25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Smagatusk

Guest
Första nyktra inlägget i denna tråd...? Jag kan bara hålla med. Jag är också mycket förvånad över responsen från ett flertal medlemmar på detta forum. Läs uttalandet från Mike Webb (Race Direction). Om man kan regelboken finns inget att diskutera.

Magisk racing när en förare medvetet försöker att hålla ner en annans tempo?

Mike Webb:

"“Despite what Marquez said we think he was deliberately trying to affect the pace of Valentino. However he didn't actually break any rules."

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hittar inget om att det är förbjudet att driva en annan förare ut mot bankanten. Det fanns asfalt kvar. Om vi nu ska prata regler, så peka gärna på vilken annan som Vr ev brutit mot
Frågan blir alltså, orsakade mm sin egen vurpa genom att styra in i Vr, det fanns uppenbarligen mer yta att åka på än där rossis hoj var. Han var trots allt före mm.

Det ser kanske inte helt solklart ut, om man heter Rossi..

Hade det varit stoner...... Eh
.

Hondan tappar ju inte plötsligt greppet för att marc lutar sig mot vale (som försöker preja han av banan), det är heller inte knät i huvet som gör att hojen faller. Vad som fäller hondan är ju vales fot mot marc's bromshandtag, oavsiktligt eller ej.

Hade det varit någon annan är rossi hade det solklart varit svartflagg, eller som allra allra minst en ride through

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Rossi ruttnade på ungen, fick härdsmälta och sparkade av honom. Jag hade gjort likadant. Och sen begått harakiri på prispallen.

Det var inte okej.

Fan också..! :huvet

Redigering:
Jag har klart ändrat uppfattning.

Efter att ha sett lite klipp från olika vinklar ser det ut som att när Ungen lutar sig mot Rossis hoj, snarast är han som hakar i (kanske med styret) och drar med sig benet och därför faller på eget grepp. Vad gäller "prejningen" hade jag gjort exakt likadant, men hade gärna saktat in mer så det blev ännu tydligare vad som var meningen.

Fan vad jag hoppas på ett kanonrace på Valencia från en retad Kung av MotoGP!

Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Någon på ett annat forum tyckte det var 'selektiv racing' från Marquez sida.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hondan tappar ju inte plötsligt greppet för att marc lutar sig mot vale (som försöker preja han av banan), det är heller inte knät i huvet som gör att hojen faller. Vad som fäller hondan är ju vales fot mot marc's bromshandtag, oavsiktligt eller ej.

Hade det varit någon annan är rossi hade det solklart varit svartflagg, eller som allra allra minst en ride through

Njaaaaa......MM kör på peddos hoj så den går sönder och kraschar-----> 1p avdrag (väl?)
MM kör på Bautistas hoj snett bakifrån, sabbar frambromsen ------> Ingen åtgärd

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Njaaaaa......MM kör på peddos hoj så den går sönder och kraschar-----> 1p avdrag (väl?)
MM kör på Bautistas hoj snett bakifrån, sabbar frambromsen ------> Ingen åtgärd

Jag missförstod först (goffen som lurade mig på chatten), trodde först vale fick 3 poängs avdrag i mästerskapet men var ju 3 straffpoäng. Antar du försökte citera mitt första inlägg ;)

Men vales kommentar efter Aragon 2013 är ändå intressant, då han tycker marc ska bli avstängd 2 sesonger för pedrosas crash :p undrar hur många sesonger han tycker han själv bör bli avstängd nu

Smagatusk

Guest
Det är strängt förbjudet att medvetet tränga ut eller av någon annan av banan och när det leder till en DNF (Did Not Finish) och noll poäng så ska även involverad person(er) få noll poäng.

Hade detta handlat om förare längre ner i mästerskapsserien så hade det blivit svartflagg direkt!

Igen, det fanns asfalt kvar för MM att åka på. Ingen har sparkat, ingen har tryckt ut någon utanför bangränsen. Rossi vispade till med knäet efter att MM skallat det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Lite djävulens advokat men, var där inte plats för MM, var han tvungen att köra in i rossi? Var styrlagret svetsat? :gnissla

Vidhåller att rossi är en tönt, MM har jag inget direkt till övers för heller..

Men frågan kvarstår, vad är regelbrottet?

Är det rossi som utgör en fara, som ligger först och går utåt i böjen, är det MM som kör in i Rossi ( för det är det som det kallas, då du kommer upp bakifrån)

Det är ju inte så att VR gör någon vinglig, vinglig, kryssande manöver

Rent tekniskt är det MM som kör in i Rossi, likt mm gjort tidigare..

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Osnyggt av Rossi, men jag tycker ändå inte att det ska vara straff på en sådan manöver. Det finns asfalt kvar för Marquez att åka på och han är bra kaxig som ligger kvar där han gör och petar till Rossi med hjälmen.

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Igen, det fanns asfalt kvar för MM att åka på. Ingen har sparkat, ingen har tryckt ut någon utanför bangränsen. Rossi vispade till med knäet efter att MM skallat det.

Felet av VR är att tittar flertalet gånger vart han har MM tar ett galet och slår av på farten och på så sätt medvetet tränger ut MM. Det är då ett regelbrott eftersom man just medvetet utför denna handling.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag ser det på detta sätt:

1. VR kör brett med flit för att få en bättre utgång ur kurvan än MM så att MM tappar tid till VR.

2. MM kör in i sidan på VR, notera att MM ligger bakom och skall därför väja för förare framför. VR försöker då trycka bort honom (reflex?) för att förhindra mer kontakt (liknande Max Biaggi vs VR när VR blir armbågad av banan)

3. VRs ben tar i styret på MMs hoj vilket gör att VR tappar fotfästet och MM går omkull. Efter att ha tittat på alla vinklar i slow motion på datorn måste jag säga att VR inte gör något med benet för ens efter MM kör in i honom.

Punkt 2 och 3 antar jag inte är några regelbrott då de inte var medvetna? Dock är punkt 1 medvetet och då kommer frågan; är det mot reglerna att blockera linjen för andra förare så länge man inte kör dem av banan?

Jag tänker såhär:
Om MM och VR aldrig kommit i kontakt med varandra, hade VR fått penalty även då för att ha gjort den fula blockeringen och stirrat på MM samtidigt som han bromsar ned honom?

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Men vales kommentar efter Aragon 2013 är ändå intressant, då han tycker marc ska bli avstängd 2 sesonger för pedrosas crash :p undrar hur många sesonger han tycker han själv bör bli avstängd nu

Fast det sa han ju ironiskt då, med ett leende, inte riktigt jämförbart.

Synd att mästerskapet (eventuellt) avgörs på detta sättet. Oavsett vad man tycker om Marquez körning idag så skulle Rossi löst det på ett annat sätt. Tror inte han själv är så nöjd med sitt beteende. Men han blev väl förbannad och brände en säkring när MM inte gav Lorre nån fajt och sen gav livet för tredjeplatsen helt plötsligt.

Smagatusk

Guest
Det är då ett regelbrott eftersom man just medvetet utför denna handling.

Ja, du fortsätter att säga det utan källhänvisning?

Det är klargjort att MM försökte dra ner Rossis tempo (RaceDirection påstår även detta), men det är inte mot reglerna. Hur är det då mot reglerna att Rossi som är först in i kurvan gör ett regelbrott när han - som han också erkänner - försöker dra ner MM´s tempo?

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11

Omkörning vid gulflagg bör leda till åtgärder från domaren på att droppa en placering direkt eller tidstillägg efter målgång, en subjektiv bedömning av domaren.

Spekulation, kan vart som så att gulflagg hänges kvar förlägne av flaggposteringen och då blir det igen en subjektiv bedömning av domaren, ett gissel. Helt klart är att VR blir drabbad negativt av situationen.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har stor respekt för din känsla för rätt och fel på banan, den är garanterat bättre än min. Men är det inte så att Rossi i det läget väljer vilket spår han vill så länge han är före MM och så länge han lämnar asfalt så han inte tvingar MM av banan? Vem bedömmer i annat fall om man tvingats utnyttja djupet i en kurva eller om man valde det? Tycker inte det är ovanligt att dom tas med på en skapligt lång resa emellanåt.

Hur ser det inte ut vid bromsdueller in i chikanen på Falkenberg ibland?

Regelvidrigt eller inte, jag vidhåller att det är pinsamt klumpigt av en förare på denna nivån att blanda sig i avgörandet av VM när man själv är 90 poäng efter...

Racing på hög nivå funkar fint för att man VET till 100% vad konkurrenterna gör. I Superstock 600 vågar jag ligga 0,5-1 meter från Samuel Wikberger och John Johannesson för jag VET vart de kommer att ta vägen under de närmaste tre sekunderna. Det finns ett par förare i klassen som är LÄSKIGA att köra om, för de för de är (medvetet?) inte förutsägbara.
Men ALDRIG att någon kör 10 meter utanför racinglinjen!!!!!!!!!! OM Bradley Smith legat alldeles bakom Vale och Marc, hade han efter Vales heltokiga spår varit minst 50 meter före de båda om de klarat kurvan. Det skulle varit skoj att se Rossis varvid på det varvet; jag är övertygad om att han tappad långt mer än en sekund!
Så, det är FARLIGT att i racing hålla på och göra det oförutsedda, det irreguljära, och detta var bådadera. TACKA FAN att Marquez kör in i Rossi; han måste tänkt "Vad FAN håller han på med? Sväng då!!! SVÄNG då! SVÄNG DÅ FÖR FAN VALE!!!!!!"

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns inga tvivel om att Rossi fortsatt rakt fram tills MM varit utanför banan om inte MM vikt in.
Pojken skulle läras en läxa.
Däremot tror inte jag heller Rossi knuffade/sparkade av MM.

Jag minns ingen sån här incident de senaste fyra åren.
Om spårvalet var för att vinna tid så borde man väl sett sådant förut?

Rossi sådde fröet och får nu skörda.

J@via skittrist för jag hade verkligen Rossi som titelfavorit i år. :(
Fram till incidenten var det bland den häftigaste racing jag någonsin sett!
Tufft, rent och galet spännande.
Men ska man få lov att "parkera av" andra förare sådär kan man lika gärna parkera hela MotoGP.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Helt uppenbart att han [Rossi, min kommentar] ville ha honom [Marquez] utanför banan.

Vad får dig att tro det?
Helt uppåt väggarna att dra den slutsatsen.

Fult kört var det, men det finns inget som tyder på att Rossi ville trycka honom av banan. Endast vara i vägen / orsaka ett dåligt spår.

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
CRF250R
Så om jag förstått det rätt: 6p till Rossi fördel in i sista ronden. Rossi startar sist.. så Grattis JL till 2015 års mästerskapsvinst.... Edit.undrar om Stones, biaggi, Gibernau har ett litet dolt leende nu....

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...