25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Missar alltid racen då jag inte har Viasat, och ser alltid spoilers / resultatet direkt i flödet på Facebook. Speciellt när något intressant händer. Svårt att ignorera "internet" innan man eventuellt har tid att se ett race i efterhand. Bah!
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det är ändå lite konstigt att Rossi får 3 straffpoäng, och även får starta sist i nästa race och andra som gör samma sak får 1 straffpoäng och svartflagg. Jag har också samma åsikt som flera tidigare att Rossi medvetet tar ett felaktigt spår för att tvinga ut Marquez. Troligen ville han inte att han skulle krascha, utan bara visa honom vart skåpet ska stå, så att säga. Men det känns rimligare att man får samma straff som alla andra, även om slutresultatet nog inte skiljer sig särskilt mycket.

Det här är precis min ståndpunkt. Oavsett hur jag bedömer situationen (tycker VR gör en ojustehet tillbaka efter påkörning av MM och borde straffas för det) så har RD kommit fram till att VR var ojuste på ett sätt som orsakar fara för en annan förare. Ingen mer oberoende information än repris har kunnat användas varför beslutet borde ha kunnat tagits ganska snart. Därför borde följdaktligen straffet varit i enlighet med tidigare prejudikat dvs poängavdrag och enligt min mening svartflagg. Det betyder 0 poäng i racet och dessutom poängavdrag alternativt bara 0 poäng.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Missar alltid racen då jag inte har Viasat, och ser alltid spoilers / resultatet direkt i flödet på Facebook. Speciellt när något intressant händer. Svårt att ignorera "internet" innan man eventuellt har tid att se ett race i efterhand. Bah!

Du får stänga av alla sociala medier och skippa alla nyhetssajter tills det att du ser racet! Det är så jag klarar mig :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det här är precis min ståndpunkt. Oavsett hur jag bedömer situationen (tycker VR gör en ojustehet tillbaka efter påkörning av MM och borde straffas för det) så har RD kommit fram till att VR var ojuste på ett sätt som orsakar fara för en annan förare. Ingen mer oberoende information än repris har kunnat användas varför beslutet borde ha kunnat tagits ganska snart. Därför borde följdaktligen straffet varit i enlighet med tidigare prejudikat dvs poängavdrag och enligt min mening svartflagg. Det betyder 0 poäng i racet och dessutom poängavdrag alternativt bara 0 poäng.

Om du läser Gustav O's länk från Motormatter kanske det klarnar.

https://motomatters.com/analysis/2015/10/27/2015_sepang_motogp_round_up_heroes_who_h.html

Spoiler: Det har utdelats högre...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag anser att supersport 600 i Sverige har hyfsad nivå. Tycker du? Och när vi talades vid på sviestad sa DU att du inte ville ha den eller den föraren bakom dig som kommer som en torped och klotar. Är det tillit? Eller tänker du på en ännu högre nivå?

Nu är jag inte Mozz men jag förstår till skillnad från dig vad han menar och kan hjälpa dig med den kunskapen.

Tillit till andra förare är att när de tagit sitt spår, och nu menar jag Inte den tydliga där personen redan svängt, lagt ner, gått på gas och börjat accelerera utan När de tar spåret, alltså de initiala rörelsen exakt när den hander så kan man lita på att de visat sina kort och agera därefter.
Man Vet att de inte dippar en tiondel direkt efter de börjat gasa, man vet att de inte bryter upp och tar en annan linje utan istället justerar de sitt spår och påslag under acceleration så Ingen bakom eller bredvid råkar ut för att "det är en hoj ivägen!".

På en bandag agerar man efter vad framförvarande kan Tänkas hitta på och lämnar öppet för vad som helst, i ett race "Vet" man vad framförvarande gör och planerar sin körning efter det, Stoooor skillnad alltså.
Du behöver ligga en halvmeter bakom någon i hundra i maxnedlägg och vänta på hans påslag för att göra desamma för att riktigt förstå, det är Där det är viktigt att den som är framför gör vad han ska och inte helt plötsligt tvärtom. Det är tillit till motståndaren.

Att några är lite heta ibland och skrotar är en annan sak, har inget med tilliten till framförvarande att göra, det är bara kunskap av erfarenhet.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Intressant.

”Marquez and Rossi inevitably lost time during their relentless series of overtakes on lap 5 and probably on lap 6. Marquez's race then ended after the contact with Rossi on lap 7. But even when free from Marquez, Rossi only lapped quicker than Lorenzo once in the entire race and was never faster than Pedrosa.”

Och:

Race Director Mike Webb: ”Rossi certainly had some provocation. But, as I said to him, it doesn't matter what the provocation is. You can't react in a way that causes a rider to crash.”
 

Bifogat

  • AU1381174.jpg
    AU1381174.jpg
    45.8 KB · Visningar: 66

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har hela tiden hänvisat till "irresponsible riding causing danger to other competitors". Då borde du väl kunna väga farligheten i vad Marques medvetet och osportsligt gör, med det som Rossi i efterföljande reaktion på det, medvetet och osportsligt gör, ...och svara på min fråga hur DU tycker straffsatsen står i proportion till farligheten?
Vad Mike Webb tycker och skriver kan vi läsa själv.

Och om du menar att MM inte bryter någon regel, så är du alltså helt säker på att Marquez inte hade något annat val än att köra in i Rossi?
Vem som var snabbare eller långsammare är fullständigt irrelevant.

Jag var under intryck att jag redan har svarat på din fråga, dessutom några gånger om...?

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om varven före incidenten. Ingen förare bryter mot några regler. Man kör om varandra en massa gånger och flera av omkörningarna är tajta, men inte på något sätt fula eller olagliga. Den ena föraren ser hela tiden den andra föraren. Den ena föraren hör hela tiden den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att bli omkörd av den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att den andra föraren håller sig till ett någorlunda normalt spår. Vilket också sker, i varje enskild omkörning. Helt enligt regelboken och inget som kan liknas vid "irresponsible riding causing danger to other competitors".

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om själva incidenten. MM förväntar sig att VR sticker in framhjulet och tar det normala spåret genom ingången och mitten av kurvan. MM har förmodligen redan ställt om sig till ett vidare spår genom ingång och mitten av kurvan för att få en bättre utgång och kanske kontra redan på acceleration. Dock - ingen av MM's förväntningar inträffar då VR helt plötsligt börjar pressa MM utåt genom att solklart ligga utanför det normala spåret och dessutom längre och längre utanför det normala spåret ju längre incidenten fortskrider. Detta är absolut inte vad MM förväntar sig i denna situation och det är precis detta som är regelbrottet - "irresponsible riding causing danger to other riders".

Vad som händer efter prejningen är totalt ointressant. Vem som vinglar in i vem eller vem som sparkar på vem är ointressant. MM går inte att belasta för sin reaktion. Han är redan överraskad och hur i h-vete ska han veta om VR tänker preja honom hela vägen ut på gräset eller ge honom en halvmeter att åka på...? Regelbrottet har redan inträffat och regelbrottet som leder till kontakt och slutligen krasch är själva prejningen. Är det bara Mossberg och He rik (som är racers själva) som ser det farliga i överraskningen att helt plötsligt bli prejad...?

Jag tycker att straffet är rimligt men jag är också en anhängare av direkta bestraffningar. Om jag hade varit RD hade jag inte tvekat att dela ut svart flagg eller ride through. Flera förare har fått sådana straff för incidenter som inte alls är lika tydliga (t.ex. Simoncelli vs Pedrosa i Le Mans 2011).

Om du lämnar incidenten ostraffad så öppnar du en riktig maskburk då du sänder ut signaler att detta beteende är OK. Då hade du haft desto mer jobb med att reda ut prejningar till höger och vänster i Valencia och sannolikt inte bara mellan dessa två förare.

Vad MM sysslar med under varven före incidenten är inte snyggt eller moraliskt, men lik förbannat inte olagligt. Om du ska lagstifta mot detta, hur ska dessa regler i så fall se ut...?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man skulle kunna tro att man precis läst svensk damtidning om senaste händelserna i MotoGP med trion Marquez, Rossi och Lorenzo.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag tror problemet är att man nu har infört systemet med penalty points, vilket från början var tänkt för att bestraffa förare som gör många mindre manövrar under en hel säsong. När man väl bestämt att man ska vänta tills efter racet att ta ett beslut så var RD tvingade att ge minst 3 poäng i bestraffning, för hade de gett bara 2 så hade VR inte nått gränsen för där ett straff delas ut.

