5 mil sen var jag övertygad!

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Det är ju inte bara motorstorleken, men har man för vassa egenskaper i samband med en motor som kan kasta av den mest erfarna föraren så är det fortfarande inte särskilt vettigt som jag ser det. Jag skulle nog säga att blåskäggs 1400 är vettigare än en r1'a som första hoj, just för att den trots sin stora motor, har rätt lång hjulbas och inte alltför brant gaffelvinkel, samt ett modernt chassi. Visst är den fortfarande lite väl överdriven, men samtidigt inbjuder den inte riktigt till att flåköra i 250+ eftersom den saknar kåpor.
Väldigt få dödsolyckor sker i 250+, den vanligste singelolyckan sker på 70-vägar och det är nog inte så många som kör 250+ där.

Tror det går lika bra att köra ut i skogen med en 600:a som med en 1000.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Väldigt få dödsolyckor sker i 250+, den vanligste singelolyckan sker på 70-vägar och det är nog inte så många som kör 250+ där.

Tror det går lika bra att köra ut i skogen med en 600:a som med en 1000.

De sker i stort sett alltid i "väldigt hög fart", tidningarna brukar tycka att 30+ är väldigt hög fart.
Men det är alltid bra att inbilla sig att bra bromsar, snabbt chassi och stor motor är något bra för nybörjare. Statistiken talar som sagt sitt tydliga språk, och det visar ju tyvärr också från förbudsivrarna med förslag på 24-års gräns på tunga hojar..
Givetvis går det lika bra att köra ut i skogen med en 600 som en 1000, där är skillnaden inte så stor heller, det är ju mer modellen, d.v.s r-hoj = avkörning, oavsett om det är 600r eller 1000r. Lev i villfarelsen, du är säkert en mogen chaufför, bara det att det mogna chaufförer på r-hojar är lätträknade, det finns ett par som är mogna på riktigt, sen finns det ett stort gäng som säger sig vara mogna och ta ansvar, men likförbannat ser man dem bränna av vägen någon månad senare.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Den som klarar av att köra omkring lugnt på en R1 i två år borde spärras in. Jag klarar mig typ 50 m från garaget i bästa fall.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
det finns ett par som är mogna på riktigt, sen finns det ett stort gäng som säger sig vara mogna och ta ansvar, men likförbannat ser man dem bränna av vägen någon månad senare.
Det är ju precis det jag menar!
En del är mogna att köra en 500 HK Hayabusa direkt och andra borde köpa en Trabant i stället.
Det jag är emot är att folk konstant ska berätta för nykomlingarna att de ska nöja sig med en liten hoj och jobba sig uppåt.
Vet man med sig att man är mogen nog att köpa tex en R1:a som första hoj så ser inte JAG några problem med det :)
HanneZ skrev:
Den som klarar av att köra omkring lugnt på en R1 i två år borde spärras in. Jag klarar mig typ 50 m från garaget i bästa fall.
Det handlar inte om att hela tiden köra lungt utan att välja rätt ställen för att gasa av sig!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag hävdar envist att en dyr hoj är dumt som förstahoj. Det är trist att klota sönder dyra saker och har man lite ambitioner så kommer man klota.
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Jag hävdar envist att en dyr hoj är dumt som förstahoj. Det är trist att klota sönder dyra saker och har man lite ambitioner så kommer man klota.
Jag menar att det är precis tvärtom.
Är den dyr och fin så är man mer rädd om den :)
(Om nu inte mor och far har bellat).
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
Jag menar att det är precis tvärtom.
Är den dyr och fin så är man mer rädd om den :)
(Om nu inte mor och far har bellat).

Det är möjligt för vissa antar jag. Men då ger det ju att alla på nya fina hojar kör som små tjejer, det stämmer väl inte?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Det är ju precis det jag menar!
En del är mogna att köra en 500 HK Hayabusa direkt och andra borde köpa en Trabant i stället.
Det jag är emot är att folk konstant ska berätta för nykomlingarna att de ska nöja sig med en liten hoj och jobba sig uppåt.
Vet man med sig att man är mogen nog att köpa tex en R1:a som första hoj så ser inte JAG några problem med det :)
Det handlar inte om att hela tiden köra lungt utan att välja rätt ställen för att gasa av sig!

Om 99% av nybörjarna ska starta med en r1'a tycker jag inte det är fel att säga att det inte är särskilt vettigt.. Hade vart en annan femma om 99% av alla r1000/600-ägare faktiskt hållt sig på vägen.
Att SMC, VV, Polisen m.fl alla jobbar för att vi ska få färre allvarliga olyckor tycks gått dig förbi.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Nej, men du verkar göra livet lite väl lätt ibland.

Jag skrev bara att chansen är större att de hade klarat sig eftersom den ÄR det.
Det statistiska förhållandet Ung spoling+R-hoj-farligare än ung spoling+"körskolehoj". Ur detta kan man enkelt dra slutsatsen att det hade varit mindre risk att de kört ihjäl sig om de haft snällare cyklar.

Dessutom som oFFkeFF säger, det är inte "körskolemaskinen" som slår styret ur händerna på dig, kastar av dig för att du gasar lite för hårt, står på huvudet för att du bromsar på dig eller ger dig framhjulssläpp som är ganska svåra att hämta hem.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
HanneZ skrev:
Den som klarar av att köra omkring lugnt på en R1 i två år borde spärras in. Jag klarar mig typ 50 m från garaget i bästa fall.

:hihi

Kan bara hålla med!

Tänkte vända lite på diskussionen. Sandstream har ju rätt i sitt eget fall men tyvärr är nog en majoritet av sporthojsåkarna mer intresserade av att använda sina häftiga cyklar än vad han är. Igår mötte jag faktiskt tre till som var som Sandstream. Tre grabbar som verkade vara kring 30 som var ute på sina relativt nya gixxers 1000 och en R1. Endast en av dem hade knäpuckar och de var oskrapade. Åkte några hundra meter med dem innan vi stannade och pratade och eftersom vi var på en stor flygraka inne i skogen mellan Österbybruk och Örbyhus så hade jag väl inte framhjulet i backen speciellt mycket. Killarna körde knappt över skyltad hastighet och var alldeles till sig för att jag tog en kurva på bakhjulet.

Min reflektion över de här killarna och Sandstream är:
Vad i hela friden har ni sånna här sporthojar för när ni inte ens använder 20% av kapaciteten. Hur kul kan det vara att åka omkring och mysköra på en K5a?
Alla behöver ju inte vara kungar på att slanga men att åka på bakhjulet under acceleration tycker jag är oundvikligt men tydligen inte...
Vad ska man med ett tokavancerat och lättsvängt chassi till när de 7 cm långa stödpinnarna under fotpinnarna är oskrapade efter flera hundra mil?

Jag fattar det bara inte. Grejerna är ju till för att användas och dessutom är det ju så vansinnigt roligt! :yoparty

Jag har pga ekonomiska begränsningar börjat med en 400cc och sen bytt upp mig allt eftersom och för min del var det nog bra att jag inte hade en egen R1a som 18 åring. (Hade ni frågat mig när jag var 18 hade givetvis svaret varit ett annat=)

Att bara höja åldern till 24 år för att få köra supersporthoj tror jag kan slå lite fel. Bättre om det går att kontrollera kunskaper bättre genom någon slags kurs på en bana eller liknande. Jag tror dock att ju fler mil man har i sig på allehanda enklare hojar innan man börjar köra supersport, ju säkrare är man.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Kreuger skrev:
Vad i hela friden har ni sånna här sporthojar för när ni inte ens använder 20% av kapaciteten. Hur kul kan det vara att åka omkring och mysköra på en K5a?

Haha, tiopoängare...

Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att de som köper såna hojar inte köper dem för att fisköra. Vissa kanske tar det lugnt, inledningsvis at best, för att sedan använda hojen till det de ursprungligen hade i huvudet när de köpte den.

Kanske är faktumet att de köper en sådan hoj från början ett tecken på dåligt omdöme (ett taskigt omdöme som senare ger "resultat" i avkörning), kanske är det så att de kom att köra över sin förmåga snabbare med en sån hoj. I vilket fall; statistiskt sett är du i farozonen om du är 1. Ung 2. Kör extrem sporthoj. Så är det bara.

Så varför inte försöka minska denna riskgrupp? Är inte det en god idé?

/J
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Det är möjligt för vissa antar jag. Men då ger det ju att alla på nya fina hojar kör som små tjejer, det stämmer väl inte?
Nej, det är väl jag som är speciell och kör som en tjej :D
oFFkeFF skrev:
Om 99% av nybörjarna ska starta med en r1'a tycker jag inte det är fel att säga att det inte är särskilt vettigt.. Hade vart en annan femma om 99% av alla r1000/600-ägare faktiskt hållt sig på vägen.
Att SMC, VV, Polisen m.fl alla jobbar för att vi ska få färre allvarliga olyckor tycks gått dig förbi.
Ja, det måste jag ha missat helt :rolleyes:

Det du inte verkar vilja förstå är jag är helt överens med dig om att en del inte ska ha en R1:a som första hoj.
Men att kategoriskt svara folk att R1:an inte är någon bra första hoj tycker jag är fel.
Känner man till sina begränsingar men vill ha en hoj man inte tröttnar på i första taget ser jag inga fel i att köpa en 1000 kubikare med 150 HK eller mer :)
Chris Ash skrev:
Jag skrev bara att chansen är större att de hade klarat sig eftersom den ÄR det.
Det statistiska förhållandet Ung spoling+R-hoj-farligare än ung spoling+"körskolehoj". Ur detta kan man enkelt dra slutsatsen att det hade varit mindre risk att de kört ihjäl sig om de haft snällare cyklar.
Vill man göra det lätt för sig så är en sån tolkning ganska naturligt.

Jag, som är lite äldre än dig, har haft massor av kompisar genom åren som haft det värsta marknaden kunnat erbjuda, tex Katanorna när de kom i början av 80-talet.
Av dessa är det 1 som kört ihjäl sig och han var inte vållande till den olyckan, det var 4 grabbar i en BMW som svängde ut framför honom.
Han kunde ha kört en trike på 22 HK men hade nog ändå strukit med, tyvärr.
 

sandstream

Guest
Kreuger skrev:
Min reflektion över de här killarna och Sandstream är:
Vad i hela friden har ni sånna här sporthojar för när ni inte ens använder 20% av kapaciteten. Hur kul kan det vara att åka omkring och mysköra på en K5a?
Alla behöver ju inte vara kungar på att slanga men att åka på bakhjulet under acceleration tycker jag är oundvikligt men tydligen inte...
Vad ska man med ett tokavancerat och lättsvängt chassi till när de 7 cm långa stödpinnarna under fotpinnarna är oskrapade efter flera hundra mil?

Jag fattar det bara inte. Grejerna är ju till för att användas och dessutom är det ju så vansinnigt roligt! :yoparty
Intressant att läsa om hur du tycker att JAG kör med tanke på att vi inte åkt en meter tillsammans :rolleyes:
Jag och min kompisar hjälpte dig och några andra med verktyg och balansering av däck på Gotland Ring förra helgen så du BORDE veta vad jag använder min hoj till, Petter. :7peta

Ju mer jag kör på bana ju tråkigare tycker jag att det är att köra på gata eftersom samma möjligheter inte erbjuds.
Utan att vara någon fantom runt Sveriges banor så tror jag inte att jag kör sämre med det nyaste som finns och när jag har råd ser jag ingen anledning till att åka runt på något annat än den hoj jag vill ha.

Jag körde kanske 5-10 sekunder saktare än dig på Gotland Ring och om det innebär att jag bara utnyttjar 20% av min hoj så måste det vara något fel på din :hihi

Sen vet både du och jag hur DU kör och beter dig i trafiken och det är väl inte direkt exemplariskt :7peta

EDIT: Om du kommer till Rörken i morrn ska du få titta på min puckar, eller rättar sagt det som en gång i tiden var puckar :)
 

sandstream

Guest
RG500-Johannes skrev:
Så varför inte försöka minska denna riskgrupp? Är inte det en god idé?
Jo, och det är ju precis det man tror att man ska åstadkomma med en höjning av åldern för tungt till 24 år.

Jag tror dock att det är att göra det lite väl enkelt för sig.
Den praktiska delen av körkortsutbildningen idag har ju inte så mycket att göra med verkligheten.
En bandag för alla som ska ta tungt kort vore inte fel, då skulle de få känna på hur det är att gasa fritt och också inse att man måste kunna bromsa och svänga.

Mellankort i tex 2 år innan man får ta tungt vore inte heller fel.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
sandstream skrev:
Mellankort i tex 2 år innan man får ta tungt vore inte heller fel.

Utmärkt, då är vi alla överrens om att nybörjare inte ska börja med "det värsta som finns"-hojar.

Vad ska vi nu diskutera...? :)

/J
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
Precis en sån här tråd jag letade efter!
Körde upp för tung motorcykel (är 22) i tisdags och är nu fast i de här tankebanorna hurvida jag ska börja med något lättare och stega uppåt eller om jag ändå bara kommer tröttna på en tex R6a rätt snart.

Skiljer det mkt i accelaration mellan en 600 och en 1000cc?? O dom där 30km/h som skiljer i toppen, behöver man verkligen dom :gnissla
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top