600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?


  • Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lite intressant att så många tar upp det här med kurvhastigheten som något viktigt och positivt man bör kunna bemästra. Främst då folk som inte tävlar själva eller folk som kör 600:a.

Det går inte lika fort i kurvorna med en 1000 som med en 600:a men det behövs inte, man tar sig runt banan fortare ändå pga den starkare motorn och andra spårval. På en 1000 ska kurvan bli så rak som möjligt så att man kan gasa hårdare och tidigare.

Med andra ord kan jag inte se någon större fördel med att lära sig att åka snabbt i kurvorna men ni får gärna förklara.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lite intressant att så många tar upp det här med kurvhastigheten som något viktigt och positivt man bör kunna bemästra. Främst då folk som inte tävlar själva eller folk som kör 600:a.

Det går inte lika fort i kurvorna med en 1000 som med en 600:a men det behövs inte, man tar sig runt banan fortare ändå pga den starkare motorn och andra spårval. På en 1000 ska kurvan bli så rak som möjligt så att man kan gasa hårdare och tidigare.

Med andra ord kan jag inte se någon större fördel med att lära sig att åka snabbt i kurvorna men ni får gärna förklara.

Samma principer för att köra fort i kurvorna gäller för alla motorcyklar. Det är utförandet som skiljer sig lite men idag så är det ju knappt någon viktskillnad i en 600 eller 1000 samt att svängmassan har minskat med lättare material och bättre hållfastighet.

Det är alltid bra att kunna köra fort/mjukt med bra kontroll genom kurvor. En ovan förare är dessutom oftast snabbare på en lättkörd effektsvagare hoj än ett riktigt monster eller iallafall lär sig snabbare att bemästra banåka och man blir aldrig en snabb tävlingsförare förrens man besitter förmågan att köra fort i kurvor.
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Nu har inte jag kört bana men kan ändå ge en liten infallsvinkel. Min första hoj var en 600cc och det var på den jag lärde mig hantera en hoj, hur man tar kurvor bra etc etc. Det jag gjorde med den hade jag aldrig vågat med en 1000cc direkt.
Så jag tycker att det är lättare att börja jobba upp sina skills på en 600cc. Sen känner man ju att man kan inte vara lika "het på gröten" eller slarvig på 10:an som på 600:an. Man måste helt enkelt lära känna sin maskin :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite intressant att så många tar upp det här med kurvhastigheten som något viktigt och positivt man bör kunna bemästra. Främst då folk som inte tävlar själva eller folk som kör 600:a.

Det går inte lika fort i kurvorna med en 1000 som med en 600:a men det behövs inte, man tar sig runt banan fortare ändå pga den starkare motorn och andra spårval. På en 1000 ska kurvan bli så rak som möjligt så att man kan gasa hårdare och tidigare.

Med andra ord kan jag inte se någon större fördel med att lära sig att åka snabbt i kurvorna men ni får gärna förklara.
Ska man bli snabb kan det väl aldrig vara en nackdel att lära sig att köra riktigt fort i kurvorna.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jaha, okej. Vad jag än skriver nu kommer alltså vara nåt förtäckt meddelande om mina tillkortakommanden i kuk- eller ballsstorlek? Vad ska jag då ta mig till? Jag får köpa en likadan 1000 som alla andra och köra runt helt anonym. Eller nej, det låter ju skittråkigt. Ska jag klassa upp mig och köra i kungaklassen där man får köra riktig tävling minst hälften av rejsen och paradera bakom en faktisk säkerhetsbil, alternativt en som aldrig materialiserar sig resten av tiden?

Ja, jag vet inte. Hur som helst så kanske man ska göra som man har lust till. Kör man motorcykeltävling för nån annans skull eller för att manifestera sin penisstorlek är man nog fel ute.

Japp :tummenupp det stämmer.
Fördelen med att säga något först och samtidigt underminera alla kommande åsikter. :D som bortförklaringar mm.
Nästa gång får du säga först, och då är det jag som står där med pattarna i våffelgärnet. Men det gäller att vara på hugget.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
har åkt på gelleråsen tillsammans med rr-förare..

varav minst en körde R6:a vid tillfället. visst, var kanske inte R6:an man köper i butik.. men hade själv kunnat sitta på en rymdfärja men ändå bli ifrånkörd.

trådskaparen frågar ju vad som är bäst att börja med. det tolkar jag som att han inte är den mest erfarne banåkaren. så att 1000cc är några sekunder snabbare när man verkligen kan maxa ur den känns inte så relevant.

är själv inne på en 600cc just för att jag är hyfsat grön på bankörning och vill ha något som är så lätt att hantera som möjligt, samtidigt som att jag kan lära mig ordentligt.

ibland kan jag tycka att för "nybörjare" så är 1000cc mest en genväg till hög fart, när "skillsen" kanske inte är så bra som de borde. (kan ju ha fel, så flejma inlägget om ni vill).

hursom. jag har väldigt svårt att tro att det finns nån egentligen anledning rent tidsmässigt att köra 1000cc om man inte redan är väldigt duktig på att köra... (och med duktig menar jag inte att man kör knäskrap i "fotokurvan" på bulten)..

mkt intressant tråd, kul att läsa de som kört mer än en själv! :tummenupp
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Angående kurvhastighet.
Jag har varit väldigt mycket för det där med hög kurvhastighet.
Släppa bromsen tidigt och ge gas för att köra fort i kruvan, och öka mer och mr.
Men nu har jag kommit till en gräns där det bara blir sämre och sämre.
Ju snabbare jag kör in i kurvan, desto större blir radien och jag kan inte ge full gas lika tidigt.

Jag hfår nu alltså bromsa till lägre fart än jag är van vid, slänga ner hojjen snabbt, vända runt och ge full gas tidigare. Och nu börjar jag minska mina varvtider igen. och samtidigt får jag högre fart på rakorna.

Det finns alltså en gyllene gräns för vad som är bra kurvhastighet för en viss hoj med en viss effekt.
Inte för snabbt, och inte för långsamt. Lagom är bäst som vi säger i sverige.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag hfår nu alltså bromsa till lägre fart än jag är van vid, slänga ner hojjen snabbt, vända runt och ge full gas tidigare. Och nu börjar jag minska mina varvtider igen. och samtidigt får jag högre fart på rakorna.
Jag har samma erfarenhet från i år. Farten i kurvorna är inte det avgörande för varvtiderna på en 1000 utan hur man tar sig ur kurvorna. Det gäller att svänga på exakt rätt ställe och ha rätt fart.

Tjippen, om du läser det här så kan du väl skriva några rader. Du kör ju fort både på 600 och 1000 :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag har samma erfarenhet från i år. Farten i kurvorna är inte det avgörande för varvtiderna på en 1000 utan hur man tar sig ur kurvorna. Det gäller att svänga på exakt rätt ställe och ha rätt fart.

Tjippen, om du läser det här så kan du väl skriva några rader. Du kör ju fort både på 600 och 1000 :)

Farten från ingången till utgången i en kurva är väl det primära i skillnaden på vartiderna i rookie1000 då inräknat ingångs och utgångshastighet?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
:huvet
Äsch jag klickade på fel knapp i omröstningen jag menade 600 men tryckte på 1000 :brinnerup
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag skulle säga vilken som,vad vill du själv ha?

Man kan vara slarvigare med gasen på en 600 men kan ju inte göra vad som helst ändå för då ligger man där men visst är dom lätthanterliga,men det är ju bara en fråga om vana på hojen och till det går det åt tid,den tiden kan du lägga på vilken som och bli snabb.

Jag gillar att vara lite motvalls,alla jag känner tjatar om minst 1000 annars tjejmoppar så det blev 600 för mig.

Henrik
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Siktet innan var på en R6'a med massa kraschdelar i en låda, det får nog bli så nu också. Ibland är man lättövertalad :D Vem vill ha en SuperDuke R med extra allt? Sista-kompis-pris direkt, jag svär :tummenupp

Då e 600 som klippt o skuren för Henrik :krama

Ha, det ska komma från killen som inte ens våga passera 8k/rpm när han provkörde en 1000cc :lol Men visst, på nätet är det lätt att va tuff, glöm dock inte att vi syns på banan nästa år :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Siktet innan var på en R6'a med massa kraschdelar i en låda, det får nog bli så nu också. Ibland är man lättövertalad :D Vem vill ha en SuperDuke R med extra allt? Sista-kompis-pris direkt, jag svär :tummenupp

Har du läst SD-tråden så vet du att min pärla numer också är repad.. Så vad är "bästa-pris"?

Och hur snaBbt går den till 300? Vill inte tjöra om den inte är minSt snabBaRe en än sonn ärett
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Oj så jefla laddad jag e :2cool Men vill ju inte du ska sitta tyst i depån som sist :såjaponken

Ha, det ska komma från killen som inte ens våga passera 8k/rpm när han provkörde en 1000cc :lol Men visst, på nätet är det lätt att va tuff, glöm dock inte att vi syns på banan nästa år :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har du läst SD-tråden så vet du att min pärla numer också är repad.. Så vad är "bästa-pris"?

Och hur snaBbt går den till 300? Vill inte tjöra om den inte är minSt snabBaRe en än sonn ärett

Jo, jag såg det, sjukt trist när det är så onödigt/tråkigt, det är ju en annan sak att vurpa på riktigt. ~80k med båda nycklarna, halv tank och en örfil, ~85k med passagerarsadel, extra kylarvingar osv.

Snabbheten får du prova, dock är den betydligt rappare än den du åker på nu :tummenupp


Men, back to topic nu! I mina ögon är det här ett intressant ämne där alla åsikter är kul att ta del av.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, jag såg det, sjukt trist när det är så onödigt/tråkigt, det är ju en annan sak att vurpa på riktigt. ~80k med båda nycklarna, halv tank och en örfil, ~85k med passagerarsadel, extra kylarvingar osv.

Snabbheten får du prova, dock är den betydligt rappare än den du åker på nu :tummenupp


Men, back to topic nu! I mina ögon är det här ett intressant ämne där alla åsikter är kul att ta del av.

Tycker du också ska tjöpa en 600.
Då får du använda din skalle mer för att komma på varför min 600 går så jefla mycket fortare en din.

Tänk vad kul alla refarna snabba banåkare ska ha åt detta kackel mellan två feta slöa skinnhuven !:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Oj så jefla laddad jag e :2cool Men vill ju inte du ska sitta tyst i depån som sist :såjaponken


Jag ska iaf åka så jääävla mkt sviestad att jag lyckas steka dig på din geggmoppe nästa gång :tuttar

Jäövligt irriterande att bli omkörd av en trimmad vespa!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lite intressant att så många tar upp det här med kurvhastigheten som något viktigt och positivt man bör kunna bemästra. Främst då folk som inte tävlar själva eller folk som kör 600:a.

Det går inte lika fort i kurvorna med en 1000 som med en 600:a men det behövs inte, man tar sig runt banan fortare ändå pga den starkare motorn och andra spårval. På en 1000 ska kurvan bli så rak som möjligt så att man kan gasa hårdare och tidigare.

Med andra ord kan jag inte se någon större fördel med att lära sig att åka snabbt i kurvorna men ni får gärna förklara.

Kurvhastighet i sig är inget absolutum men risken med att lära sig köra på en cykel med överflöd av effekt är att man blir lat och ersätter god teknik med mer effekt. Att man missade spåret spelar inte så stor roll får man bara trotteln öppnas i tid så går det att prestera hyggliga varvtider...

Ännu tydligare är det inom MX där många fostras till rätt teknik via 80/125cc 2-t och nästan alla framgångsrika har börjat där. Effekt är konstant en bristvara så du tvingas lära dig att rätt vxl/RPM/spår/uthoppsvinkel är nyckeln till framgång.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top