Jag gissar att Rossi hade fått en "ride through" om de haft det gamla systemet kvar, och hade det visat sig i efterhand att det var en medveten spark från Rossi (vilket de inte kunde bevisa) så hade han blivit diskad. En ride through där Rossi nu kanske hamnat på samma poäng som JL hade varit mer gynnsamt för sporten av två anledningar.
1. Man visar att man omedelbart bestraffar aggressivt och oansvarigt körande.
2. Rossi och Lorenzo hade fått en värdig möjlighet att köra mot varandra för mästerskapet. Till skillnad från att alla kommer minnas 2015 som året då VR fick starta sist och JL inte är värd titeln på grund av det, om det nu skulle hända.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
But even when free from Marquez, Rossi only lapped quicker than Lorenzo once in the entire race and was never faster than Pedrosa.”

Mycket som surrade i skallen då troligtvis
plus att han harvade runt solo.
Utan "incidenten" och med bättre kontakt
till Lorenzo och Pedrosa hade hans tempo
antagligen varit högre.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag var under intryck att jag redan har svarat på din fråga, dessutom några gånger om...?

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om varven före incidenten. Ingen förare bryter mot några regler. Man kör om varandra en massa gånger och flera av omkörningarna är tajta, men inte på något sätt fula eller olagliga. Den ena föraren ser hela tiden den andra föraren. Den ena föraren hör hela tiden den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att bli omkörd av den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att den andra föraren håller sig till ett någorlunda normalt spår. Vilket också sker, i varje enskild omkörning. Helt enligt regelboken och inget som kan liknas vid "irresponsible riding causing danger to other competitors".

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om själva incidenten. MM förväntar sig att VR sticker in framhjulet och tar det normala spåret genom ingången och mitten av kurvan. MM har förmodligen redan ställt om sig till ett vidare spår genom ingång och mitten av kurvan för att få en bättre utgång och kanske kontra redan på acceleration. Dock - ingen av MM's förväntningar inträffar då VR helt plötsligt börjar pressa MM utåt genom att solklart ligga utanför det normala spåret och dessutom längre och längre utanför det normala spåret ju längre incidenten fortskrider. Detta är absolut inte vad MM förväntar sig i denna situation och det är precis detta som är regelbrottet - "irresponsible riding causing danger to other riders".

Vad som händer efter prejningen är totalt ointressant. Vem som vinglar in i vem eller vem som sparkar på vem är ointressant. MM går inte att belasta för sin reaktion. Han är redan överraskad och hur i h-vete ska han veta om VR tänker preja honom hela vägen ut på gräset eller ge honom en halvmeter att åka på...? Regelbrottet har redan inträffat och regelbrottet som leder till kontakt och slutligen krasch är själva prejningen. Är det bara Mossberg och He rik (som är racers själva) som ser det farliga i överraskningen att helt plötsligt bli prejad...?

Jag tycker att straffet är rimligt men jag är också en anhängare av direkta bestraffningar. Om jag hade varit RD hade jag inte tvekat att dela ut svart flagg eller ride through. Flera förare har fått sådana straff för incidenter som inte alls är lika tydliga (t.ex. Simoncelli vs Pedrosa i Le Mans 2011).

Om du lämnar incidenten ostraffad så öppnar du en riktig maskburk då du sänder ut signaler att detta beteende är OK. Då hade du haft desto mer jobb med att reda ut prejningar till höger och vänster i Valencia och sannolikt inte bara mellan dessa två förare.

Vad MM sysslar med under varven före incidenten är inte snyggt eller moraliskt, men lik förbannat inte olagligt. Om du ska lagstifta mot detta, hur ska dessa regler i så fall se ut...?

