5 mil sen var jag övertygad!

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Vad var det som var bull då?
Att man ska hålla farten nere.
Kör man fort på rätt ställen är det inga problem :)
200 ensam på motorvägen är bättre än 70 utanför ett dagis.

Har man lite vett och respekt har inte hojen någon betydelse, enligt mig!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
sandstream skrev:

Håller med!! :tummenupp

granted79

Guest
sandstream skrev:

WORD.... :tummenupp
började med gixxer 1000 o det var inga problem,vet att om jag hade köpt mig en skithoj i början så hade jag tröttnat med en gång o inte tyckt det var kul!
Men jag anser att man själv känner väl om man klarar av det eller inte med en liter hoj.

IronMike

Guest
Själv börja jag med (moppe såklart) sen 125a.. man skaffa sig lite trafikvett å lärde sig allt om spårval etc.

Sen var det inga som helst probs med 1000cc sporthoj som första riktiga tunga hoj...man bestämmer helt själv hur mkt man ska dra på rullen, vettiga människor håller igen i början, man har respekt för maskinen och sig själv. Satte shiftlighten till 6000 å den blinkade sällan i början, allt eftersom höjde jag shiftlighten :)

För min del, så var första tiden på 1000cc hoj de allra säkraste, då hade man överdrivet mkt respekt..med tiden kommer högre farter och tänja på gränser. Men även om det går undan, så känns det som man har marginaler. Det som jag efter en runda kan få ångest över, är helt oförutsägbara saker i form av vilda djur, eller olje/glykol-spill .. rullgrus kan man se, andra billister ser man, men fan inte ett rådjur som sticke ut framför hojjen i 200++ :död

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Började med en gixxer-1100, var nog inte världens bästa val när man tittar i backspegeln..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag kan tycka att så gott som alla hojar är roliga att luffa runt med av och till medans vissa är roligare än andra. Kan man inte uppskatta en 400 så är det tveksamt om man faktiskt är intresserad av att åka hoj.

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Jag valde en Blade -01a för att jag ville ha en modern hoj och givetvis för att den har pulver.Det är ju ingen höjdara att behöva plåga ihjäl en sur gammal buske för att man ska hänga med när polarna är ute å åker i normalt tempo.
Sen får folk säga att man ska lära sej på en mindre hoj i början,men jag tror man lär sej bättre på en större hoj som man har mer respekt för.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
bobo08 skrev:
Jag valde en Blade -01a för att jag ville ha en modern hoj och givetvis för att den har pulver.Det är ju ingen höjdara att behöva plåga ihjäl en sur gammal buske för att man ska hänga med när polarna är ute å åker i normalt tempo.
Sen får folk säga att man ska lära sej på en mindre hoj i början,men jag tror man lär sej bättre på en större hoj som man har mer respekt för.
Hade jag försökt hänga på polarna när jag var färsk hade det garanterat slutat i diket, bekymmret är ju sällan att man inte hänger på rakt fram, däremot när det skall bromsas och svängas så skiljs nybörjarna från vägen.... :näsblod

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Köpte sp1:a som första hoj. Har funkat alldeles utmärkt änsålänge. Det spelar nog ingen större roll vilken hoj man har. Det gäller ju bara att inse sina begränsningar!

Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att åka sporthoj när jag började. Men fy fan säger jag bara. Det gäller att ha respekt för hojen i början...Och sen med för den delen :tungan

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
retta äntligen
Poacher skrev:
Hur vet man vad man kör med för sida föresten?
Hur vet man om de är avundsjuka då?
1100r är aldrig utmärkta.

Sälja häcken vet jag inte om det är vettigt.
vet du inte hur det är att köra med insidan så ska jag föreslå dig att skaffa en annan hobby..annars fyller du nog statestik bladen för omkomna och höjer de övrigas försäkringar... jag kör ca 1000-1500 mil i månaden i jobbet och har nog sett det mesta som man kan råka ut för..visseligen tror jag att du är ironisk..men nu är det nybörjare du snackar med dom (bör) inte skaffa en busa turbo som första hoj.jag började på en 500.som såldes efter ca 3veckor ville sälja vecka 1 skaffade en 900 istället mkt trevligare så det är nog från person till person men skaffar inte en båge under 750 mer "detta är min personliga uppfattning" kör lungt :banana

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:

Jo, nästan vilken idiot som helst kan ju gasa på ett flygfält, men inte alltför sällan ser man en och annan person som skickar cykeln åt skogen även på raksträckor.

