600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
:bow
Smaken är som sagt delad och personlig.

Tack gode gud för det.

Spelar det någon roll för diskussionen?
Det råkar sig så att de som kör mycket i 125R och 250R inte skriver lika flitigt på SH som många av de 600/1000 förarna gör.
Varför man kör olika mycket har ju exakt lika många olika skäl som det finns hojägare men som Frollo skriver - du vill mest uppvigla.

Frollo är ju polare med "uppviglaren" och därför kallar han skämtsamt denne för uppviglare, nu är det ju så att "uppviglaren" är i gott sällskap, uppvigling är ju en fin gammal tradition som sträcker sig långt tillbaks i historien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agitation

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jaja, har man en Ducce från helvetet så :tummenupp

Men en Aprilia är trött! Drar ja nätt å jämnt med en modern 600 på långa rakor! Men, har bra knuff ur böjen.

Jag är ju dokumenterad slö runt en bana men du får pressa liket lite mer, risken är annars att det blir kossan från bromma till nästa år:tuttar

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
I min värld handlar det mycket om vad man redan är van vid. I ditt fall är du van vid kraften ur en 1000cc V-twin, det är mycket kraft det.

Nja, nästan samma kraft som i en 600 på topp (dom ligger väl också runt 125hk på slangen?) men med en helt annan leverans av den. Man kunde lika gärna bytt ut gasrullen mot en on/off-switch. Vill man öva gaskontroll ska man köpa KTM :D Men att fortsätta på 1000cc twin går bort då det är den japanska "mjukheten" & tillgången på beggade delar jag vill åt främst, även om det vore lite tufft att köra med alla gamling-gubbar i BoTT. Eg. så är ju nuvarande hoj kanon för bana, Saint här på SH körde ju 1:11 på Åsen när vi var där på KTM-dagen. Dock tror jag att jag lär mig mer/fortare på en japansk-clip on maskin, samt att det i längden blir billigare.

Det har väl inte varit några allvarliga övertalningsförsök av Henrik men tråden har som vanligt gått i lite olika riktningar vilket ju är helt ok.

Mycket intressant som kommit upp i tråden, iaf för mig. Det som jag funderar på är varför "alla" kör 1000cc men samtidigt tipsar om 600cc.. Antingen är folk rädda för att bli ifrånkörda eller så väljer man hellre en 1000cc då det är "mer motorcykel" för samma pengar som en 600cc. Men jag var ju inne på en R6 redan innan man gjorde sin okunskap officiell, står nog fortf. kvar där.

Det enda som är säkert är att nästa år ska jag köra ifrån er alla, bara träna lite först :gnissla

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mycket intressant som kommit upp i tråden, iaf för mig. Det som jag funderar på är varför "alla" kör 1000cc men samtidigt tipsar om 600cc.. Antingen är folk rädda för att bli ifrånkörda eller så väljer man hellre en 1000cc då det är "mer motorcykel" för samma pengar som en 600cc. Men jag var ju inne på en R6 redan innan man gjorde sin okunskap officiell, står nog fortf. kvar där.

Det enda som är säkert är att nästa år ska jag köra ifrån er alla, bara träna lite först :gnissla
En 600 kastar inte av dig lika lätt som en 1000 gör, man kan gå på gasen tidigare och hårdare med en 600, en 1000 biter ifrån om du är elak på rullen.

Jag började med 600, sedan körde jag 750 och nu 1000, men inte f-n går det snabbare för det *talanglös*

Lorentzon

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
2007 Yamaha R1
När jag börja åka bana va det på bandagar med en R1:a-99. Sedan bytte jag till en -00 och körde ännu mera bana. Va väl ganska snabb tyckte man, körde 1,14-15 runt Åsen.

-02 började jag att tävla i Rookie 600 med en Super sport trimmad Honda från -00 och då åkte jag 1,10,3 första gången på Åsen.

-04 bytte jag till Standard 600(Suzuki och åkte ännu fortare 1,09,00. Så det är inte alltid man åker fortare med mycket effekt.

Sedan har jag åkt Superbike (1000) i tre år och då gick det ännu fortare... men då ha man ju lärt sig att hantera en mc.

Effekt är ju kul, men 600:an är en bra hoj att börja lära sig åka bana.

Förra året va jag på Kinnekulle som test förare av Maxxis nya däck.
Då Fanns det tre nya Suzuki att köra 600, 750 och 1000. Kan säga att tiderna runt Kinnekulle va ganska lika oavsett vilken hoj jag körde och jag hade näsan lika roligt på alla hojar. Visst 1000 är skoj när det går på bakhjulet ur kurvorna, men det blir mer ryckig körning(av och på). 600 går så mjukt och fin. Blir ett annat flyt i körningen.

http://www.youtube.com/watch?v=qpASGBmtNCw

Mvh Lorentzon

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En 600 kastar inte av dig lika lätt som en 1000 gör, man kan gå på gasen tidigare och hårdare med en 600, en 1000 biter ifrån om du är elak på rullen.
Jag har tävlat i 3 år och körde bandagar 3 år innan det varav total 5 år på olika 1000-kubikare. Visst kan det släppa bak men än i dag har jag inte råkat ut för någon highsider så det handlar rätt mycket om gaskontroll och att gasa med rätt nedlägg (kommer väl att highsida direkt på Anderstorp nästa år bara för att jag skrev så här...). Spårvalet för en 1000 är annorlunda än för en 600:a så det går fint att gå på gas tidigt även med en 1000.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Kanon att du har haft nytta av tråden.
R6 är med stor sannolikhet ett mycket bra val att börja köra bana med, finns ju om inte annat massor med reservdelar i depåerna eftersom de är så vanliga både på banan och i grusfållorna. :D

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har tävlat i 3 år och körde bandagar 3 år innan det varav total 5 år på olika 1000-kubikare. Visst kan det släppa bak men än i dag har jag inte råkat ut för någon highsider så det handlar rätt mycket om gaskontroll och att gasa med rätt nedlägg (kommer väl att highsida direkt på Anderstorp nästa år bara för att jag skrev så här...). Spårvalet för en 1000 är annorlunda än för en 600:a så det går fint att gå på gas tidigt även med en 1000.
Har du testat en 600 på bana?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Faktiskt, Sandi (jag tyckte han behövde ett italiskklingande 250 GP namn) körde Skatungen och det är klart att den inte imponerar värst om man vänder 180 grader i UTKANT på kurvan och sen jämför gaspådraget med en 1000. Fast han provade i alla fall, det ska han ha cred för.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
finns ju om inte annat massor med reservdelar i depåerna eftersom de är så vanliga både på banan och i grusfållorna. :D

Jo det vimlar ju av prylar, bara här på SH. Sist jag såg en del till en SuperDuke R så var det en hel cykel.. Piratprylar är bara glömma och köpa original är snordyrt. Japanskt & eBay är melodin för framgång :yoparty

En S1000RR med TC...:)

Hemskt gärna! Kan man förvänta sig att kemek.se går in som storsponsor och betalar halva cykeln, och lite godis i form av extra fälgar, depåbrewdar osv? :tuttar

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Faktiskt, Sandi (jag tyckte han behövde ett italiskklingande 250 GP namn) körde Skatungen och det är klart att den inte imponerar värst om man vänder 180 grader i UTKANT på kurvan och sen jämför gaspådraget med en 1000. Fast han provade i alla fall, det ska han ha cred för.
Den var rolig att köra men det blev ju bara några varv :krama

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
Tanken inför nästa år är att jag ska börja min väg mot världseliten och WSBK-bucklan :rolleyes:

Är idag långt ifrån vad man kan kalla för snabb, erfarenheten av bankörning är inte nå vidare imponerande den heller. Medelgrupp och knäskrap, men ambitionen är betydligt högre än så! Tanken till nästa år är att satsa betydligt högre (minst 15 bandagar) för och se om det finns nån potential eller om man lika gärna kan lägga ner :gnissla

Men när man frågar runt lite bland folk som har farten i kroppen så pratar alla om att man ska börja med en 600cc, men trots det kör "alla" på 1000cc och har även börjat på det. Tipsar man om 600cc för att slippa bli omkörd, eller är det verkligen bättre att börja på en sån?

Delade meningar....

Lättare att komma igång och fjutta runt på en 600.

Dock är 1000cc lättare att köra tycker jag. Visst, mycket power. Men med fin gas kontroll så är det inga problem. Dem modernare cyklarna har riktigt fina register och är inte alls svårkörda. Full gas rakt fram, bromsa, vänd i kurvan och gasa ut igen.

600cc är svårare att köra fort på. Mycket högre varv, lägre effekt och det betyder att du måste ha en hög kurvhastighet för att ta dig runt snabbt på banan.

Detta är bara min åsikt och vad jag tycker. Testa båda två och känn efter!

Mvh Niko

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Till TS: Det spelar ingen roll, du kan lika gärna köpa den som är snyggast eller den klass du har flest kompisar.

I övrigt, sämre modererat forum får man leta efter. :död

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
100 , 180, 230, 250 hkr

Hur mycket effekt behövs för att köra fort i en kurva ??

600 vs 1000cc
Ganska enkelt val som du kan göra själv eller???

Klarar du att köra skiten ur en 1000 och vill trimma den?
Är svaret nej då tycker jag att du ska ta något mindre typ en 600 när den inte räcker dvs du har hittat sista metern att bromsa på och kan köra med sladd i kurvorna ja då är det dax för mera pulver en 1000 eller tom en trimmad rackare.

Om det går 50 blås till på rakan ställer bara större krav på bromspunkten osv. Knappast enklare att lära sig.

Dax att byta upp sig när du nått gränsen av vad hojen klarar, i mitt tycke är det när du kan köra med lite ställ i kurvorna och presterar ban tider som du är stolt över annars finns det ju mera att lära.. och det är inte enklare med mera effekt varvtidera ska ju matcha vad man sitter på...

Hi side = fel däck/kalla däck/taskigt däcktryck eller bara mycket pulver å taskig känsla..... tyvärr så lär man sig av misstagen man kan ju alltid skylla på olja :gnissla

Att gasa fullt på rakan och fega i kurvorna hör inte hemma på banan här gäller "djup in - hårt ut" hmm var inte det en Wheeler dealer slogan på 80 talet "RR går in djupt kommer ut hårdare" eller nått i den stilen :banana

Men det är klart en 1000 ska de va om du hellre kör till Donken och glänser..

Men va fan inte ska du lyssna på alla andra det är ju ditt val dina stålar å skalle vi pratar om! Se bara till att du köper de bästa skydden så du är trygg!!!

PS lånade en rutten 400 vid en bankörning i linköpng, några 1000 svepte förbi på rakan som möten men de kom aldrig tillbaka när jag skrapade om på utsidan i högern efter rakan med max häng på hojen det var kanske lite pinsamt :D

Men visst ser det läckert att komma ut ur kurvan med lite power slide å gå upp på bakhjulet vinkla om med framhjulet i luften och sätta ned den i nästa böj och fortsätta accelerera - sjukt läckert. Jag vill oxså ha 250hkr å köra på LagunaSeca men det blir bara en dröm....

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Rent spontant.. tror en 750 hade vart nice att köra bana med. Kompromiss till 600 och 1000cc kanske?
Skillnaden i vikt mot en 600 eller 1000 är så liten att det verkar kvitta. 2005 skilde det 5 Kg mellan en Suzuki 600 (161 Kg) och 1000 (166). 750:n låg mellan dem (163).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC