600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?


  • Antal röstningar
    0

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Skillnaden i vikt mot en 600 eller 1000 är så liten att det verkar kvitta. 2005 skilde det 5 Kg mellan en Suzuki 600 (161 Kg) och 1000 (166). 750:n låg mellan dem (163).

Gyrokrafterna skiljer ju dock en hel del fortfarande även om det blivit bättre på senare år.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, jag tycker faktiskt att det gör det. Det ständiga mässandet om 125 och 250s förträfflighet, hur billigt det är, hur lite mekande det faktiskt är osv börjar bli lite urvattnat. Alla får självklart ha sin åsikt men att försöka övertyga en gatåkare som funderar på en 600 eller en 1000 att lösningen är 125/250 känns fel.

Men att direkt avfärda räser som nånting konstigt och ogörligt för en gatåkare är väl inte särskilt konstruktivt. Om alla körde 600 eller 1000 skulle ju risken att bli utkvalad bli än större.

Om valet står mellan 600 eller 1000 är det ju inte särskilt sannolikt att man går och köper sig en räser lite spontant, men om klassen/klasserna ska ha nån som helst chans att bli större måste "talibanerna" ju i alla fall propagera lite för det.

I min fantasi skulle det finnas en dag under till exempel bike week eller så, där man bytlånar motorcykeltyper för att eventuellt kanske lyckas omvända någon åt det ena eller det andra hållet. Lite som RR-fabrikens 125JR-grej, you know?

Jag tycker det är tråkigt att räser avfärdas som nånting perverst om man inte har provat själv, inklusive mekandet.

Det råkar sig så att de som kör mycket i 125R och 250R inte skriver lika flitigt på SH som många av de 600/1000 förarna gör.
Ja, vafan beror det på? Det är ju sjukligt roligt att köra räser, så varför inte babbla upphetsat om det så ofta man kan?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du ska ha en 675:mad:. Pungkkt. Du skulle ju åka åttor runt mig sa Du ju! Och den får Du pröjsa själv, skulle Kemek råka få en krona över efter att Hoppe investerat klart ska han nämligen få äran att storsponsra en snorgul S1000RR med handtagsvärmare och ESA till en gube som åkt dubbelvikt på en britt och fått en elak kombination av gikt och hemorröjder. Som tack för hjälpen kommer Hoppe att få vara paraplyspöke på Kemora, iförd kroppsnära latex med navelöppning, Dennislucka och polismössa. Det är han nämligen skyldig mig efter alla sina trakasserier.

Annars har literssnubbarna lite rätt i att vi 600-förare ofta ligger lägre i varvtalsregistret för att känna igen oss i literhojens vrid. Åtminstone gör jag det när jag provkör på bana:rodnar. Men faktum kvarstår att de 1000cc jag provat känns tyngre att hantera och bökigare att få runt i f t än en bra justerad 600. Allt är ju inte bara vikt, en literhoj har ju bl.a. fortfarande mer roterande massa i motorn. 600 känns lite mer "trimmad moppe" och det ligger ju ett visst mått av tillfredsställelse av att piska motorn lite mer och inbilla sig att man är snabb:)

Lycka till med hojen, vad det än blir:tummenupp

...Kan man förvänta sig att kemek.se går in som storsponsor och betalar halva cykeln, och lite godis i form av extra fälgar, depåbrewdar osv? :tuttar
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Gyrokrafterna skiljer ju dock en hel del fortfarande även om det blivit bättre på senare år.
Ja, det skiljer faktiskt mer än jag trodde det skulle göra när jag provade en 600:a. Dock så tror jag inte att 750 är en gyllene medelväg om man ska tävla så småningom eftersom den är lite klen mot en 1000.

