5 mil sen var jag övertygad!

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hur skulle det vara om det var krav på 2års mellankort?

Statistiskt stämmer det att de som kör "extrem litermaskin" som första hoj är överrepresenterade i olyckstatistiken, frågan är hur de skulle klara sig på en mer moderat motorcykel. Detta är något man bara kan spekulera om, enligt min åsikt så är det vissa typer av människor som söker sig till sådana maskiner som första hoj.

1. De vill ha Da Bling Looken
2. Det går inte att Wheela med <150hp
3. Eftersom Zx10’an vann Masterbike måste jag ha en för den är snabbast

Alternativ 1 klarar sig bra med en "extrem litermaskin", de är oftast så rädda om hojen att de inte ens kör om det regnar och så låter motorn lustigt över 7000rpm

Alternativ 2 vill visa sig coola och wheela samt göra stoopie’s . Denna grupp är farliga på alla typer av hojar då de saknar vana och gärna vill ge fullt, göra coola stunt de absolut inte klarar av, skrämma pensionärer och äta stark mat. Dessa är farligare ju mer effekt hojen har då de gärna vill visa hur coolt de bemästrar situationen.

Alternativ 3 är också en risk eftersom de har ju den snabbaste hojen därav måste de vara främst i en gruppkörning och klarar absolut inte av att bli omkörda av en långsam cbr900 från 94

Slutsats:

Grupp 1 skulle gråta över den fula hojen men ändå kunna köra lika mesigt som vanligt.

Grupp 2 är inte lika coola längre men de kommer ändå att försöka och några krascha oberoende av hoj.

Grupp 3 har inte lika mycket stolthet att leva upp till. De flesta kommer att lägga sig i effektordning på en gruppkörning.



Grupp 1 är nog större än både grupp 2 och 3 men tja varför inte….


2 cent från en trädkramarstenkastandepalestinasjalsbärande kommunist ;)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream skrev:
Har jag och de andra som tycker att folk ska välja den hoj de vill ha skrivit något annat :va
Ett perfekt sett att inte kunna försvara sin egna åsikter, hårklyverier i massor.
Jag skrev exakt vad jag tyckte, finns inget mer att tillägga, syftade heller inte på någon speciell, bara det att jag inte ser vad som är mer rätt med att förorda en litershoj som förstahoj, vilket är exakt det man gör om man dels krigar mot de som hävdat annorlunda och själv framhålla hur jävla duktig man var när man själv minsan körde det största som förstahoj, även om man sedan försöker blanda leken.

Nä, som sagt, åk vad ni vill men gnäll inte sen.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Okej, Sandstream, statistikern som utarbetat ett eget tolkningsförfarande för grundläggande statistiska förhållanden. Upplys oss om det! Hur tolkar du det?
Chris Ash skrev:
Om det inte spelar någon roll om man kör en 1000RRRR eller en CB400 från 81 som första hoj varför vill du då att folk ska börja med mellankort?
Ibland tror jag att du gör dig dummare än vad du är för att få skriva lite :hihi

Jag har inte skrivit att det inte spelar någon roll vilken hoj man har.
Jag har skrivit att det finns folk som kan köra en 1000 cc med 180 HK som första hoj och att det finns andra som kör ihjäl sig på en 400 cc i 30 km/h.

Det DU försöker komma fram till är att om alla under 24 år körde små effektsvaga hojar så skulle ingen dö.
Så är det ju inte och det trodde jag att du förstod....

Silwer skrev:
Ett perfekt sett att inte kunna försvara sin egna åsikter, hårklyverier i massor.
Jag skrev exakt vad jag tyckte, finns inget mer att tillägga, syftade heller inte på någon speciell, bara det att jag inte ser vad som är mer rätt med att förorda en litershoj som förstahoj, vilket är exakt det man gör om man dels krigar mot de som hävdat annorlunda och själv framhålla hur jävla duktig man var när man själv minsan körde det största som förstahoj, även om man sedan försöker blanda leken.
:hihi

Bevisligen så klarade en del av oss riktigt bra med det värsta som fanns, något vi inte borde ha gjort enligt statistiken :rolleyes:

Känns inte som att det inte är så mycket mer att diskutera.
Fortsätt ni att rekommendera alla nya att köpa en 400:a så rekommenderar jag en 1000 cc till dem jag vill :pannkyss
 

sandstream

Guest
aci skrev:
Hur skulle det vara om det var krav på 2års mellankort?
bla bla bla bla
Du skulle nog passa bra som tjänsteman på VV eller kanske som kommunpolitiker.
Lägg in alla i ett Excel-ark och lös sedan världens problem som ovan :hihi
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Alla vet dessutom att mellankortet är trams, folk kör ändå vilka hojar de vill utan strypningar, så de reglerna begriper jag inte alls.

Jag förstår iofs varför folk känner att de måste ha det senaste och värsta, ni hånar ju folk med äldre och små hojar nåt hejdlöst på detta forum.

En annan kul grej är det här som ofta era likar drar upp, att om man ska ha supersporthoj så ska man använda den fullt ut (läs. köra 250 överallt och skrapa knäna), hur funkade detta när ni var gröna på att köra?:lol

Många anser sig givetvis vara fullärda direkt, väldigt många, och så kanske det är.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Silwer skrev:
Alla vet dessutom att mellankortet är trams, folk kör ändå vilka hojar de vill utan strypningar, så de reglerna begriper jag inte alls.
Troligtvis på samma sätt som du inte förstår hastighetsbegränsningarna för det är ju ingen som håller dem heller :rolleyes:
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Silwer skrev:
Jag förstår iofs varför folk känner att de måste ha det senaste och värsta, ni hånar ju folk med äldre och små hojar nåt hejdlöst på detta forum.

En annan kul grej är det här som ofta era likar drar upp, att om man ska ha supersporthoj så ska man använda den fullt ut (läs. köra 250 överallt och skrapa knäna), hur funkade detta när ni var gröna på att köra?:lol

Jag tycker inte att det är nått fel med att vara äldre och köra liten hoj, eller jag tycker inte att det är nån "dålig ton" mot folk som gör det heller.

Och hur det gick för mig första året med en sportigare hoj, jag landade i diket såklart. Därav:
Victor skrev:
Jag hävdar envist att en dyr hoj är dumt som förstahoj. Det är trist att klota sönder dyra saker och har man lite ambitioner så kommer man klota.

Har man pengar som gräs så spelar det inte så stor roll. Visst, man kommer ändå att vurpa och troligtvis slå sig hårdare men en snabb hoj. Men det kan ju få vara ens egna val.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Efter att ha läst det mesta i tråden tänkte jag delge mina erfarenheter.
Först var det 125:a och sedan en Honda Dominator i en säsong. Därefter köpte jag mig en FZR 1000 eftersom jag tyckte jag var rutinerad nog. Jag kände att jag hade full kontroll och kunde köra snabbt. Och visst var jag snabb, tills jag missbedömde hur mycket jag kunde gasa mellan två kurvor. Jag han aldrig uppfatta hur snabbt det accelererade, jag kom in i sväng två åt helvete för fort, ljuddämparen tog i och i ca 150 fick jag en fetinghighsider och resten kan man ju räkna ut :4skrika . Såhär i efterhand fattar jag att jag inte var rutinerad nog att köra en 1000cc hoj. Visst kunde jag hålla mig i skinnet för det mesta, men när man får för sig att krana på med en litershoj ska man ha jävligt klart för sig att man som nybörjare bara är medpassagerare.
Vissa kan konsten att hålla igen, jag kunde det inte då, och har stundom svårt att göra det nu. Men de som kan konsten att hålla igen kan köpa sig i stort sett vad som helst medans andra bör prova nått svagare. Sen behöver man ju inte köpa en gammal 400, en 600 offroad har hyfsat med effekt och vrid så man slipper växla som en idiot. Om man vill köra med kåpor så är nog CBR 600 F2-F4 en av de bästa sporthojarna att börja på enligt mig.
Kort och gott: Kör vad ni känner för men ta det försiktigt!

Edit: Mellankortet kunde varit ett bra steg om man satt gränsen vettigare, man borde kunna köra en SV 650, 600 offroad mm. utan att behöva strypa dem. DÅ tror jag att reglerna hade efterlevts mer frekvent.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Silwer skrev:
En annan kul grej är det här som ofta era likar drar upp, att om man ska ha supersporthoj så ska man använda den fullt ut (läs. köra 250 överallt och skrapa knäna), hur funkade detta när ni var gröna på att köra?:lol
Om du läser tråden så ser du att det bara är en person som uttalat sig om hur man bör köra en "supersporthoj" och vad jag vet är han en av få som verkligen utnyttjar den på gatan.
 

sandstream

Guest
PMR skrev:
Men de som kan konsten att hålla igen kan köpa sig i stort sett vad som helst medans andra bör prova nått svagare. Sen behöver man ju inte köpa en gammal 400, en 600 offroad har hyfsat med effekt och vrid så man slipper växla som en idiot. Om man vill köra med kåpor så är nog CBR 600 F2-F4 en av de bästa sporthojarna att börja på enligt mig.
Kort och gott: Kör vad ni känner för men ta det försiktigt!
Huvudet på spiken :tummenupp
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Som min avatar tydligt visar så har jag nu lärt mig att tämja R1:an till fullo :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream skrev:
Huvudet på spiken :tummenupp
Det där var väl inte vettigt svarat, han skriver ju att han inte alls kunde behärska en litershoj trots att han kört andra hojar.
Du vill ju rekomendera litershojar till folk du inte ens sett på bild, hur tusan avgör du deras förmåga?

