2t vs 4t på begäran

sandstream

Guest
LÄS DETTA FÖRST:
För att inte förpesta ännu en tråd med det eviga, men underhållande, tjafset om 2t vs 4t så skapar jag den här tråden för att svara Neutral och NyTeknik på följande frågor:

Neutral skrev:
2438762 Fyrtaktsmotorn är äldre än tvåtaktsmotorn. :mattias
sandstream skrev:
2438775 Stämmer bra men frågan är vilken som är på utdöende inom motorsport :D
Neutral skrev:
2438828 Frågan är ju varför du är så glad över trädkramarnas seger över motorintresserade när 2-taktsmotorn uppenbart har mer potential i racingsammanhang?
Om vi börjar med miljöbiten så är en normal tvåtaktsmotor klart "skitigare" än en fyrtaktsmotor och det är en av anledningarna till att tvåtakt börjar försvinna inom visa grenar (och förhoppningsvis från gräsklippare, mopeder osv).
Om vi ser till Sverige är det nog svårt att bedriva motorsport och då ser jag ingen anledning till att vi inte gör allt för att skita ner så lite som möjligt.

När det gäller potentialen så är jag fullt på det klara med att en tvåtaktsmotor kan lämna mer effekt, till och med mycket mer effekt, än en fyrtaktsmotor på samma volym.
Vilken typ som är bäst för att få mest effekt och samtidigt så låg vikt som möjligt är det alltså inget snack om från min sida.

Är du med på att jag inte "hatar" tvåtakt men att jag tycker att det är en motortyp som gått kan ersättas av renare och bättre alternativ?

Vad tycker du själv, att vi ska ge alla miljönissar vatten på kvarn, köra med det effektivaste som finns och skita i konsekvenserna?
Nyteknik skrev:
2438873 Det kan man verkligen undra. Men räkna med de gamla vanliga idéerna om "riktiga motorer", "män" och "mopeder".
Jäklar vad fel du hade :arsele ;)

Se så, skjut mig i sank nu :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Innan CrazyFrog dök upp så gillade jag tvåtakt, numera tål jag inte o höra på skiten :mad: Bidimpimpi baaaaaahhh primpimpin...:6surkart

Hur mkt smutsigare är en två-takt med sprut än en 4-takt med sprut? Varför är 4-takt renare?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Räcker väl att gå ut på ett körpass för att hamna i värsta lütztendimman,blårykande huliganer det är va dom är allihop...
 

sandstream

Guest
skoteridioten skrev:
2440040 Här har ni för övrigt troligtvis nätets största tråd angående 2t vs. 4t :tomten
http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=11977&PN=1
I dagsläget 5962 svar och 155930 visningar :tomten
Ja jävlar, där ligger vi i lä :D

P@trik skrev:
2440068 Räcker väl att gå ut på ett körpass för att hamna i värsta lütztendimman,blårykande huliganer det är va dom är allihop...
Tänkte vi skulle ha en seriös diskussion och då slänger du handskarna direckt! :hihi
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Tja, för mig som har fått nöjet att prova både en supersport 600 och en riktig 250R vet att inte är något snack om saken.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Martin skrev:
2440114 Tja, för mig som har fått nöjet att prova både en supersport 600 och en riktig 250R vet att inte är något snack om saken.
Var det den 250R:en du kraschade sönder :confused: :D
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Martin skrev:
2440114 Tja, för mig som har fått nöjet att prova både en supersport 600 och en riktig 250R vet att inte är något snack om saken.

Jag har också provat en ex-VM supersport och igår en alldeles vanlig standard 250-räser. 250-räsern vinner. Inte stort, men ändå.
 

sandstream

Guest
Mattias skrev:
2440140 Jag har också provat en ex-VM supersport och igår en alldeles vanlig standard 250-räser. 250-räsern vinner. Inte stort, men ändå.
Innerst inne vet du att det inte är så, du vill bara så gärna att det ska vara så.

Tycker tråden har spårat ur lite och kommit in i den vanliga 2t vs 4t lunken men vad fan, sämre trådar har jag läst :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2440156 Innerst inne vet du att det inte är så, du vill bara så gärna att det ska vara så.

