Det är väl klart att det kommer inträffa. De byggs och drivs ju inte med avsikten att minimera riskerna. Istället godtar man att det kan inträffa och därför kommer radioaktivitet i naturen så småning om släppas ut om man exponeras av kärnkraftsanvändning. Det är inte konstigare än för trafiken. Ingen vill krascha men endå dör det en massa.
Eftersom du nu skrivit att du inte kan så mycket om kärnkraft tänkte jag passa på att kommentera det här med mina erfarenheter av kärnkraft.
Kärnkraftverk byggs och byggs löpande om för stora summor för att minimera riskerna. Inte bara för att minska risken för en härdsmälta, utan även för att minimera konsekvenserna
om en härdträffa inträffar. Det finns många skydd som oberoende av varandra ska skydda mot konsekvenser för omgivningen.
På driften är riskminimering prio 1. Man litar inte till 100% på att någon enskild säkerhetsåtgärd räcker, utan ser till att ha både livrem och hängslen samtidigt som man håller fast byxorna med händerna. Och dessutom har man hjälp på skallen om byxorna ändå skulle åka ner, så man kan snubbla utan att skada sig. (Vann jag SH-mästerskapet i dåliga liknelser nu?)
Säkerhetstänkandet som jag har sett ÄR seriöst. Alla är medvetna om att folk KAN göra fel och att teknisk utrustning KAN krångla - och anpassar sig efter det.
Att "radioaktivitet" kan släppas ut vid en olycka är sant. Det släpps ut radioaktiva gaser vid normal drift också. Det är ytterst lite, i förhållande till den naturliga radioaktivitet man utsätts för är den försvinnande liten även för de som vistas i reaktorns omedelbara närhet. Vid en stor olycka med härdsmälta där trycket i reaktorinneslutningen blir för stort passerar gaserna genom ett filter som är byggt enbart för det ändamålet. Reaktorinneslutningen är byggd för att klara av trycket vid en härdsmälta, ändå ser man till att ha dyra anläggningar som minimerar konsekvenserna om den inte gör det.
/V - som jobbat på driften på ett svenskt kärnkraftverk för att med egna ögon se hur det funkar