27 kr / litern!!! WTF!!!

Sullitto

Snart hämtas grusbus hojen....
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
CBR 954 RR -02 CRF 450 -02
Varför ska alla bilister / motorcyklister / lastbilsåkerier / taxi åkerier betala för att sverige ska sänka sina utsläpp med 20% till 2020? Jag tycker det finns så många andra saker som man kan se över o sätta restriktioner på gällande utsläpp. Sjö trafiken till exempel. Sen att vi köper in kolkraft ifrån andra länder gör att vi blir så mycke mer miljövänliga i svergie eftersom vi lägger ner våra kärnkraftverk. Jätte smart. Vi slipper en eventuell tjernobyl olycka men vi bidrar till kolkraften i ett annat land :va logiskt.... inte för mig personligen.

Jag tycker vi borde bli lite mer som fransmännen, och utifall det skulle gå så långt att besinpriset landar på uppåt 20:- / litern. Då stryper vi alla infarter till Malmö, sthlm, göteborg. Precis som fransmännen gjorde med paris för några år sen. Vilket mindre kaos skulle inte det skapa??

Eller en annan sak som skulle va rätt trevlig. Alla som åker bil normalt skulle för en dag eller flera ställa sina bilar, och åka kommunalt. Pressa detta kollektiva nät till sitt yttersta.

Undra hur mycke pengar besin bolagen skulle förlora av att inte ha en enda tankade kund på en vecka??

Mycke spekulationer om hur eller vad som skulle hända är det just nu. Men jag vill iallafall bara utrycka mitt stora missnöje över att våra fina regering har funderat på att höja besinpriset för att minska utsläppen. Tycker personligen att det här med miljötänket har gått lite överstyr senaste tiden. Jag e helt klart för ett bra miljötänk. Men då ska det gälla allt, inte bara punkt markera specifika saker. Ett globalt tänk, inte bara här och nu.

Tills dess att bensinpriset e för saftigt, Kör hårt :yoparty men försiktigt :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hävstångseffekt gör det dyrt.

Det mesta av priset består av diverse skatter och moms.

Lösning: staten sänker bensinskatten.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Tycker istället att alla industrier bode betala dyrt för de utsläpp de spyr ut i luften och inte vi vanliga arbetare.

Men det vågar de väl inte för alla hotar ju med, jaha då flytar vi våran produktion utomlands istället.

///micke

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kärnkraft är fruktansvärt miljövänligt så länge man sköter det ordentligt, så varför inte bara starta upp fler kärnkraftverk?:) på så sätt kompenserar vi för fordonens utsläpp och kan fortsätta köra så mycket vi vill, för billiga pengar:yoparty

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Om det inte hade varit för att varenda bensinskattekrona gick till statens egen kassa tror ni vi hade sett såna här "vi måste nog höja lite till, men enbart för miljöns skull, vi är personligen inte intresserade av pengar..."

De är ju sånt jävla skitsnack, bara för att miljön gör allt PK så kommer dom undan med vadsomhelst. När jag blir statsminister ska jag införa ghey-skatten och alla jävla svennar ska tvunget betala den. Har vi ett budgetunderskott nåt år höjer vi den bara och säger att extra många bögar blivit diskriminerade detta år.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om man måste tänka på miljön finns det allvarligare problem än koldioxiden. Det är för mig fullkomligt ofattbart att nästan all miljödebatt i Sverige handlar om koldioxid. Utfiskningen av haven, skövlandet av regnskogar, uppdämningar av floder, ozonhålet, utrotning av diverse djurarter för att bara nämna några. Eftersom jag inte är intresserad av miljön finns det säkert folk här som kan komma på mycket fler exempel.

Sett i ett världsperspektiv bidrar kor (deras pruttar och rapar) lika mycket till växthuseffekten som bilar gör.

Om pengarna som staten får från bensinskatten hade gått till forskning på alternativa bränslen hade vi alla kört omkring i flygande bilar drivna av luft. :hihi

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tjernobylolyckor kan inte inträffa i svenska kärnkraftverk. Den typen av reaktor som fanns i Tjernobyl var en mycket farligt konstruktion som dessutom är förbjuden i västvärlden sen länge. Lite offtopic, men det är en vanlig missuppfattning att vi kan få såna olyckor i svenska verk.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Tjernobylolyckor kan inte inträffa i svenska kärnkraftverk. Den typen av reaktor som fanns i Tjernobyl var en mycket farligt konstruktion som dessutom är förbjuden i västvärlden sen länge. Lite offtopic, men det är en vanlig missuppfattning att vi kan få såna olyckor i svenska verk.
Fakta har inget med saken att göra. Det är politikerna som bestämmer. Om de hade förmåga att ta rationella beslut hade de aldrig stängt ner Barsebäck.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Fakta har inget med saken att göra. Det är politikerna som bestämmer. Om de hade förmåga att ta rationella beslut hade de aldrig stängt ner Barsebäck.

