4x4-tråden

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
När jag åkte Grand Cherokee la jag in den här först på USB minnet till stereon som man skulle komma i rätt stämning när man skulle ut och muddra :tungan

[YOUTUBE-ID]I6qpQzK2Rj4[/YOUTUBE-ID]

http://www.simpsoncrazy.com/content/music/canyonero.mp3

Ingen värsting men kul ändå.

_DSC0002.jpg

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Finns det någon människa öht som degar det där för den bilen?:va

Lätt!

Leta upp en reklamare med livskris så säljer du lätt den där, han köper garanterat en rib och trailer på samma gång!

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Ni allsmäktiga giv mig lite råd

Jag är alltså sugen på en relativt stor bil, helst diesel men det evrkar omöjligt...
4WD of kårse!
Sedan skulle jag villja ha diffspärrar, inte för att jag ska baxa omkring i skogen men jag vill kunna leka i snön etc.

Hur är det med Tahoe & suburban? Har den diffspärrar?
Ford Expedition har det men den verkar ruskigt under representerad på den svenska marknaden.
Jeep cherokee är ett annat alternativ men vad jag förstår så är det bara den lilla som har diffspärrar medans den större "grand" har diffbromsar..? Hur bra funkar diffbroms kontra diffspärr?

Vad kan ni rekomendera mig?

Please help me...

Ingen som kan rekommendera nått trevligt stort med diffspärrar?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har allvarliga funderingar på att skaffa en Pajero Sport med 3L sexan i, typ 02-05 nånstans. Stor, 4x4 med lågväxel, lagom bruksig och drag är mina krav och Pajeron verkar passa på alla punkter. Ska inte gå i skogen utan fungera som packåsna och dragbil med möjlighet att gena lite där asfalt råkar saknas... Vad sägs, bra tjöp?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Johodå!
Vet att det finns en traktor här i krokarna som är specialbyggd.
Den rör sig några meter i timmen.
Vågar inte tänka på utväxlingen där.

Kommer inte ihåg vad den användes till dock.

Gåren i nån torvmosse kanske?
Där brukar maskinerna gå på fullrus med något kraftuttagsdrivet redskap efter, på lägsta möjliga växel.

Högbelastning på motorn, fullrus, gassande solsken, ingen skugga.
Det gäller att ha bra funktionalitet på kylsystemet!

Slänger man i lägsta lågväxeln i våran valtra så syns det inget på den digitala hastighetsmätaren om den tuffar på tomgång, på fullrus tror jag den går 0,2- 0,3 km/h.
Vem sa att traktorer är långsamma? :gnissla

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ingen som kan rekommendera nått trevligt stort med diffspärrar?

Vill du busa runt i snö och lite grusväg så kolla på Pajero eller Patrol. Bägge finns med spärrar. Annars så har de flesta nyare abshjälp på drivningen inte lika tufft men räcker väl utanför terrängen.

Angående Cherokee så kan du låsa mellanaxeln i lådan på alla(?) men vissa av dem har även i bakaxel, nyare har elektronisk hjälp som ovan.

Jag har allvarliga funderingar på att skaffa en Pajero Sport med 3L sexan i, typ 02-05 nånstans. Stor, 4x4 med lågväxel, lagom bruksig och drag är mina krav och Pajeron verkar passa på alla punkter. Ska inte gå i skogen utan fungera som packåsna och dragbil med möjlighet att gena lite där asfalt råkar saknas... Vad sägs, bra tjöp?

Bra bilar men missta inte sporten mot den "riktiga" pajeron. Det är helt olika bilar.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Jag vill bara påminna dig om att kika på Grand Vitaran också, likvärdig bil för mindre pengar har jag fått för mig :va
Har inte kört Pajeron nån gång men Vitaran är grym, RAV4:an likaså.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag vill bara påminna dig om att kika på Grand Vitaran också, likvärdig bil för mindre pengar har jag fått för mig :va

Har haft Grand Vitara Xl7, bra bil som är rambyggd men 4wd låser alltid mellandiff så inget att använda där det är bra fäste, lite dumt på halvisiga vägar. Har en Rav4 som firmabil nu. Den står alltid på verkstad och 4wd är ett skämt då allt är styrt med abs, elektronisk gas etc. Den dödar sig själv.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har haft Grand Vitara Xl7, bra bil som är rambyggd men 4wd låser alltid mellandiff så inget att använda där det är bra fäste, lite dumt på halvisiga vägar. Har en Rav4 som firmabil nu. Den står alltid på verkstad och 4wd är ett skämt då allt är styrt med abs, elektronisk gas etc. Den dödar sig själv.

Ok, det där med Toyotan kände jag inte till utan har bara bra erfarenheter av den "gamla" versionen (runt 01-02) då den funkade fint. Jag tror den rullar fortfarande, när den såldes hade den rullat runt 20k mil utan större problem, firmabil likaså.
Har inte Vitaran och Pajero sport samma system :va

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Bra bilar men missta inte sporten mot den "riktiga" pajeron. Det är helt olika bilar.

Vanliga Pajeron ger mig svaga soccer-mom-vibbar tyvärr. Vilken passar bättre som bruksbil? Jag har fått intrycket att Sporten är den bruksigare av dem två.

Grand Vitara är ju pytteliten. Pajero Sport är byggd på samma chassi som L200 pickisen och är säkert en halvmeter längre. Större = bättre.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Vanliga Pajeron ger mig svaga soccer-mom-vibbar tyvärr. Vilken passar bättre som bruksbil? Jag har fått intrycket att Sporten är den bruksigare av dem två.

Grand Vitara är ju pytteliten. Pajero Sport är byggd på samma chassi som L200 pickisen och är säkert en halvmeter längre. Större = bättre.

Vanliga pajeron är tuffare byggd.

Kolla på Grand Vitara Xl-7 den har ett riktigt bagage (som kan byggas om till 2 sittplatser till)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Terrängbilar skall ha kort hjulbas och små överhäng.
Då blir de löjligt små invändigt.
Och kullerbyttar sig ut i klorofyllen vid aktiv körning.
Även stora "terrängbilar" är oväntat små invändigt.
Till soccermombil (vardagsbil med fyrhjulsdrift och god framkomlighet så länge det inte är trångt och knöligt) så tror jag att pajeron är bra.
Men en dubbelhyttad pick-up är bruksigare.
Tidigare var pajeron känd för utomordentlig fyrhjulsdrift och törstig motor.
Vet inte om det gäller fortfarande.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...