sandstream
Guest
LÄS DETTA FÖRST:
För att inte förpesta ännu en tråd med det eviga, men underhållande, tjafset om 2t vs 4t så skapar jag den här tråden för att svara Neutral och NyTeknik på följande frågor:
Om vi ser till Sverige är det nog svårt att bedriva motorsport och då ser jag ingen anledning till att vi inte gör allt för att skita ner så lite som möjligt.
När det gäller potentialen så är jag fullt på det klara med att en tvåtaktsmotor kan lämna mer effekt, till och med mycket mer effekt, än en fyrtaktsmotor på samma volym.
Vilken typ som är bäst för att få mest effekt och samtidigt så låg vikt som möjligt är det alltså inget snack om från min sida.
Är du med på att jag inte "hatar" tvåtakt men att jag tycker att det är en motortyp som gått kan ersättas av renare och bättre alternativ?
Vad tycker du själv, att vi ska ge alla miljönissar vatten på kvarn, köra med det effektivaste som finns och skita i konsekvenserna?

Se så, skjut mig i sank nu
För att inte förpesta ännu en tråd med det eviga, men underhållande, tjafset om 2t vs 4t så skapar jag den här tråden för att svara Neutral och NyTeknik på följande frågor:
Neutral skrev:2438762Fyrtaktsmotorn är äldre än tvåtaktsmotorn.![]()
sandstream skrev:2438775Stämmer bra men frågan är vilken som är på utdöende inom motorsport![]()
Om vi börjar med miljöbiten så är en normal tvåtaktsmotor klart "skitigare" än en fyrtaktsmotor och det är en av anledningarna till att tvåtakt börjar försvinna inom visa grenar (och förhoppningsvis från gräsklippare, mopeder osv).Neutral skrev:2438828Frågan är ju varför du är så glad över trädkramarnas seger över motorintresserade när 2-taktsmotorn uppenbart har mer potential i racingsammanhang?
Om vi ser till Sverige är det nog svårt att bedriva motorsport och då ser jag ingen anledning till att vi inte gör allt för att skita ner så lite som möjligt.
När det gäller potentialen så är jag fullt på det klara med att en tvåtaktsmotor kan lämna mer effekt, till och med mycket mer effekt, än en fyrtaktsmotor på samma volym.
Vilken typ som är bäst för att få mest effekt och samtidigt så låg vikt som möjligt är det alltså inget snack om från min sida.
Är du med på att jag inte "hatar" tvåtakt men att jag tycker att det är en motortyp som gått kan ersättas av renare och bättre alternativ?
Vad tycker du själv, att vi ska ge alla miljönissar vatten på kvarn, köra med det effektivaste som finns och skita i konsekvenserna?
Jäklar vad fel du hadeNyteknik skrev:2438873Det kan man verkligen undra. Men räkna med de gamla vanliga idéerna om "riktiga motorer", "män" och "mopeder".

Se så, skjut mig i sank nu