Är det inte bättre att möjligen säga just det han skrev där i inlägget, konstatera att det kan gå fruktansvärt fort åt helvete om man har en stark hoj?
Sen att det inte gör det för alla är ju tyvärr nåt som är lite svårt att sia över här på forumet.

Man får väl handla vad man vill för min del, det skiter jag i, men frågar någon mig så säger jag inte att jag tycker att den bästa nybörjarhojen är en suzuki gsxr1000r K5, för det tycker jag inte.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PMR skrev:
Därefter köpte jag mig en FZR 1000 eftersom jag tyckte jag var rutinerad nog. Jag kände att jag hade full kontroll och kunde köra snabbt........


......Men de som kan konsten att hålla igen kan köpa sig i stort sett vad som helst medans andra bör prova nått svagare.

Som jag ser det så ringar du in problemet rätt bra med dessa rader. Hur vet man att man kan "hålla igen" och "köra med insidan"? Jag köpte en ZX9R som 19-20 åring och det var ju inte för att jag tyckte den var olämplig direkt. Men jag kan ju inte säga att det var ett så smart val trots att jag kan sitta här och säga att det gick bra och jag överlevde. Det värsta var nog när jag var några tiotal centimeter från att köra ihjäl både mig själv och två ungdomar på moped,under en gasning på "rätt ställe" och med "full kontroll" allt enligt mig själv tio sekunder innan tillbudet. Detta+ett antal mindre incidenter som gick bra men som lika gärna kunde gått illa(vilket det också gjorde för två av mina polare). Körde som ett svin helt enkelt,knäskrap,bakhjulet(helt okontrollerat dessutom) och hela baletten på skogsvägar med skymda kurvor och krön. Min XJ600-84 som jag hade innan dess inbjöd inte alls till samma vansinneskörande och körningen var också betydligt lugnare och med mindre tillbud på denna.

I backspegeln är det lätt att säga att jag valde fel hoj, när jag köpte den var det annorlunda.
 

sandstream

Guest
Silwer skrev:
Det där var väl inte vettigt svarat, han skriver ju att han inte alls kunde behärska en litershoj trots att han kört andra hojar.
Du vill ju rekomendera litershojar till folk du inte ens sett på bild, hur tusan avgör du deras förmåga?

Är det inte bättre att möjligen säga just det han skrev där i inlägget, konstatera att det kan gå fruktansvärt fort åt helvete om man har en stark hoj?
Sen att det inte gör det för alla är ju tyvärr nåt som är lite svårt att sia över här på forumet.

Man får väl handla vad man vill för min del, det skiter jag i, men frågar någon mig så säger jag inte att jag tycker att den bästa nybörjarhojen är en suzuki gsxr1000r K5, för det tycker jag inte.
Han skriver:
"Men de som kan konsten att hålla igen kan köpa sig i stort sett vad som helst medans andra bör prova nått svagare."

Då tar vi det för 73:e gången: Jag tycker inte att man kategoriskt ska säga NEJ, du bör välja en effektsvag och liten hoj till någon som är ny.

Precis som du skriver har jag ingen aning om hur de kör och kan bara tala för mig själv.
Jag började med en av de värsta hojarna som fanns på min tid och det gick utmärkt :)
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Som jag ser det så ringar du in problemet rätt bra med dessa rader. Hur vet man att man kan "hålla igen" och "köra med insidan"? Jag köpte en ZX9R som 19-20 åring och det var ju inte för att jag tyckte den var olämplig direkt. Men jag kan ju inte säga att det var ett så smart val trots att jag kan sitta här och säga att det gick bra och jag överlevde. Det värsta var nog när jag var några tiotal centimeter från att köra ihjäl både mig själv och två ungdomar på moped,under en gasning på "rätt ställe" och med "full kontroll" allt enligt mig själv tio sekunder innan tillbudet. Detta+ett antal mindre incidenter som gick bra men som lika gärna kunde gått illa(vilket det också gjorde för två av mina polare). Körde som ett svin helt enkelt,knäskrap,bakhjulet(helt okontrollerat dessutom) och hela baletten på skogsvägar med skymda kurvor och krön. Min XJ600-84 som jag hade innan dess inbjöd inte alls till samma vansinneskörande och körningen var också betydligt lugnare och med mindre tillbud på denna.

I backspegeln är det lätt att säga att jag valde fel hoj, när jag köpte den var det annorlunda.
Och alla är vi olika!
Jag körde en värsting utan att knäskrapa, åka på bakhjulet osv.
Den gick som en raket rakt fram och det tyckte jag var skitkul just då!
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Chris Ash skrev:
I backspegeln är det lätt att säga att jag valde fel hoj, när jag köpte den var det annorlunda.

Det kallas moment 22, man behöver erfarenheten för att göra rätt val, men då kan det tyvärr vara för sent eftersom man inte hade erfarenheten när man gjorde valet :va
Jag är glad för att jag fått möjligheten att vara efterklok....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream skrev:
Och alla är vi olika!
Jag körde en värsting utan att knäskrapa, åka på bakhjulet osv.
Den gick som en raket rakt fram och det tyckte jag var skitkul just då!
Du håller väl 200+ på 70 vägar läste jag i nån tråd, det hade du inte gjort på en motard:lol

Jag hade lite tur i och med att jag inte hade stålar till nåt värre, så jag åkte på gammalt ök jämt, men jag brydde mig inte så mycket, jag åkte bara för att det var skoj inte för att impa på polarna.

Föresten har jag bara gamalt mög ännu så det har ju inte ändrat sig.

Idiotgrejor har man gjort iaf och ibland käns det bar att man just då satt på en rd350 eller en gs450 i stället för en fireblade, även om man givetvis velat ha en sån då.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
sandstream skrev:
Han skriver:
"Men de som kan konsten att hålla igen kan köpa sig i stort sett vad som helst medans andra bör prova nått svagare."

Då tar vi det för 73:e gången: Jag tycker inte att man kategoriskt ska säga NEJ, du bör välja en effektsvag och liten hoj till någon som är ny.

Imo är det fan så mycket smartare att man som nybörjare efter en eller två säsonger kommer till insikt att ens första hoj upplevs lite för klen och att man därefter uppgraderar. Än att man omedelbart efter examinering köper en 150-hästars maskin, skadar sig jävligt illa och först då inser att .. (ja många inser väl tyvär ändå inget i denna situation, utan hänvisar till att de hade motljus, grus på vägen, bilen körde rakt ut i korsningen, konstruktinsfel på däcken osv) :rolleyes:

Jag tycker om mina vänner, och vill ha dom kvar. Därför rekommenderar jag konsekvent en effektsvagare hoj som förstahoj än en modern 600/1000 -sporthoj om jag inte vet med mig att de har erfarenheten/mognaden som krävs.
 

sandstream

Guest
PMR skrev:
Det kallas moment 22, man behöver erfarenheten för att göra rätt val, men då kan det tyvärr vara för sent eftersom man inte hade erfarenheten när man gjorde valet :va
Jag är glad för att jag fått möjligheten att vara efterklok....
Ja, alla kör ju inte som Chris Ash heller utan har lite vett och vet sina begränsningar.

Kanske ska tillägga att jag var 24 år när jag tog tungt och lite mognare än många kompisar som började köra sina nyinköpta värstingar redan innan de fyllt 18.
Silwer skrev:
Du håller väl 200+ på 70 vägar läste jag i nån tråd, det hade du inte gjort på en motard:lol
En sanning med modifikation!
Jag skrev att jag KAN köra +200 IBLAND men det sker inte så ofta och jag är isf ensam på vägen (vad som finns i skogarna runt omkring vill jag inte veta) :hihi
jP skrev:
Imo är det fan så mycket smartare att man som nybörjare efter en eller två säsonger kommer till insikt att ens första hoj upplevs lite för klen och att man därefter uppgraderar. Än att man omedelbart efter examinering köper en 150-hästars maskin, skadar sig jävligt illa och först då inser att .. (ja många inser väl tyvär ändå inget i denna situation, utan hänvisar till att de hade motljus, grus på vägen, bilen körde rakt ut i korsningen, konstruktinsfel på däcken osv) :rolleyes:

Jag tycker om mina vänner, och vill ha dom kvar. Därför rekommenderar jag konsekvent en effektsvagare hoj som förstahoj än en modern 600/1000 -sporthoj om jag inte vet med mig att de har erfarenheten/mognaden som krävs.
Jag gillar också mina vänner och vill de köpa en ny modern 1000 så följer jag gärna med dem till butiken :)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag vet inte hur du resonerar Sandstream. Chris Ash har ju själv sagt att det finns folk som klarar att hantera det värsta redan från start, på den punkten är ni överens. Du verkar tycka att det är en bra idé att köpa en värsting från början om man känner att man klarar av det. Hur kan man resonera så? Självklart känner den nyblivne, av habegär förblinade körkortsinnehavaren att han kan hantera en R1:a. Vem säger självmant att han inte kan hantera motorcykeln som han innerst inne vill ha?

Eftersom vi här på forumet oftast inte känner de personer som ber oss om råd så kan vi ju faktiskt inte göra något annat än att förlita oss på statistiken, och den ser inte speciellt bra ut...

Det kommer alltid finnas folk som kan börja med det värsta, men är du kvalificerad att på ett forum kunna plocka ut dessa mogna individer?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top