Självklart är det bättre att köra 200 ensam på motorvägen, än 70 utanför dagiset. Men skulle du rekommendera en nybliven körkortstagare att köra säg 270km/h på motorvägen? Nej, för det handlar givetvis om vett och respekt, och det vettigaste för en grön förare är en cykel med lite moderatare effekt och lite sävligare styregenskaper.
Men det är klart att du sätter din 18-årige grabb i en f1-bil utan elektroniska hjälpmedel, det handlar ju inte om bilen/hojen.
Det finns en anledning till att körskolor väljer vissa modeller av hojar, för att de just är lite enklare att köra än r-hojar för nybörjare, så att man kan koncentrera sig mer på den omgivande trafiken, än att hela tiden kontrollera att man inte kör för fort..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kapten Blåskägg skrev:
Håller med dig, fattar inte varför en del "förståsigpåare" ska tjata om att det är så jeffla bra att börja med en liten hoj.....själv så sket jag i de råden.
Köp en hoj som du gillar och kör med huvudet så får du ut betydligt mer av ditt hojåka.
Du började ju med en "liten hoj". 106 hästar o 228 kg torrvikt...

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
oFFkeFF skrev:
och det vettigaste för en grön förare är en cykel med lite moderatare effekt och lite sävligare styregenskaper.

Hmm vad har sävliga styregenskaper med nybörjares behov att göra ?
Rent tekniskt borde väl en hoj med snabbare styregenskaper
vara bättre för en nybörjare?
Eller missförstod jag vad du menade ? :)

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Jo, nästan vilken idiot som helst kan ju gasa på ett flygfält, men inte alltför sällan ser man en och annan person som skickar cykeln åt skogen även på raksträckor.

Självklart är det bättre att köra 200 ensam på motorvägen, än 70 utanför dagiset. Men skulle du rekommendera en nybliven körkortstagare att köra säg 270km/h på motorvägen? Nej, för det handlar givetvis om vett och respekt, och det vettigaste för en grön förare är en cykel med lite moderatare effekt och lite sävligare styregenskaper.
Men det är klart att du sätter din 18-årige grabb i en f1-bil utan elektroniska hjälpmedel, det handlar ju inte om bilen/hojen.
Det finns en anledning till att körskolor väljer vissa modeller av hojar, för att de just är lite enklare att köra än r-hojar för nybörjare, så att man kan koncentrera sig mer på den omgivande trafiken, än att hela tiden kontrollera att man inte kör för fort..
Vad min son väljer för bil eller hoj kommer jag inte att lägga mig i så länge han betalar den själv.
Precis som min pappa inte brydde sig om det (han körde bland det värsta Suzuki hade i början av 80-talet och jag lärde mig mycket om vart man gasar osv från honom).

Att trafikskolorna väljer de hojar de gör har nog mycket med ekonomi att göra också.
Men visst, en garagevändning eller vad de har för sig nu förtiden, är ju inte direkt optimalt att utföra på en modern litershoj.

Det jag menar, och som många håller med om i tråden, är att man inte kategoriskt kan säga att folk som precis tagit sitt hojkort ska välja en liten tråkig hoj som de tröttnar på efter en vecka.
Flera vittnar om att de köpt stora snabba hojar men hållt igen i början för att de vet sina begränsningar.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
sandstream skrev:
De som gnäller mest på dem som köper tex en R1 eller Blade som första hoj är nog mest avundsjuka för att de själva inte hade råd eller mod att göra det.

Majoriteten av de som är inblandade i allvarliga singelolyckor med mc är unga män som haft körkortet 1-3, just för att de kört över sin förmåga. (källa VV)

Tror du verkligen att det är lika lätt att köra över sin förmåga med en Suzuki GSX400 som en modern sporthoj?

Personligen generaliserar jag hellre åt det säkra hållet och rekommenderar en 400 eller 600a brukshoj som förstahoj än en R1:a bara för att det har gått bra för vissa.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
cleaner skrev:
Hmm vad har sävliga styregenskaper med nybörjares behov att göra ?
Rent tekniskt borde väl en hoj med snabbare styregenskaper
vara bättre för en nybörjare?
Eller missförstod jag vad du menade ? :)

Nej, snabba styregenskaper betyder oftast en rätt nervös cykel, för att den just ska svänga snabbt. För en oerfaren förare kan det vara till en väldig nackdel, därför man just inte lärt sig hur cykeln reagerar.
Har man en gsxr1000 som är raketsnabb rakt fram, och rätt snabb att svänga med, spelar det ju ingen roll hur snabbt den kan svänga när man inte vet hur man svänger just en gsxr1000 i 250km/h..

