med ett forum som vore torrt och 100% sakligt. Då hade det räckt med ett ( 1 ) inlägg från Alatalo, sen kunde tråden stängas. :D

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Moto GP har fjantiga regler om man jämför med Motorcross. I Mx trängs och knuffas de hela tiden samt ett o annat slagsmål vilket är kul att titta på.

Mer våld i Moto gp för de här va de roligste jag sett på år o dag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Moto GP har fjantiga regler om man jämför med Motorcross. I Mx trängs och knuffas de hela tiden samt ett o annat slagsmål vilket är kul att titta på.

Mer våld i Moto gp för de här va de roligste jag sett på år o dag.

I MX körs det inte i 340 km/h heller...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du är klok och har kunskap som få men vad anser du om marquez framfart från moto2 eran fram till dagens datum?

Om jag minns rätt så blev han väl bestraffad för närkontakten som tog DP's hastighetsgivare och jag har för mig att han fått både böter och utskällningar av Race Direction vid ett antal tillfällen...? Jag anser dock att han borde ha straffats hårt för sin prejning av Luthi i Qatar / Moto2 för den var riktigt farlig. Med facit i hand borde han också ha straffats hårt för sin närkontakt med Bautista och jag skulle inte ha protesterat om Race Direction gjort något åt det som inträffade i chikanen på Assen.

Tror att han är för partisk i den här frågan. Skulle gissa att han mest jobbar med Honda, baserat på det han skrivit tidigare.

Om det är en känga mot mig så missar den totalt. Jag har jobbat tillsammans med båda förare som tekniker såväl som ingenjör och jag har en bra personlig relation med båda. Jag har inget behov alls av att utse den ena föraren som favorit och särskilt inte vid ett tillfälle som detta. Jag föredrar att istället lägga känslorna åt sidan och betrakta vad som verkligen inträffade.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Om jag minns rätt så blev han väl bestraffad för närkontakten som tog DP's hastighetsgivare och jag har för mig att han fått både böter och utskällningar av Race Direction vid ett antal tillfällen...? Jag anser dock att han borde ha straffats hårt för sin prejning av Luthi i Qatar / Moto2 för den var riktigt farlig. Med facit i hand borde han också ha straffats hårt för sin närkontakt med Bautista och jag skulle inte ha protesterat om Race Direction gjort något åt det som inträffade i chikanen på Assen.

Om det är en känga mot mig så missar den totalt. Jag har jobbat tillsammans med båda förare som tekniker såväl som ingenjör och jag har en bra personlig relation med båda. Jag har inget behov alls av att utse den ena föraren som favorit och särskilt inte vid ett tillfälle som detta. Jag föredrar att istället lägga känslorna åt sidan och betrakta vad som verkligen inträffade.

Lite godtyckligt utdelade straff lite här och var då mao. Frågan är om inte rossi också hade föredragit en utskällning och penningböter efter incidenten i söndags.

Postades längre bak men lägger upp den igen.

http://youtu.be/NX_rAPq16QU

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lite godtyckligt utdelade straff lite här och var då mao. Frågan är om inte rossi också hade föredragit en utskällning och penningböter efter incidenten i söndags.

Postades längre bak men lägger upp den igen.

http://youtu.be/NX_rAPq16QU

De gjorde ju om bestraffningssystemet för inte alls längesedan, så dumheter som förare hittat på innan dess är ju olika bestraffade gentemot nu på grund av det till viss del.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
De gjorde ju om bestraffningssystemet för inte alls längesedan, så dumheter som förare hittat på innan dess är ju olika bestraffade gentemot nu på grund av det till viss del.

Ahh ok:tummenupp

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400

Okej, då var jag fel ute.

Tycker du det ligger något i det Pedrosa säger? Finns detta med i regelboken?
"... But what I can say from the last maneuver, I think when you have the inside, you can go as wide as you want, because the guy on the inside has the preference always ..."

Borde detta tagits med i bedömningen som en sort "förmildrande omständighet"?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Och vem var det som föranledde att dom förde in poängsystemet? (om man ska tro på Hitting th Apex-filmen)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och vem var det som föranledde att dom förde in poängsystemet? (om man ska tro på Hitting th Apex-filmen)

De ändrade det 2013 för att få penalty points, sedan till 2014 gjorde de att poängen inte nollställdes vid säsongsavslutningen, vilket antagligen hängde en del på Marquez, men det finns ju en del vildhjärnor i de lägre klasserna med.

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Vad säger du om följande från Pedrosa:
"... But what I can say from the last maneuver, I think when you have the inside, you can go as wide as you want, because the guy on the inside has the preference always ..."

https://motomatters.com/analysis/2015/10/27/2015_sepang_motogp_round_up_heroes_who_h.html

Detta sa även Dohan i videon jag länkade till tidigare i tråden. Efter att ha kört in i Criville som låg på yttern.

Jag vet inte hur mycket moss har tävlat eller hur länge. har själv tävlat i motocross i 15 år å de rossi gjorde är old school racing. Har gjort denna manöver många gånger på folk och blivit utsatt för det lika många gånger. Gammalt katt å råtta spel. mm har bevisat att han"köra på ett oförutsägbart sätt" assen är ett bevis på det.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vet inte hur mycket moss har tävlat eller hur länge. har själv tävlat i motocross i 15 år å de rossi gjorde är old school racing. Har gjort denna manöver många gånger på folk och blivit utsatt för det lika många gånger. Gammalt katt å råtta spel. mm har bevisat att han"köra på ett oförutsägbart sätt" assen är ett bevis på det.
Möjligen i cross men när såg du senast en sådan manöver i GP?

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Ja de var länge sedan men i Herr Doohan var duktig på det.Doohan brukade även lägga pucken i gruset för att skicka upp skit på föraren bakom. Händer ibland i F1.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC