5 mil sen var jag övertygad!

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
mriders skrev:
Precis en sån här tråd jag letade efter!
Körde upp för tung motorcykel (är 22) i tisdags och är nu fast i de här tankebanorna hurvida jag ska börja med något lättare och stega uppåt eller om jag ändå bara kommer tröttna på en tex R6a rätt snart.

Skiljer det mkt i accelaration mellan en 600 och en 1000cc?? O dom där 30km/h som skiljer i toppen, behöver man verkligen dom :gnissla

Jag tog mitt lätta kort våren 1997, mellankort hösten 1999 och fick sedan tungt hösten 2001 2 år senare. Jag började med en Yamaha RD125 -84, en hoj som jag då tyckte gick jävligt bra trots sin låga effekt. Sedan skaffade jag en Yamaha XJ600 -85 som mellanhoj, den gick inte länge med strypningarna på plats, även denna tyckte jag gick utav helvete i ungefär 1 år innan jag började tröttna, likväl behöll jag den ganska länge innan jag bytte. Sedan hösten 2002 skaffade jag mig en Honda VFr750 -86, en hoj som ni säkert rackar ner på, men mig skrämde den ordentligt ett bra tag innan den började kännas normal, än idag är den skoj att köra.
Det jag vill ha sagt är att det kan vara skoj att inte börja med det värsta utan att ha några steg kvar att byta upp sig.
 
Last edited:

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Poacher skrev:
nej, självklart måste man ha minst 150 hk och 1000cc för att det ska gå att köra, det är allmänt känt så du blev lurad.

varför inte? det handlar väl om hur mycket man vrider på rullen? inte mc:en som är farlig heller svår körd ändå? nybörjar hoj kan en helt ny gsxr heller zx-10 vara med... växa och utvecklas med hojjen? heller det går inte kanske... kompisen köpte R1 som första hoj, kört i 3år utan missöde. klarar den galant, jag gixxer 1000, förstår inte riktigt varför det inte skulle funka med dom 150hk och 1000cc...
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
sandstream skrev:
Bull!
Kör man med insidan kan man börja med en 500 HK Hayabusa.
Kör man med något annat kan en 125:a vara för mycket.

De som gnäller mest på dem som köper tex en R1 eller Blade som första hoj är nog mest avundsjuka för att de själva inte hade råd eller mod att göra det.

Jag började med en R1100 och det gick utmärkt! :)

Till trådstartaren: Sälj häcken och köp en rolig hoj istället :tummenupp

så det ska låta!
konstigt att du lever förresten, du som började på en sådan otroligt livsfarlig och dödlig hoj som är extremt svår körd för en nybörjare, du har bara haft tur antagligen... (IRONI)
 

sandstream

Guest
RG500-Johannes skrev:
Utmärkt, då är vi alla överrens om att nybörjare inte ska börja med "det värsta som finns"-hojar.
Vad ska vi nu diskutera...? :)
Nej, det är vi inte överens om.
Däremot så finns det nybörjare som inte klarar av att köra "det värsta som finns"-hojar precis som det finns dem som faktiskt klarar av det. :)
HumAnyt skrev:
så det ska låta!
konstigt att du lever förresten, du som började på en sådan otroligt livsfarlig och dödlig hoj som är extremt svår körd för en nybörjare, du har bara haft tur antagligen... (IRONI)
Japp, enligt statistiken borde vi vara döda hela högen :rolleyes:
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
sandstream skrev:
Nej, det är vi inte överens om.

Men... Hur kan du förorda 2 års mellankort innan tungt samtidigt som att du tycker det är lämpligt att köpa en extrem litersmaskin som förstahoj?

De två åsikterna är ju lite svåra att realisera samtidigt? They are pretty much mutually exclusive...

/J
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
RG500-Johannes skrev:
Men... Hur kan du förorda 2 års mellankort innan tungt samtidigt som att du tycker det är lämpligt att köpa en extrem litersmaskin som förstahoj?

De två åsikterna är ju lite svåra att realisera samtidigt? They are pretty much mutually exclusive...

/J

Jag tror inte att Sandstream tycker att en "extrem litersmaskin" är den bästa(tm) förstahojen men att en del kan mycket väl köpa en sådan och klara sig galant med något under pannbenet.

Argumeteringstekniken angående 2 års mellankort får han svara på själv ;)

Edit: 2 års mellankort tycker jag är en bra idé om man gämför med 24år och tung direkt.
 
Last edited:

Kami69

Guest
Martin.T skrev:
nej precis en riktig "förståsigpåare" borde väll inse att har du lite mer ork i hojjen så kan du köra lugnare eftersom du har mer vrid....själv måste jag varva den satans lilla 400 till 10.000rpm innan nått händer. måste ju jobba hela tiden för att hålla farten uppe..

*fniss* kan knappt låta bli att flina. Jag hade en gsx 550 es som "förstyacykel" efter mammapaus och det var jäkligt stressande med alla växlingar och varvningen. Jag skulle vilja kalla detta för "den hysteriska mc-körningsmodellen". Man måste ju ha lugn o ro när man kör så man hinner lokalisera alla de evenuellt snorfarliga bilister som finns...

//Karin :yoparty
 

sandstream

Guest
aci skrev:
Jag tror inte att Sandstream tycker att en "extrem litersmaskin" är den bästa(tm) förstahojen men att en del kan mycket väl köpa en sådan och klara sig galant med något under pannbenet.
Japp, precis vad jag menar!
Har skrivit det sjuttiotvå gånger snart men vi kan ta det igen:
"JAG TYCKER DET ÄR FEL ATT KATEGORISKT SÄGA TILL NYBÖRJARE ATT DE SKA VÄLJA EN LITEN EFFEKTSVAG HOJ" :)

aci skrev:
Argumeteringstekniken angående 2 års mellankort får han svara på själv ;)
Edit: 2 års mellankort tycker jag är en bra idé om man gämför med 24år och tung direkt.
Inget konstigt alls, jag tycker precis som du att det vore en bra idé.
Det skulle säkert kunna rädda ett par liv per år.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Själv har jag lite svårt för folk som verkligen förordar det värsta som förstahoj, hur känner man till hur en totalt okänd människa på ett forum beter sig i trafiken, vad just de klarra av och behärskar?
Det är annat om man känner personen så man kan avgöra förmågan och inställningen, eller är det bara för att vara tuff man går emot alla andra och gapar om hur jävligt ball man själv var när man hade en 1100r som första hoj, även om man nu ändå är en korkad fåne borde lärt sig köra på något mindre?
Jag noterar att de som allra oftast ska ha det värsta som de knappt kan stava till ens, alltid framhåller hur bra de kör crosshoj,smålustigt.

Åk på vad fan ni vill, tråkigt bara att folk köper hojar mer för att imponera på andra än att de verkligen behöver dem för att kunna köra.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Vill man göra det lätt för sig så är en sån tolkning ganska naturligt.

Och hur tolkar du ett sådant förhållande? Försöker du verkligen, på fullt allvar alltså, att säga att det jag skriver inte stämmer?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
HumAnyt skrev:
......förstår inte riktigt varför det inte skulle funka med dom 150hk och 1000cc...

Det enda som folk sagt är att det är farligare att köra en vass R-hoj när man är ung och grön. Detta innebär inte att alla automatiskt kör ihjäl sig eller vurpar.
Det innebär heller inte att det är omöjligt att köra ihjäl sig på tex en SV650 eller Kawasaki ZR-7, inte heller innebär det att folk som köper en ZX10R, är 18 år gamla och kör som blåsta svin måste köra ihjäl sig, man kan lika gärna vara 40 år och "köra med insidan" och aldrig överskrida 100km/h. Trots att det är såhär så kan det fortfarande vara betydligt farligare på en hojtyp än en annan. Vilket statistiken också visar. Jag är inte det minsta intresserad av att få ytterligare en grav att gå till, därför rekommenderar jag mina vänner att börja på en snällare cykel.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
"JAG TYCKER DET ÄR FEL ATT KATEGORISKT SÄGA TILL NYBÖRJARE ATT DE SKA VÄLJA EN LITEN EFFEKTSVAG HOJ" :)

Och ett tvåårigt mellankort är väl ganska kategoriskt? Eller det är bara de som inte är lämpade att köra R-hoj som ska köra mellan i två år?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chris Ash skrev:
Och ett tvåårigt mellankort är väl ganska kategoriskt? Eller det är bara de som inte är lämpade att köra R-hoj som ska köra mellan i två år?
Det lustiga är ju att de kategoriskt förordar de värsta största hojarna, så vem har fel?
Kanske ingen, men jag skriver fan i mig inte åt nån okänd barnunge på ett forum att jag tycker just han ska ha en 1000r av senaste modell, jag känner honom ju inte ens.
Men men vänta till nästa RIP tråd och kolla vilka som uttrycker sina RIP där, inte sällan dessa samma som tidigare berättade hur häftiga de största hojarna är.

JA DET FINNS FOLK SOM DIREKT KAN KÖRA MED 180hk!!
Men de har oftast förstånd att veta det själva och sitter inte och gnyr på nåt forum för att få medhåll av en massa andra fånar hit eller dit.
 

sandstream

Guest
Silwer skrev:
Själv har jag lite svårt för folk som verkligen förordar det värsta som förstahoj, hur känner man till hur en totalt okänd människa på ett forum beter sig i trafiken, vad just de klarra av och behärskar?
Det är annat om man känner personen så man kan avgöra förmågan och inställningen, eller är det bara för att vara tuff man går emot alla andra och gapar om hur jävligt ball man själv var när man hade en 1100r som första hoj, även om man nu ändå är en korkad fåne borde lärt sig köra på något mindre?
Jag noterar att de som allra oftast ska ha det värsta som de knappt kan stava till ens, alltid framhåller hur bra de kör crosshoj,smålustigt.

Åk på vad fan ni vill, tråkigt bara att folk köper hojar mer för att imponera på andra än att de verkligen behöver dem för att kunna köra.
Själv har jag lite svårt för folk som utgår ifrån att det alltid är som det tror.
Man känner andra genom sig själv eller nåt sånt brukar det heta :rolleyes:
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Och hur tolkar du ett sådant förhållande? Försöker du verkligen, på fullt allvar alltså, att säga att det jag skriver inte stämmer?
Ja, det är vad jag försöker säga.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Och ett tvåårigt mellankort är väl ganska kategoriskt? Eller det är bara de som inte är lämpade att köra R-hoj som ska köra mellan i två år?
Du måste lära dig att skilja på frågorna/ämnena i trådarna, det kan vara mer än en/ett.... :)
 

sandstream

Guest
Silwer skrev:
JA DET FINNS FOLK SOM DIREKT KAN KÖRA MED 180hk!!
Men de har oftast förstånd att veta det själva och sitter inte och gnyr på nåt forum för att få medhåll av en massa andra fånar hit eller dit.
Har jag och de andra som tycker att folk ska välja den hoj de vill ha skrivit något annat :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Ja, det är vad jag försöker säga.


Okej, Sandstream, statistikern som utarbetat ett eget tolkningsförfarande för grundläggande statistiska förhållanden. Upplys oss om det! Hur tolkar du det?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Du måste lära dig att skilja på frågorna/ämnena i trådarna, det kan vara mer än en/ett.... :)

Om det inte spelar någon roll om man kör en 1000RRRR eller en CB400 från 81 som första hoj varför vill du då att folk ska börja med mellankort?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top