Tycker tråden har spårat ur lite och kommit in i den vanliga 2t vs 4t lunken men vad fan, sämre trådar har jag läst :)
Skjuter in en liten fråga bara. Har du kört någon modern tvåtaktare men lite slagvolym, typ 250cc och uppåt?
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Ska fan gå över till grannarna imorgon med resistorstift.(moppehuliganer)
För tvåtacktare utan det borde förbjudas att köras under tex en motogp sändning. (inte kul att komma hem från Åsen och ha spelat in mosaikracing)
För det stör tamejfan ut digitalboxen totalt:mad:
Annars tycker jag väl båda är kul men kör 4stroke både på cross och rr pga att det passar mig bäst i körupplevelse/mektid. sen är jag en liten sucker på vrid:)
Mina 2 cent.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2440176 Skjuter in en liten fråga bara. Har du kört någon modern tvåtaktare men lite slagvolym, typ 250cc och uppåt?
Nope, varken 125, 250 eller 500 om vi pratar RR.
Testade däremot en 125 2t cross förra året och den var väl ingen hit direkt för en så pass usel förare som jag.
En 450cc 4t däremot passade mig perfek, kunde köra hela banan på samma växel :D

Observera nu bara vad jag skrev i första inlägget, jag är helt med på att 2t är överlägset 4t när det gäller ren effekt i förhållande till volym.
Det jag svarade Neutral om var mest miljöbiten.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2440242 Det jag svarade Neutral om var mest miljöbiten.
Det är ju inte miljömedvetenhet vi tävlar i. Motorsportens miljölast är ju rent symbolisk dessutom så inte ens den värsta miljöpartist borde se något problem med några tusen tvåtaktare som körs en gång i veckan så kom med något bättre.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2439998 LÄS DETTA FÖRST:
Är du med på att jag inte "hatar" tvåtakt men att jag tycker att det är en motortyp som gått kan ersättas av renare och bättre alternativ?
Fast det ersätts ju av en motortyp som enbart är renare, inte bättre.
Att just tvåtaktarna skulle vara ngt som helst större hot mot roadracing ur miljöhänseende är ju fantasier. Ur mijlöhänseende för en stad som Saigon där det finns miljontals små motorcyklar är det ju en annan femma.

Hitecfrollo skrev:
2440192 sen är jag en liten sucker på vrid:)
Mina 2 cent.
Fast gilalr du vrid så har du mer av det i en tvåtaktsmotor, det ligger oftast bara lite högre upp i registret. :)
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Rd 350 ypvs , när den motorn når 7000 rpm infinner sig ren lycka =o)

Körde hem kompisens 400 4t från Helsingborg till Malmö , den hade ju till och med 50 kubik xtra , men platsar ju inte ens in på samma parkering....

Visst , 2taktaren drar mer soppa , har två lägen , antingen på väg att skära , eller har skurit , och låter som en Puch Dakota.
O visst måste slabba med olja till bensinen eftersom de flesta mackar inte har färdigblandad längre......men med den effekten ?
Och den försäkringen ?
För det inköpspriset ?

Jag kan leva med det !!!
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Gustav O skrev:
2440381 Fast det ersätts ju av en motortyp som enbart är renare, inte bättre.
Att just tvåtaktarna skulle vara ngt som helst större hot mot roadracing ur miljöhänseende är ju fantasier. Ur mijlöhänseende för en stad som Saigon där det finns miljontals små motorcyklar är det ju en annan femma.


Fast gilalr du vrid så har du mer av det i en tvåtaktsmotor, det ligger oftast bara lite högre upp i registret. :)
Körde tvåtakt förut :)
Även kört lite YZ250 06:a i år och de börjar få till de nyare nu så de har hyffsat med kräm i botten också.
Men jag har en yz450-05 och den har gott om vrid även längre ner:)
Däremot så större maskiner som tex ktm 380 eller ännu hellre cr 500 är ju lite mer botten i.
Men då räcker iallafall inte jag till för att hantera dem tillräckligt snabbt runt en crossbana utan att ha hjärtklappning och blåa underarmar sen :rolleyes:
Klart det skulle va kul och prova en helkitad räser en säsong, men jag är för slö för att hålla på och bestycka om och skruva mer än man redan gör idag:)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top