Du har hela tiden hänvisat till "irresponsible riding causing danger to other competitors". Då borde du väl kunna väga farligheten i vad Marques medvetet och osportsligt gör, med det som Rossi i efterföljande reaktion på det, medvetet och osportsligt gör, ...och svara på min fråga hur DU tycker straffsatsen står i proportion till farligheten?
Vad Mike Webb tycker och skriver kan vi läsa själv.
Och om du menar att MM inte bryter någon regel, så är du alltså helt säker på att Marquez inte hade något annat val än att köra in i Rossi?
Vem som var snabbare eller långsammare är fullständigt irrelevant.
Jag var under intryck att jag redan har svarat på din fråga, dessutom några gånger om...?
Jag tycker precis likadant som Mike Webb om varven före incidenten. Ingen förare bryter mot några regler. Man kör om varandra en massa gånger och flera av omkörningarna är tajta, men inte på något sätt fula eller olagliga. Den ena föraren ser hela tiden den andra föraren. Den ena föraren hör hela tiden den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att bli omkörd av den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att den andra föraren håller sig till ett någorlunda normalt spår. Vilket också sker, i varje enskild omkörning. Helt enligt regelboken och inget som kan liknas vid "irresponsible riding causing danger to other competitors".
Jag tycker precis likadant som Mike Webb om själva incidenten. MM förväntar sig att VR sticker in framhjulet och tar det normala spåret genom ingången och mitten av kurvan. MM har förmodligen redan ställt om sig till ett vidare spår genom ingång och mitten av kurvan för att få en bättre utgång och kanske kontra redan på acceleration. Dock - ingen av MM's förväntningar inträffar då VR helt plötsligt börjar pressa MM utåt genom att solklart ligga utanför det normala spåret och dessutom längre och längre utanför det normala spåret ju längre incidenten fortskrider. Detta är absolut inte vad MM förväntar sig i denna situation och det är precis detta som är regelbrottet - "irresponsible riding causing danger to other riders".
Vad som händer efter prejningen är totalt ointressant. Vem som vinglar in i vem eller vem som sparkar på vem är ointressant. MM går inte att belasta för sin reaktion. Han är redan överraskad och hur i h-vete ska han veta om VR tänker preja honom hela vägen ut på gräset eller ge honom en halvmeter att åka på...? Regelbrottet har redan inträffat och regelbrottet som leder till kontakt och slutligen krasch är själva prejningen. Är det bara Mossberg och He rik (som är racers själva) som ser det farliga i överraskningen att helt plötsligt bli prejad...?
Jag tycker att straffet är rimligt men jag är också en anhängare av direkta bestraffningar. Om jag hade varit RD hade jag inte tvekat att dela ut svart flagg eller ride through. Flera förare har fått sådana straff för incidenter som inte alls är lika tydliga (t.ex. Simoncelli vs Pedrosa i Le Mans 2011).
Om du lämnar incidenten ostraffad så öppnar du en riktig maskburk då du sänder ut signaler att detta beteende är OK. Då hade du haft desto mer jobb med att reda ut prejningar till höger och vänster i Valencia och sannolikt inte bara mellan dessa två förare.
Vad MM sysslar med under varven före incidenten är inte snyggt eller moraliskt, men lik förbannat inte olagligt. Om du ska lagstifta mot detta, hur ska dessa regler i så fall se ut...?