Du är klok och har kunskap som få men vad anser du om marquez framfart från moto2 eran fram till dagens datum? Har han någonsin blivit straffad för ngt av hans tilltag? Säsongsinledningen från qatar 2015 t ex, vad anser du när marquez bromsar på sig omgående och får börja jaga som sista gubbe och med hänslynslös körning börjar sin klättring upp genom fältet, det var nog inte många som var nöjda med den körningen från marquez, fråga gärna bautista om du stöter på honom vid ett tillfälle vad han tyckte, ren tur att marquez inte plockade ngn av banan, (ja jag förstår varför rossi får sitt straff, detta är bara en allmän frågeställning).
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
https://youtu.be/NX_rAPq16QU

Om inte den nu redan är postat. Här är horungen som bowlat sig till allt på bästa materialet o nu har mage att böla över att han blivit "nersparkad". Dessutom bryter han en av de heligaste reglerna någonsin... Jösses...

I mina ögon är han ett svin. Hör inte hemma i racing. :mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var under intryck att jag redan har svarat på din fråga, dessutom några gånger om...?

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om varven före incidenten. Ingen förare bryter mot några regler. Man kör om varandra en massa gånger och flera av omkörningarna är tajta, men inte på något sätt fula eller olagliga. Den ena föraren ser hela tiden den andra föraren. Den ena föraren hör hela tiden den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att bli omkörd av den andra föraren. Den ena föraren förväntar sig hela tiden att den andra föraren håller sig till ett någorlunda normalt spår. Vilket också sker, i varje enskild omkörning. Helt enligt regelboken och inget som kan liknas vid "irresponsible riding causing danger to other competitors".

Jag tycker precis likadant som Mike Webb om själva incidenten. MM förväntar sig att VR sticker in framhjulet och tar det normala spåret genom ingången och mitten av kurvan. MM har förmodligen redan ställt om sig till ett vidare spår genom ingång och mitten av kurvan för att få en bättre utgång och kanske kontra redan på acceleration. Dock - ingen av MM's förväntningar inträffar då VR helt plötsligt börjar pressa MM utåt genom att solklart ligga utanför det normala spåret och dessutom längre och längre utanför det normala spåret ju längre incidenten fortskrider. Detta är absolut inte vad MM förväntar sig i denna situation och det är precis detta som är regelbrottet - "irresponsible riding causing danger to other riders".

Vad som händer efter prejningen är totalt ointressant. Vem som vinglar in i vem eller vem som sparkar på vem är ointressant. MM går inte att belasta för sin reaktion. Han är redan överraskad och hur i h-vete ska han veta om VR tänker preja honom hela vägen ut på gräset eller ge honom en halvmeter att åka på...? Regelbrottet har redan inträffat och regelbrottet som leder till kontakt och slutligen krasch är själva prejningen. Är det bara Mossberg och He rik (som är racers själva) som ser det farliga i överraskningen att helt plötsligt bli prejad...?

Jag tycker att straffet är rimligt men jag är också en anhängare av direkta bestraffningar. Om jag hade varit RD hade jag inte tvekat att dela ut svart flagg eller ride through. Flera förare har fått sådana straff för incidenter som inte alls är lika tydliga (t.ex. Simoncelli vs Pedrosa i Le Mans 2011).

Om du lämnar incidenten ostraffad så öppnar du en riktig maskburk då du sänder ut signaler att detta beteende är OK. Då hade du haft desto mer jobb med att reda ut prejningar till höger och vänster i Valencia och sannolikt inte bara mellan dessa två förare.

Vad MM sysslar med under varven före incidenten är inte snyggt eller moraliskt, men lik förbannat inte olagligt. Om du ska lagstifta mot detta, hur ska dessa regler i så fall se ut...?

Jag sällar mig till de som tycker att Rossi gjorde ett övertramp vad gäller reglerna, och har inga problem med straffet. Har väl kanske inte sagt det rakt ut, men tyckt det ändå. Tycker också att det inte spelar någon större roll vad Marquez har för motivation att ligga och fajtas med Rossi, även om det kanske är lite provokativt så bjöd Rossi själv upp till det i Torsdags tycker jag.
Båda förarna har sänkt sitt anseende i min bok, men Rossi var den som klev över linjen den här gången. Att Marquez kraschade var ju lite av ett bevis för att han gjorde något riskfyllt som orsakade fara för andra förare.