Men att direkt avfärda räser som nånting konstigt och ogörligt för en gatåkare är väl inte särskilt konstruktivt.
Nej, det har du helt rätt i. Men jag tror att de flesta gatåkare som kört bandagar med sin gathoj mest är intresserade av att köra och slippa så mycket mekande som möjligt. För hur vi än vänder och vrider på det är en 1000 eller 600 underhållsfri för en rookieförare jämfört med en 250 eller 125 räcer.
Om alla körde 600 eller 1000 skulle ju risken att bli utkvalad bli än större.
Eller så skulle fler deltagare innebära B-finaler. SO kommer ju att köra det 2010 enligt förhandsrapporterna.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nej, det har du helt rätt i. Men jag tror att de flesta gatåkare som kört bandagar med sin gathoj mest är intresserade av att köra och slippa så mycket mekande som möjligt. För hur vi än vänder och vrider på det är en 1000 eller 600 underhållsfri för en rookieförare jämfört med en 250 eller 125 räcer. Eller så skulle fler deltagare innebära B-finaler. SO kommer ju att köra det 2010 enligt förhandsrapporterna.

Fast vissa (jag) gillar ju inte att sitta och kolla på TV hela veckorna. Jag blir rastlös och deprimerad av att inte behöva pyssla med något motorcykelrelaterat. Jag har en så mekfri hoj nu att jag är uttråkad.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
En annan som bara kört 1000 kanske inte "får" uttala sig i tråden men...

Är ambitionen att bli snabb skulle jag helt klart välja 600. Tror inte det är så bra att köra övermotoriserat för det finns alltid så mycket kraft ur kurvorna med en 1000 att man inte lika lätt inser/känner att man har för låg fart in. Inbillar mig att man med en 600 skulle "tvingas" köra fortare, vilket många skriver.

Highside'a, visst kan man göra det med en 1000 men jag tycker inte att det är så stor risk, men sen har det inte hänt mig än heller. Jag kör 1000 för att det är sjukt kul med mycket effekt och har inte så stora ambitioner annat än att jag vill utvecklas och det gör jag, tycker jag.... Sen är det såklart kul på gata och även bekvämt men vilken sporthoj är bekväm egentligen?



Kör du 600 har du nåt att skylla på när du blir omkörd, det är svårt med 1000. :gråta
 

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Svinhugg går igen...:krama

Det är han nämligen skyldig mig efter alla sina trakasserier.

Henrik: Jag tycker du ska skaffa en 600:a. Med tanke på den ungdomliga entusiasm och målmedvetenhet du visade på Kemora är jag rädd att du kommer att highsida med en litersmoppe. :krama.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hittat två objekt som båda är högintressanta. Dock står min på verkstan i väntan på lite plast innan man kan slänga ut den för sista-pris-kompis. Vore smutt att hinna köpa och prova något innan snön faller!

Du ska ha en 675:mad:. Pungkkt. Du skulle ju åka åttor runt mig sa Du ju!

675'an faller på tillgången samt priset på divers vanliga vurpdelar, gå omkull kommer jag göra! Visst finns ju eBay men med en Yamaha t.ex så är det ju bara fråga depågrannen, har inte han så har nästa.. Dock är tanken att få med så mycket som möjligt redan vid köp, så som extra kåpor, fälgar osv osv. Har än så länge inte sätt nån 675'a som faller in under alla mina kriterier utan det är mest rena gathojar, eller letar jag fel? Ang. dom där 8'orna... Jag har redan börjat ladda med ursäkter inför nästa år :D

..skulle Kemek råka få en krona över efter att Hoppe investerat klart ska han nämligen få äran att storsponsra en snorgul S1000RR med handtagsvärmare och ESA till en gube..

Jag tror Ho-Ho har så pass bra koll på ekonomin att han inte satsar på en 20-30 år gammal produkt där utvecklingskurvan ser ut som en horisont, jämfört med den där unga talangen från söder vars kurva peakar i stil med ett morgonstånd :mohaha

Kör du 600 har du nåt att skylla på när du blir omkörd, det är svårt med 1000. :gråta

Se där, bästa argumentet än så länge :lol
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För hur vi än vänder och vrider på det är en 1000 eller 600 underhållsfri för en rookieförare jämfört med en 250 eller 125 räcer.
FAst vad är problemet med att man använder lite verktyg och sköter om sin hoj lite? Är folk fobiskt rädda för att få olja på fingrarna och kanske lära sig något nytt? Man kan faktiskt umgås, meka och dricka öl samtidigt...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
FAst vad är problemet med att man använder lite verktyg och sköter om sin hoj lite? Är folk fobiskt rädda för att få olja på fingrarna och kanske lära sig något nytt? Man kan faktiskt umgås, meka och dricka öl samtidigt...
Jag pratade med en pappa i helgen vars son kör 125 räser. Han berättade varför de skruvat ner hojen, när de bytt vad också vidare. Det är absolut inget jag personligen skulle vilja hålla på med.

Själv tycker jag om att köra, det ger mig så oändligt mycket mer än att meka :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag pratade med en pappa i helgen vars son kör 125 räser. Han berättade varför de skruvat ner hojen, när de bytt vad också vidare. Det är absolut inget jag personligen skulle vilja hålla på med.

Själv tycker jag om att köra, det ger mig så oändligt mycket mer än att meka :)

Nyckelordet här är personligen. Det finns andra som är mer tekniskt intresserade/kunniga än dig. Det är trots allt en materialsport.

Vore kul om du kunde ägna dig åt ditt eget mer än att såga andra. Notera att jag uppmuntrar dig att vara ego. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och efter ståndet och peaken kommer...? :) Jag utvecklar inte resonemanget vidare utan kravlar mig raskt vidare mot ättestupan så snabbt som mina krumma ben tillåter...:glömdet

Mmm, att slå underifrån är inget dåligt argument alls:). Bäst biter det om det får stå outtalat...:)

...den där unga talangen från söder vars kurva peakar i stil med ett morgonstånd :mohaha

...Se där, bästa argumentet än så länge :lol
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nyckelordet här är personligen. Det finns andra som är mer tekniskt intresserade/kunniga än dig. Det är trots allt en materialsport.
Jag har väl inte tummen mitt i handen men att byta däck, smörja kedjan, byta olja lite då och då passar mig bra (och tydligen en hel del andra). I fyrtaktsklasserna har de flesta samma material och det blir mer upp till förarna att göra upp om segern.
Vore kul om du kunde ägna dig åt ditt eget mer än att såga andra. Notera att jag uppmuntrar dig att vara ego. :)
Då uppmanar jag dig att läsa inlägg mer än en gång och se att det sällan är någon direkt kritik eller sågning, mer ifrågasättande och funderingar som mer eller mindre avsiktligen tolkas fel.

EDIT: Tycker det är förbenat tråkigt att man inte kan diskutera tex tvåtakt öppet på SH. Folk snackar en massa i depåerna men ingen vill skriva på SH för de vet att de bara får skit för sina åsikter. Trist som sagt.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tycker det är förbenat tråkigt att man inte kan diskutera tex tvåtakt öppet på SH. Folk snackar en massa i depåerna men ingen vill skriva på SH för de vet att de bara får skit för sina åsikter. Trist som sagt.

Fast nu blir det ändring på det! Jag har startat en "racer for dummies"-tråd där vi outar ALLT när det handlar om racer. Det kommer att bli helt avdramatiserat och jag kommer att bli utkvalad för att alla vill köra!
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Den stora frågan i mitt tycke är vad 2-takt har i denna tråden att göra ÖVER HUVUD TAGET när trådskaparen frågade efter 600 vs 1000!
Det hela börjar med att någon kommer in och viftar med k*ken i fel tält och sen är tjattret igång.

Klart fan alla med diarré i fingrarna (ingen nämnd, ingen glömd) skall upp och skriva sitt och bla bla bla. Fan vad trött man blir på alla som har sin åsikt ingen annan lyssnar på och som framför allt inte har med ämnet att göra.

Nu har jag själv bidragit tillräckligt till denna orgie i OT så nu går jag och byter tampong.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast nu blir det ändring på det! Jag har startat en "racer for dummies"-tråd där vi outar ALLT när det handlar om racer. Det kommer att bli helt avdramatiserat och jag kommer att bli utkvalad för att alla vill köra!
Lysande Mattias! :tummenupp

Innebär det att vi slipper inlägg av typen "Kolla på en 125R eller 250R, nästan gratis att åka med och du byter bara kolv vart 8:e race!" när någon frågar om de ska köpa en Yamaha R6 eller en Honda CBR600RR? ;)

Det hela börjar med att någon kommer in och viftar med k*ken i fel tält och sen är tjattret igång.
Ja, den mannen är en riktigt uppviglare :D
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Men jag tror att de flesta gatåkare som kört bandagar med sin gathoj mest är intresserade av att köra och slippa så mycket mekande som möjligt. För hur vi än vänder och vrider på det är en 1000 eller 600 underhållsfri för en rookieförare jämfört med en 250 eller 125 räcer.
Myten om meket. Jag och ett fåtal andra här får väl ta på sig en del av skulden för det. Vi tycker det är kul att köra och underhålla gamla racers, dessutom är vi hyfsat publika här på SH. Vi klär i oss myten och får den att frodas. Det talas aldrig om de nya, underhållsfria racers som körs av förare som inte sitter och viker ut sina liv här på SH, deras nyhetsvärde är lika med noll. Däremot frossas det mycket och gärna i det senaste haveriet för någon nobody noname hobbyförare.

Gustav och jag kör mootrcyklar från herrens år 1996, nästa år går de in på sin 15’e säsong! När senast såg man en underhållsfri gathoj med 14 säsonger på nacken? När såg man överhuvdtaget en gathoj från andra sidan millennieskiftet? Möjligtvis att det gått någon R1’a från -98 i Endurance. Det närmaste man kommer en racer bland gathojar är supersport600 och den äldsta hojen jag såg på B-racet i Linköping var från -04.

Orsaken till att det inte körs gamla gathojar är för att de som gått sönder inte ansetts vara värda att laga och för att ingen vill köra de som finns kvar.

Jag önskar så att någon racerförare med modernt maskinmaterial kunde bli affischnamn genom att ständigt och jämt berätta om hur enkelt, perfekt och felfritt allt fungerar på en års- eller fjolårsmaskin.

Sen ska det väl erkännas att det bland racerfolk finns en tendens till vilja utmåla sina maskiner som några slags ufon som kräver en ingenjörsexamen för att drifta. Så är det givetvis inte. En flång ny racer ska man kunna köra i 50 mil bara genom att tanka. Till skillnad från en gathoj medger racern oänligt långt fler möjligheter till optimering och att köra en opotimerad racer är väl ansett att vara lite av att slänga pengarna i sjön, men sanningen är faktiskt den att det är ganska få racerförare som verkligen utnyttjar möjligheterna till optimering. Till min stora förvåning förstod jag efter ett par säsonger att jag (JAG, Mr nobody slow B-amatör hobbyförare Teddy Ehrling) var en av de få som använde empiri till grund för bestyckning. Sen kan man börja snacka chassiegeometri, fjädring, bromsar, effektkurva, viktbesparingar.....osv osv. De sanningar man hör gällande kraven på underhåll är snarare ett uttryck för intresse av mekanik. Däremot ökar kraven på underhåll i takt med stigande ålder och antal avverkade mil, materialutmattning är nyckfull och drabbar alla förr eller senare, samtidigt sjunker priset och då tar fattiglappar som jag chansen och kör på marginalen, oftast går det, ibland inte.

Och sen är det också faktiskt sant att om man inte kan köra och underhålla en racer av års- eller fjolårsmodell då bör man inte heller tävlingsköra med en gathoj då den också kräver ett minimum av underhåll. :mattias
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top