Problemet är väl ofta att politiker som ska bestämma om dylika ting inte har någon som helst teknisk utbildning. Vetenskap = Ta fram fakta, dra slutsatser. Politik = Dra en slutsats, ta fram fakta som stöder slutsatsen.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Tycker det vore bra om soppan kostade 30kr/lit redan nu.. Vägarna skulle vara relativt tomma på fordon, mer plats åt mig! :D

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Tycker det vore bra om soppan kostade 30kr/lit redan nu.. Vägarna skulle vara relativt tomma på fordon, mer plats åt mig! :D

Vad kör du på då? Gengas?

Jag läste förresten om två amerikaner som byggt en hemmabränningsapparat för bioetanol, går ju att hoppa över rätt många steg när man inte behöver kunna dricka skiten. Vi får väl kräva att dom återinför rätten att bränna för eget bruk.

Edit: http://www.engadget.com/2008/05/09/e-fuels-micro-fueler-creates-ethanol-from-sugar-in-your-backyar/ Inte så jävla effektiv, 1 gallon etanol på 10 gallon socker. Nån som har koll på kilopriset för socker? :brännahemma

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Om man måste tänka på miljön finns det allvarligare problem än koldioxiden. Det är för mig fullkomligt ofattbart att nästan all miljödebatt i Sverige handlar om koldioxid. Utfiskningen av haven, skövlandet av regnskogar, uppdämningar av floder, ozonhålet, utrotning av diverse djurarter för att bara nämna några. Eftersom jag inte är intresserad av miljön finns det säkert folk här som kan komma på mycket fler exempel.

Sett i ett världsperspektiv bidrar kor (deras pruttar och rapar) lika mycket till växthuseffekten som bilar gör.

Om pengarna som staten får från bensinskatten hade gått till forskning på alternativa bränslen hade vi alla kört omkring i flygande bilar drivna av luft. :hihi

Problemet är att det inte har ett dugg med miljön att göra. Det är bara omsvep och orsaker till att de vill ha in mera pengar i kassan.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det lustiga i det hela är att fordonstrafiken står för en femtedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp, om man så förbjöd alla fordon så är det ändå fyra femtedelar eller 80 procent kvar av själva utsläppet, vad ska Sverige göra då? gå på medborgarna och reglera hur mycket varmvatten varje person har rätt till och hur länge ens dator får vara igång? jag förstår inte vad dom ska göra när fordonstrafikens koldioxidutsläpp upphört om man nu strävar efter att få bort alla överflödiga koldioxidutsläpp :va

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ge politikerna en lön som motsvarar snittlönen i sverige och låt dom betala sina resor själva till o från jobbet i bil med allt vad det innebär istället för som idag åka taxi eller bil med privat chaffis som betalas av staten,så åker nog bensinskatten ner ett par spänn direkt:gnissla

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag tror snarare att det är ren och skär skrämselpropaganda från media.
- "KJÖP TIDNINGEN OCH LÄS OM VÄRLDENS UNDERGÅNG!!!!"

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Ge politikerna en lön som motsvarar snittlönen i sverige och låt dom betala sina resor själva till o från jobbet i bil med allt vad det innebär istället för som idag åka taxi eller bil med privat chaffis som betalas av staten,så åker nog bensinskatten ner ett par spänn direkt:gnissla

Där sa du nåt!!! :D
Samma med trängselskatten i Sth.

Och precis som dem flesta skriver: bensinpriset har inte med miljöndebatten att göra, det är bara så att soppakonsumenterna är jäkligt bra kassakor.
Det är ju inte så man kan pissa i tanken istället för att tanka! :huvet

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Jordbävningar och vulkaner är de absolut största hoten mot utvecklingen. Från haven kan det komma så oerhörda mängder av bundna gaser, att de inte är mätbara. Vulkanerna är ett annat hot, som i sig är större, än världens samlade bilism och övriga utsläpp. Båda dessa, var och en för sig kan alltså ställa till större skada, än den samlade mänskligheten.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Det känns som om inflationen är i rullning om man tokhöjer bensinpriset.
Det kommer ju medföra att alla varor som ska transporteras blir dyrare vilket leder till att man måste för högre lön för att kunna köpa baslivsmedel vilket leder till att pengarnas värde sjunker vilket leder till att bensinpriset måste höjas ännu mer för att straffa ut sig. Osv. osv.

Det kan ju inte vara det bästa sättet att bli av med utsläpp.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln