300 km/h stoppie, på is

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Enligt Glenn Ocklund fanns det inte en fotograf som vågade stå i närheten av banslutet pga risken att nåt fordon skulle köra på dom.

Hojen var rätt rejält trimmad med annan styrbox osv, jag minns inte vilken firma som byggt motorn men det lär väl gå höra efter, karln i fråga heter Örjan "stålfarfar" nånting på Facebook.

Nä vem tusan hade vågat stå där när det kommer Turbo-Cyklar och 1000 hk bilar med däck som ser ut som dom kommit direkt ur Mad-Max eller DeathRace 2000.
:dummer

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Coccacoki
Jag känner Örjan sedan några år tillbaka. Jag kan garantera att hojen rör på sig riktigt bra.
Då han inte är medlem på sporthoj, bad han hälsa att det värmer stort i ett racing hjärta när jag talade om att insamling varit på tapeten. Örjan är riktigt rörd över gemenskapen på Speeden och även ute i cybervärlden.

Han är i stundande tid i garaget och kollar in alla skador. Uppdaterar med en summering här på SH så får vi se hur långt det går.
Andreas.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja lyckas kollektivet att samla ihop till en MC åt en hjälporganisation så bör de väl inte vara några problem att få hans hoj i skick igen ?! :yoparty

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vi kanske skulle slänga med ett par ringbrynjekallingar också? :glömdet

Titanfarfar! :D

:hej

/e

limeturbo

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
GIXXER TURBO
Det han säger stämmer till 100%
Exakt samma sak hände mej ungefär en timme senare.. Jag hade en ingångshastighet på 272,727 sen höll jag varvstoppet fram till däcket smällde. Skillnaden var att stålfarfars bakram höll ihop, det gjorde inte min. Så jag fick däcket rakt på ryggen.. Som tur var så stoppade ryggskyddet det mesta men Svanskotan och benet den sitter i blev krossad. Och några kotor längre upp fick lite stryk med. Hade vi inte bromsat upp hojen på framhjulet så hade vi ju legat o tumlat runt på isen i 300 och slagit sönder oss precis. Varför skulle han ljuga när det finns tidkort på resan???

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Det är väl bara att någon slänger upp ett plusgiro eller ett bankkontonummer så pröjsar vi in direkt, vi måste få igång honom igen :tummenupp

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sjuttioåringarna är inte vad de var förr..
Mata duvor verkar vara typ 40 år bort för den här killen:yoparty

limeturbo

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
GIXXER TURBO
Bryter för lite musik... Går och låter gött!!

https://www.youtube.com/watch?v=rUWxt8L9WWk

@limeturbo:

Att du fixade det med ryggdelar sönder! Verkar vara pau riktitt, det där iskörandet. Huvva.

När jag väl fick stopp och kom av hojen så var jag inte så stöddig längre.. Och eftersom jag ännu inte har kommit ut sjukhussängen så är väl frågan om det var värt en rygg en kabelstam o en Marklundbox
:huvet:huvet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När jag väl fick stopp och kom av hojen så var jag inte så stöddig längre.. Och eftersom jag ännu inte har kommit ut sjukhussängen så är väl frågan om det var värt en rygg en kabelstam o en Marklundbox
:huvet:huvet

Bara att önska ett snart tillfrisknande/läkande och att du slipper bestående men!

Den här får du nog några gånger men jag satsar på att vara först:

- Nu slutar du väl med de där motorcyklarna.

Avsaknaden av frågetecken är avsiktlig för de som säger så vill egentligen inte ha svar, bara påtala hur kloka och förnuftiga de är.

limeturbo

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
GIXXER TURBO
Bara att önska ett snart tillfrisknande/läkande och att du slipper bestående men!

Den här får du nog några gånger men jag satsar på att vara först:

- Nu slutar du väl med de där motorcyklarna.

Avsaknaden av frågetecken är avsiktlig för de som säger så vill egentligen inte ha svar, bara påtala hur kloka och de är.

Tack till att börja med!!!
Det är klart att man borde låta bli att köra... Men jag varken knarkar, super (ofta iaf:) eller slår min kvinna. Nåt onödigt måste jag ju hålla på med! Fram till kraschen så var iskörning i särklass det häftigaste jag har gjort på två hjul:)
Jag väntar med att ta några beslut fram till jag är helt återställd! Sen får vi se om hjärnan eller nån annan icke nämnd kroppsdel vinner kampen:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack till att börja med!!!
Det är klart att man borde låta bli att köra... Men jag varken knarkar, super (ofta iaf:) eller slår min kvinna. Nåt onödigt måste jag ju hålla på med! Fram till kraschen så var iskörning i särklass det häftigaste jag har gjort på två hjul:)
Jag väntar med att ta några beslut fram till jag är helt återställd! Sen får vi se om hjärnan eller nån annan icke nämnd kroppsdel vinner kampen:tummenupp

God lycka med återställandet! :fakta :tummenupp

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Och så kan man sätta en massa skruv i däcken så de får större effektiv diameter när man står still och ännu större effektiv diameter när centrifugalkraften försöker kasta ut dito skruvar-brickor-muttrar i tangentens riktning. (och till slut lyckas. :crash)

Någon med miniräknare, gymnasiefysik och en stor kopp kaffe får gärna räkna på effektiv vikt på ett stycke M8(?)x50(?)+2 brickor+1 mutter vid 300km/h och centrumavstånd typ 30-40cm(?)

View attachment 416811
(Illustration, gymnasiefysik.)

/e

M6 skruv.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Så,
M6x35 försänkt 7,1g. Med avdrag för slipning spets, säg 6,5g
Låg M6 nyloc 2,4g
Bricka 6,5/25 3,0g
Bricka 10,5/20 4,1g

Per dubb 16,0g

Exempel mangeH´s bakdäck 338*16= 5,4kg
Plus 2 tuber sikaflex, säg 400g torrt.

Totalt ca 5,8kg.

1 gram 'väger' ca 2 kg vid 300 km/h

Så totalt 5800x2kg=11,6 ton i radiell dragkraft på däckstommen. :näsblod

Plus då själva däckstommen på ca 7 kg(?)

Man dubblar nästan däckets massa samtidigt som man
borrar 338 hål rakt igenom stomme och cord. :rolleyes:

Hmm........:va

Skulle inte en framfälg med framdäck bak och två rader
dubb i mitten kunna vara en lite safeare lösning? :confused:

För rakt fram då, inge knäskrap.

/e

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

/e

Hur ärskillnaden i stommen för ett framdäck jämfört med ett bakdäck? Ingen, någon, betydande? Påfrestningen blir mindre, det fattar jag. Svårt att se hur det skulle vara fördel med breda däck med vad det medför av vikt och påfrestningar men det är mycket i det här jag fascineras av, utan att fördenskull begripa.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
1. Man behöver ju bara den mittersta delen av däcket.
2. En dubbrad i mitten av brett däck har en mycket längre hävarm att deformera däckstommen med.
(Blir deformationen tillräckligt stor kan däcket dras in från fälgkanten med 'punktering' som följd.)
3. Den ofjädrade vikten blir väldigt mycket lägre vilket gör att däcket studsar mindre.
4. Ett smalare däck går att lägga ner mer innan dubbarna i mitten lyfter.
5. Det är mindre oskönt att få ett 120 brett däck upp i mumindalen jämfört med ett 190 brett. :arsele

Har jag missat något? :va

/e

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bäst hade varit att pressa dubben igenom däcken så du inte skadar stoppen lika mycket som när du borrar.

Men ja, hålborrade titanskruvar är att föredra.
Men då kostar däcket lika mycket som det väger.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så,
M6x35 försänkt 7,1g. Med avdrag för slipning spets, säg 6,5g
Låg M6 nyloc 2,4g
Bricka 6,5/25 3,0g
Bricka 10,5/20 4,1g

Per dubb 16,0g

Exempel mangeH´s bakdäck 338*16= 5,4kg
Plus 2 tuber sikaflex, säg 400g torrt.

Totalt ca 5,8kg.

1 gram 'väger' ca 2 kg vid 300 km/h

Så totalt 5800x2kg=11,6 ton i radiell dragkraft på däckstommen. :näsblod

Plus då själva däckstommen på ca 7 kg(?)

Man dubblar nästan däckets massa samtidigt som man
borrar 338 hål rakt igenom stomme och cord. :rolleyes:

Hmm........:va

För rakt fram då, inge knäskrap.

/e
Men.. skruvkvaliten då?? 8.8? 12.9?
A4-80?

Nyheter
Tre timmar kvar!