Och, som Webb också sa, det är inte helt ovanligt att förare ligger och kämpar med någon så som Marquez verkar ha gjort. Det är inte otillåtet i sig. Och jag tycker inte det ska vara det heller, om vi inte vill ha höghastighetskökörning på MC, likt F1 har blivit enligt andras utsago (jag följer det inte så har ingen aning)...

Nåja..
 

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Att markera mot Marc genom prejning fick ju en tråkig konsekvens för båda inblandande. Marc gick i asfalsten och Rossi straffad enligt regelboken.

Den relevanta frågan så här i efterhand är ju vad Rossi borde ha gjort i stället? (Vi utgår från att RD har rätt när de säger att Marc försöker störa Rossis framfart )

1. Fortsätta rejsa på det sätt som de gör med den överhängande risken att båda går i asfalten?
2. Lägga sig bakom och säkra fjärdeplatsen? Och som en ren bonus hoppas på att Marc ska få upp farten och hinna ikapp Lorre.
3. Köra ifrån Marc? Visade ju sig vara svårt, för jag gissar att Rossi försökte
4. Andra kreativa förslag?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att markera mot Marc genom prejning fick ju en tråkig konsekvens för båda inblandande. Marc gick i asfalsten och Rossi straffad enligt regelboken.

Den relevanta frågan så här i efterhand är ju vad Rossi borde ha gjort i stället? (Vi utgår från att RD har rätt när de säger att Marc försöker störa Rossis framfart )

1. Fortsätta rejsa på det sätt som de gör med den överhängande risken att båda går i asfalten?
2. Lägga sig bakom och säkra fjärdeplatsen? Och som en ren bonus hoppas på att Marc ska få upp farten och hinna ikapp Lorre.
3. Köra ifrån Marc? Visade ju sig vara svårt, för jag gissar att Rossi försökte
4. Andra kreativa förslag?

Inte överdrivit manövern så mycket?
Det är ju inte första gången som Rossi tar lite vidare spår, går på gas lite senare etc för att störa den bakom lite. Men så långt ut, och så långsamt... Och med en hetsporre som är ute efter honom bakom?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu är jag inte Mozz men jag förstår till skillnad från dig vad han menar och kan hjälpa dig med den kunskapen.

Tillit till andra förare är att när de tagit sitt spår, och nu menar jag Inte den tydliga där personen redan svängt, lagt ner, gått på gas och börjat accelerera utan När de tar spåret, alltså de initiala rörelsen exakt när den hander så kan man lita på att de visat sina kort och agera därefter.
Man Vet att de inte dippar en tiondel direkt efter de börjat gasa, man vet att de inte bryter upp och tar en annan linje utan istället justerar de sitt spår och påslag under acceleration så Ingen bakom eller bredvid råkar ut för att "det är en hoj ivägen!".

På en bandag agerar man efter vad framförvarande kan Tänkas hitta på och lämnar öppet för vad som helst, i ett race "Vet" man vad framförvarande gör och planerar sin körning efter det, Stoooor skillnad alltså.
Du behöver ligga en halvmeter bakom någon i hundra i maxnedlägg och vänta på hans påslag för att göra desamma för att riktigt förstå, det är Där det är viktigt att den som är framför gör vad han ska och inte helt plötsligt tvärtom. Det är tillit till motståndaren.

Att några är lite heta ibland och skrotar är en annan sak, har inget med tilliten till framförvarande att göra, det är bara kunskap av erfarenhet.

Det var en bra förklaring, tycker dock att mm inte är så "förutsägbar" som en räser skall vara dock... Vilket är trevligt, men inte på det här sättet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det står ju att man inte får köra så man förorsakar fara för andra, och att köra på ett oförutsägbart sätt, som i detta fallet innebär att i låg fart köra 10 meter utanför idealpår, det ÄR att utsätta andra för fara!

Vad säger du om följande från Pedrosa:
"... But what I can say from the last maneuver, I think when you have the inside, you can go as wide as you want, because the guy on the inside has the preference always ..."

https://motomatters.com/analysis/2015/10/27/2015_sepang_motogp_round_up_heroes_who_h.html

Detta sa även Dohan i videon jag länkade till tidigare i tråden. Efter att ha kört in i Criville som låg på yttern.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top