Men jag tror att de flesta gatåkare som kört bandagar med sin gathoj mest är intresserade av att köra och slippa så mycket mekande som möjligt. För hur vi än vänder och vrider på det är en 1000 eller 600 underhållsfri för en rookieförare jämfört med en 250 eller 125 räcer.
Myten om meket. Jag och ett fåtal andra här får väl ta på sig en del av skulden för det. Vi tycker det är kul att köra och underhålla gamla racers, dessutom är vi hyfsat publika här på SH. Vi klär i oss myten och får den att frodas. Det talas aldrig om de nya, underhållsfria racers som körs av förare som inte sitter och viker ut sina liv här på SH, deras nyhetsvärde är lika med noll. Däremot frossas det mycket och gärna i det senaste haveriet för någon nobody noname hobbyförare.
Gustav och jag kör mootrcyklar från herrens år 1996, nästa år går de in på sin 15’e säsong! När senast såg man en underhållsfri gathoj med 14 säsonger på nacken? När såg man överhuvdtaget en gathoj från andra sidan millennieskiftet? Möjligtvis att det gått någon R1’a från -98 i Endurance. Det närmaste man kommer en racer bland gathojar är supersport600 och den äldsta hojen jag såg på B-racet i Linköping var från -04.
Orsaken till att det inte körs gamla gathojar är för att de som gått sönder inte ansetts vara värda att laga och för att ingen vill köra de som finns kvar.
Jag önskar så att någon racerförare med modernt maskinmaterial kunde bli affischnamn genom att ständigt och jämt berätta om hur enkelt, perfekt och felfritt allt fungerar på en års- eller fjolårsmaskin.
Sen ska det väl erkännas att det bland racerfolk finns en tendens till vilja utmåla sina maskiner som några slags ufon som kräver en ingenjörsexamen för att drifta. Så är det givetvis inte. En flång ny racer ska man kunna köra i 50 mil bara genom att tanka. Till skillnad från en gathoj medger racern oänligt långt fler möjligheter till optimering och att köra en opotimerad racer är väl ansett att vara lite av att slänga pengarna i sjön, men sanningen är faktiskt den att det är ganska få racerförare som verkligen utnyttjar möjligheterna till optimering. Till min stora förvåning förstod jag efter ett par säsonger att jag (JAG, Mr nobody slow B-amatör hobbyförare Teddy Ehrling) var en av de få som använde empiri till grund för bestyckning. Sen kan man börja snacka chassiegeometri, fjädring, bromsar, effektkurva, viktbesparingar.....osv osv. De
sanningar man hör gällande kraven på underhåll är snarare ett uttryck för intresse av mekanik. Däremot ökar kraven på underhåll i takt med stigande ålder och antal avverkade mil, materialutmattning är nyckfull och drabbar alla förr eller senare, samtidigt sjunker priset och då tar fattiglappar som jag chansen och kör på marginalen, oftast går det, ibland inte.
Och sen är det också faktiskt sant att om man inte kan köra och underhålla en racer av års- eller fjolårsmodell då bör man inte heller tävlingsköra med en gathoj då den också kräver ett minimum av underhåll.