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Långa farbron skrev:
Jag bytte ut min 140 mot 50 hk (med soppakran) och kan ärlig säga att dom senaste veckorna har varit dom roligaste i mitt relativt korta mc-liv.

Antagligen för att man får jobba och öva upp sin teknik istället för att bara gasa för att komma ikapp.

Motard RoCckar.

Det ÄR roligt med lite kubik, leta växlar, varva till max, plåga maskin :tummenupp

Martin.T: Kör på, köp dom vassaste sulorna som finns till din hoj och ut och lär dig köra ordentligt :jäs :ätapiller

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Vad min son väljer för bil eller hoj kommer jag inte att lägga mig i så länge han betalar den själv.
Precis som min pappa inte brydde sig om det (han körde bland det värsta Suzuki hade i början av 80-talet och jag lärde mig mycket om vart man gasar osv från honom).

Att trafikskolorna väljer de hojar de gör har nog mycket med ekonomi att göra också.
Men visst, en garagevändning eller vad de har för sig nu förtiden, är ju inte direkt optimalt att utföra på en modern litershoj.

Det jag menar, och som många håller med om i tråden, är att man inte kategoriskt kan säga att folk som precis tagit sitt hojkort ska välja en liten tråkig hoj som de tröttnar på efter en vecka.
Flera vittnar om att de köpt stora snabba hojar men hållt igen i början för att de vet sina begränsningar.

I jämförelsen med en viss IoM-tråd, så säger jag ju inte att folk får eller att man bör förbjuda någon att köpa vad de vill. Däremot avråder jag folk som är nya till hojvärlden att börja "mjukt", för det är rätt kul att "klättra" uppåt, för när man redan börjat med det värsta, finns det ju inte så mycket mer att tillgå, förutom att man då kanske köper det nya "värsta" varje år. Det tråkiga då är ju att det inte skiljer direkt ziljoner mellan en k4 och en k5'a.

Det finns rätt många nya cyklar som är roliga, ser bra ut och är vettiga för nybörjare, sv650, fazer, hornet.

Och precis som JP skriver, statistiken talar sitt tydliga språk, nya förare nästan oavsett ålder, kvaddar sina r-cyklar oftast.. Det finns ju anledningar till varför bolagen vill ha sådär 150kkr för att försäkra vissa förare..

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
oFFkeFF skrev:
I jämförelsen med en viss IoM-tråd, så säger jag ju inte att folk får eller att man bör förbjuda någon att köpa vad de vill. Däremot avråder jag folk som är nya till hojvärlden att börja "mjukt", för det är rätt kul att "klättra" uppåt, för när man redan börjat med det värsta, finns det ju inte så mycket mer att tillgå, förutom att man då kanske köper det nya "värsta" varje år. Det tråkiga då är ju att det inte skiljer direkt ziljoner mellan en k4 och en k5'a.

Det finns rätt många nya cyklar som är roliga, ser bra ut och är vettiga för nybörjare, sv650, fazer, hornet.

Och precis som JP skriver, statistiken talar sitt tydliga språk, nya förare nästan oavsett ålder, kvaddar sina r-cyklar oftast.. Det finns ju anledningar till varför bolagen vill ha sådär 150kkr för att försäkra vissa förare..

Tycker jag med.
Om jag tänker på mig själv så var det tur att min första hoj var en gammal GSX550. Jag tyckte visserligen att den var tråkig men jag tror jag hade gjort fetbort mig o kört ut i skogen om jag köpt tex den hojen som jag har nu som första hoj. Även om det inte går fort så lär man sig ändå vissa grunder. Sen är ju R-hojar svårare att köra så vid en svår situation så blir det ännu svårare o det är ju inte direkt det man behöver som nybörjare.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
jP skrev:
Tror du verkligen att det är lika lätt att köra över sin förmåga med en Suzuki GSX400 som en modern sporthoj?

Ja vad är det som är så svårt att förstå med det?
Sen är den nya hojen bättre på att både bromsa och svänga.
Skillnaden är hur fort det går ut i skogen men lika lätt att köra över sin förmåga i bägge fallen om det nu tillexempel är samma kompisar man ska försöka hänga på eller samma krokiga 70 väg.

Att köra över sin förmåga mäts inte enbart i km/h, 100km/h kan vara för snabbt ibland.

Edit: Många borde dock lära sig att en sv650 eller kanske fazer600 kan vara riktigt roliga hojar också, att man inte behöver det värsta men en hoj som är så slö så man frustrationsgasar är nog inte den mest trafiksäkra då de har väghållning som oftast är i paritet till effekten.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...